Spekulanter på Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Hok

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av Hok »

Jag är intresserad av Model 3 och siktar på att köpa en sån då Model S är för dyr för mig.
Men vi får se hur priset på en begagnad S ser ut när 3:an kommer. Naturligtvis påverkar även spec:en på 3:an jämfört med S.

Åker idag en -09 Passat V6:a.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Frugan ska nog få en modell 3 för att ersätta hennes VW Golf
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Jag kommer inte att köpa någon mer förbränningsmotor, och även om BMW etc lanserar en konkurrerande elbil så tänker jag köpa en Tesla härnäst. De andra bilföretagen har varit bakåtsträvande i åratal och i princip sagt att det Tesla gör inte går att göra. De företagen gör jag inte affärer med i framtiden.

Jag tänker mig att en Model 3 med några extra trevliga saker hamnar på minst 450kkr. Så om en begagnad Model S kostar runt 450kkr innan en Model 3 kan levereras så kanske det blir det istället. Men när man kan reservera en 3a så gör jag det omedelbart.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Jag vill ha en crossover och Model X är väl lite för dyr för att jag ska kunna motivera det. Har tyvärr, eller kanske som tur är beroende på hur man ser på det, också andra intressen som jag tycker är mer intressanta än en bil för 800+k, och av någon märklig anledning så kostar dessa intressen pengar. Så det blir en Model 3, CUV versionen. Är den i princip en mindre Model X, borttagen sista rad med säten, inga falkvingedörrar (för att hålla nere priset) så bokar jag den dag 1. Den får kosta upp emot 600k om den då har 80 kWh batteripack. Där någonstans går min gräns prismässigt. Tror t.o.m den blir billigare totalt sett jämfört med den Outlander PHEV jag kör just nu om den landar där prismässigt.

Med det sagt så hatten av till alla som köper S/X, utan er blir det ingen Model 3. Så kan jag köpa Model 3 + en båt :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag väntar på en model 3 för att jag helt enkelt tycker att det är föör mycket pengar med en model s. Jag bor i innerstan och hyr idag ut min garageplats som ingår i hyran för 2500kr. Om jag skaffar en model s så skulle det det innebära 10k i 8 år. Det är för många resor, middagar och annat mys. Jag skulle typ inte ha råd till nåt annat. Sen är det en annan grej ocker och det är de kontinuerliga prishöjningarna.

När tesla model s släpptes var det snack om att den skulle kosta från 49kdollar. Det motsvarade 500k när dollarn var låg för 45kWh som aldrig gjordes. 60an fanns till ett nästan överkomligt pris men den höjdes i pris med dollarn och sen slutade också 60an göras.

Om det skulle finnas en model s med 55kWh och 170hk motorn med 32mil EPA för 500k skulle jag slå till på en gång. De gör inget att resorna tar lite längre tid för mig. Jag har inga barn som är otåliga och för mig är resanen del av målet.
Användarvisningsbild
MartinH
Teslaägare

Inlägg av MartinH »

bjelkeman skrev:
Jag kommer inte att köpa någon mer förbränningsmotor, och även om BMW etc lanserar en konkurrerande elbil så tänker jag köpa en Tesla härnäst. De andra bilföretagen har varit bakåtsträvande i åratal och i princip sagt att det Tesla gör inte går att göra. De företagen gör jag inte affärer med i framtiden.

Jag tänker mig att en Model 3 med några extra trevliga saker hamnar på minst 450kkr. Så om en begagnad Model S kostar runt 450kkr innan en Model 3 kan levereras så kanske det blir det istället. Men när man kan reservera en 3a så gör jag det omedelbart.
+1

Precis så går mina tankar också. Kör en 10 år gammal V70 gasbil nu och att byta upp sig till MS är alldeles för dyrt för mig. Men det lutar starkt åt en reservation av M3 så fort det går. Bild
Tjuvläser sedan länge så gott som allt som skrivs här...
Model 3 2019 - LR - AWD - Premium - AP - Deep Blue
V70 Bi-fuel 2005
Claes Schumann

Inlägg av Claes Schumann »

Jag väntar på Model 3 pga två anledningar. Priset och kundsynpunkter! Jag har förmånsbil genom jobbet, reser ca 2500 mil i tjänsten per år, och Model S blir ett för stort nettolöneavdrag pga sitt pris. I dagsläget har företaget jag jobbar på en förmånsbilspolicy som innebär att de endast betalar en leasingavgift varje månad till leasingbolaget och så ingår allt utom vägskatt och bränsle. Det innebär att månadskostnaden för en bil typ Volvo V70 landar på 6500 - 8000 kr per månad. Vi som förmånsbilstagare får en budget på ca 7000 kr per månad och allt över det blir nettolöneavdrag. Jag har frågat vad en Tesla Model S 85D skulle kosta och fått 16000 kr per månad som svar, dvs nettolöneavdraget blir runt 9000 kr per månad. Men sedan har företaget jag jobbar på gått ut och sagt att vi får inte välja en sådan dyr bil ens om vi vill då de säger att kunderna troligen skulle ifrågasätta vårt företags prissättningsmodell om vi åker runt i så "dyra" bilar.

Som jag ser det med Model 3 så är mina önskemål:

1) Pris, max 400000 kr
2) Storlek, som BMW 3-serien.
3) Räckvidd minst 40 mil i motorvägsfart.
4) Laddningsmöjligheter. Fler snabbladdare tack! De SC som finns idag i Sverige och de som planeras fram till 2016 gör att jag troligen måste åka rätt mycket omvägar och ta mycket extra tid för att ta mig mellan kunderna. Här kan destinationsladdare(hotell, vägrestauranger, sjukhus etc) och punkt 5 mildra problemet!
5) Laddningstider. Som jag fattat det så krävs ca 40 minuter att ladda 20 mil i motorvägshastighet med en Model S. Porsches 15 minuter för att ladda 50 mil låter fantastiskt men om Teslas Hyperchargers kan halvera tiden för dagens SC så är även det tillräckligt.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Jag fattar inte det att folk ska hålla på och gnälla för att man kör bil som kostar lite mer. Jag har fått frågan från vissa hur jag vågar köra med teslan till kundern, och om jag inte är rädd att dom ska bli sura.
Mitt svar är om det inte passar kunderna så får dom ringa någon annan.
Det är bara ren avundsjuka.
Jag har en kund som har 3 flådiga bilar hemma, men men besöker sina kunder med en Volvo för att det inte ska sticka i ögonen.
Han har dessutom 2 sommarstugor, en båt och en massa annat som kostar pengar.
Jag har inte råd att ha en extra bil men ändå så är det jag som riskerar att blir anklagad för att ta för mycket betalt. Jävla trams.
Användarvisningsbild
Werzion

Inlägg av Werzion »

Martinen skrev:
Jag fattar inte det att folk ska hålla på och gnälla för att man kör bil som kostar lite mer. Jag har fått frågan från vissa hur jag vågar köra med teslan till kundern, och om jag inte är rädd att dom ska bli sura.
Mitt svar är om det inte passar kunderna så får dom ringa någon annan.
Det är bara ren avundsjuka.
Jag har en kund som har 3 flådiga bilar hemma, men men besöker sina kunder med en Volvo för att det inte ska sticka i ögonen.
Han har dessutom 2 sommarstugor, en båt och en massa annat som kostar pengar.
Jag har inte råd att ha en extra bil men ändå så är det jag som riskerar att blir anklagad för att ta för mycket betalt. Jävla trams.
Märker man som kund inte av att säljaren har två sommarstugor, en båt och en massa annat som kostar pengar... hur lättlurad kund är man inte då? :)
Om inte annat måste man väl då inse att många människor/företag tidigare har investerat i vad den här individen/företaget har att erbjuda, och att det är värt X antal procent i vinstmarginal.

(men va fan, vi bor ju i Sverige, jantelagen är aldrig långt borta)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag tycker att de är fantasiskt alla ni som köper model s och lägger mycket pengar på det! inte bara det att era bilar inte släpper ut avgaser utan framförallt att ni bidrar till en hållbar utveckling. Tesla får in pengar och de andra tillverkarna kanske får upp ögonen till slut.

Jag kommer sitta vaken på natten och lägga min order. Kommer det en Signature model tro? Är det värt att lägga en sån order?
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Claes Schumann skrev:
Jag väntar på Model 3 pga två anledningar. Priset och kundsynpunkter! Jag har förmånsbil genom jobbet, reser ca 2500 mil i tjänsten per år, och Model S blir ett för stort nettolöneavdrag pga sitt pris. I dagsläget har företaget jag jobbar på en förmånsbilspolicy som innebär att de endast betalar en leasingavgift varje månad till leasingbolaget och så ingår allt utom vägskatt och bränsle. Det innebär att månadskostnaden för en bil typ Volvo V70 landar på 6500 - 8000 kr per månad. Vi som förmånsbilstagare får en budget på ca 7000 kr per månad och allt över det blir nettolöneavdrag. Jag har frågat vad en Tesla Model S 85D skulle kosta och fått 16000 kr per månad som svar, dvs nettolöneavdraget blir runt 9000 kr per månad. Men sedan har företaget jag jobbar på gått ut och sagt att vi får inte välja en sådan dyr bil ens om vi vill då de säger att kunderna troligen skulle ifrågasätta vårt företags prissättningsmodell om vi åker runt i så "dyra" bilar.

1) Pris, max 400000 kr
4) Laddningsmöjligheter. Fler snabbladdare tack! De SC som finns idag i Sverige och de som planeras fram till 2016 gör att jag troligen måste åka rätt mycket omvägar och ta mycket extra tid för att ta mig mellan kunderna. Här kan destinationsladdare(hotell, vägrestauranger, sjukhus etc) och punkt 5 mildra problemet!
5) Laddningstider. Som jag fattat det så krävs ca 40 minuter att ladda 20 mil i motorvägshastighet med en Model S. Porsches 15 minuter för att ladda 50 mil låter fantastiskt men om Teslas Hyperchargers kan halvera tiden för dagens SC så är även det tillräckligt.
Tyvärr så tror jag inte att dina mål kommer klaras, i alla fall inte när den släpps. En Model S 90D klara idag knappt 40 mil i motorvägsfart och att tro att Model III för halva priset skulle klara det 2017 är nog bara absurt. Batterierna kommer utvecklas och de har säkert ett batteri som klarar de vid den tidpunkten men då kommer du få betala extra för det större batteriet och du kommer inte kunna hålla dig under 400 000 kronor.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

apkungen skrev:
Jag kommer sitta vaken på natten och lägga min order. Kommer det en Signature model tro? Är det värt att lägga en sån order?
Ekonomiskt, nej. Du "tvingas" då välja en modell med mer utrustning och högre specifikation än vad du kanske "behöver". Men det är klart har man bestämt sig och tycker det är kul att få vara med hela vägen så jovisst.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
apkungen skrev:
Ekonomiskt, nej. Du "tvingas" då välja en modell med mer utrustning och högre specifikation än vad du kanske "behöver". Men det är klart har man bestämt sig och tycker det är kul att få vara med hela vägen så jovisst.
Jag sitter med en Signature Model X nu och kommer vara tvungen att välja en P90D istället för 90D om jag vill ha Signature. Funderade ett tag att ha både en Generel Production och en Signature reserverad men nu i efterhand inser jag att jag ändå kommer välja Signature även ifall jag skulle kunna nedgradera. Vill inte vänta ytterligare ett halvår på leverans. Är alltså beredd att betala för extrautrustningen som jag annars inte hade köpt bara för att minska pinan med att vänta lite. Det var därför som jag uppgraderade till Signature.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Claes Schumann skrev:
Lite offtopic kanske, men varför nettolöneavdrag? Låter som om företaget blåser er lite på det. Bruttolöneavdrag borde mer än räcka - de sparar in både lönesumman och arbetsgivaravgift ovanpå det. Eller ännu värre, skattar bort en massa pengar i onödan (lite beroende på hur det hanteras på deras sida).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare

Inlägg av Fredriksv »

Lite offtopic kanske, men varför nettolöneavdrag? Låter som om företaget blåser er lite på det. Bruttolöneavdrag borde mer än räcka - de sparar in både lönesumman och arbetsgivaravgift ovanpå det. Eller ännu värre, skattar bort en massa pengar i onödan (lite beroende på hur det hanteras på deras sida).
Med nettolöneavdrag får du minska förmånsvärdet med motsvarande summa som nettolöneavdraget. Bruttolöneavdrag ger fullt förmånsvärdet.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Fredriksv skrev:
Med nettolöneavdrag får du minska förmånsvärdet med motsvarande summa som nettolöneavdraget. Bruttolöneavdrag ger fullt förmånsvärdet.
Ja, förutsatt att de faktiskt gör det, så är det ju okay. Isåfall blir det i praktiken exakt samma som bruttolöneavdrag.
Claes Schumann

Inlägg av Claes Schumann »

vigge50 skrev:
Claes Schumann skrev:

1) Pris, max 400000 kr
Tyvärr så tror jag inte att dina mål kommer klaras, i alla fall inte när den släpps. En Model S 90D klara idag knappt 40 mil i motorvägsfart och att tro att Model III för halva priset skulle klara det 2017 är nog bara absurt. Batterierna kommer utvecklas och de har säkert ett batteri som klarar de vid den tidpunkten men då kommer du få betala extra för det större batteriet och du kommer inte kunna hålla dig under 400 000 kronor.
Vi får väl se var batteriutvecklingen står 2017 samt vad Gigafactory förmår sänka kostnaderna för batterierna.
När det gäller priset på bilen i sig kanske 400kkr inte är lika kritiskt om andrahandsvärdet på Teslas bilar blir högt framöver och att kostnaderna för ägandet blir lågt. Leasingkostnaden bygger förutom på bilens uppskattade driftskostnader(service, reparationer, däck, försäkring) även på mellanskillnaden mellan bilens inköpspris och vad bilen uppskattas kunna säljas för.
Leasingbolagen(iaf det vi använder) har nu börjat köpa Tesla åt några kunder men enligt min kontakt på leasingbolaget så värderas alla nya märken som ett högrisk märke, så även Tesla. T.ex. så kunde ingen hos oss välja Skoda som förmånsbil för ca 7 år sedan då bilmärket hade dålig klang så leasingkostnaden blev för hög. Idag kör flera det märket, då leasingbolaget omvärderat riskerna efter riktiga andrahandsförsäljningar.
Jag gissar att om två år så kommer leasingbolaget börja sälja begagnade Teslor och då kommer förhoppningsvis leasingavgifterna att sjunka även för Model S.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Leasingbolagen har all möjlighet i världen att få Teslas restvärdesgaranti, som de kan använda för att minska riskerna och få ner kostnaden för leasingen för dig (om vi pratar operationell leasing). Det vet jag att bl.a. Volvofinans och SIXT Leasing (med flera) har gjort.
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare

Inlägg av Reddy »

danni skrev:
Leasingbolagen har all möjlighet i världen att få Teslas restvärdesgaranti, som de kan använda för att minska riskerna och få ner kostnaden för leasingen för dig (om vi pratar operationell leasing). Det vet jag att bl.a. Volvofinans och SIXT Leasing (med flera) har gjort.
Det stämmer men i praktiken verkar det vara svårare, jag fick det berätta för mig att restvärdesgarantin gick att utnyttja vid finansiering via både Svea och Wasa (utöver DNB), det visade sig inte stämma när man rotade lite djupare. Problemet verkar vara ett 40 sidigt avtal som Tesla skickar ut som bolagen verkar ha väldigt svårt att skriva på, de måste även få de bolag (typ. Santander) som de i sin tur använder för finansiering att skriva på detta avtal.
Model 3 Performance 2022
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Jag har restvärde 36% på min Model S, och rimligen är den värd mer än så om tre år så jag kan köpa ut den "billigt". Herrn från leasingbolaget var väldigt skeptisk när jag berättade om Teslas restvärdesgaranti. Han började prata om ett flertal Fisker Karma som dom hade svårt att bli av med när nu bolaget konkat. För honom, som mest räknar pengar och inte är sektmedlem, så är Tesla en risk mer än en möjlighet till bra affärer.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Surfaren skrev:
Jag har restvärde 36% på min Model S, och rimligen är den värd mer än så om tre år så jag kan köpa ut den "billigt". Herrn från leasingbolaget var väldigt skeptisk när jag berättade om Teslas restvärdesgaranti. Han började prata om ett flertal Fisker Karma som dom hade svårt att bli av med när nu bolaget konkat. För honom, som mest räknar pengar och inte är sektmedlem, så är Tesla en risk mer än en möjlighet till bra affärer.
Om du menar köpa ut den privat, så finns det ingen som helst koppling mellan vad för restvärde du satt i leasingen och vilket belopp du sen får lov att köpa ut den privat för. Däremot är det vettigt att sätta ett lågt restvärde om man kan, för då får man dra av mer moms totalt sett.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

danni skrev:
Om du menar köpa ut den privat, så finns det ingen som helst koppling mellan vad för restvärde du satt i leasingen och vilket belopp du sen får lov att köpa ut den privat för. Däremot är det vettigt att sätta ett lågt restvärde om man kan, för då får man dra av mer moms totalt sett.
Jag hoppas förstås att dom var seriösa när dom sa till oss att vi skulle få köpa loss bilarna för restvärdet. Om vi blev blåsta eller inte får vi se om tre år. :) Men nu har vi glidit från ämnet, som var Model 3.

(Kanske vi kan skriva "den stora tråden om leasing" om vi vill debattera detta ytterligare. ;) )
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

En Signature model 3 får det bli... :D :cry: #ontopic ;)
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Surfaren skrev:
danni skrev:
Jag hoppas förstås att dom var seriösa när dom sa till oss att vi skulle få köpa loss bilarna för restvärdet. Om vi blev blåsta eller inte får vi se om tre år. :) Men nu har vi glidit från ämnet, som var Model 3.

(Kanske vi kan skriva "den stora tråden om leasing" om vi vill debattera detta ytterligare. ;) )
Du får räkna med rätt saftig förmånsskatt om du köper ut den för så pass låg summa.. Speciellt om värdet på begagnade Tesla står sig lika bra som idag.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Teslaforever

Inlägg av Teslaforever »

När/om Model 3 kommer som kombi så blir det en Tesla för mig.
Skriv svar