Snöstjärna på skärmen
Moderator: Redaktion
- SeikaNoItten
- Teslaägare
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 28 maj 2017 18:35
- Ort: Bredäng/Blidö
Snöstjärna på skärmen
Hej!
I morse när jag startade bilen såg jag en snöstjärna på skärmen.
Snöstjärnan sitter mellan Km(kvar) och batterisymbolen.
Letade i användarguiden men hittade inget om denna symbol.
Se bifogad bild.
Någon som vet?
I morse när jag startade bilen såg jag en snöstjärna på skärmen.
Snöstjärnan sitter mellan Km(kvar) och batterisymbolen.
Letade i användarguiden men hittade inget om denna symbol.
Se bifogad bild.
Någon som vet?
Re: Snöstjärna på skärmen
Batteriet är kallt, begränsad kapacitet. Kommer vara så hela vintern, inget att oroa sig för
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Snöstjärna på skärmen
Kallt batteri...
Betyder även då att regeringen är begränsad.
Betyder även då att regeringen är begränsad.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Snöstjärna på skärmen
Blir nog många såna trådar denna vinterBjelke skrev:Case closed då typ

Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6542
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Snöstjärna på skärmen
Winter is coming!!!!
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Snöstjärna på skärmen
Japp, nästa gång får jag vara snabbareRemuz skrev:Blir nog många såna trådar denna vinterBjelke skrev:Case closed då typ

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- SeikaNoItten
- Teslaägare
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 28 maj 2017 18:35
- Ort: Bredäng/Blidö
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Snöstjärna på skärmen
Från sidan 59 i manualenSeikaNoItten skrev:Tack.
Finns symbolen beskriven?
”Notera: Vid kallt väder är kanske en del av den lagrade energin i batteriet inte tillgänglig förrän batteriet är uppvärmt. När detta inträffar är en del av batterimätaren blå och en snöflinga visas intill värdet för köravstånd. Om Model 3 är ansluten kan du värma batteriet med ström från vägguttaget genom att starta klimatanläggningen från mobilappen. När batteriet har värmts upp visas inte den blå delen på mätaren och snöflingan syns inte längre.”
http://teslaclubsweden.se/model_3_owner ... ope_sv.pdf
- hencjo
- Teslaägare
- Inlägg: 119
- Blev medlem: 12 okt 2017 14:56
- Ort: Härryda (Landvetter Göteborg flygplats)
Re: Snöstjärna på skärmen
De är begränsade även på sommarenBjelke skrev:Kallt batteri...
Betyder även då att regeringen är begränsad.

Senast redigerad av hencjo, redigerad totalt 1 gånger.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Snöstjärna på skärmen
Jo det stämmer såklart ocksåhencjo skrev:De är begränsade även sommarenBjelke skrev:Kallt batteri...
Betyder även då att regeringen är begränsad..

(Fast av andra anledningar)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Snöstjärna på skärmen
Kan man få både batterisymbol och km kvar samtidigt?
Jag skulle helst vilja ha både procent och km kvar, är det möjligt?
Jag skulle helst vilja ha både procent och km kvar, är det möjligt?
Re: Snöstjärna på skärmen
Om du visar procent så är det ju bara att räkna i huvudet. En procent är ca 4,8 km...Black skrev:Kan man få både batterisymbol och km kvar samtidigt?
Jag skulle helst vilja ha både procent och km kvar, är det möjligt?
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Snöstjärna på skärmen
Jag upplevde en väldigt otrevlig grej i mars förra året då jag precis hade hämtat min M3.
Jag hade "idiotiskt" endast sommardäck och det var ca 4grader.
Körde på en liten smallare 70 väg nära vatten och en massa träd tidigt på morgonen.
Det var väldigt kuperat och hade varit underkylt hela natten.
Solen gick upp och sken som man tyckte det skulle vara upptinat på vägen.
Men i en ganska brant nerförsbacke (som solen inte hade nått ännu) och körandes med autopiloten, så började bilen självmant att anpassa farten och regenereringen slog till.
Den blev så pass kraftig att jag fick fyrhjulsläpp under merparten av nerresan på en ca 10 meter. Rätt så obehagligt när autopiloten körde och regenereringen skapade denna situation.
Om jag kört själv med en bensinbil hade jag nog bara släppt gasen och det hade varit ok.
Om jag kört själv med M3 så jag jag också släppt gasen och förmodligen fått samma situation. Men då hade man varit något mer vaken utan autopiloten.
Jag rapporterade in detta till Tesla i alla fall. Nu i senaste versionerna så har man verkligen sänkt möjligheten att göra regen. Så situationen kanske aldrig uppstår. Men man överlåter en del agerande under skumma förhållande till programmerare vilket ibland kan bli fel.
Annars så var min tanke att endast använda "low" regenerative braking hela vintern. Med vinterkörning ( nu är jag från Västerbotten ) är ju annars en bra regel att sluta använda bromsen helt i normal körning. Då undviker man många dåliga situationer och hastigheten är ofta rätt anpassat till korsningar och rondeller med "normal" motorbromsning.
Jag hade "idiotiskt" endast sommardäck och det var ca 4grader.
Körde på en liten smallare 70 väg nära vatten och en massa träd tidigt på morgonen.
Det var väldigt kuperat och hade varit underkylt hela natten.
Solen gick upp och sken som man tyckte det skulle vara upptinat på vägen.
Men i en ganska brant nerförsbacke (som solen inte hade nått ännu) och körandes med autopiloten, så började bilen självmant att anpassa farten och regenereringen slog till.
Den blev så pass kraftig att jag fick fyrhjulsläpp under merparten av nerresan på en ca 10 meter. Rätt så obehagligt när autopiloten körde och regenereringen skapade denna situation.
Om jag kört själv med en bensinbil hade jag nog bara släppt gasen och det hade varit ok.
Om jag kört själv med M3 så jag jag också släppt gasen och förmodligen fått samma situation. Men då hade man varit något mer vaken utan autopiloten.
Jag rapporterade in detta till Tesla i alla fall. Nu i senaste versionerna så har man verkligen sänkt möjligheten att göra regen. Så situationen kanske aldrig uppstår. Men man överlåter en del agerande under skumma förhållande till programmerare vilket ibland kan bli fel.
Annars så var min tanke att endast använda "low" regenerative braking hela vintern. Med vinterkörning ( nu är jag från Västerbotten ) är ju annars en bra regel att sluta använda bromsen helt i normal körning. Då undviker man många dåliga situationer och hastigheten är ofta rätt anpassat till korsningar och rondeller med "normal" motorbromsning.
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Re: Snöstjärna på skärmen
Jag gjorde två profiler, en med km och en med %. Då var det lättare för mig att hoppa mellan genom att bara byta profil.Black skrev:Kan man få både batterisymbol och km kvar samtidigt?
Jag skulle helst vilja ha både procent och km kvar, är det möjligt?
Var lite jobbigt att byta mellan % och km när man körde bilen, och samtidigt gå in i meny och scrolla för att byta.
Jag tycker problemet är att navigeringen endast ger % info och själv vill jag gärna göra uppskattningen i kilometer, när jag kör längre sträckor, om hur långt jag kan köra och när jag behöver ladda. Hemmavid så är det så hyfsat nära till jobbet att jag inte känner behovet av km inställningen.
Förhoppningsvis kan Tesla snart visa %, beräknad km och även aktuell km baserat på körningen på överblickssidan.
Eller möjlighet att byta ut de knappar man nu valt med Kamera-laddning-röststyrning.
Laddning trycker man alltid på batteriindikatorn så denna använder jag aldrig.
Röststyrningen är lättare att sätta igång från ratten. Kanske om passageraren vill "prata"??
Backkamera knappen hag jag använt någon enstaka gång, men jag ser hellre andra knappar där.
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.