E tron 50

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

E tron 50

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Jag har inte sagt att de inte kan åtgärda nånting. Jag har bara sagt att man inte kan vara bäst på allt och att det är dumt att vilja göra allting själv. Det jag ifrågasätter är att man inte använder sig av beprövade saker från andra tillverkare och istället helt i onödan uppfinner hjulet på nytt. Jag skiter fullständigt i om regnsensorn i din bil fungerar i dag. Det hade ju varit en skandal om de fortfarande inte hade fått till denna annars så självklara funktion. Men jag har kört omkring i två år med en bil där den inte fungerade. Och det berodde inte på att att den var trasig eller att jag är superkräsen, utan det berodde helt enkelt på att Tesla valde att överge ett sedan många år beprövat system utan att erbjuda sina kunder ett fungerande alternativ. Och detta enbart pga inställningen "det kan vi göra bättre in-house".
Svårt att förstå kanske när man är märkesfetischist.
Majoriteten av allt som sitter i en Tesla kommer från samma underleverantörer som alla andra nyttjar.
Det största som skiljer och som du och andra verkar klaga på är det som är relaterat till Mobileye.
Det är alltså en enda grej. Tesla tog beslutet att för att kunna leda utvecklingen var de tvungna att utveckla det själva. Nu leder de just utvecklingen och har dessutom sparat en väldans massa pengar på det. Så nog var det rätt beslut allt.

Det här med autonomin är ju sisådär värt om den inte ens kan hålla rätt på gällande hastighetsbegränsning. Jag är sådär jobbigt pragmatisk och bländas inte så lätt av visioner och visionärer som Musk och Jobs. Jag vill ha en regnsensor som fungerar, en adaptiv farthållare som inte är så nervös och som läser hastighetsskyltar. Sen är det väl trevligt om den kan hålla sig i sin fil hyfsat självständigt på motorväg. Dvs, för min del var AP1 ganska precis spot on. AP2+ kan säkert ha sina fördelar men jag hade gärna bytt till AP1 om det gått.

Med tanke på hur det ser ut med AP2+ idag så är jag inte vidare optimistisk. Räcker med att bilen blir lite skitig så täpps kamerorna för och den varnar. Blötsnö ska vi inte prata om. Och är det snö på vägen så att vägmarkeringarna döljs så har den väldigt svårt att ens aktivera AP. Om man nu är så dum att man vill det... :D
Kom ihåg att AP2 inte fungerade alls i början, som mati skrev. Idag är det knappast perfekt, men det är få som skulle hävda att något annat är bättre. Det är rätt imponerande att på under 3 år gå från nada till att vara bäst.
Största problemet nu är just skyltläsningen IMO. Men det är ju återigen en mjukvarugrej. Tids nog kommer de överens med Mobileye, alternativt hittar något sätt runt deras patent.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Stevvee

Re: E tron 50

Inlägg av Stevvee »

taliz skrev:
Stevvee skrev:
taliz skrev:
Stevvee skrev:
Jag förstår vad du menar och ja vissa dagar kanske det inte skulle fungera. Men spontanresor på 20 mil finns inte i våran värld om bilen har nyttjats under dagen.
Men helt klart så känner man en liten oro för just att 50 modellen blir för kort några % utav alla resor men samtidigt så får man väll eventuellt ta det.

Model S SR är ju som sagt ett alternativ och man får en grym drivlina med bättre räckvidd men sen då? Jag blandar säkert äpplen och päron nu men det som gör mig skeptisk till tesla är ju dela deras serviceorg, backkameror som visar spökbilder, infotainmentsystem som släpar och är buggig, ingen Hud och dåliga lysen. Jag betalar alltså 40 k mer för räckvidd jag inte behöver och för 40 k kan jag snabbladda rätt mycket och kompensera frugan med en väska så hon inte klagar över lång väntan när bilen laddas.

Jag tar komfort och funktioner samt säkerhet alla dagar i veckan före drivlina. Men jag förstår hur du tänker och att du gärna vill framhäva teslan. Teslan är bra på räckvidd och drivlina. Thats it.
Du gör den där klassiska grejen icke-ägare som är frekventa forumläsare och smått skeptiska till Tesla alltid gör. Listar problem de läst i forumet om Tesla, och får för sig att de är ständiga problemkällor och att andra bilmärken är problemfria. Läs vilket märkesforum som helst och du kommer få bilden att det är katastrof. Man måste komma ihåg att Tesla fortfarande har de mest nöjda ägarna, dvs för den absoluta majoriteten funkar bilarna väldigt bra.
Étron är heller inte problemfri, mati har faktiskt listat en hel del brister i etron-tråden. Off grid byggaren, mfl, har också listat problem. Allt ifrån en kakafoni av varningslampor till bakljus som inte funkar, dörrhandtag som bråkar, bälteslås som saknas, laddportar som strular, dragkrokar som inte monterats, diverse buggar i mjukvaran, problem med laddning på långresa osv osv. I Norge där det finns betydligt fler köpare har de också haft betydligt fler problem, saknas inte artiklar med missnöjda ägare.

Men, det betyder inte att jag tycker det är ett katastrofalt val, de flesta är säkert nöjda med étron, särskilt i början.
Jag tror dock många, likt en del eNiro-ägare, kommer vara bra sugna på byte efter något år. Tom mati har ju sagt sig fundera på Model Y.
Jag hade förstås valt en S i dagsläget, och klämt och känt på den i en vecka. Om jag inte var nöjd hade jag returnerat den, försök det med en étron....

Jag har mycket erfarenhet utav bilbranschen på flera plan och kan faktiskt ställa krav på ett sätt många andra inte ens förstår.

Alla märken har problem det är inget konstigt med det, och tesla tar hand om sina kunder när dom väl gör det. Tesla däremot är ju inne oftare på en verkstad än andra märken, var väll X där över 90% utav bilarna som haft någon slags åtgärd?
Läser man trådar så finns det i var och varannan tråd tips o trix om hur man löser olika saker själv och mycket egenpåhittade lösningar och frågan är, vill jag betala 840 för en bil som man sen måste Moda själv? Nej för den pengen vill jag ha en färdig bil som fungerar och inte strular. Jag är trött på bilar och hålla på. Jag vill ha en bil jag tryggt kan åka och är det fel vill jag ha gensvar direkt.

Jag skulle säkert bli lycklig i en Model S som sagt drivlinan är fin och bilen är snygg men än idag finns det mängder utav strul som ingen egentligen vet om det skall vara såhär eller inte där tesla ibland tar på sig och ibland inte. Ja det finns samma problem hos andra märken men då byter man bara verkstad så är allt frid o fröjd.

Jag har vänt och vridit så många gånger på för och nackdelar mellan tesla och Audi så man vet knappt ut eller in ibland.
Nu är du där igen och påstår att étron är en "färdig bil som inte strular". Läs igen, den har en hel del barnsjukdomar och problem den med. Då har den inte ens sålts i ett år. Dvs ingen vet hur de kommer fungera efter flera år och tiotusentals mil.
Vad är det för "mängder av strul" du menar som drabbar just Tesla? Du läser som sagt ett märkesforum. Det går tusentals nöjda ägare för varje missnöjd, men det är de missnöjda som får allt fokus på ett märkesforum.

Men återigen, étron är säkert schysst på många sätt. Kanske den funkar bra för dig trots begränsad range. Jag tror dock som sagt att många köpare kommer sukta efter sådant som Tesla erbjuder inom något år. Gratis Superchargers, längre range, OTA updates, Autopilot etc, du vet...

Om jag absolut inte ville ha en Tesla tycker jag nog PS2 verkar mer lockande än étron 50. Rejält mycket mer range, snabbare laddning, lägre förmånsvärde/försäkring/service, modernare infotainment m.m. Nackdelen vs étron är nog främst det udda märket, samt att det inte är en riktig kombi.

Det är väll mer din egna tolkning utav vad du läser. Nej E-tron är ingen bil utan fel men det kommer garanterat inte vara en bil där det krävs egna lösningar för att få helt vanliga funktioner eller när väl det väl blir fel har du flera verkstäder att vända dig till för att slippa få svar som ”det är en produktegenskap”
Jag säger inte att alla skulle bli missnöjda utav att åka tesla, ingenstans utan det är din tolkning. Jag skulle säkert vara glad över en Model S eller varför inte en X som jag egentligen vill ha men är för dyr kontra med vad man får enligt mig. Jag är som sagt less på halvdana saker och vill ha något som fungerar och när skiten pajar skall det inte ta timmar att få respons osv. Jag skall kunna klaga direkt över disk och prata med en chef. För ibland får man slåss för sin sak och det är lättare i en Audi än en tesla. För jag skiter fullständigt i twitter och vad det heter.

Många åker lyckliga i en Kia,Peugeot,Mazda och det är inget fel med det. Jag vet däremot att jag inte är den människan.

PS2 hade varit intressant som kombi fast ändå inte för jag personligen tror infotainmentsystemet kommer vara skräp och riktigt buggigt. Men vi får se. Sen har iallafall inte jag sett servicekostnad så allt behöver inte bli billigare heller
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare

Inlägg av cosmos »

Jag återvänder till tråden om e-tron 50. Vad jag förstår så är ingen bil levererad till kund ännu i Sverige. Jag skulle vilja prova en före beställning. Det är ju en annan drivlina jämfört med 55. Får man bara ut 20 mils landsvägskörning på vintern så blir det grymt svårt för mig som har 3000 mil tjänstekörning per år. Jag reser i västra och södra Sverige och utbyggnaden av IONITY ser bra ut här nere men man vill ju inte ha SM tecknet i flest laddstopp 2021. Alternativet är PS2 för mig. M3 går bort då jag inte gillar den alls interiört och Teslas eftermarknad anser jag är ett skämt. Blir förhoppningsvis bättre igen i framtiden.vad tror ni som kör e-tron 55 idag. Är jag galen som funderar på en 50?
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Johan B

Inlägg av Johan B »

OTP skrev:
taliz skrev:
Kortare pendling och enstaka långresor går säkert utmärkt.
Det jobbiga är spontanresorna.
Gör ni inte sånt?
Låt säga du ska spontant ta en tripp från västra Skåne till östra.
Det ösregnar och är ca 10 mil dit, 10 mil hem. Ingen laddning på destinationen. Du har säg 65% SOC pga tidigare körning på dagen.
Det är ingen jättelång resa, och det bör gå att hitta åtminstone 50kw på vägen. Men det är ändå lite irriterande att behöva stanna för en sån relativt kort tripp.
Jag gör åtminstone sånt varje vecka, och med Model 3 LR är det lugnt även i snöstorm.
(Med det sagt hade jag ändå gärna haft dubbelt så stort batteri...)

För säg 600 lakan kanske det kunde vara intressant med étron 50. Men 800 för att få något så basic som adaptiv farthållare?
Då känns nog en MS SR betydligt mer prisvärd. Närmare dubbel range, mkt bättre prestanda, ungefär lika mkt lastutrymme, massvis med superchargers(som dessutom är gratis), osv...

Nåja, jag skriver inte detta för att försöka övertyga någon. Det är bara mina egna tankar.
Kan bara svara för mig själv.. Jag hade självklart uppskattat längre räckvidd men vår bilpolicy tillåter inte tesla.. storbolag så inget man kan ändra från gräsrotsnivå.. enda elbilen som jag är sugen på är e tron. Hade gärna gått på en 55:a men med rådande bilpolicy där jag får ta en del av kostanden för dyrare bil är prisskillnaden alldeles för stor. I mitt fall nästan 2000 papp i månaden, inte värt det!
Sitter i exakt samma situation, hade gärna tagit en 55 men det gick inte, Tesla ingår inte i policyn.

Sedan finns det inte i vår värld spontanresor på 10 mil och liknande, men visst lite längre räckvidd hade inte skadat men valet stod mellan en 50 eller en ny Allroad. Dags att testa något nytt efter 2 allroad och en XC70 innan dess.

Laddboxen kom idag från Tibber, skall försöka hämta imorgon
OTP

Inlägg av OTP »

Johan B skrev:
Sitter i exakt samma situation, hade gärna tagit en 55 men det gick inte, Tesla ingår inte i policyn.

Sedan finns det inte i vår värld spontanresor på 10 mil och liknande, men visst lite längre räckvidd hade inte skadat men valet stod mellan en 50 eller en ny Allroad. Dags att testa något nytt efter 2 allroad och en XC70 innan dess.

Har du beställt en 50? Jag tänkte skrida till verket i veckan jag oxå. Hade precis som cosmos gärna provkört eller läst nåt test om den innan jag beställde men törs inte vänta längre.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Johan B skrev:
OTP skrev:
taliz skrev:
Kortare pendling och enstaka långresor går säkert utmärkt.
Det jobbiga är spontanresorna.
Gör ni inte sånt?
Låt säga du ska spontant ta en tripp från västra Skåne till östra.
Det ösregnar och är ca 10 mil dit, 10 mil hem. Ingen laddning på destinationen. Du har säg 65% SOC pga tidigare körning på dagen.
Det är ingen jättelång resa, och det bör gå att hitta åtminstone 50kw på vägen. Men det är ändå lite irriterande att behöva stanna för en sån relativt kort tripp.
Jag gör åtminstone sånt varje vecka, och med Model 3 LR är det lugnt även i snöstorm.
(Med det sagt hade jag ändå gärna haft dubbelt så stort batteri...)

För säg 600 lakan kanske det kunde vara intressant med étron 50. Men 800 för att få något så basic som adaptiv farthållare?
Då känns nog en MS SR betydligt mer prisvärd. Närmare dubbel range, mkt bättre prestanda, ungefär lika mkt lastutrymme, massvis med superchargers(som dessutom är gratis), osv...

Nåja, jag skriver inte detta för att försöka övertyga någon. Det är bara mina egna tankar.
Kan bara svara för mig själv.. Jag hade självklart uppskattat längre räckvidd men vår bilpolicy tillåter inte tesla.. storbolag så inget man kan ändra från gräsrotsnivå.. enda elbilen som jag är sugen på är e tron. Hade gärna gått på en 55:a men med rådande bilpolicy där jag får ta en del av kostanden för dyrare bil är prisskillnaden alldeles för stor. I mitt fall nästan 2000 papp i månaden, inte värt det!

Intressant att det verkar som många företag har en spärr på just Tesla. Vad är anledningen till det?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Johan B

Inlägg av Johan B »

OTP skrev:
Johan B skrev:

Har du beställt en 50? Jag tänkte skrida till verket i veckan jag oxå. Hade precis som cosmos gärna provkört eller läst nåt test om den innan jag beställde men törs inte vänta längre.
Japp, kommer i Januari. Producerad och klar sedan snart en månad men väntat på typgodkännande. Tror dock den är på väg till Sverige nu.

Vi kan välja på BMW, Audi, VW så långt ifrån alla bilmärken är med och Tesla är ju fortsatt dyra jmf med t ex en 520d för företaget och vi har globalt förhandlade avtal med dessa märken men då krävs volym vilket det aldrig skulle bli med Tesla pga att 90% inte kan få in kostnaden på den nivå de kan välja bil. Sedan vet jag inte om Tesla förhandlar globala rabatt satser för större bolag.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Jobbar på ett mindre företag men har i vår policy att vi kan ta ut BMW, Audi, Mercedes och VW. Tror det är ovanligt att man aktivt väljer bort Tesla utan snarare att de inte når upp till de krav organisationen har på sina bilar så de filtreras bort i ett tidigt skede. Vi har tex krav på kombinationen pris, dragkrok och kombi och det blir svårt med en Tesla. Färg (svart, vit eller silver), nav och annan utrustning är ju i regel inget problem oavsett tillverkare.

Är väl en tidsfråga innan kraven justeras för att även ge rum åt rena elbilar (där man tittar på TCO snarare än förmånsvärde och lastutrymme snarare än karossform), men tills dess gäller det att Tesla får kontroll över sin serviceorganisation.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Stevvee skrev:
Nej E-tron är ingen bil utan fel men det kommer garanterat inte vara en bil där det krävs egna lösningar för att få helt vanliga funktioner eller när väl det väl blir fel har du flera verkstäder att vända dig till för att slippa få svar som ”det är en produktegenskap”
Jag säger inte att alla skulle bli missnöjda utav att åka tesla, ingenstans utan det är din tolkning. Jag skulle säkert vara glad över en Model S eller varför inte en X som jag egentligen vill ha men är för dyr kontra med vad man får enligt mig. Jag är som sagt less på halvdana saker och vill ha något som fungerar och när skiten pajar skall det inte ta timmar att få respons osv. Jag skall kunna klaga direkt över disk och prata med en chef. För ibland får man slåss för sin sak och det är lättare i en Audi än en tesla. För jag skiter fullständigt i twitter och vad det heter.

Många åker lyckliga i en Kia,Peugeot,Mazda och det är inget fel med det. Jag vet däremot att jag inte är den människan.

PS2 hade varit intressant som kombi fast ändå inte för jag personligen tror infotainmentsystemet kommer vara skräp och riktigt buggigt. Men vi får se. Sen har iallafall inte jag sett servicekostnad så allt behöver inte bli billigare heller
Vad är det för "vanliga funktioner" som kräver egna lösningar?
Du vet hur länge och hårt mati fick kriga för sin dragkrok? Jag kan inte minnas att någon tvingats lägga lika mkt energi och tid för att få rätt mot Tesla.
Tesla har också vägassistans och de har representanter på SC man kan prata med direkt "över disk".
Men men, du verkar ha en bestämd uppfattning om hur det är, trots att du inte ägt någon Tesla. Synd.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det här är visserligen anekdotiskt, men jag tänker ändå berätta det. Jag hade min e-tron på verkstan idag. Bakljuset spökade, men endast ytterst sporadiskt. Det kunde fungera i flera veckor i sträck för att sedan börja flimra och varna i någon timme. Likaså ett av handtagen. Bilen har varnat för fel i centralåset två gånger. Men sen var det bra igen. Jobbigt med sådana fel som dyker upp så sällan.
Jag lämnade bilen i morse och kundmottagaren frågade när jag ville ha tillbaka den. Rolig fråga. Är det jag som bestämmer det? Jag svarade att det inte spelade någon större roll, men i eftermiddag skulle vara bra. Han sa då att han inte kunde lova det och trodde att det skulle bli imorgon istället, men det stod en låne e-tron beredd för mig. Fulladdad såklart. :)
15:30 plingade det i mobilen, min bil var redan klar. Jag åkte efter jobbet och var där runt (eller strax efter?) stängningsdags. Givetvis hade de väntat på mig. Bakljuset för 12-tusen riksdaler hade de bytt trots att de aldrig varken sett eller kunnat återskapa felet. Handtaget var också fixat. Och en del annat mjukvarurelaterat. Bilen var fulladdad och färdig för hemfärden. Tack för det.
Det är precis såna detaljer som gör att jag är nöjd med e-tron, trots att den inte är perfekt. Man blir behandlad som en kung, inget tjat att de inte kan återskapa felet, inget "by design"-skitsnack.
I tidens begynnelse hade Tesla en likadan kanonservice. Visserligen var det jobbigt för mig att köra så långt, men serviceupplevelsen kompenserade nästan för besväret. Tyvärr hände nånting sen. Jag hoppas verkligen att de hittar tillbaka till gamla nivåer. För det är såhär man vill ha det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare

Inlägg av cosmos »

Jag kan bara hålla med dig Mati. Jag är likadan vad det gäller servicenivån när man behöver den. Underbart att höra hur din Audi handlare ställer upp för dig och din bil. Själv var jag på Audi i Halmstad idag och fick prova en fullbombad e-tron 55. Det var som att köra ett kassaskåp på hjul. Väldigt tyst på landsväg trots 21 tums hjul. Kvalitetskänslan på interiören får 5 rattar. Det blir inte så mycket bättre än så. Jämfört med min model s så kändes e-tron betydligt trögare i responsen i allt men det är ju en helt annan bil. Teslan står ju på tå hela tiden, medan Audin var mycket mera tillbakalutad. Jag skulle garanterat köra den mycket mera avstressande jämfört med Teslan. Nu är det ju en e-tron 50 mitt bilavtal Tillåter och väldigt snart har dom en sådan demovagn i Halmstad. Jag ska göra en ordentlig provkörning av den före jag beslutar mig för en order. När jag satte mig i min model s efter provkörningen kunde jag direkt konstatera att teslas drivlina är i en egen liga. Jäklar vilken respons det är ”MacFly”. Vi får se var det landar till slut.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Nu har ju jag haft Audi i 11 år förut och VET att det där inte är en grundregel för hur deras service ser ut. Långt ifrån. Jag hade visserligen ett par ganska basic A4 på den tiden och ingen miljonbil. Antagligen gullar de mer med såna som köpt dyra bilar och det gör mig faktiskt ännu mer avogt inställd. Jag börjar fan bli socialist. :shock:
OTP

Inlägg av OTP »

Nu ligger det flera varianter av e tron 50 i skatteverkets verktyg för beräkning av bilförmån. Nu ligger det en s Line advanced modell att välja.. har ju oxå blivit något dyrare än innan..
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Det här är visserligen anekdotiskt, men jag tänker ändå berätta det. Jag hade min e-tron på verkstan idag. Bakljuset spökade, men endast ytterst sporadiskt. Det kunde fungera i flera veckor i sträck för att sedan börja flimra och varna i någon timme. Likaså ett av handtagen. Bilen har varnat för fel i centralåset två gånger. Men sen var det bra igen. Jobbigt med sådana fel som dyker upp så sällan.
Jag lämnade bilen i morse och kundmottagaren frågade när jag ville ha tillbaka den. Rolig fråga. Är det jag som bestämmer det? Jag svarade att det inte spelade någon större roll, men i eftermiddag skulle vara bra. Han sa då att han inte kunde lova det och trodde att det skulle bli imorgon istället, men det stod en låne e-tron beredd för mig. Fulladdad såklart. :)
15:30 plingade det i mobilen, min bil var redan klar. Jag åkte efter jobbet och var där runt (eller strax efter?) stängningsdags. Givetvis hade de väntat på mig. Bakljuset för 12-tusen riksdaler hade de bytt trots att de aldrig varken sett eller kunnat återskapa felet. Handtaget var också fixat. Och en del annat mjukvarurelaterat. Bilen var fulladdad och färdig för hemfärden. Tack för det.
Det är precis såna detaljer som gör att jag är nöjd med e-tron, trots att den inte är perfekt. Man blir behandlad som en kung, inget tjat att de inte kan återskapa felet, inget "by design"-skitsnack.
I tidens begynnelse hade Tesla en likadan kanonservice. Visserligen var det jobbigt för mig att köra så långt, men serviceupplevelsen kompenserade nästan för besväret. Tyvärr hände nånting sen. Jag hoppas verkligen att de hittar tillbaka till gamla nivåer. För det är såhär man vill ha det.
FWIW hade jag samma upplevelse på mitt hittills enda behov av Tesla-service.
Lämnade bilen på avtalad tid. Fick lånebil. Fick sms med uppskattat klartid. Sms igen när bilen var klar. Lämnade lånebil, kundmottagaren och jag gick igenom det som åtgärdats, sen körde jag nöjd hemåt. Absolut noll att klaga på.

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Nu har ju jag haft Audi i 11 år förut och VET att det där inte är en grundregel för hur deras service ser ut. Långt ifrån. Jag hade visserligen ett par ganska basic A4 på den tiden och ingen miljonbil. Antagligen gullar de mer med såna som köpt dyra bilar och det gör mig faktiskt ännu mer avogt inställd. Jag börjar fan bli socialist. :shock:
Jag tror att det beror också mycket på var man bor. En relativt liten ort som i det här fallet Lidköping måste hålla en helt annan servicenivå än en storstad. Det är kanske lite överdrivet att påstå att alla känner alla, men lite så är det faktiskt. Man känner kunderna väl, man är mån om dem på ett helt annat sätt. När svärmor kommer på besök från Gbg är hon alltid förvånad över hur mycket bättre servicen är här hos oss.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
mati skrev:
Lämnade bilen på avtalad tid. Fick lånebil. Fick sms med uppskattat klartid. Sms igen när bilen var klar. Lämnade lånebil, kundmottagaren och jag gick igenom det som åtgärdats, sen körde jag nöjd hemåt. Absolut noll att klaga på.
Tyvärr är det inte så de flesta av oss upplever Tesla service nu förtiden, men kul för dig, absolut!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Tycker att Audis serviceorganisation funkar riktigt bra i Göteborg, speciellt nu när dom hämtar bil på plats och lämnar lånebil.

Sen vet jag inte vad man ska förvänta sig, att lämna in bil, få den fixad och få tillbaka vid avtalad tid är ju en riktig lägstanivå. Har haft tre nya Audi de senaste åren och kan inte minnas att någon av dom krävde någon åtgärd, så hinner bara bli en service innan vi byter.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare

Inlägg av Mr S »

På Atteviks i Växjö är servicen outstanding. Till och med när bilen var på verkstad för en parkeringsskada fick vi en låne e-tron!
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Tyvärr är det inte så de flesta av oss upplever Tesla service nu förtiden, men kul för dig, absolut!
Nej, jag tror knappast det gäller "de flesta av oss". Då hade kundnöjdheten inte varit i topp.
På forumet finns det tusentals ägare som läser och skriver, men det är bara en handfull som klagat.

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Mr S skrev:
På Atteviks i Växjö är servicen outstanding. Till och med när bilen var på verkstad för en parkeringsskada fick vi en låne e-tron!
Jag får i ärlighetens namn erkänna att jag aldrig någonsin inte har fått en gratis lånebil, oavsett märke, ålder på bil, eller vad verkstadsbesöket handlade om. Det var kanske inte alltid senaste modell av bil, men gratis var det alltid. När jag hade en Renault en gång i tiden fick jag vid ett tillfälle till och med låna någon anställds PRIVATA Volvo att köra med med då de inte hade någon ordinarie lånebil tillgänglig.
dd88 skrev:
Sen vet jag inte vad man ska förvänta sig, att lämna in bil, få den fixad och få tillbaka vid avtalad tid är ju en riktig lägstanivå...
Jag håller med. Egentligen är det inget anmärkningsvärt. Men tyvärr har jag i fallet med min senaste Tesla i princip varje gång hämtat en bil som på ett eller annat sätt inte var klar. "Vi hann inte färdigt, det tar vi nästa gång" fick jag höra rätt många gånger. Tröttsamt när man aldrig har en felfri bil.
OTP

Inlägg av OTP »

Verkar som att dom börjat levereras? Såg det i e tron-gruppen på facebook. Nån som vet om det finns demo ex i närheten av Gbg?
Verdi

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Tycker att Audis serviceorganisation funkar riktigt bra i Göteborg, speciellt nu när dom hämtar bil på plats och lämnar lånebil.

Sen vet jag inte vad man ska förvänta sig, att lämna in bil, få den fixad och få tillbaka vid avtalad tid är ju en riktig lägstanivå. Har haft tre nya Audi de senaste åren och kan inte minnas att någon av dom krävde någon åtgärd, så hinner bara bli en service innan vi byter.
På BMW här i stan får man numera hyra en bil av Mabi till fullpris. Tack för det Bavaria. På Novation-tiden fick man gratis lånebil. Brukade betala nån hundralapp för att få bort självrisken dock.

Hos Audi var det aldrig tal om nån lånebil. Visste inte ens att det fanns nåt sånt på den tiden. Kanske blev lurad?
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

Verdi skrev:
dd88 skrev:

På BMW här i stan får man numera hyra en bil av Mabi till fullpris. Tack för det Bavaria. På Novation-tiden fick man gratis lånebil. Brukade betala nån hundralapp för att få bort självrisken dock.

Hos Audi var det aldrig tal om nån lånebil. Visste inte ens att det fanns nåt sånt på den tiden. Kanske blev lurad?
Hedin bil menar du.
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare

Inlägg av cosmos »

Finns inga gratis lånebilar längre hos Audi, bmw och Mercedes i GBG. Hos alla finns det numera en disk med en hyrbilsfirma.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Stevvee skrev:
Verdi skrev:
dd88 skrev:

Hedin bil menar du.
Ja ytterst är det ju Hedin som äger Bavaria. Är därför Mabi är tillbaka som in house hyrbilsfirma. Var Sixt ett tag innan Hedin köpte Bavaria. Ändringen från lånebil till hyrbil kom dock när Bavaria köpte Novation.
Skriv svar