Model 3 - bullerdämpning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Miguel
Teslaägare

Model 3 - bullerdämpning

Inlägg av Miguel »

Har Model 3 snikvarianten och är mycket nöjd förutom ljudnivån. Körde XC90 plug-in dessförinnan och då blir det för stor skillnad.
Fråga till er vilka åtgärder man kan göra för att dämpa ljudet. Jag tänker göra följande.
1. 18"fälgar
2. Gummimattor komplett set
3. DITECrostskyddsbehandling - 6500kr. Någon som har erfarenhet?
4. Gummilister dörrar och A/Bstolpar
5. Gummilist tak (skeptisk till att det gör skillnad)
6. Kommer stänkskärmar öka bullret?

Känns som om det mesta bullret kommer från hjulhusen och därför har jag stor förhoppning till rostskyddsbehandlingen. (väldigt angelägen att få in kommentarer ang rostskyddsbehandling, evebntuella risker gentemot fördelar.
Samtidigt så har jag ett stort tomt bagageutrymme som kanske påverkar.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Re: Model 3 - bullerdämpning

Inlägg av Walker »

Jag köpte inklädnaden av ”taket” i bagagerummet och pillade in Biltemas ljuddämpningsmattor bakom bagageinklädnaden vid bakre hjulhuset och fick bort mycket av vägljudet bak. Gummilisten runt glastaket tyckte jag gjorde marginell, om ens någon skillnad. Har även lagt in maxpider golvmattor ovanpå original (vilket några tycker dämpar) utan att jag kan säga mig märkt någon skillnad. Att sedan gå ner från en XC90 till en M3 är i sig ett stort steg ljud och komfortmässigt och kanske inte är en helt relevant jämförelse. (Som att jämföra en Audi Q7 med en A4 , eller just en Volvo XC 90 med en S60)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
SID_73
Teslaägare

Inlägg av SID_73 »

Walker skrev:
Jag köpte inklädnaden av ”taket” i bagagerummet och pillade in Biltemas ljuddämpningsmattor bakom bagageinklädnaden vid bakre hjulhuset och fick bort mycket av vägljudet bak. Gummilisten runt glastaket tyckte jag gjorde marginell, om ens någon skillnad. Har även lagt in maxpider golvmattor ovanpå original (vilket några tycker dämpar) utan att jag kan säga mig märkt någon skillnad. Att sedan gå ner från en XC90 till en M3 är i sig ett stort steg ljud och komfortmässigt och kanske inte är en helt relevant jämförelse. (Som att jämföra en Audi Q7 med en A4 , eller just en Volvo XC 90 med en S60)
Har du en länk till vart du beställde "inklädnaden av ”taket” i bagagerummet"?
Pearl White/Svart SR+ med drag och aerofälgar
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

SID_73 skrev:
Walker skrev:
Har du en länk till vart du beställde "inklädnaden av ”taket” i bagagerummet"?
https://www.ebay.com/itm/For-Tesla-Mode ... 1810040173
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Orm

Inlägg av Orm »

Finns några (i1Tesla på Youtube bl.a) som påstår att solfilm på rutorna ger lägre ljud. Ligger kanske något i det.
Model 3 Performance, Röd med vit inredning, FSD
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Orm skrev:
Finns några (i1Tesla på Youtube bl.a) som påstår att solfilm på rutorna ger lägre ljud. Ligger kanske något i det.
Öronproppar?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Jag skulle vilja ha filt inne i hjulhusen, som min S hade. När det är grus på vägarna i vinter så blir det ett jäkla oväsen som det är nu. Någon som gjort det?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Walker skrev:
Jag köpte inklädnaden av ”taket” i bagagerummet och pillade in Biltemas ljuddämpningsmattor bakom bagageinklädnaden vid bakre hjulhuset och fick bort mycket av vägljudet bak.
Av allt du gjorde var alltså inklädnaden av bagaget det som gjorde mest nytta? Jag vill bara lägga pengar på sånt som faktiskt verkar hjälpa, och detta verkar ju lovande.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

themax skrev:
Walker skrev:
Jag köpte inklädnaden av ”taket” i bagagerummet och pillade in Biltemas ljuddämpningsmattor bakom bagageinklädnaden vid bakre hjulhuset och fick bort mycket av vägljudet bak.
Av allt du gjorde var alltså inklädnaden av bagaget det som gjorde mest nytta? Jag vill bara lägga pengar på sånt som faktiskt verkar hjälpa, och detta verkar ju lovande.
Rätt uppfattat
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Inlägg av Kirre »

Walker skrev:
themax skrev:
Walker skrev:
Rätt uppfattat
Tack för det tipset :-). Beställde precis den här.
https://www.ebay.com/itm/For-Tesla-Mode ... 0005.m1851
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Tror tyvärr det är svårt att göra så mkt åt oljud på grov asfalt.
Det bästa är nog att skaffa så små fälgar som möjligt, så man kan ha däck med högre profil, och sen inte för högt lufttryck.
Kolla Teslabjörns videos, han pyntade ju 20 lax för en professionell ljuddämpning av hela bilen. I slutänden blev det dock ingen större skillnad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Tänk om det kom en mjukvaruuppdatering med aktiv brusreducering från högtalaranläggningen ;)
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Betong ska tydligen fungera hur bra som helst :lol:
7340AB64-CC4E-4B5C-AC56-2261999378D1.jpeg
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare

Inlägg av TeslaM3 »

taliz skrev:
Det bästa är nog att skaffa så små fälgar som möjligt, så man kan ha däck med högre profil, och sen inte för högt lufttryck.
Kolla Teslabjörns videos, han pyntade ju 20 lax för en professionell ljuddämpning av hela bilen. I slutänden blev det dock ingen större skillnad.
Har 18” däck och upplever ingen större buller. Säkert det som bidrar mest. Körde en BMW 630 som först hade lågprofildäck som lät rätt mkt, byttes senare till ”vanliga” däck och det blev klart bättre.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

TeslaM3 skrev:
taliz skrev:
Har 18” däck och upplever ingen större buller. Säkert det som bidrar mest. Körde en BMW 630 som först hade lågprofildäck som lät rätt mkt, byttes senare till ”vanliga” däck och det blev klart bättre.
Japp, Björn satte ju 18" på sin P. Det gjorde rejäl skillnad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare

Inlägg av TeslaM3 »

Verkar också intressant att kolla den minskning i decibel som de däck megahjul rekommenderar. Någon som testat deras rekommendationer både i avseende ljudnivå men även andra egenskaper? Är själv rätt skeptisk till de etablerade däcktillverkarna och hur rättvisande testerna är som görs på deras däck.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Sålde mina 18" däck och fälg till en mycket sympatisk ung kille som verkligen hade jobbat med ljuddämpning av sin Model 3. Tror tyvärr inte han hänger här...

Han konstaterade att väldigt mycket av bullret kommer just från bagageluckan. Han berättade att han tom hade låtit sig skjutsas liggande i bagaget för att få en känsla för det :D

Han hade rivit ut stolar/golv samt tak och lagt in dämpande material överallt.

Enligt honom så är det väldigt sparsamt ljuddämpat från fabrik. Typ instoppat lite huller om buller och som inte fyller ut utrymmena så mycket och därmed enligt honom inte heller dämpar så mycket.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

TeslaM3 skrev:
Verkar också intressant att kolla den minskning i decibel som de däck megahjul rekommenderar. Någon som testat deras rekommendationer både i avseende ljudnivå men även andra egenskaper? Är själv rätt skeptisk till de etablerade däcktillverkarna och hur rättvisande testerna är som görs på deras däck.
Aj, aj, aj.... nu svär du i kyrkan!
De etablerade (stora) tillverkarna är bäst - det är minsann ingen ”konserverad gröt”. Oberoende mätningar och tester har ju talat sitt tydliga språk. :lol: (ironi)
Själv har jag valt Nereus till vinterdäck, idiot som jag är.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Verdi

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
TeslaM3 skrev:
De etablerade (stora) tillverkarna är bäst - det är minsann ingen ”konserverad gröt”. Oberoende mätningar och tester har ju talat sitt tydliga språk. :lol: (ironi)

Men kära nån. Däcktester är hyfsat vetenskapliga. Man mäter och har sig. Du vet. Sånt som kallas "fakta".

Men du vet bättre? Nu tangerar du fossiltrollen i attityd.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Legato skrev:
Sålde mina 18" däck och fälg till en mycket sympatisk ung kille som verkligen hade jobbat med ljuddämpning av sin Model 3. Tror tyvärr inte han hänger här...

Han konstaterade att väldigt mycket av bullret kommer just från bagageluckan. Han berättade att han tom hade låtit sig skjutsas liggande i bagaget för att få en känsla för det :D

Han hade rivit ut stolar/golv samt tak och lagt in dämpande material överallt.

Enligt honom så är det väldigt sparsamt ljuddämpat från fabrik. Typ instoppat lite huller om buller och som inte fyller ut utrymmena så mycket och därmed enligt honom inte heller dämpar så mycket.
Jo, jag tyckte att det mesta oljudet kom från de bakre hjulhusen när man satt i baksätet (speciellt vid våt vägbana) efter montering av ljudmattor hatthylla, bakom matta hjulhus har det mesta (inte allt) minskat.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Verdi skrev:
Walker skrev:
TeslaM3 skrev:

Men kära nån. Däcktester är hyfsat vetenskapliga. Man mäter och har sig. Du vet. Sånt som kallas "fakta".

Men du vet bättre? Nu tangerar du fossiltrollen i attityd.
Äsch... :oops: nu smickrar du mig bara.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
tobiaslej

Inlägg av tobiaslej »

Jag tog bort bagagerumsmattan när jag skulle fixa en lös mutter där. Då såg jag att det bara sitter en pytteliten ljudfilt i bakre hjulhusen. I övrigt var det ett relativt stort plåtutrymme med tunn plåt mot hjulhusen. Det bara måste låte onödigt mkt fr det utrymmet. Tror jag ska testa att fylla upp det med ljuddämpning.

Ska googla lite på hur man kommer åt främre hjulhusen och se hur det ser ut där. Tycker inte min bil låter så jättemkt men skulle man få ned ljudet fr vägen en del skulle den bli en dröm.... :)
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

GreenMachine skrev:
Betong ska tydligen fungera hur bra som helst :lol:
Blir inte många decibel där ! Det som hörs är mest skrapet från trösklarna mot asfalten. Tyvärr ökar elförbrukning relativt mycket och en del har rapporterat komfortrelaterade problem.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

tobiaslej skrev:
Jag tog bort bagagerumsmattan när jag skulle fixa en lös mutter där. Då såg jag att det bara sitter en pytteliten ljudfilt i bakre hjulhusen. I övrigt var det ett relativt stort plåtutrymme med tunn plåt mot hjulhusen. Det bara måste låte onödigt mkt fr det utrymmet. Tror jag ska testa att fylla upp det med ljuddämpning.

Ska googla lite på hur man kommer åt främre hjulhusen och se hur det ser ut där. Tycker inte min bil låter så jättemkt men skulle man få ned ljudet fr vägen en del skulle den bli en dröm.... :)
Ja, det var du! Jag läste om det i en tråd. Därför blev min förvåning jättestor när jag lyfter på mattan och det ligger tjockt med format skum där. Både vid hjulhusen och i ”baljan” Ordentligt med skum alltså. Enda stället det var lite skralt var uppepå hjulhusen, mot hatthyllan. Det var där jag knö in Biltemaskum.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Inlägg av Kirre »

tobiaslej skrev:

Här är en lösning för de främre hjulhusen. Har inte fått min M3 än men verkar det komma mycket oljud även från främre hjulen?

https://www.ebay.com/itm/1-Pair-Front-W ... 0005.m1851
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Skriv svar