Motorer utan differential mellan dessutom. Kan ju mycket väl vara så att dom tester i olika ändlägena för att se vad som händer.dstr skrev:Nu vet jag inte vilket klipp ni diskuterar, men i det jag såg så understyrde den "märkligt" mycket.[JM] skrev:Träffa apex har med föraren att göra såvida däcken inte är sopslut och bilen bara understyr rakt fram i kurvan.
Ingen av bilarna studsar omkring nervöst eller beter sig konstigt i det klippet.
Med tanke på bilens fysiska viktfördelning - och möjlighet med att jobba med motorer undan kardanaxel mellan så borde man kunna få fram perfekta balansen i bilen.
Model S på Nürburg ring
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Model S på Nürburg ring
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Model S på Nürburg ring
Ska bli spännande å provåka när man hittar nån som har en Raven X.Hertsh skrev:Det är ju lite OT men de har redan gjort något åt ditt problem. Den nya adaptiva fjädringen som lanserades i Maj är på inget sätt stötig.[JM] skrev:Tyvärr tror jag dock inte att en model s i närtid kommer kunna sätta ett utmanande varv på ringen.
Min TMX med luftfjädring är lika stötig som min gamla bmw e36 coupe med billiga sänkfjädrar.
(TMX har dock massa andra fina egenskaper som väger upp)
Tesla har långt kvar att gå när det gäller fjädring och komfort. Märkligt nog envisas dom med att "göra allt själv".
Finns ju firmor som Öhlins t.ex som skulle kunnat hjälpa dom fixa adaptiva dämpare som skulle harmonisera bättre med de olika fjädringslägena
Dom fixar det nu med Raven. Dom skulle gjort det från början innan dom släppte X:en. Däri ligger felet som jag ser det.
Re: Model S på Nürburg ring
Att Tesla vill bygga allt de kan inhouse är ju inget specifikt för just fjädringen. Det är ju så Musk jobbar och det verkar dessutom vara en väldigt viktig faktor i Space X framgångar.[JM] skrev:Ska bli spännande å provåka när man hittar nån som har en Raven X.Hertsh skrev:Det är ju lite OT men de har redan gjort något åt ditt problem. Den nya adaptiva fjädringen som lanserades i Maj är på inget sätt stötig.[JM] skrev:Tyvärr tror jag dock inte att en model s i närtid kommer kunna sätta ett utmanande varv på ringen.
Min TMX med luftfjädring är lika stötig som min gamla bmw e36 coupe med billiga sänkfjädrar.
(TMX har dock massa andra fina egenskaper som väger upp)
Tesla har långt kvar att gå när det gäller fjädring och komfort. Märkligt nog envisas dom med att "göra allt själv".
Finns ju firmor som Öhlins t.ex som skulle kunnat hjälpa dom fixa adaptiva dämpare som skulle harmonisera bättre med de olika fjädringslägena
Dom fixar det nu med Raven. Dom skulle gjort det från början innan dom släppte X:en. Däri ligger felet som jag ser det.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Model S på Nürburg ring
All produktutveckling är iterativ på sådana här komplexa produkter. Det är alltid lätt att säga ”de borde fixat det från början”, men i verkligheten måste man skeppa en lämpligt avvägd produkt vid något tillfälle. Ta första iPhone - den hade inte ens klipp-och-klistra eller appar - men blev total succé ändå - de allra flesta verkar ju mer än nöjda med sina X, så då är det ju rätt avvägning att skeppa för att ta marknaden.[JM] skrev:Ska bli spännande å provåka när man hittar nån som har en Raven X.Hertsh skrev:Det är ju lite OT men de har redan gjort något åt ditt problem. Den nya adaptiva fjädringen som lanserades i Maj är på inget sätt stötig.[JM] skrev:Tyvärr tror jag dock inte att en model s i närtid kommer kunna sätta ett utmanande varv på ringen.
Min TMX med luftfjädring är lika stötig som min gamla bmw e36 coupe med billiga sänkfjädrar.
(TMX har dock massa andra fina egenskaper som väger upp)
Tesla har långt kvar att gå när det gäller fjädring och komfort. Märkligt nog envisas dom med att "göra allt själv".
Finns ju firmor som Öhlins t.ex som skulle kunnat hjälpa dom fixa adaptiva dämpare som skulle harmonisera bättre med de olika fjädringslägena
Dom fixar det nu med Raven. Dom skulle gjort det från början innan dom släppte X:en. Däri ligger felet som jag ser det.
Sen kommer förbättringarna över tiden - tycker det är superbra att de fortsätter förbättra saker som ändå är ok (typ chassi) och ser fram mot när det är dags att uppgradera om ett tag.
Vad gäller saker som jag personligen mycket hellre skulle sett dem fixa innan de skeppar bilen (och som delvis fortfarande inte är fixade), har vi:
1. Backkamera som geggar igen på vintern och inte har rengöring
2. Vindrutespolare som är halvkass (fixat på senare modeller)
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Model S på Nürburg ring
Inte fixat på min Raven S iaf. Suger fortfarande.thebishop skrev:2. Vindrutespolare som är halvkass (fixat på senare modeller)
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: Model S på Nürburg ring
Suck. Trodde de ivf fått spridare som faktiskt gör de som den heter... får hoppas de byter till varianten med vätska från hela bladet i framtiden då.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 279
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: Model S på Nürburg ring
Kilowatt skrev:Inte fixat på min Raven S iaf. Suger fortfarande.thebishop skrev:2. Vindrutespolare som är halvkass (fixat på senare modeller)

Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Re: Model S på Nürburg ring
Jag jobbat med utveckling av väldigt komplexa system som kan ta upp till 10 år från start till levernans.thebishop skrev:.....klipp....
All produktutveckling är iterativ på sådana här komplexa produkter. Det är alltid lätt att säga ”de borde fixat det från början”, men i verkligheten måste man skeppa en lämpligt avvägd produkt vid något tillfälle. Ta första iPhone - den hade inte ens klipp-och-klistra eller appar - men blev total succé ändå - de allra flesta verkar ju mer än nöjda med sina X, så då är det ju rätt avvägning att skeppa för att ta marknaden.
Sen kommer förbättringarna över tiden - tycker det är superbra att de fortsätter förbättra saker som ändå är ok (typ chassi) och ser fram mot när det är dags att uppgradera om ett tag.
Vad gäller saker som jag personligen mycket hellre skulle sett dem fixa innan de skeppar bilen (och som delvis fortfarande inte är fixade), har vi:
1. Backkamera som geggar igen på vintern och inte har rengöring
2. Vindrutespolare som är halvkass (fixat på senare modeller)
Om det finns en domän/område där man är rookie eller saknar kompetens så tar man hjälp av folk/konsulter som är specialister så att man snabbare kommer upp på banan utan att behöva uppfinna hjulet.
Vad gjorde Tesla med batterierna tex? Panasonic och nu Maxell. Varför inte ta hjälp av nån i börkan med fjädringen?
Re: Model S på Nürburg ring
Även jag har jobbat med komplex produktutveckling i många år, men vi har nog lite olika erfarenhet.
Min erfarenhet är att man alltid ser saker i backspegeln som man kan och vill göra bättre och annorlunda. Få är de komplexa system som de som skapat dem tycker är perfekta i alla avseenden i efterhand, då har man haft för mycket tid och pengar...
Vem säger att de inte tagit hjälp? Det är ju inte så att luftfjädringen modell äldre var totalt värdelös (och knappast något de tog fram utan något från en underleverantör med expertis). At
Min erfarenhet är att man alltid ser saker i backspegeln som man kan och vill göra bättre och annorlunda. Få är de komplexa system som de som skapat dem tycker är perfekta i alla avseenden i efterhand, då har man haft för mycket tid och pengar...
Vem säger att de inte tagit hjälp? Det är ju inte så att luftfjädringen modell äldre var totalt värdelös (och knappast något de tog fram utan något från en underleverantör med expertis). At
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Model S på Nürburg ring
Det händer intressanta saker... Mycket folk som följer Tesla lokalt på ringen och nu är det någon observatör på plats som "handklockat" Model S på 7:23 när den kört testvarv. Man ska såklart ta det med en nypa salt, men det är nästan 20 sek snabbare än Taycan
Imorgon, den 18:e, är det första rekordförsöket planerat så nu är det bara att ladda med popcorn
Tesla verkar nu också ha ytterligare bil på plats med Plaid-drivlinan. En blå Model S.
Här är artikeln från Tyska AMS:
https://www.auto-motor-und-sport.de/ele ... ektroauto/


Imorgon, den 18:e, är det första rekordförsöket planerat så nu är det bara att ladda med popcorn

Tesla verkar nu också ha ytterligare bil på plats med Plaid-drivlinan. En blå Model S.
Här är artikeln från Tyska AMS:
https://www.auto-motor-und-sport.de/ele ... ektroauto/

Re: Model S på Nürburg ring
Spännande! Skärmbreddarna ser annorlunda ut mot på den röda? "Intressanta" orangea detaljer på huven också.helix skrev:Det händer intressanta saker... Mycket folk som följer Tesla lokalt på ringen och nu är det någon observatör på plats som "handklockat" Model S på 7:23 när den kört testvarv. Man ska såklart ta det med en nypa salt, men det är nästan 20 sek snabbare än Taycan![]()
Imorgon, den 18:e, är det första rekordförsöket planerat så nu är det bara att ladda med popcorn![]()
Tesla verkar nu också ha ytterligare bil på plats med Plaid-drivlinan. En blå Model S.
Här är artikeln från Tyska AMS:
https://www.auto-motor-und-sport.de/ele ... ektroauto/
7:23 låter smått absurt bra, det har man ju lite svårt att tro på men vore såklart sjukt roligt om det stämmer.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Model S på Nürburg ring
Oavsett tiden är den här den snyggaste MS som jag har settLegato skrev:Spännande! Skärmbreddarna ser annorlunda ut mot på den röda? "Intressanta" orangea detaljer på huven också.helix skrev:Det händer intressanta saker... Mycket folk som följer Tesla lokalt på ringen och nu är det någon observatör på plats som "handklockat" Model S på 7:23 när den kört testvarv. Man ska såklart ta det med en nypa salt, men det är nästan 20 sek snabbare än Taycan![]()
Imorgon, den 18:e, är det första rekordförsöket planerat så nu är det bara att ladda med popcorn![]()
Tesla verkar nu också ha ytterligare bil på plats med Plaid-drivlinan. En blå Model S.
Här är artikeln från Tyska AMS:
https://www.auto-motor-und-sport.de/ele ... ektroauto/
7:23 låter smått absurt bra, det har man ju lite svårt att tro på men vore såklart sjukt roligt om det stämmer.
Re: Model S på Nürburg ring
Är nog bara artefakter i bilden, eller reflektioner. Här är en annan bild av samma bil och där syns inget rött på huvenVerdi skrev:Huven ser ju att vara röd under det blå. Har de lackat om den?

Re: Model S på Nürburg ring
7:23 är riktigt bra, kommer definitivt svida för Porsche.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Model S på Nürburg ring
Nico hade tydligen inte rätt licens som krävs samt för lite erfarenhet av ringen.Verdi skrev:Hade varit roligt om det var Nico som körde. Men det är det väl inte?
Som tidigare bekräftats så är det Thomas Mutsch som kör. Här en av bilderna från Teslan på ringen där man ser hans hjälm:

- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Model S på Nürburg ring
Legato skrev:
Den kör så snabbt så färgen ramlar avSpännande! Skärmbreddarna ser annorlunda ut mot på den röda? "Intressanta" orangea detaljer på huven också.



Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Re: Model S på Nürburg ring
Klarar den 7:23 blir jag oerhört förvånad och imponerad. Model S är ju inte en sportbil i någon bemärkelse egentligen. Förväntningarna på Roadster 2 blir inte nådiga
Om det nu stämmer dvs.

Om det nu stämmer dvs.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8141
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Model S på Nürburg ring
Stämmer det så är det ju en helt fantastisk tid, och hur stora felkällor kan det egentligen vara med "handgestoppte" (manuell tidtagning)?default skrev:Klarar den 7:23 blir jag oerhört förvånad och imponerad. Model S är ju inte en sportbil i någon bemärkelse egentligen. Förväntningarna på Roadster 2 blir inte nådiga![]()
Om det nu stämmer dvs.
Enda orsaken att detta inte skulle stämma vore väl om det var en ren lögn, och vad skulle syftet vara med det?
Grymt spännande att höra officiella siffror om det blir ett försök imorgon!
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Model S på Nürburg ring
Det kan diffa på en halv sekund kanske. Borde inte kunna bli mer av en otydlig linje, reaktionstid typ.fth skrev:Stämmer det så är det ju en helt fantastisk tid, och hur stora felkällor kan det egentligen vara med "handgestoppte" (manuell tidtagning)?default skrev:Klarar den 7:23 blir jag oerhört förvånad och imponerad. Model S är ju inte en sportbil i någon bemärkelse egentligen. Förväntningarna på Roadster 2 blir inte nådiga![]()
Om det nu stämmer dvs.
Enda orsaken att detta inte skulle stämma vore väl om det var en ren lögn, och vad skulle syftet vara med det?
Grymt spännande att höra officiella siffror om det blir ett försök imorgon!
/fth
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Model S på Nürburg ring
Det skulle ju kunna vara lite olika mätvarianter på tiden:
http://www.autolife.se/page/58572/
http://www.autolife.se/page/58572/
Re: Model S på Nürburg ring
EnTraktor skrev:Legato skrev:Den kör så snabbt så färgen ramlar avSpännande! Skärmbreddarna ser annorlunda ut mot på den röda? "Intressanta" orangea detaljer på huven också.![]()
![]()
Teslas dåliga lack, alltså!!

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Model S på Nürburg ring
Sjukt spännande vecka!
Hoppas det blir en film från eventuellt rekord med. Hade varit kul se acceleration och vilka hastigheter plaid-bilen kommer upp i. Motorn som introducerades med Model 3 är verkligen genialisk. Den går att använda överallt i alla Teslas nuvarande bilar och i framtida supersportbilar, lastbilar och pickups med. En enda motor. Behövs mer kraft sätter Tesla bara två bredvid varandra.
Här är någon som beskriver vad två motorer bak innebär för Raven: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ad.166357/

Hoppas det blir en film från eventuellt rekord med. Hade varit kul se acceleration och vilka hastigheter plaid-bilen kommer upp i. Motorn som introducerades med Model 3 är verkligen genialisk. Den går att använda överallt i alla Teslas nuvarande bilar och i framtida supersportbilar, lastbilar och pickups med. En enda motor. Behövs mer kraft sätter Tesla bara två bredvid varandra.
Här är någon som beskriver vad två motorer bak innebär för Raven: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ad.166357/
Re: Model S på Nürburg ring
Leverantören av den förra luftfjädringen var Continental om inte jag minns fel. Precis som rattreglagen hittades den också hos Mercedes.[JM] skrev:Jag jobbat med utveckling av väldigt komplexa system som kan ta upp till 10 år från start till levernans.thebishop skrev:.....klipp....
All produktutveckling är iterativ på sådana här komplexa produkter. Det är alltid lätt att säga ”de borde fixat det från början”, men i verkligheten måste man skeppa en lämpligt avvägd produkt vid något tillfälle. Ta första iPhone - den hade inte ens klipp-och-klistra eller appar - men blev total succé ändå - de allra flesta verkar ju mer än nöjda med sina X, så då är det ju rätt avvägning att skeppa för att ta marknaden.
Sen kommer förbättringarna över tiden - tycker det är superbra att de fortsätter förbättra saker som ändå är ok (typ chassi) och ser fram mot när det är dags att uppgradera om ett tag.
Vad gäller saker som jag personligen mycket hellre skulle sett dem fixa innan de skeppar bilen (och som delvis fortfarande inte är fixade), har vi:
1. Backkamera som geggar igen på vintern och inte har rengöring
2. Vindrutespolare som är halvkass (fixat på senare modeller)
Om det finns en domän/område där man är rookie eller saknar kompetens så tar man hjälp av folk/konsulter som är specialister så att man snabbare kommer upp på banan utan att behöva uppfinna hjulet.
Vad gjorde Tesla med batterierna tex? Panasonic och nu Maxell. Varför inte ta hjälp av nån i börkan med fjädringen?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.