E tron 50

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 17 nov 2018 16:54
Ort: Åsa

Re: E tron 50

Inlägg av cosmos »

Jag läste också precis testet av e tron 50 på norska elbil24.no. Dom kom 26 mil på 20 tumlare med vinterdäck och tempen låg runt nollan. Tydligen bara 6 mil kortare jämfört när dom testade storebror 55 på samma slinga. Inte dåligt alls.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: E tron 50

Inlägg av taliz »

cosmos skrev:
Jag läste också precis testet av e tron 50 på norska elbil24.no. Dom kom 26 mil på 20 tumlare med vinterdäck och tempen låg runt nollan. Tydligen bara 6 mil kortare jämfört när dom testade storebror 55 på samma slinga. Inte dåligt alls.
Snitthastigheten var dock 60kmh. Det är väl främst motorväg man behöver bra räckvidd på...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: E tron 50

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
cosmos skrev:
Jag läste också precis testet av e tron 50 på norska elbil24.no. Dom kom 26 mil på 20 tumlare med vinterdäck och tempen låg runt nollan. Tydligen bara 6 mil kortare jämfört när dom testade storebror 55 på samma slinga. Inte dåligt alls.
Snitthastigheten var dock 60kmh. Det är väl främst motorväg man behöver bra räckvidd på...
Ja och nej. Längs motorvägarna finns det ju oftast bra med snabbladdare. Är väl inlandsvägar mot fjällen som är mest kritiska för elbilar idag?
OTP
Inlägg: 59
Blev medlem: 27 nov 2019 23:26

Re: E tron 50

Inlägg av OTP »

cosmos skrev:
Jag läste också precis testet av e tron 50 på norska elbil24.no. Dom kom 26 mil på 20 tumlare med vinterdäck och tempen låg runt nollan. Tydligen bara 6 mil kortare jämfört när dom testade storebror 55 på samma slinga. Inte dåligt alls.
Är ju faktiskt riktigt bra, men nu har ju 55:an uppdaterats med 2,5 mil men det slår kanske inte så mycket. Dvs det blir inte 2,5 mil i realiteten i de förhållandena.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: E tron 50

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
cosmos skrev:
Jag läste också precis testet av e tron 50 på norska elbil24.no. Dom kom 26 mil på 20 tumlare med vinterdäck och tempen låg runt nollan. Tydligen bara 6 mil kortare jämfört när dom testade storebror 55 på samma slinga. Inte dåligt alls.
Snitthastigheten var dock 60kmh. Det är väl främst motorväg man behöver bra räckvidd på...
Ja och nej. Längs motorvägarna finns det ju oftast bra med snabbladdare. Är väl inlandsvägar mot fjällen som är mest kritiska för elbilar idag?
Well, man vill ju inte vara tvungen att ladda till närmare 100% vid varje stopp. Det tar ju ca 1 timme enligt artikeln.
20-30 min är väl acceptabelt för att ta sig vidare till nästa. Förhoppningsvis klarar den det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: E tron 50

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
cosmos skrev:
Jag läste också precis testet av e tron 50 på norska elbil24.no. Dom kom 26 mil på 20 tumlare med vinterdäck och tempen låg runt nollan. Tydligen bara 6 mil kortare jämfört när dom testade storebror 55 på samma slinga. Inte dåligt alls.
Snitthastigheten var dock 60kmh. Det är väl främst motorväg man behöver bra räckvidd på...
Ja och nej. Längs motorvägarna finns det ju oftast bra med snabbladdare. Är väl inlandsvägar mot fjällen som är mest kritiska för elbilar idag?
Well, man vill ju inte vara tvungen att ladda till närmare 100% vid varje stopp. Det tar ju ca 1 timme enligt artikeln.
20-30 min är väl acceptabelt för att ta sig vidare till nästa. Förhoppningsvis klarar den det.

Nej, jag skulle nog inte ge mig ut på nån längre resa med så kort räckvidd. Skulle av samma anledning inte heller välja en Model X om jag absolut inte var tvungen att ha fler än 5 riktiga säten.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E tron 50

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Well, man vill ju inte vara tvungen att ladda till närmare 100% vid varje stopp. Det tar ju ca 1 timme enligt artikeln.
20-30 min är väl acceptabelt för att ta sig vidare till nästa. Förhoppningsvis klarar den det.
Alltså e-tron 55 laddar 0-100% på 45 minuter. Den är dock kass på att beräkna återstående laddtid. Det går mycket snabbare i verkligheten än vad bilen säger. De sista 3-4 minuterna till 100% tar till exempel bara någon sekund. 4 - 3 - klart. Så är det varje gång. Mycket märkligt.
Kanske samma sak i e-tron 50?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: E tron 50

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
Well, man vill ju inte vara tvungen att ladda till närmare 100% vid varje stopp. Det tar ju ca 1 timme enligt artikeln.
20-30 min är väl acceptabelt för att ta sig vidare till nästa. Förhoppningsvis klarar den det.
Alltså e-tron 55 laddar 0-100% på 45 minuter. Den är dock kass på att beräkna återstående laddtid. Det går mycket snabbare i verkligheten än vad bilen säger. De sista 3-4 minuterna till 100% tar till exempel bara någon sekund. 4 - 3 - klart. Så är det varje gång. Mycket märkligt.
Kanske samma sak i e-tron 50?
En 55 klarar väl lätt att ta sig mellan IONITY med 80% oavsett. Frågan är om en 50 gör det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E tron 50

Inlägg av mati »

taliz skrev:
En 55 klarar väl lätt att ta sig mellan IONITY med 80% oavsett. Frågan är om en 50 gör det.
Det beror ju på avståndet såklart. I dagsläget funkar det inte överallt, varken för 50 eller 55. Vad har de för ambition att ha som max avstånd mellan laddarna egentligen? Jag har siffran 150km i bakhuvudet, men jag vet inte var jag har fått den ifrån. I så fall funkar det ju även för en e-Golf och då borde en e-tron 50 också klara det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: E tron 50

Inlägg av taliz »

Såg att Björn Nyland fått tag i en nu. Så bör väl dyka upp en review i veckan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

E tron 50

Inlägg av taliz »



Som förväntat. Kör man i 90kmh kommer man ca 25 mil.

Ps. Han kör en 1000km challenge på livestreamen just nu.
På motorväg får man stanna väldigt ofta verkar det som. Ca 150km range vid 80% enligt GOM. 170km vid 90%.
Inte så förvånande det heller. Får se hur det går mellan Varberg och Lödde, längsta sträckan mellan HPC, 180km.

Han gjorde en rätt bra liknelse med ioniq IMO. Bilen laddar snabbt, men man får ladda ofta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nilp
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: E tron 50

Inlägg av Nilp »

taliz skrev:


Som förväntat. Kör man i 90kmh kommer man ca 25 mil.

Ps. Han kör en 1000km challenge på livestreamen just nu.
På motorväg får man stanna väldigt ofta verkar det som. Ca 150km range vid 80% enligt GOM. 170km vid 90%.
Inte så förvånande det heller. Får se hur det går mellan Varberg och Lödde, längsta sträckan mellan HPC, 180km.

Han gjorde en rätt bra liknelse med ioniq IMO. Bilen laddar snabbt, men man får ladda ofta.
Verkar lågt vid 80% SOC. på vår 55 så säger GOM mellan 280-300km lite beroende på hur vi kör och det stämmer ganska väl om man kör i ett svep nu på vintern. Givetvis kan man inte köra 28km 10 gånger då den alltid drar mer när den är kall. Men på 50 med 150km vid 80%?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: E tron 50

Inlägg av taliz »

Nilp skrev:
Men på 50 med 150km vid 80%?
Han kör motorväg, då visade GOM det. 170km vid 90%.
Den anpassar ju sig, dvs kör man saktare räknar den om och visar mer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nilp
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: E tron 50

Inlägg av Nilp »

Såg nu att Björn körde Ionity Varberg till Löddeköpinge, 181km och använda i stort sett hela tillgängliga batteriet 99-4%. En del regn på sträckan men känns som lite väl kort räckvidd, är glad att jag har 55 modellen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: E tron 50

Inlägg av taliz »

Nilp skrev:
Såg nu att Björn körde Ionity Varberg till Löddeköpinge, 181km och använda i stort sett hela tillgängliga batteriet 99-4%. En del regn på sträckan men känns som lite väl kort räckvidd, är glad att jag har 55 modellen.
Ja, 50 är verkligen ingen långfärdsvagn. Sitta och ladda en timme för att köra 180km. Mje, roligare kan man ha.
Som stadsbil/kort pendling till jobb osv är den säkert helt ok dock.
Men IMO för mkt pengar för det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: E tron 50

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Nilp skrev:
Såg nu att Björn körde Ionity Varberg till Löddeköpinge, 181km och använda i stort sett hela tillgängliga batteriet 99-4%. En del regn på sträckan men känns som lite väl kort räckvidd, är glad att jag har 55 modellen.
Ja, 50 är verkligen ingen långfärdsvagn. Sitta och ladda en timme för att köra 180km. Mje, roligare kan man ha.
Som stadsbil/kort pendling till jobb osv är den säkert helt ok dock.
Men IMO för mkt pengar för det.

Vissa kanske behöver en fullstor bil som andrabil också? Och andra kanske inte har nåt behov av långa resor. Har man sommarstugan 10-20 mil bort, jobb, släkt och vänner i närheten och flyger till semestern så är det ju lugnt.

Det här erbjudandet https://www.borjessonsbil.se/kampanjer/ ... on-50/audi gör att bilen blir ungefär lika dyr som en Model 3 LR AWD.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: E tron 50

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Nilp skrev:
Såg nu att Björn körde Ionity Varberg till Löddeköpinge, 181km och använda i stort sett hela tillgängliga batteriet 99-4%. En del regn på sträckan men känns som lite väl kort räckvidd, är glad att jag har 55 modellen.
Ja, 50 är verkligen ingen långfärdsvagn. Sitta och ladda en timme för att köra 180km. Mje, roligare kan man ha.
Som stadsbil/kort pendling till jobb osv är den säkert helt ok dock.
Men IMO för mkt pengar för det.

Vissa kanske behöver en fullstor bil som andrabil också? Och andra kanske inte har nåt behov av långa resor. Har man sommarstugan 10-20 mil bort, jobb, släkt och vänner i närheten och flyger till semestern så är det ju lugnt.

Det här erbjudandet https://www.borjessonsbil.se/kampanjer/ ... on-50/audi gör att bilen blir ungefär lika dyr som en Model 3 LR AWD.
Uppenbarligen finns det köpare.
Men betalar man dyrt för en ny stor premiumbil kan man tycka den borde leverera bättre än en flera år gammal ioniq eller Leaf.
Audi borde ansträngt sig mer och fått ner förbrukningen 15-20%. Då hade det varit helt ok.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: E tron 50

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Nilp skrev:
Såg nu att Björn körde Ionity Varberg till Löddeköpinge, 181km och använda i stort sett hela tillgängliga batteriet 99-4%. En del regn på sträckan men känns som lite väl kort räckvidd, är glad att jag har 55 modellen.
Ja, 50 är verkligen ingen långfärdsvagn. Sitta och ladda en timme för att köra 180km. Mje, roligare kan man ha.
Som stadsbil/kort pendling till jobb osv är den säkert helt ok dock.
Men IMO för mkt pengar för det.

Vissa kanske behöver en fullstor bil som andrabil också? Och andra kanske inte har nåt behov av långa resor. Har man sommarstugan 10-20 mil bort, jobb, släkt och vänner i närheten och flyger till semestern så är det ju lugnt.

Det här erbjudandet https://www.borjessonsbil.se/kampanjer/ ... on-50/audi gör att bilen blir ungefär lika dyr som en Model 3 LR AWD.
Uppenbarligen finns det köpare.
Men betalar man dyrt för en ny stor premiumbil kan man tycka den borde leverera bättre än en flera år gammal ioniq eller Leaf.
Audi borde ansträngt sig mer och fått ner förbrukningen 15-20%. Då hade det varit helt ok.

Det finns väl andra värden än lång räckvidd?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: E tron 50

Inlägg av HelectriC »

Har en kompis med en stor Merca GLE, han kör aldrig utanför stadens gränser. Hade antagligen klarat sig med med 10 mils räckvidd.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

E tron 50

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
Har en kompis med en stor Merca GLE, han kör aldrig utanför stadens gränser. Hade antagligen klarat sig med med 10 mils räckvidd.
Men hade han köpt en GLE med 10 mils räckvidd? Jag tror inte det.
En bil handlar inte bara om vad man "klarar sig med". Det handlar om frihet och möjligheten att åka var man vill, när man vill.

Förövrigt är nog just EQC ett bättre val än étron 50, om man nu tycker 55an är för dyr och inte vill ha Tesla.
Eller PS2, men den är ju mindre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: E tron 50

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
Har en kompis med en stor Merca GLE, han kör aldrig utanför stadens gränser. Hade antagligen klarat sig med med 10 mils räckvidd.
Men hade han köpt en GLE med 10 mils räckvidd? Jag tror inte det.
En bil handlar inte bara om vad man "klarar sig med". Det handlar om frihet och möjligheten att åka var man vill, när man vill.

Förövrigt är nog just EQC ett bättre val än étron 50, om man nu tycker 55an är för dyr och inte vill ha Tesla.
Eller PS2, men den är ju mindre.
Antagligen inte, men det säger ju lite om vad folk klarar sig med och naturligtvis hade alla som är intresserade av etron köpt 55 om det fanns obegränsat med pengar, men folk väljer ju 50 eftersom den är billigare. Gällande frihet att åka vart man vill, så gäller inte det alla nej, jag känner många som absolut inte vill köra långt helt plötsligt och definitivt inte har behov för det. Jag har behov för att köra långt några få gånger per år, så ett stort batteri är i stort sett helt onödigt. Jag kommer aldrig på att jag med en dags varsel eller liknande ska köra långt. Dessutom flyger jag om jag plötsligt kommer på att jag vill bort från allt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: E tron 50

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Har en kompis med en stor Merca GLE, han kör aldrig utanför stadens gränser. Hade antagligen klarat sig med med 10 mils räckvidd.
Men hade han köpt en GLE med 10 mils räckvidd? Jag tror inte det.
En bil handlar inte bara om vad man "klarar sig med". Det handlar om frihet och möjligheten att åka var man vill, när man vill.

Förövrigt är nog just EQC ett bättre val än étron 50, om man nu tycker 55an är för dyr och inte vill ha Tesla.
Eller PS2, men den är ju mindre.
Antagligen inte, men det säger ju lite om vad folk klarar sig med och naturligtvis hade alla som är intresserade av etron köpt 55 om det fanns obegränsat med pengar, men folk väljer ju 50 eftersom den är billigare. Gällande frihet att åka vart man vill, så gäller inte det alla nej, jag känner många som absolut inte vill köra långt helt plötsligt och definitivt inte har behov för det. Jag har behov för att köra långt några få gånger per år, så ett stort batteri är i stort sett helt onödigt. Jag kommer aldrig på att jag med en dags varsel eller liknande ska köra långt. Dessutom flyger jag om jag plötsligt kommer på att jag vill bort från allt.
9 av 10 hade klarat sig med en 24kwh Leaf från 2010. Poängen är att det inte är relevant vad man klarar sig med.
Som sagt, en bil handlar om frihet för de flesta. Man vill inte känna sig begränsad. Det är därför range är en så central fråga och så gott som alltid det första folk frågar om.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: E tron 50

Inlägg av Stevvee »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Har en kompis med en stor Merca GLE, han kör aldrig utanför stadens gränser. Hade antagligen klarat sig med med 10 mils räckvidd.
Men hade han köpt en GLE med 10 mils räckvidd? Jag tror inte det.
En bil handlar inte bara om vad man "klarar sig med". Det handlar om frihet och möjligheten att åka var man vill, när man vill.

Förövrigt är nog just EQC ett bättre val än étron 50, om man nu tycker 55an är för dyr och inte vill ha Tesla.
Eller PS2, men den är ju mindre.
Antagligen inte, men det säger ju lite om vad folk klarar sig med och naturligtvis hade alla som är intresserade av etron köpt 55 om det fanns obegränsat med pengar, men folk väljer ju 50 eftersom den är billigare. Gällande frihet att åka vart man vill, så gäller inte det alla nej, jag känner många som absolut inte vill köra långt helt plötsligt och definitivt inte har behov för det. Jag har behov för att köra långt några få gånger per år, så ett stort batteri är i stort sett helt onödigt. Jag kommer aldrig på att jag med en dags varsel eller liknande ska köra långt. Dessutom flyger jag om jag plötsligt kommer på att jag vill bort från allt.
9 av 10 hade klarat sig med en 24kwh Leaf från 2010. Poängen är att det inte är relevant vad man klarar sig med.
Som sagt, en bil handlar om frihet för de flesta. Man vill inte känna sig begränsad. Det är därför range är en så central fråga och så gott som alltid det första folk frågar om.
Behöver inte backa många år så lät det annorlunda på forumet...... men absolut att vissa behöver ha räckvidden och även känna sig fria på det sättet. Vi vet ju av erfarenhet att många plöjer 100 mil om dagen utan att pissa o tanka. Tycker personligen 50 är bra kompromiss, är ju rätt dyra mil upp till 55an.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: E tron 50

Inlägg av taliz »

Stevvee skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Har en kompis med en stor Merca GLE, han kör aldrig utanför stadens gränser. Hade antagligen klarat sig med med 10 mils räckvidd.
Men hade han köpt en GLE med 10 mils räckvidd? Jag tror inte det.
En bil handlar inte bara om vad man "klarar sig med". Det handlar om frihet och möjligheten att åka var man vill, när man vill.

Förövrigt är nog just EQC ett bättre val än étron 50, om man nu tycker 55an är för dyr och inte vill ha Tesla.
Eller PS2, men den är ju mindre.
Antagligen inte, men det säger ju lite om vad folk klarar sig med och naturligtvis hade alla som är intresserade av etron köpt 55 om det fanns obegränsat med pengar, men folk väljer ju 50 eftersom den är billigare. Gällande frihet att åka vart man vill, så gäller inte det alla nej, jag känner många som absolut inte vill köra långt helt plötsligt och definitivt inte har behov för det. Jag har behov för att köra långt några få gånger per år, så ett stort batteri är i stort sett helt onödigt. Jag kommer aldrig på att jag med en dags varsel eller liknande ska köra långt. Dessutom flyger jag om jag plötsligt kommer på att jag vill bort från allt.
9 av 10 hade klarat sig med en 24kwh Leaf från 2010. Poängen är att det inte är relevant vad man klarar sig med.
Som sagt, en bil handlar om frihet för de flesta. Man vill inte känna sig begränsad. Det är därför range är en så central fråga och så gott som alltid det första folk frågar om.
Behöver inte backa många år så lät det annorlunda på forumet...... men absolut att vissa behöver ha räckvidden och även känna sig fria på det sättet. Vi vet ju av erfarenhet att många plöjer 100 mil om dagen utan att pissa o tanka. Tycker personligen 50 är bra kompromiss, är ju rätt dyra mil upp till 55an.
Hur lät det då? Även de första Teslorna för 8 år sedan gick ju dubbelt så långt som dagens etron 50.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: E tron 50

Inlägg av Stevvee »

taliz skrev:
Stevvee skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Men hade han köpt en GLE med 10 mils räckvidd? Jag tror inte det.
En bil handlar inte bara om vad man "klarar sig med". Det handlar om frihet och möjligheten att åka var man vill, när man vill.

Förövrigt är nog just EQC ett bättre val än étron 50, om man nu tycker 55an är för dyr och inte vill ha Tesla.
Eller PS2, men den är ju mindre.
Antagligen inte, men det säger ju lite om vad folk klarar sig med och naturligtvis hade alla som är intresserade av etron köpt 55 om det fanns obegränsat med pengar, men folk väljer ju 50 eftersom den är billigare. Gällande frihet att åka vart man vill, så gäller inte det alla nej, jag känner många som absolut inte vill köra långt helt plötsligt och definitivt inte har behov för det. Jag har behov för att köra långt några få gånger per år, så ett stort batteri är i stort sett helt onödigt. Jag kommer aldrig på att jag med en dags varsel eller liknande ska köra långt. Dessutom flyger jag om jag plötsligt kommer på att jag vill bort från allt.
9 av 10 hade klarat sig med en 24kwh Leaf från 2010. Poängen är att det inte är relevant vad man klarar sig med.
Som sagt, en bil handlar om frihet för de flesta. Man vill inte känna sig begränsad. Det är därför range är en så central fråga och så gott som alltid det första folk frågar om.
Behöver inte backa många år så lät det annorlunda på forumet...... men absolut att vissa behöver ha räckvidden och även känna sig fria på det sättet. Vi vet ju av erfarenhet att många plöjer 100 mil om dagen utan att pissa o tanka. Tycker personligen 50 är bra kompromiss, är ju rätt dyra mil upp till 55an.
Hur lät det då? Även de första Teslorna för 8 år sedan gick ju dubbelt så långt som dagens etron 50.
Fast det var inte lika tätt med laddare som idag. Förut var det att man inte åkte så långt och klarade sig på ”kort” räckvidd osv. Model X 65 sålde väll rätt bra ?
Skriv svar