Vilken jordfelsbrytare typ B

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
3 personer med fyra månader utan eldsvåda är all statistik jag behöver :)

Fast allvarligt talat så skulle jag vilja veta vad ”lite väl rasslig” är mer specifikt, och om alternativet för 6k ger klirr i den egna kassan. Det skulle minska trovärdigheten något.
Det jag skulle vilja veta är hur stor marginal elektrikern har på sina grejer. Vi har ju läst här tidigare om elektriker som lägger sin vinst på komponenter istället för rimlig timersättning, hade tydligen något med upphandlingar att göra. Jag skulle ta reda på vilket märke elektrikern förslår och göra en snabbsökning för att se hur mycket marginal hen tar.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
bylund skrev:
3 personer med fyra månader utan eldsvåda är all statistik jag behöver :)

Fast allvarligt talat så skulle jag vilja veta vad ”lite väl rasslig” är mer specifikt, och om alternativet för 6k ger klirr i den egna kassan. Det skulle minska trovärdigheten något.
Det jag skulle vilja veta är hur stor marginal elektrikern har på sina grejer. Vi har ju läst här tidigare om elektriker som lägger sin vinst på komponenter istället för rimlig timersättning, hade tydligen något med upphandlingar att göra. Jag skulle ta reda på vilket märke elektrikern förslår och göra en snabbsökning för att se hur mycket marginal hen tar.
Det varierar nog en hel del från en elektrikerfirma till en annan. Den som jag anlitade la på i snitt ca. 10-15% på inköpen. Jag hade även möjlighet att köpa in allt material själv om jag ville (men jag hade inte tjänat så mycket på det då de hade bättre avtal och rabatt hos leverantörerna).

Ville själv inte själv ta chansen med att använda kina-brandade saker när det gäller fasta el-installationer, så ville endast ha etablerade varumärken (även om det mesta monteras i Kina, även av västerländska företags produkter, så är det betydligt lägre risk att få dåligt konstruerade saker). Blev en JFB från Garo som jag körde på för ca 4000.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
Det varierar nog en hel del från en elektrikerfirma till en annan. Den som jag anlitade la på i snitt ca. 10-15% på inköpen. Jag hade även möjlighet att köpa in allt material själv om jag ville (men jag hade inte tjänat så mycket på det då de hade bättre avtal och rabatt hos leverantörerna).
Jo, precis! Kolla vilka marginaler de har och vad det skulle kosta dig att köpa in direkt. Lägger de på orimligt mycket väl en annan elfirma. 10-15% är ju väldigt lite skulle jag säga, så det låter ju bra.
boaormen
Inlägg: 48
Blev medlem: 14 maj 2019 22:14

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av boaormen »

ChrilleM3 skrev:
kikat skrev:
Denna köpte jag: https://www.energibutiken.se/sv/jordfel ... typ-b.html
Fördelar: Billig med bra kvalité, välkänt märke i Europa.
Nackdelar: En del elektriker skeptiska då Chint inte är något känt märke i Sverige.
Jag pratade precis med en elektriker som kände till denna men sa att den var ”lite väl rasslig” och inget han skulle lita på.
Tyckte jag skulle satsa på en för 6k istället.

Någon som har använt den ett tag och haft problem?
Tyckte han möjligtvis att du skulle köpa en JFB genom dom? En elektriker här ville ha över 10 000 kr för en JFB typ B. :o

Rasslig my ass..
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av 12man »

CE märkt, då är det OK, vi la ju ner kravet på S(emko) provning och märkning. Dvs vi litar mer på ett bolag i okänt land, (ofta Kina) som kan konka vilken dag som helst än en statligt kontrollerad test här,

Analogt med att bolag alltid kan låna pengar till lägre ränta än stater.

Sen inför vi krav på allt möjligt senare i kedjan....
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av LarsL »

12man skrev:
CE märkt, då är det OK, vi la ju ner kravet på S(emko) provning och märkning. Dvs vi litar mer på ett bolag i okänt land, (ofta Kina) som kan konka vilken dag som helst än en statligt kontrollerad test här,
Det ska finnas någon inom EU som är ansvarig för CE-märkningen av en produkt.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1830
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av BrooklynS »

LarsL skrev:
12man skrev:
CE märkt, då är det OK, vi la ju ner kravet på S(emko) provning och märkning. Dvs vi litar mer på ett bolag i okänt land, (ofta Kina) som kan konka vilken dag som helst än en statligt kontrollerad test här,
Det ska finnas någon inom EU som är ansvarig för CE-märkningen av en produkt.

Googla "China Export"... :lol:
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av LarsL »

BrooklynS skrev:
LarsL skrev:
12man skrev:
CE märkt, då är det OK, vi la ju ner kravet på S(emko) provning och märkning. Dvs vi litar mer på ett bolag i okänt land, (ofta Kina) som kan konka vilken dag som helst än en statligt kontrollerad test här,
Det ska finnas någon inom EU som är ansvarig för CE-märkningen av en produkt.

Googla "China Export"... :lol:
China Export har en annan märkning som visserligen innehåller C och E men loggan ser lite annorlunda ut. På en riktig CE logga ska C och E bygga på två cirklar som går i varandra. China export är mer ihop tryckt.

När du köper produkten ska det finnas information om tillverkare och enligt vilka direktiv produkten är klassad. I det här fallet antar jag lågspänningsdirektivet.

Men allt detta finns ju att Googla :shock:
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1830
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av BrooklynS »

Poängen var att man inte alltid kan lita på "märkning" - särskilt inte om man är lekman.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av LarsL »

BrooklynS skrev:
Poängen var att man inte alltid kan lita på "märkning" - särskilt inte om man är lekman.
Då får man läsa på. All information ska finnas med produkten när den säljs. Det ska finnas en adress till det företag som ansvarar för produkten i EU. Annars faller ansvaret på Energibutiken att ta fram den informationen. Det finns kraftfulla sanktioner mot företag som inte följer dessa regler.

CE-systemet är ett bra och stabilt system som ger säkra produkter och fri handel mellan EU staterna.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av 12man »

LarsL skrev:
BrooklynS skrev:
Poängen var att man inte alltid kan lita på "märkning" - särskilt inte om man är lekman.
Då får man läsa på. All information ska finnas med produkten när den säljs. Det ska finnas en adress till det företag som ansvarar för produkten i EU. Annars faller ansvaret på Energibutiken att ta fram den informationen. Det finns kraftfulla sanktioner mot företag som inte följer dessa regler.

CE-systemet är ett bra och stabilt system som ger säkra produkter och fri handel mellan EU staterna.
kraftfulla sanktioner?
https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... ngsforbud/
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av LarsL »

12man skrev:
LarsL skrev:
BrooklynS skrev:
Poängen var att man inte alltid kan lita på "märkning" - särskilt inte om man är lekman.
Då får man läsa på. All information ska finnas med produkten när den säljs. Det ska finnas en adress till det företag som ansvarar för produkten i EU. Annars faller ansvaret på Energibutiken att ta fram den informationen. Det finns kraftfulla sanktioner mot företag som inte följer dessa regler.

CE-systemet är ett bra och stabilt system som ger säkra produkter och fri handel mellan EU staterna.
kraftfulla sanktioner?
https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... ngsforbud/
Ser ingen i listan som saknar ansvarig tillverkare eller bristfällig märkning men det kanske skulle länka till något sånt? Att det upptäcks fel och att tillverkaren tar ansvar är ju inget konstigt eller var det det du tyckte?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av 12man »

försäljningstopp ibland inte ens med tvingande återköp är ínte vad jag anser med kraftfull sanktion, böter? eller tvingande återköp och ersättning för (om-)installation, näringsförbud om det fortsätter finns mycket som är kraftfullare än säljstopp
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av LarsL »

12man skrev:
försäljningstopp ibland inte ens med tvingande återköp är ínte vad jag anser med kraftfull sanktion, böter? eller tvingande återköp och ersättning för (om-)installation, näringsförbud om det fortsätter finns mycket som är kraftfullare än säljstopp
Ja :roll: :?
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av oscfor »

LarsL skrev:
BrooklynS skrev:
LarsL skrev:
12man skrev:
CE märkt, då är det OK, vi la ju ner kravet på S(emko) provning och märkning. Dvs vi litar mer på ett bolag i okänt land, (ofta Kina) som kan konka vilken dag som helst än en statligt kontrollerad test här,
Det ska finnas någon inom EU som är ansvarig för CE-märkningen av en produkt.

Googla "China Export"... :lol:
China Export har en annan märkning som visserligen innehåller C och E men loggan ser lite annorlunda ut. På en riktig CE logga ska C och E bygga på två cirklar som går i varandra. China export är mer ihop tryckt.

När du köper produkten ska det finnas information om tillverkare och enligt vilka direktiv produkten är klassad. I det här fallet antar jag lågspänningsdirektivet.

Men allt detta finns ju att Googla :shock:
Fast det där med Chine Export är bara en skröna.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av LarsL »

oscfor skrev:

Fast det där med Chine Export är bara en skröna.
På senaste CE-utbildningen visade de upp en produkt som var mörkt med China Export. Men det är nog inte vanligt numera eftersom Kineserna lärt sig hur det funkar i EU.
Skriv svar