E tron 50

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: E tron 50

Inlägg av Verdi »

MDurante skrev:
Macki skrev:
Har kollat på EQC och den har inte lika mycket utrustning standard och går en bit över 900' när man är klar med den, och då tar jag bara det nödvändigaste, denna etron som jag har byggt ligger idag på efter rabatter 755'
755k och 900k efter SMBP?

Tror också EQC är bättre alternativ vad gäller förbrukning speciellt när du ska dra tungt. Blir nog väldigt kort räckvidd med 1500kg på kroken och 71kWh brutto i kombination med hög förbrukning.

Fast när man drar en släpvagn kör man inte så fort och då blir inte fälgarna och det höga luftmotståndet så stort hot mot räckvidden som annars.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2823
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: E tron 50

Inlägg av NEO »

Verdi skrev:
MDurante skrev:
Macki skrev:
Har kollat på EQC och den har inte lika mycket utrustning standard och går en bit över 900' när man är klar med den, och då tar jag bara det nödvändigaste, denna etron som jag har byggt ligger idag på efter rabatter 755'
755k och 900k efter SMBP?

Tror också EQC är bättre alternativ vad gäller förbrukning speciellt när du ska dra tungt. Blir nog väldigt kort räckvidd med 1500kg på kroken och 71kWh brutto i kombination med hög förbrukning.

Fast när man drar en släpvagn kör man inte så fort och då blir inte fälgarna och det höga luftmotståndet så stort hot mot räckvidden som annars.
Vart skrev jag det? Nu pratar vi om förbrukning oberoende av fälgstorlek. EQC är ett bättre alternativ när han ska dra tungt.

https://electrek.co/2019/10/08/tesla-mo ... wing-test/
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2823
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: E tron 50

Inlägg av NEO »

Macki skrev:
SMBP?
Supermiljöbilspremien man får när man köper en elbil.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... lspremie1/
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 392
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: E tron 50

Inlägg av Macki »

Ah ok, nä den är inte inräknad i någon av priserna
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 392
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: E tron 50

Inlägg av Macki »

Men skulle EQC vara värt 150-200' mer än etron 50? Hur många mer mil ger den på en laddning?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2823
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: E tron 50

Inlägg av NEO »

Macki skrev:
Men skulle EQC vara värt 150-200' mer än etron 50? Hur många mer mil ger den på en laddning?


Cirka 420km 100% till 0%. Den har 80kWh batteri netto, lägre förbrukning och hög dragvikt.

Det kan nog bara du svara på, jag kan tycka 65kWh netto är lågt och inte så prisvärt.
Verdi

Re: E tron 50

Inlägg av Verdi »

Macki skrev:
Men skulle EQC vara värt 150-200' mer än etron 50? Hur många mer mil ger den på en laddning?

Beror ju på hur långt du ska dra ditt släp. Är det några mil eller tiotals mil?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2823
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: E tron 50

Inlägg av NEO »

Från electrek testet där de körde en 1150kgs husvagn blev rangen följande 100-0%.

EQC: 162km
E-tron 55: 155km
E-tron 50: 114km
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 392
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: E tron 50

Inlägg av Macki »

Jag skulle vilja kunna dra släpet iallafall 10-15 mil, skulle detta vara möjligt? Kommer dock vara mindre sträckor än så, till 95%. Men räknar man samma förbrukning som 55an ? Tänker den väger ca 120kg mindre samt att motorerna är svagare? Eller det är kanske rent av en nackdel?
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 392
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: E tron 50

Inlägg av Macki »

MDurante skrev:
Från electrek testet där de körde en 1150kgs husvagn blev rangen följande 100-0%.

EQC: 162km
E-tron 55: 155km
E-tron 50: 114km
Ok men har dom testat 50an? Eller är det beräkningar?
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 392
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: E tron 50

Inlägg av Macki »

MDurante skrev:
Från electrek testet där de körde en 1150kgs husvagn blev rangen följande 100-0%.

EQC: 162km
E-tron 55: 155km
E-tron 50: 114km
Sen drar den nog mer med husvagn än med gallersläp eller maskinsläp iom det enorma luftmotståndet
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2823
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: E tron 50

Inlägg av NEO »

Macki skrev:
MDurante skrev:
Från electrek testet där de körde en 1150kgs husvagn blev rangen följande 100-0%.

EQC: 162km
E-tron 55: 155km
E-tron 50: 114km
Sen drar den nog mer med husvagn än med gallersläp eller maskinsläp iom det enorma luftmotståndet
Bör vara likvärdigt eftersom du behövde dra 1500kg ibland. Jag tror inte du klarar dig vintertid 15mil med 1500kg på kroken med E-tron 50. De siffrorna gäller bara för EQC och 55an, 50 är beräknat på samma förbrukning.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: E tron 50

Inlägg av lator »

Macki skrev:
MDurante skrev:
Från electrek testet där de körde en 1150kgs husvagn blev rangen följande 100-0%.

EQC: 162km
E-tron 55: 155km
E-tron 50: 114km
Sen drar den nog mer med husvagn än med gallersläp eller maskinsläp iom det enorma luftmotståndet
Det ska du nog inte vara så säker på. Husvagnar är ofta ganska aerodynamiskt utformade medan en gallervagn skapar en hel del turbulens... :roll:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E tron 50

Inlägg av mati »

Macki skrev:
Hejsan, jag är ny här på forumet och skulle behöva lite hjälp. Jag är inne på att köpa en etron 50 men är lite orolig för räckvidden och batteriet. Tanken är att ha den som pendlar bil och köra mellan 8-15 mil om dagen, detta bör ju inte vara några problem, men hur långt borde man komma verklig körning landsväg och motorväg? Som jag förstår det är batteriet inte av samma typ som i 55 modellen och motorerna är något svagare, är detta en bra modell eller något Audi har vispat ihop för att de inte kan få fram batterier till 55an?
Där är ju en kampanj nu med 104' i rabatt och efter jag byggt färdigt en proline med lite nödvändigheter så sluta priset på ca 800' sedan fick jag även 47' extra rabatt! Tycker är det känns som en bra deal men är som sagt är jag osäker på modellen och att man inte fått prova just 50. Hur ser ni på det?
Mvh macki
Hej och välkommen!

De flesta (alla?) som har svarat hittills har ingen e-tron och angående e-trons räckvidd ska du nog inte lyssna på en teslaägare. Just sayin'. Med en husvagn på över 1 ton påkopplad är räckvidden 20 mil för min bil. Jag vet inte hur folk kör.
Jag har visserligen en e-tron 55, men den verkliga räckvidden ligger för mig nånstans mellan 35 och 38 mil. Det går att komma längre på sommarn när man håller sig till landsvägar, då är 40+ mil inte omöjligt, men det går naturligtvis också åt mer ström när man kör som en biltjuv. E-tron är relativt känslig för tung högerfot. 30 mil på tysk motorväg klarar man dock alltid med 55:an.
19"-fälgar är ett måste när man vill hålla förbrukningen nere. Med 20 eller 21" ökar förbrukningen med minst 10-20%. Jag har provat båda varianterna, skillnaden är stor.
50-modellen ska vara lite lättare och lite snålare, jag killgissar att nånstans runt 25 verkliga mil är realistiskt. Audis räckviddssiffror är ganska verklighetstrogna, aningen pessimistiska kanske.
Angående batterierna så är det faktiskt sant att Audi har svårt att ta fram batterier för 55:an, och därför vill de helst sälja 50-modellen som har andra battericeller (prismatiska istället för pouch). Men de har nog inte "vispat fram" den bara för det.
Vill du inte dra husvagn så tror jag att e-tron 50 är en kanonbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 392
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: E tron 50

Inlägg av Macki »

Tack för utförligt svar! Vad ligger du på i förbrukning med din bil? Sommar/vinter med utan släp? Har du 19" både på sommar och vinter?
Är inte jätte insatt i batteri delen av elbilar men försöker lära mig, vad är skillnaden mellan prismatiska och pouch?
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 525
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: E tron 50

Inlägg av Wahll »

Kan du inte tänka dig en dragbil och en separat batteribil. Valen ökar ju markant då. Funkar kanske inte om man kör 15mil om dagen med släpvagn påkopplad men gissar att det är få som gör det.?
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2823
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: E tron 50

Inlägg av NEO »

mati skrev:
Macki skrev:
Hejsan, jag är ny här på forumet och skulle behöva lite hjälp. Jag är inne på att köpa en etron 50 men är lite orolig för räckvidden och batteriet. Tanken är att ha den som pendlar bil och köra mellan 8-15 mil om dagen, detta bör ju inte vara några problem, men hur långt borde man komma verklig körning landsväg och motorväg? Som jag förstår det är batteriet inte av samma typ som i 55 modellen och motorerna är något svagare, är detta en bra modell eller något Audi har vispat ihop för att de inte kan få fram batterier till 55an?
Där är ju en kampanj nu med 104' i rabatt och efter jag byggt färdigt en proline med lite nödvändigheter så sluta priset på ca 800' sedan fick jag även 47' extra rabatt! Tycker är det känns som en bra deal men är som sagt är jag osäker på modellen och att man inte fått prova just 50. Hur ser ni på det?
Mvh macki
Hej och välkommen!

De flesta (alla?) som har svarat hittills har ingen e-tron och angående e-trons räckvidd ska du nog inte lyssna på en teslaägare. Just sayin'. Med en husvagn på över 1 ton påkopplad är räckvidden 20 mil för min bil. Jag vet inte hur folk kör.
Jag har visserligen en e-tron 55, men den verkliga räckvidden ligger för mig nånstans mellan 35 och 38 mil. Det går att komma längre på sommarn när man håller sig till landsvägar, då är 40+ mil inte omöjligt, men det går naturligtvis också åt mer ström när man kör som en biltjuv. E-tron är relativt känslig för tung högerfot. 30 mil på tysk motorväg klarar man dock alltid med 55:an.
19"-fälgar är ett måste när man vill hålla förbrukningen nere. Med 20 eller 21" ökar förbrukningen med minst 10-20%. Jag har provat båda varianterna, skillnaden är stor.
50-modellen ska vara lite lättare och lite snålare, jag killgissar att nånstans runt 25 verkliga mil är realistiskt. Audis räckviddssiffror är ganska verklighetstrogna, aningen pessimistiska kanske.
Angående batterierna så är det faktiskt sant att Audi har svårt att ta fram batterier för 55:an, och därför vill de helst sälja 50-modellen som har andra battericeller (prismatiska istället för pouch). Men de har nog inte "vispat fram" den bara för det.
Vill du inte dra husvagn så tror jag att e-tron 50 är en kanonbil.
Märkligt uttalande. Kört E-tron totalt 1000km, räcker gott och väl att bilda sig en uppfattning kring förbrukning och räckvidd när man är inne på sitt sjätte elbilsår och avverkat över 160.000km med olika elbilar. Med ditt resonemang bör han heller inte förlita sig på olika tester, för de som gör testerna äger ju ingen e-tron. Tråkig inställning.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 392
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: E tron 50

Inlägg av Macki »

Har funderat på en laddhybrid men kan jag få till det med en ren elbil så vill jag hellre ha det, kör inte släp varje dag utan i snitt en gång i veckan, mest korta sträckor men händer då och då att jag behöver köra 10-15 mil med släp.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2456
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: E tron 50

Inlägg av Off Grid Byggaren »

När jag körde med 1,7 ton efter e-tron 55 låg förbrukningen mellan 3-4 kWh per mil.

Men det går verkligen att påverka den förbrukningen som förare, ta det lite lugnare med snålkörning och du får flera mils räckvidd till.
GRAV_1.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 392
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: E tron 50

Inlägg av Macki »

Ok så om man skulle räkna att 50 har samma 12% säkerhetsmarginal som 55 skulle det ge 62kwh till förfogande, 62/4 = 15,5 mil och med en förbrukning på 3kwh skulle det ge 20,5mil. Låter som att jag borde klara mig på dom siffrorna! Men du har inte kört i säg -5 och snö med släp?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2456
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: E tron 50

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag har inte testat någon vinterkörning ännu. Men är det -25 och snömodd så borde förbrukningen öka en del.

Ett knep kan ju vara om du kan ställa in laddningstimern att bilen ska vara fulladdad strax innan avresa, och även kupén uppvärmd så går det inte åt så mycket att värma upp bilen.

Men passerar du inte någon snabbladdare längs vägen och kan fylla på lite om det krisar? Är det absolut nödvändigt att dessa 15 mil måste sträckköras i ett svep?

E-tron är ju en mycket bra dragbil.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 392
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: E tron 50

Inlägg av Macki »

Där har du ju en poäng helt klart! Kör ju dessa lite "längre" körningar med släp relativt sällan och här är ju rätt gott om laddare i sydvästra Skåne så absolut kan man parera in en korv eller något på vägen. Inte tänkt på det innan
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E tron 50

Inlägg av mati »

Macki skrev:
Tack för utförligt svar! Vad ligger du på i förbrukning med din bil? Sommar/vinter med utan släp? Har du 19" både på sommar och vinter?
Är inte jätte insatt i batteri delen av elbilar men försöker lära mig, vad är skillnaden mellan prismatiska och pouch?
Min sommarförbrukning pendlar mellan 19 och 25 kWh/100km, beroende på körstil och hastighet. Snittförbrukning mellan april och oktober var 22.4kWh/100km. 1200 mil totalt.
Körning med släp kan jag inte riktigt säga så mycket om ännu. Draget kom inte förrän i oktober. Vi körde en sväng på 55 mil med husvagnen i början på denna veckan och då hamnade förbrukningen på 39.3kWh/100km. Det var nollgradigt då.
Jag kör med 19" på såväl sommar- som vinterhjulen. Båda med Audis släta originalfälg.

Det är formen på batterierna. Troligen också en annan tillverkare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: E tron 50

Inlägg av bonath »

Macki skrev:
Model 3 får väl bara dra 925kg om jag inte har fel? Kör släp 1 gång i veckan, har en Ford smax diesel awd som min fru kör med och har våra två barn i.

Nya (min) model 3 får dra 1000 kg.
P dock bara 500 tydligen.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Johan B
Inlägg: 50
Blev medlem: 24 okt 2019 19:19

Re: E tron 50

Inlägg av Johan B »

Gällande förmånsvärdet fick jag 3 200 brutto från Audi på E-Tron 50. Huruvida det stämmer vet jag inte...

Var har du fått pris ifrån, verkar som du fått riktigt mycket rabatt på din bil?

Bor också i Skåne och tror inte att räckvidden blir något problem, behöver jag stanna ett par gånger extra per år under långkörning kan jag leva med det. Alternativet för mig hade varit någon hybrid typ XC60 T8 och då känns Audin rättså mycket fräschare...även om jag bara kunde få in en 50 i min kalkyl på jobbet
Skriv svar