Model 3 - bullerdämpning
Moderator: Redaktion
Model 3 - bullerdämpning
Har Model 3 snikvarianten och är mycket nöjd förutom ljudnivån. Körde XC90 plug-in dessförinnan och då blir det för stor skillnad.
Fråga till er vilka åtgärder man kan göra för att dämpa ljudet. Jag tänker göra följande.
1. 18"fälgar
2. Gummimattor komplett set
3. DITECrostskyddsbehandling - 6500kr. Någon som har erfarenhet?
4. Gummilister dörrar och A/Bstolpar
5. Gummilist tak (skeptisk till att det gör skillnad)
6. Kommer stänkskärmar öka bullret?
Känns som om det mesta bullret kommer från hjulhusen och därför har jag stor förhoppning till rostskyddsbehandlingen. (väldigt angelägen att få in kommentarer ang rostskyddsbehandling, evebntuella risker gentemot fördelar.
Samtidigt så har jag ett stort tomt bagageutrymme som kanske påverkar.
Fråga till er vilka åtgärder man kan göra för att dämpa ljudet. Jag tänker göra följande.
1. 18"fälgar
2. Gummimattor komplett set
3. DITECrostskyddsbehandling - 6500kr. Någon som har erfarenhet?
4. Gummilister dörrar och A/Bstolpar
5. Gummilist tak (skeptisk till att det gör skillnad)
6. Kommer stänkskärmar öka bullret?
Känns som om det mesta bullret kommer från hjulhusen och därför har jag stor förhoppning till rostskyddsbehandlingen. (väldigt angelägen att få in kommentarer ang rostskyddsbehandling, evebntuella risker gentemot fördelar.
Samtidigt så har jag ett stort tomt bagageutrymme som kanske påverkar.
Re: Model 3 - bullerdämpning
Jag köpte inklädnaden av ”taket” i bagagerummet och pillade in Biltemas ljuddämpningsmattor bakom bagageinklädnaden vid bakre hjulhuset och fick bort mycket av vägljudet bak. Gummilisten runt glastaket tyckte jag gjorde marginell, om ens någon skillnad. Har även lagt in maxpider golvmattor ovanpå original (vilket några tycker dämpar) utan att jag kan säga mig märkt någon skillnad. Att sedan gå ner från en XC90 till en M3 är i sig ett stort steg ljud och komfortmässigt och kanske inte är en helt relevant jämförelse. (Som att jämföra en Audi Q7 med en A4 , eller just en Volvo XC 90 med en S60)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Model 3 - bullerdämpning
Har du en länk till vart du beställde "inklädnaden av ”taket” i bagagerummet"?Walker skrev:Jag köpte inklädnaden av ”taket” i bagagerummet och pillade in Biltemas ljuddämpningsmattor bakom bagageinklädnaden vid bakre hjulhuset och fick bort mycket av vägljudet bak. Gummilisten runt glastaket tyckte jag gjorde marginell, om ens någon skillnad. Har även lagt in maxpider golvmattor ovanpå original (vilket några tycker dämpar) utan att jag kan säga mig märkt någon skillnad. Att sedan gå ner från en XC90 till en M3 är i sig ett stort steg ljud och komfortmässigt och kanske inte är en helt relevant jämförelse. (Som att jämföra en Audi Q7 med en A4 , eller just en Volvo XC 90 med en S60)
Pearl White/Svart SR+ med drag och aerofälgar
Re: Model 3 - bullerdämpning
https://www.ebay.com/itm/For-Tesla-Mode ... 1810040173SID_73 skrev:Har du en länk till vart du beställde "inklädnaden av ”taket” i bagagerummet"?Walker skrev:Jag köpte inklädnaden av ”taket” i bagagerummet och pillade in Biltemas ljuddämpningsmattor bakom bagageinklädnaden vid bakre hjulhuset och fick bort mycket av vägljudet bak. Gummilisten runt glastaket tyckte jag gjorde marginell, om ens någon skillnad. Har även lagt in maxpider golvmattor ovanpå original (vilket några tycker dämpar) utan att jag kan säga mig märkt någon skillnad. Att sedan gå ner från en XC90 till en M3 är i sig ett stort steg ljud och komfortmässigt och kanske inte är en helt relevant jämförelse. (Som att jämföra en Audi Q7 med en A4 , eller just en Volvo XC 90 med en S60)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Model 3 - bullerdämpning
Finns några (i1Tesla på Youtube bl.a) som påstår att solfilm på rutorna ger lägre ljud. Ligger kanske något i det.
Model 3 Performance, Röd med vit inredning, FSD
Re: Model 3 - bullerdämpning
Öronproppar?Orm skrev:Finns några (i1Tesla på Youtube bl.a) som påstår att solfilm på rutorna ger lägre ljud. Ligger kanske något i det.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Model 3 - bullerdämpning
Jag skulle vilja ha filt inne i hjulhusen, som min S hade. När det är grus på vägarna i vinter så blir det ett jäkla oväsen som det är nu. Någon som gjort det?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Model 3 - bullerdämpning
Av allt du gjorde var alltså inklädnaden av bagaget det som gjorde mest nytta? Jag vill bara lägga pengar på sånt som faktiskt verkar hjälpa, och detta verkar ju lovande.Walker skrev:Jag köpte inklädnaden av ”taket” i bagagerummet och pillade in Biltemas ljuddämpningsmattor bakom bagageinklädnaden vid bakre hjulhuset och fick bort mycket av vägljudet bak.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Re: Model 3 - bullerdämpning
Rätt uppfattatthemax skrev:Av allt du gjorde var alltså inklädnaden av bagaget det som gjorde mest nytta? Jag vill bara lägga pengar på sånt som faktiskt verkar hjälpa, och detta verkar ju lovande.Walker skrev:Jag köpte inklädnaden av ”taket” i bagagerummet och pillade in Biltemas ljuddämpningsmattor bakom bagageinklädnaden vid bakre hjulhuset och fick bort mycket av vägljudet bak.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Model 3 - bullerdämpning
Tack för det tipsetWalker skrev:Rätt uppfattatthemax skrev:Av allt du gjorde var alltså inklädnaden av bagaget det som gjorde mest nytta? Jag vill bara lägga pengar på sånt som faktiskt verkar hjälpa, och detta verkar ju lovande.Walker skrev:Jag köpte inklädnaden av ”taket” i bagagerummet och pillade in Biltemas ljuddämpningsmattor bakom bagageinklädnaden vid bakre hjulhuset och fick bort mycket av vägljudet bak.

https://www.ebay.com/itm/For-Tesla-Mode ... 0005.m1851
MY LR, Pearl White
Re: Model 3 - bullerdämpning
Tror tyvärr det är svårt att göra så mkt åt oljud på grov asfalt.
Det bästa är nog att skaffa så små fälgar som möjligt, så man kan ha däck med högre profil, och sen inte för högt lufttryck.
Kolla Teslabjörns videos, han pyntade ju 20 lax för en professionell ljuddämpning av hela bilen. I slutänden blev det dock ingen större skillnad.
Det bästa är nog att skaffa så små fälgar som möjligt, så man kan ha däck med högre profil, och sen inte för högt lufttryck.
Kolla Teslabjörns videos, han pyntade ju 20 lax för en professionell ljuddämpning av hela bilen. I slutänden blev det dock ingen större skillnad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model 3 - bullerdämpning
Tänk om det kom en mjukvaruuppdatering med aktiv brusreducering från högtalaranläggningen 

Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Model 3 - bullerdämpning
Har 18” däck och upplever ingen större buller. Säkert det som bidrar mest. Körde en BMW 630 som först hade lågprofildäck som lät rätt mkt, byttes senare till ”vanliga” däck och det blev klart bättre.taliz skrev:Tror tyvärr det är svårt att göra så mkt åt oljud på grov asfalt.
Det bästa är nog att skaffa så små fälgar som möjligt, så man kan ha däck med högre profil, och sen inte för högt lufttryck.
Kolla Teslabjörns videos, han pyntade ju 20 lax för en professionell ljuddämpning av hela bilen. I slutänden blev det dock ingen större skillnad.
Re: Model 3 - bullerdämpning
Japp, Björn satte ju 18" på sin P. Det gjorde rejäl skillnad.TeslaM3 skrev:Har 18” däck och upplever ingen större buller. Säkert det som bidrar mest. Körde en BMW 630 som först hade lågprofildäck som lät rätt mkt, byttes senare till ”vanliga” däck och det blev klart bättre.taliz skrev:Tror tyvärr det är svårt att göra så mkt åt oljud på grov asfalt.
Det bästa är nog att skaffa så små fälgar som möjligt, så man kan ha däck med högre profil, och sen inte för högt lufttryck.
Kolla Teslabjörns videos, han pyntade ju 20 lax för en professionell ljuddämpning av hela bilen. I slutänden blev det dock ingen större skillnad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model 3 - bullerdämpning
Verkar också intressant att kolla den minskning i decibel som de däck megahjul rekommenderar. Någon som testat deras rekommendationer både i avseende ljudnivå men även andra egenskaper? Är själv rätt skeptisk till de etablerade däcktillverkarna och hur rättvisande testerna är som görs på deras däck.
Re: Model 3 - bullerdämpning
Sålde mina 18" däck och fälg till en mycket sympatisk ung kille som verkligen hade jobbat med ljuddämpning av sin Model 3. Tror tyvärr inte han hänger här...
Han konstaterade att väldigt mycket av bullret kommer just från bagageluckan. Han berättade att han tom hade låtit sig skjutsas liggande i bagaget för att få en känsla för det
Han hade rivit ut stolar/golv samt tak och lagt in dämpande material överallt.
Enligt honom så är det väldigt sparsamt ljuddämpat från fabrik. Typ instoppat lite huller om buller och som inte fyller ut utrymmena så mycket och därmed enligt honom inte heller dämpar så mycket.
Han konstaterade att väldigt mycket av bullret kommer just från bagageluckan. Han berättade att han tom hade låtit sig skjutsas liggande i bagaget för att få en känsla för det

Han hade rivit ut stolar/golv samt tak och lagt in dämpande material överallt.
Enligt honom så är det väldigt sparsamt ljuddämpat från fabrik. Typ instoppat lite huller om buller och som inte fyller ut utrymmena så mycket och därmed enligt honom inte heller dämpar så mycket.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Model 3 - bullerdämpning
Aj, aj, aj.... nu svär du i kyrkan!TeslaM3 skrev:Verkar också intressant att kolla den minskning i decibel som de däck megahjul rekommenderar. Någon som testat deras rekommendationer både i avseende ljudnivå men även andra egenskaper? Är själv rätt skeptisk till de etablerade däcktillverkarna och hur rättvisande testerna är som görs på deras däck.
De etablerade (stora) tillverkarna är bäst - det är minsann ingen ”konserverad gröt”. Oberoende mätningar och tester har ju talat sitt tydliga språk.

Själv har jag valt Nereus till vinterdäck, idiot som jag är.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Model 3 - bullerdämpning
Walker skrev:Aj, aj, aj.... nu svär du i kyrkan!TeslaM3 skrev:Verkar också intressant att kolla den minskning i decibel som de däck megahjul rekommenderar. Någon som testat deras rekommendationer både i avseende ljudnivå men även andra egenskaper? Är själv rätt skeptisk till de etablerade däcktillverkarna och hur rättvisande testerna är som görs på deras däck.
De etablerade (stora) tillverkarna är bäst - det är minsann ingen ”konserverad gröt”. Oberoende mätningar och tester har ju talat sitt tydliga språk.(ironi)
Själv har jag valt Nereus till vinterdäck, idiot som jag är.
Men kära nån. Däcktester är hyfsat vetenskapliga. Man mäter och har sig. Du vet. Sånt som kallas "fakta".
Men du vet bättre? Nu tangerar du fossiltrollen i attityd.
Re: Model 3 - bullerdämpning
Jo, jag tyckte att det mesta oljudet kom från de bakre hjulhusen när man satt i baksätet (speciellt vid våt vägbana) efter montering av ljudmattor hatthylla, bakom matta hjulhus har det mesta (inte allt) minskat.Legato skrev:Sålde mina 18" däck och fälg till en mycket sympatisk ung kille som verkligen hade jobbat med ljuddämpning av sin Model 3. Tror tyvärr inte han hänger här...
Han konstaterade att väldigt mycket av bullret kommer just från bagageluckan. Han berättade att han tom hade låtit sig skjutsas liggande i bagaget för att få en känsla för det![]()
Han hade rivit ut stolar/golv samt tak och lagt in dämpande material överallt.
Enligt honom så är det väldigt sparsamt ljuddämpat från fabrik. Typ instoppat lite huller om buller och som inte fyller ut utrymmena så mycket och därmed enligt honom inte heller dämpar så mycket.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Model 3 - bullerdämpning
Äsch...Verdi skrev:Walker skrev:Aj, aj, aj.... nu svär du i kyrkan!TeslaM3 skrev:Verkar också intressant att kolla den minskning i decibel som de däck megahjul rekommenderar. Någon som testat deras rekommendationer både i avseende ljudnivå men även andra egenskaper? Är själv rätt skeptisk till de etablerade däcktillverkarna och hur rättvisande testerna är som görs på deras däck.
De etablerade (stora) tillverkarna är bäst - det är minsann ingen ”konserverad gröt”. Oberoende mätningar och tester har ju talat sitt tydliga språk.(ironi)
Själv har jag valt Nereus till vinterdäck, idiot som jag är.
Men kära nån. Däcktester är hyfsat vetenskapliga. Man mäter och har sig. Du vet. Sånt som kallas "fakta".
Men du vet bättre? Nu tangerar du fossiltrollen i attityd.

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Model 3 - bullerdämpning
Jag tog bort bagagerumsmattan när jag skulle fixa en lös mutter där. Då såg jag att det bara sitter en pytteliten ljudfilt i bakre hjulhusen. I övrigt var det ett relativt stort plåtutrymme med tunn plåt mot hjulhusen. Det bara måste låte onödigt mkt fr det utrymmet. Tror jag ska testa att fylla upp det med ljuddämpning.
Ska googla lite på hur man kommer åt främre hjulhusen och se hur det ser ut där. Tycker inte min bil låter så jättemkt men skulle man få ned ljudet fr vägen en del skulle den bli en dröm....
Ska googla lite på hur man kommer åt främre hjulhusen och se hur det ser ut där. Tycker inte min bil låter så jättemkt men skulle man få ned ljudet fr vägen en del skulle den bli en dröm....

Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model 3 - bullerdämpning
Blir inte många decibel där ! Det som hörs är mest skrapet från trösklarna mot asfalten. Tyvärr ökar elförbrukning relativt mycket och en del har rapporterat komfortrelaterade problem.GreenMachine skrev:Betong ska tydligen fungera hur bra som helst
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Model 3 - bullerdämpning
Ja, det var du! Jag läste om det i en tråd. Därför blev min förvåning jättestor när jag lyfter på mattan och det ligger tjockt med format skum där. Både vid hjulhusen och i ”baljan” Ordentligt med skum alltså. Enda stället det var lite skralt var uppepå hjulhusen, mot hatthyllan. Det var där jag knö in Biltemaskum.tobiaslej skrev:Jag tog bort bagagerumsmattan när jag skulle fixa en lös mutter där. Då såg jag att det bara sitter en pytteliten ljudfilt i bakre hjulhusen. I övrigt var det ett relativt stort plåtutrymme med tunn plåt mot hjulhusen. Det bara måste låte onödigt mkt fr det utrymmet. Tror jag ska testa att fylla upp det med ljuddämpning.
Ska googla lite på hur man kommer åt främre hjulhusen och se hur det ser ut där. Tycker inte min bil låter så jättemkt men skulle man få ned ljudet fr vägen en del skulle den bli en dröm....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Model 3 - bullerdämpning
Här är en lösning för de främre hjulhusen. Har inte fått min M3 än men verkar det komma mycket oljud även från främre hjulen?tobiaslej skrev:Jag tog bort bagagerumsmattan när jag skulle fixa en lös mutter där. Då såg jag att det bara sitter en pytteliten ljudfilt i bakre hjulhusen. I övrigt var det ett relativt stort plåtutrymme med tunn plåt mot hjulhusen. Det bara måste låte onödigt mkt fr det utrymmet. Tror jag ska testa att fylla upp det med ljuddämpning.
Ska googla lite på hur man kommer åt främre hjulhusen och se hur det ser ut där. Tycker inte min bil låter så jättemkt men skulle man få ned ljudet fr vägen en del skulle den bli en dröm....
https://www.ebay.com/itm/1-Pair-Front-W ... 0005.m1851
MY LR, Pearl White