Model S på Nürburg ring

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Henrik Torphammar »

dstr skrev:
[JM] skrev:
Träffa apex har med föraren att göra såvida däcken inte är sopslut och bilen bara understyr rakt fram i kurvan.
Ingen av bilarna studsar omkring nervöst eller beter sig konstigt i det klippet.
Nu vet jag inte vilket klipp ni diskuterar, men i det jag såg så understyrde den "märkligt" mycket.

Med tanke på bilens fysiska viktfördelning - och möjlighet med att jobba med motorer undan kardanaxel mellan så borde man kunna få fram perfekta balansen i bilen.
Motorer utan differential mellan dessutom. Kan ju mycket väl vara så att dom tester i olika ändlägena för att se vad som händer.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av [JM] »

Hertsh skrev:
[JM] skrev:
Tyvärr tror jag dock inte att en model s i närtid kommer kunna sätta ett utmanande varv på ringen.
Min TMX med luftfjädring är lika stötig som min gamla bmw e36 coupe med billiga sänkfjädrar.
(TMX har dock massa andra fina egenskaper som väger upp)

Tesla har långt kvar att gå när det gäller fjädring och komfort. Märkligt nog envisas dom med att "göra allt själv".
Finns ju firmor som Öhlins t.ex som skulle kunnat hjälpa dom fixa adaptiva dämpare som skulle harmonisera bättre med de olika fjädringslägena
Det är ju lite OT men de har redan gjort något åt ditt problem. Den nya adaptiva fjädringen som lanserades i Maj är på inget sätt stötig.
Ska bli spännande å provåka när man hittar nån som har en Raven X.
Dom fixar det nu med Raven. Dom skulle gjort det från början innan dom släppte X:en. Däri ligger felet som jag ser det.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Legato »

[JM] skrev:
Hertsh skrev:
[JM] skrev:
Tyvärr tror jag dock inte att en model s i närtid kommer kunna sätta ett utmanande varv på ringen.
Min TMX med luftfjädring är lika stötig som min gamla bmw e36 coupe med billiga sänkfjädrar.
(TMX har dock massa andra fina egenskaper som väger upp)

Tesla har långt kvar att gå när det gäller fjädring och komfort. Märkligt nog envisas dom med att "göra allt själv".
Finns ju firmor som Öhlins t.ex som skulle kunnat hjälpa dom fixa adaptiva dämpare som skulle harmonisera bättre med de olika fjädringslägena
Det är ju lite OT men de har redan gjort något åt ditt problem. Den nya adaptiva fjädringen som lanserades i Maj är på inget sätt stötig.
Ska bli spännande å provåka när man hittar nån som har en Raven X.
Dom fixar det nu med Raven. Dom skulle gjort det från början innan dom släppte X:en. Däri ligger felet som jag ser det.
Att Tesla vill bygga allt de kan inhouse är ju inget specifikt för just fjädringen. Det är ju så Musk jobbar och det verkar dessutom vara en väldigt viktig faktor i Space X framgångar.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1462
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av thebishop »

[JM] skrev:
Hertsh skrev:
[JM] skrev:
Tyvärr tror jag dock inte att en model s i närtid kommer kunna sätta ett utmanande varv på ringen.
Min TMX med luftfjädring är lika stötig som min gamla bmw e36 coupe med billiga sänkfjädrar.
(TMX har dock massa andra fina egenskaper som väger upp)

Tesla har långt kvar att gå när det gäller fjädring och komfort. Märkligt nog envisas dom med att "göra allt själv".
Finns ju firmor som Öhlins t.ex som skulle kunnat hjälpa dom fixa adaptiva dämpare som skulle harmonisera bättre med de olika fjädringslägena
Det är ju lite OT men de har redan gjort något åt ditt problem. Den nya adaptiva fjädringen som lanserades i Maj är på inget sätt stötig.
Ska bli spännande å provåka när man hittar nån som har en Raven X.
Dom fixar det nu med Raven. Dom skulle gjort det från början innan dom släppte X:en. Däri ligger felet som jag ser det.
All produktutveckling är iterativ på sådana här komplexa produkter. Det är alltid lätt att säga ”de borde fixat det från början”, men i verkligheten måste man skeppa en lämpligt avvägd produkt vid något tillfälle. Ta första iPhone - den hade inte ens klipp-och-klistra eller appar - men blev total succé ändå - de allra flesta verkar ju mer än nöjda med sina X, så då är det ju rätt avvägning att skeppa för att ta marknaden.

Sen kommer förbättringarna över tiden - tycker det är superbra att de fortsätter förbättra saker som ändå är ok (typ chassi) och ser fram mot när det är dags att uppgradera om ett tag.

Vad gäller saker som jag personligen mycket hellre skulle sett dem fixa innan de skeppar bilen (och som delvis fortfarande inte är fixade), har vi:

1. Backkamera som geggar igen på vintern och inte har rengöring
2. Vindrutespolare som är halvkass (fixat på senare modeller)
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Kilowatt »

thebishop skrev:
2. Vindrutespolare som är halvkass (fixat på senare modeller)
Inte fixat på min Raven S iaf. Suger fortfarande.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1462
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av thebishop »

Suck. Trodde de ivf fått spridare som faktiskt gör de som den heter... får hoppas de byter till varianten med vätska från hela bladet i framtiden då.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 279
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av sven-labil »

Kilowatt skrev:
thebishop skrev:
2. Vindrutespolare som är halvkass (fixat på senare modeller)
Inte fixat på min Raven S iaf. Suger fortfarande.
:) No pun intended?
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av [JM] »

thebishop skrev:
.....klipp....
All produktutveckling är iterativ på sådana här komplexa produkter. Det är alltid lätt att säga ”de borde fixat det från början”, men i verkligheten måste man skeppa en lämpligt avvägd produkt vid något tillfälle. Ta första iPhone - den hade inte ens klipp-och-klistra eller appar - men blev total succé ändå - de allra flesta verkar ju mer än nöjda med sina X, så då är det ju rätt avvägning att skeppa för att ta marknaden.

Sen kommer förbättringarna över tiden - tycker det är superbra att de fortsätter förbättra saker som ändå är ok (typ chassi) och ser fram mot när det är dags att uppgradera om ett tag.

Vad gäller saker som jag personligen mycket hellre skulle sett dem fixa innan de skeppar bilen (och som delvis fortfarande inte är fixade), har vi:

1. Backkamera som geggar igen på vintern och inte har rengöring
2. Vindrutespolare som är halvkass (fixat på senare modeller)
Jag jobbat med utveckling av väldigt komplexa system som kan ta upp till 10 år från start till levernans.
Om det finns en domän/område där man är rookie eller saknar kompetens så tar man hjälp av folk/konsulter som är specialister så att man snabbare kommer upp på banan utan att behöva uppfinna hjulet.

Vad gjorde Tesla med batterierna tex? Panasonic och nu Maxell. Varför inte ta hjälp av nån i börkan med fjädringen?
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1462
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av thebishop »

Även jag har jobbat med komplex produktutveckling i många år, men vi har nog lite olika erfarenhet.

Min erfarenhet är att man alltid ser saker i backspegeln som man kan och vill göra bättre och annorlunda. Få är de komplexa system som de som skapat dem tycker är perfekta i alla avseenden i efterhand, då har man haft för mycket tid och pengar...

Vem säger att de inte tagit hjälp? Det är ju inte så att luftfjädringen modell äldre var totalt värdelös (och knappast något de tog fram utan något från en underleverantör med expertis). At
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av helix »

Det händer intressanta saker... Mycket folk som följer Tesla lokalt på ringen och nu är det någon observatör på plats som "handklockat" Model S på 7:23 när den kört testvarv. Man ska såklart ta det med en nypa salt, men det är nästan 20 sek snabbare än Taycan :o

Imorgon, den 18:e, är det första rekordförsöket planerat så nu är det bara att ladda med popcorn :mrgreen:

Tesla verkar nu också ha ytterligare bil på plats med Plaid-drivlinan. En blå Model S.

Här är artikeln från Tyska AMS:
https://www.auto-motor-und-sport.de/ele ... ektroauto/

Bild
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Legato »

helix skrev:
Det händer intressanta saker... Mycket folk som följer Tesla lokalt på ringen och nu är det någon observatör på plats som "handklockat" Model S på 7:23 när den kört testvarv. Man ska såklart ta det med en nypa salt, men det är nästan 20 sek snabbare än Taycan :o

Imorgon, den 18:e, är det första rekordförsöket planerat så nu är det bara att ladda med popcorn :mrgreen:

Tesla verkar nu också ha ytterligare bil på plats med Plaid-drivlinan. En blå Model S.

Här är artikeln från Tyska AMS:
https://www.auto-motor-und-sport.de/ele ... ektroauto/

Bild
Spännande! Skärmbreddarna ser annorlunda ut mot på den röda? "Intressanta" orangea detaljer på huven också.

7:23 låter smått absurt bra, det har man ju lite svårt att tro på men vore såklart sjukt roligt om det stämmer.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
helix skrev:
Det händer intressanta saker... Mycket folk som följer Tesla lokalt på ringen och nu är det någon observatör på plats som "handklockat" Model S på 7:23 när den kört testvarv. Man ska såklart ta det med en nypa salt, men det är nästan 20 sek snabbare än Taycan :o

Imorgon, den 18:e, är det första rekordförsöket planerat så nu är det bara att ladda med popcorn :mrgreen:

Tesla verkar nu också ha ytterligare bil på plats med Plaid-drivlinan. En blå Model S.

Här är artikeln från Tyska AMS:
https://www.auto-motor-und-sport.de/ele ... ektroauto/

Bild
Spännande! Skärmbreddarna ser annorlunda ut mot på den röda? "Intressanta" orangea detaljer på huven också.

7:23 låter smått absurt bra, det har man ju lite svårt att tro på men vore såklart sjukt roligt om det stämmer.
Oavsett tiden är den här den snyggaste MS som jag har sett
Verdi

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Verdi »

Huven ser ju att vara röd under det blå. Har de lackat om den?
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av helix »

Verdi skrev:
Huven ser ju att vara röd under det blå. Har de lackat om den?
Är nog bara artefakter i bilden, eller reflektioner. Här är en annan bild av samma bil och där syns inget rött på huven

Bild
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av dd88 »

7:23 är riktigt bra, kommer definitivt svida för Porsche.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Verdi

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Verdi »

Hade varit roligt om det var Nico som körde. Men det är det väl inte?
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av helix »

Verdi skrev:
Hade varit roligt om det var Nico som körde. Men det är det väl inte?
Nico hade tydligen inte rätt licens som krävs samt för lite erfarenhet av ringen.

Som tidigare bekräftats så är det Thomas Mutsch som kör. Här en av bilderna från Teslan på ringen där man ser hans hjälm:

Bild
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av EnTraktor »

Legato skrev:
Bild
Spännande! Skärmbreddarna ser annorlunda ut mot på den röda? "Intressanta" orangea detaljer på huven också.
Den kör så snabbt så färgen ramlar av :D :D :D
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av default »

Klarar den 7:23 blir jag oerhört förvånad och imponerad. Model S är ju inte en sportbil i någon bemärkelse egentligen. Förväntningarna på Roadster 2 blir inte nådiga :shock:

Om det nu stämmer dvs.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8142
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av fth »

default skrev:
Klarar den 7:23 blir jag oerhört förvånad och imponerad. Model S är ju inte en sportbil i någon bemärkelse egentligen. Förväntningarna på Roadster 2 blir inte nådiga :shock:

Om det nu stämmer dvs.
Stämmer det så är det ju en helt fantastisk tid, och hur stora felkällor kan det egentligen vara med "handgestoppte" (manuell tidtagning)?
Enda orsaken att detta inte skulle stämma vore väl om det var en ren lögn, och vad skulle syftet vara med det?

Grymt spännande att höra officiella siffror om det blir ett försök imorgon!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av AGCF »

fth skrev:
default skrev:
Klarar den 7:23 blir jag oerhört förvånad och imponerad. Model S är ju inte en sportbil i någon bemärkelse egentligen. Förväntningarna på Roadster 2 blir inte nådiga :shock:

Om det nu stämmer dvs.
Stämmer det så är det ju en helt fantastisk tid, och hur stora felkällor kan det egentligen vara med "handgestoppte" (manuell tidtagning)?
Enda orsaken att detta inte skulle stämma vore väl om det var en ren lögn, och vad skulle syftet vara med det?

Grymt spännande att höra officiella siffror om det blir ett försök imorgon!

/fth
Det kan diffa på en halv sekund kanske. Borde inte kunna bli mer av en otydlig linje, reaktionstid typ.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AKarlsson
Teslaägare
Inlägg: 112
Blev medlem: 16 jun 2018 15:46

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av AKarlsson »

Det skulle ju kunna vara lite olika mätvarianter på tiden:
http://www.autolife.se/page/58572/
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av bonath »

EnTraktor skrev:
Legato skrev:
Bild
Spännande! Skärmbreddarna ser annorlunda ut mot på den röda? "Intressanta" orangea detaljer på huven också.
Den kör så snabbt så färgen ramlar av :D :D :D

Teslas dåliga lack, alltså!! :mrgreen:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1436
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Jordad »

Sjukt spännande vecka! :D

Hoppas det blir en film från eventuellt rekord med. Hade varit kul se acceleration och vilka hastigheter plaid-bilen kommer upp i. Motorn som introducerades med Model 3 är verkligen genialisk. Den går att använda överallt i alla Teslas nuvarande bilar och i framtida supersportbilar, lastbilar och pickups med. En enda motor. Behövs mer kraft sätter Tesla bara två bredvid varandra.

Här är någon som beskriver vad två motorer bak innebär för Raven: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ad.166357/
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av taliz »

[JM] skrev:
thebishop skrev:
.....klipp....
All produktutveckling är iterativ på sådana här komplexa produkter. Det är alltid lätt att säga ”de borde fixat det från början”, men i verkligheten måste man skeppa en lämpligt avvägd produkt vid något tillfälle. Ta första iPhone - den hade inte ens klipp-och-klistra eller appar - men blev total succé ändå - de allra flesta verkar ju mer än nöjda med sina X, så då är det ju rätt avvägning att skeppa för att ta marknaden.

Sen kommer förbättringarna över tiden - tycker det är superbra att de fortsätter förbättra saker som ändå är ok (typ chassi) och ser fram mot när det är dags att uppgradera om ett tag.

Vad gäller saker som jag personligen mycket hellre skulle sett dem fixa innan de skeppar bilen (och som delvis fortfarande inte är fixade), har vi:

1. Backkamera som geggar igen på vintern och inte har rengöring
2. Vindrutespolare som är halvkass (fixat på senare modeller)
Jag jobbat med utveckling av väldigt komplexa system som kan ta upp till 10 år från start till levernans.
Om det finns en domän/område där man är rookie eller saknar kompetens så tar man hjälp av folk/konsulter som är specialister så att man snabbare kommer upp på banan utan att behöva uppfinna hjulet.

Vad gjorde Tesla med batterierna tex? Panasonic och nu Maxell. Varför inte ta hjälp av nån i börkan med fjädringen?
Leverantören av den förra luftfjädringen var Continental om inte jag minns fel. Precis som rattreglagen hittades den också hos Mercedes.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar