E tron 50
Moderator: Redaktion
Re: E tron 50
Jag läste också precis testet av e tron 50 på norska elbil24.no. Dom kom 26 mil på 20 tumlare med vinterdäck och tempen låg runt nollan. Tydligen bara 6 mil kortare jämfört när dom testade storebror 55 på samma slinga. Inte dåligt alls.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Re: E tron 50
Snitthastigheten var dock 60kmh. Det är väl främst motorväg man behöver bra räckvidd på...cosmos skrev:Jag läste också precis testet av e tron 50 på norska elbil24.no. Dom kom 26 mil på 20 tumlare med vinterdäck och tempen låg runt nollan. Tydligen bara 6 mil kortare jämfört när dom testade storebror 55 på samma slinga. Inte dåligt alls.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: E tron 50
Ja och nej. Längs motorvägarna finns det ju oftast bra med snabbladdare. Är väl inlandsvägar mot fjällen som är mest kritiska för elbilar idag?taliz skrev:Snitthastigheten var dock 60kmh. Det är väl främst motorväg man behöver bra räckvidd på...cosmos skrev:Jag läste också precis testet av e tron 50 på norska elbil24.no. Dom kom 26 mil på 20 tumlare med vinterdäck och tempen låg runt nollan. Tydligen bara 6 mil kortare jämfört när dom testade storebror 55 på samma slinga. Inte dåligt alls.
Re: E tron 50
Är ju faktiskt riktigt bra, men nu har ju 55:an uppdaterats med 2,5 mil men det slår kanske inte så mycket. Dvs det blir inte 2,5 mil i realiteten i de förhållandena.cosmos skrev:Jag läste också precis testet av e tron 50 på norska elbil24.no. Dom kom 26 mil på 20 tumlare med vinterdäck och tempen låg runt nollan. Tydligen bara 6 mil kortare jämfört när dom testade storebror 55 på samma slinga. Inte dåligt alls.
Re: E tron 50
Well, man vill ju inte vara tvungen att ladda till närmare 100% vid varje stopp. Det tar ju ca 1 timme enligt artikeln.Verdi skrev:Ja och nej. Längs motorvägarna finns det ju oftast bra med snabbladdare. Är väl inlandsvägar mot fjällen som är mest kritiska för elbilar idag?taliz skrev:Snitthastigheten var dock 60kmh. Det är väl främst motorväg man behöver bra räckvidd på...cosmos skrev:Jag läste också precis testet av e tron 50 på norska elbil24.no. Dom kom 26 mil på 20 tumlare med vinterdäck och tempen låg runt nollan. Tydligen bara 6 mil kortare jämfört när dom testade storebror 55 på samma slinga. Inte dåligt alls.
20-30 min är väl acceptabelt för att ta sig vidare till nästa. Förhoppningsvis klarar den det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: E tron 50
taliz skrev:Well, man vill ju inte vara tvungen att ladda till närmare 100% vid varje stopp. Det tar ju ca 1 timme enligt artikeln.Verdi skrev:Ja och nej. Längs motorvägarna finns det ju oftast bra med snabbladdare. Är väl inlandsvägar mot fjällen som är mest kritiska för elbilar idag?taliz skrev:Snitthastigheten var dock 60kmh. Det är väl främst motorväg man behöver bra räckvidd på...cosmos skrev:Jag läste också precis testet av e tron 50 på norska elbil24.no. Dom kom 26 mil på 20 tumlare med vinterdäck och tempen låg runt nollan. Tydligen bara 6 mil kortare jämfört när dom testade storebror 55 på samma slinga. Inte dåligt alls.
20-30 min är väl acceptabelt för att ta sig vidare till nästa. Förhoppningsvis klarar den det.
Nej, jag skulle nog inte ge mig ut på nån längre resa med så kort räckvidd. Skulle av samma anledning inte heller välja en Model X om jag absolut inte var tvungen att ha fler än 5 riktiga säten.
Re: E tron 50
Alltså e-tron 55 laddar 0-100% på 45 minuter. Den är dock kass på att beräkna återstående laddtid. Det går mycket snabbare i verkligheten än vad bilen säger. De sista 3-4 minuterna till 100% tar till exempel bara någon sekund. 4 - 3 - klart. Så är det varje gång. Mycket märkligt.taliz skrev:Well, man vill ju inte vara tvungen att ladda till närmare 100% vid varje stopp. Det tar ju ca 1 timme enligt artikeln.
20-30 min är väl acceptabelt för att ta sig vidare till nästa. Förhoppningsvis klarar den det.
Kanske samma sak i e-tron 50?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: E tron 50
En 55 klarar väl lätt att ta sig mellan IONITY med 80% oavsett. Frågan är om en 50 gör det.mati skrev:Alltså e-tron 55 laddar 0-100% på 45 minuter. Den är dock kass på att beräkna återstående laddtid. Det går mycket snabbare i verkligheten än vad bilen säger. De sista 3-4 minuterna till 100% tar till exempel bara någon sekund. 4 - 3 - klart. Så är det varje gång. Mycket märkligt.taliz skrev:Well, man vill ju inte vara tvungen att ladda till närmare 100% vid varje stopp. Det tar ju ca 1 timme enligt artikeln.
20-30 min är väl acceptabelt för att ta sig vidare till nästa. Förhoppningsvis klarar den det.
Kanske samma sak i e-tron 50?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: E tron 50
Det beror ju på avståndet såklart. I dagsläget funkar det inte överallt, varken för 50 eller 55. Vad har de för ambition att ha som max avstånd mellan laddarna egentligen? Jag har siffran 150km i bakhuvudet, men jag vet inte var jag har fått den ifrån. I så fall funkar det ju även för en e-Golf och då borde en e-tron 50 också klara det.taliz skrev:En 55 klarar väl lätt att ta sig mellan IONITY med 80% oavsett. Frågan är om en 50 gör det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: E tron 50
Såg att Björn Nyland fått tag i en nu. Så bör väl dyka upp en review i veckan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
E tron 50
Som förväntat. Kör man i 90kmh kommer man ca 25 mil.
Ps. Han kör en 1000km challenge på livestreamen just nu.
På motorväg får man stanna väldigt ofta verkar det som. Ca 150km range vid 80% enligt GOM. 170km vid 90%.
Inte så förvånande det heller. Får se hur det går mellan Varberg och Lödde, längsta sträckan mellan HPC, 180km.
Han gjorde en rätt bra liknelse med ioniq IMO. Bilen laddar snabbt, men man får ladda ofta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: E tron 50
Verkar lågt vid 80% SOC. på vår 55 så säger GOM mellan 280-300km lite beroende på hur vi kör och det stämmer ganska väl om man kör i ett svep nu på vintern. Givetvis kan man inte köra 28km 10 gånger då den alltid drar mer när den är kall. Men på 50 med 150km vid 80%?taliz skrev:
Som förväntat. Kör man i 90kmh kommer man ca 25 mil.
Ps. Han kör en 1000km challenge på livestreamen just nu.
På motorväg får man stanna väldigt ofta verkar det som. Ca 150km range vid 80% enligt GOM. 170km vid 90%.
Inte så förvånande det heller. Får se hur det går mellan Varberg och Lödde, längsta sträckan mellan HPC, 180km.
Han gjorde en rätt bra liknelse med ioniq IMO. Bilen laddar snabbt, men man får ladda ofta.
Re: E tron 50
Han kör motorväg, då visade GOM det. 170km vid 90%.Nilp skrev:Men på 50 med 150km vid 80%?
Den anpassar ju sig, dvs kör man saktare räknar den om och visar mer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: E tron 50
Såg nu att Björn körde Ionity Varberg till Löddeköpinge, 181km och använda i stort sett hela tillgängliga batteriet 99-4%. En del regn på sträckan men känns som lite väl kort räckvidd, är glad att jag har 55 modellen.
Re: E tron 50
Ja, 50 är verkligen ingen långfärdsvagn. Sitta och ladda en timme för att köra 180km. Mje, roligare kan man ha.Nilp skrev:Såg nu att Björn körde Ionity Varberg till Löddeköpinge, 181km och använda i stort sett hela tillgängliga batteriet 99-4%. En del regn på sträckan men känns som lite väl kort räckvidd, är glad att jag har 55 modellen.
Som stadsbil/kort pendling till jobb osv är den säkert helt ok dock.
Men IMO för mkt pengar för det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: E tron 50
taliz skrev:Ja, 50 är verkligen ingen långfärdsvagn. Sitta och ladda en timme för att köra 180km. Mje, roligare kan man ha.Nilp skrev:Såg nu att Björn körde Ionity Varberg till Löddeköpinge, 181km och använda i stort sett hela tillgängliga batteriet 99-4%. En del regn på sträckan men känns som lite väl kort räckvidd, är glad att jag har 55 modellen.
Som stadsbil/kort pendling till jobb osv är den säkert helt ok dock.
Men IMO för mkt pengar för det.
Vissa kanske behöver en fullstor bil som andrabil också? Och andra kanske inte har nåt behov av långa resor. Har man sommarstugan 10-20 mil bort, jobb, släkt och vänner i närheten och flyger till semestern så är det ju lugnt.
Det här erbjudandet https://www.borjessonsbil.se/kampanjer/ ... on-50/audi gör att bilen blir ungefär lika dyr som en Model 3 LR AWD.
Re: E tron 50
Uppenbarligen finns det köpare.Verdi skrev:taliz skrev:Ja, 50 är verkligen ingen långfärdsvagn. Sitta och ladda en timme för att köra 180km. Mje, roligare kan man ha.Nilp skrev:Såg nu att Björn körde Ionity Varberg till Löddeköpinge, 181km och använda i stort sett hela tillgängliga batteriet 99-4%. En del regn på sträckan men känns som lite väl kort räckvidd, är glad att jag har 55 modellen.
Som stadsbil/kort pendling till jobb osv är den säkert helt ok dock.
Men IMO för mkt pengar för det.
Vissa kanske behöver en fullstor bil som andrabil också? Och andra kanske inte har nåt behov av långa resor. Har man sommarstugan 10-20 mil bort, jobb, släkt och vänner i närheten och flyger till semestern så är det ju lugnt.
Det här erbjudandet https://www.borjessonsbil.se/kampanjer/ ... on-50/audi gör att bilen blir ungefär lika dyr som en Model 3 LR AWD.
Men betalar man dyrt för en ny stor premiumbil kan man tycka den borde leverera bättre än en flera år gammal ioniq eller Leaf.
Audi borde ansträngt sig mer och fått ner förbrukningen 15-20%. Då hade det varit helt ok.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: E tron 50
taliz skrev:Uppenbarligen finns det köpare.Verdi skrev:taliz skrev:Ja, 50 är verkligen ingen långfärdsvagn. Sitta och ladda en timme för att köra 180km. Mje, roligare kan man ha.Nilp skrev:Såg nu att Björn körde Ionity Varberg till Löddeköpinge, 181km och använda i stort sett hela tillgängliga batteriet 99-4%. En del regn på sträckan men känns som lite väl kort räckvidd, är glad att jag har 55 modellen.
Som stadsbil/kort pendling till jobb osv är den säkert helt ok dock.
Men IMO för mkt pengar för det.
Vissa kanske behöver en fullstor bil som andrabil också? Och andra kanske inte har nåt behov av långa resor. Har man sommarstugan 10-20 mil bort, jobb, släkt och vänner i närheten och flyger till semestern så är det ju lugnt.
Det här erbjudandet https://www.borjessonsbil.se/kampanjer/ ... on-50/audi gör att bilen blir ungefär lika dyr som en Model 3 LR AWD.
Men betalar man dyrt för en ny stor premiumbil kan man tycka den borde leverera bättre än en flera år gammal ioniq eller Leaf.
Audi borde ansträngt sig mer och fått ner förbrukningen 15-20%. Då hade det varit helt ok.
Det finns väl andra värden än lång räckvidd?
Re: E tron 50
Har en kompis med en stor Merca GLE, han kör aldrig utanför stadens gränser. Hade antagligen klarat sig med med 10 mils räckvidd.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
E tron 50
Men hade han köpt en GLE med 10 mils räckvidd? Jag tror inte det.HelectriC skrev:Har en kompis med en stor Merca GLE, han kör aldrig utanför stadens gränser. Hade antagligen klarat sig med med 10 mils räckvidd.
En bil handlar inte bara om vad man "klarar sig med". Det handlar om frihet och möjligheten att åka var man vill, när man vill.
Förövrigt är nog just EQC ett bättre val än étron 50, om man nu tycker 55an är för dyr och inte vill ha Tesla.
Eller PS2, men den är ju mindre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: E tron 50
Antagligen inte, men det säger ju lite om vad folk klarar sig med och naturligtvis hade alla som är intresserade av etron köpt 55 om det fanns obegränsat med pengar, men folk väljer ju 50 eftersom den är billigare. Gällande frihet att åka vart man vill, så gäller inte det alla nej, jag känner många som absolut inte vill köra långt helt plötsligt och definitivt inte har behov för det. Jag har behov för att köra långt några få gånger per år, så ett stort batteri är i stort sett helt onödigt. Jag kommer aldrig på att jag med en dags varsel eller liknande ska köra långt. Dessutom flyger jag om jag plötsligt kommer på att jag vill bort från allt.taliz skrev:Men hade han köpt en GLE med 10 mils räckvidd? Jag tror inte det.HelectriC skrev:Har en kompis med en stor Merca GLE, han kör aldrig utanför stadens gränser. Hade antagligen klarat sig med med 10 mils räckvidd.
En bil handlar inte bara om vad man "klarar sig med". Det handlar om frihet och möjligheten att åka var man vill, när man vill.
Förövrigt är nog just EQC ett bättre val än étron 50, om man nu tycker 55an är för dyr och inte vill ha Tesla.
Eller PS2, men den är ju mindre.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: E tron 50
9 av 10 hade klarat sig med en 24kwh Leaf från 2010. Poängen är att det inte är relevant vad man klarar sig med.HelectriC skrev:Antagligen inte, men det säger ju lite om vad folk klarar sig med och naturligtvis hade alla som är intresserade av etron köpt 55 om det fanns obegränsat med pengar, men folk väljer ju 50 eftersom den är billigare. Gällande frihet att åka vart man vill, så gäller inte det alla nej, jag känner många som absolut inte vill köra långt helt plötsligt och definitivt inte har behov för det. Jag har behov för att köra långt några få gånger per år, så ett stort batteri är i stort sett helt onödigt. Jag kommer aldrig på att jag med en dags varsel eller liknande ska köra långt. Dessutom flyger jag om jag plötsligt kommer på att jag vill bort från allt.taliz skrev:Men hade han köpt en GLE med 10 mils räckvidd? Jag tror inte det.HelectriC skrev:Har en kompis med en stor Merca GLE, han kör aldrig utanför stadens gränser. Hade antagligen klarat sig med med 10 mils räckvidd.
En bil handlar inte bara om vad man "klarar sig med". Det handlar om frihet och möjligheten att åka var man vill, när man vill.
Förövrigt är nog just EQC ett bättre val än étron 50, om man nu tycker 55an är för dyr och inte vill ha Tesla.
Eller PS2, men den är ju mindre.
Som sagt, en bil handlar om frihet för de flesta. Man vill inte känna sig begränsad. Det är därför range är en så central fråga och så gott som alltid det första folk frågar om.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: E tron 50
Behöver inte backa många år så lät det annorlunda på forumet...... men absolut att vissa behöver ha räckvidden och även känna sig fria på det sättet. Vi vet ju av erfarenhet att många plöjer 100 mil om dagen utan att pissa o tanka. Tycker personligen 50 är bra kompromiss, är ju rätt dyra mil upp till 55an.taliz skrev:9 av 10 hade klarat sig med en 24kwh Leaf från 2010. Poängen är att det inte är relevant vad man klarar sig med.HelectriC skrev:Antagligen inte, men det säger ju lite om vad folk klarar sig med och naturligtvis hade alla som är intresserade av etron köpt 55 om det fanns obegränsat med pengar, men folk väljer ju 50 eftersom den är billigare. Gällande frihet att åka vart man vill, så gäller inte det alla nej, jag känner många som absolut inte vill köra långt helt plötsligt och definitivt inte har behov för det. Jag har behov för att köra långt några få gånger per år, så ett stort batteri är i stort sett helt onödigt. Jag kommer aldrig på att jag med en dags varsel eller liknande ska köra långt. Dessutom flyger jag om jag plötsligt kommer på att jag vill bort från allt.taliz skrev:Men hade han köpt en GLE med 10 mils räckvidd? Jag tror inte det.HelectriC skrev:Har en kompis med en stor Merca GLE, han kör aldrig utanför stadens gränser. Hade antagligen klarat sig med med 10 mils räckvidd.
En bil handlar inte bara om vad man "klarar sig med". Det handlar om frihet och möjligheten att åka var man vill, när man vill.
Förövrigt är nog just EQC ett bättre val än étron 50, om man nu tycker 55an är för dyr och inte vill ha Tesla.
Eller PS2, men den är ju mindre.
Som sagt, en bil handlar om frihet för de flesta. Man vill inte känna sig begränsad. Det är därför range är en så central fråga och så gott som alltid det första folk frågar om.
Re: E tron 50
Hur lät det då? Även de första Teslorna för 8 år sedan gick ju dubbelt så långt som dagens etron 50.Stevvee skrev:Behöver inte backa många år så lät det annorlunda på forumet...... men absolut att vissa behöver ha räckvidden och även känna sig fria på det sättet. Vi vet ju av erfarenhet att många plöjer 100 mil om dagen utan att pissa o tanka. Tycker personligen 50 är bra kompromiss, är ju rätt dyra mil upp till 55an.taliz skrev:9 av 10 hade klarat sig med en 24kwh Leaf från 2010. Poängen är att det inte är relevant vad man klarar sig med.HelectriC skrev:Antagligen inte, men det säger ju lite om vad folk klarar sig med och naturligtvis hade alla som är intresserade av etron köpt 55 om det fanns obegränsat med pengar, men folk väljer ju 50 eftersom den är billigare. Gällande frihet att åka vart man vill, så gäller inte det alla nej, jag känner många som absolut inte vill köra långt helt plötsligt och definitivt inte har behov för det. Jag har behov för att köra långt några få gånger per år, så ett stort batteri är i stort sett helt onödigt. Jag kommer aldrig på att jag med en dags varsel eller liknande ska köra långt. Dessutom flyger jag om jag plötsligt kommer på att jag vill bort från allt.taliz skrev:Men hade han köpt en GLE med 10 mils räckvidd? Jag tror inte det.HelectriC skrev:Har en kompis med en stor Merca GLE, han kör aldrig utanför stadens gränser. Hade antagligen klarat sig med med 10 mils räckvidd.
En bil handlar inte bara om vad man "klarar sig med". Det handlar om frihet och möjligheten att åka var man vill, när man vill.
Förövrigt är nog just EQC ett bättre val än étron 50, om man nu tycker 55an är för dyr och inte vill ha Tesla.
Eller PS2, men den är ju mindre.
Som sagt, en bil handlar om frihet för de flesta. Man vill inte känna sig begränsad. Det är därför range är en så central fråga och så gott som alltid det första folk frågar om.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: E tron 50
Fast det var inte lika tätt med laddare som idag. Förut var det att man inte åkte så långt och klarade sig på ”kort” räckvidd osv. Model X 65 sålde väll rätt bra ?taliz skrev:Hur lät det då? Även de första Teslorna för 8 år sedan gick ju dubbelt så långt som dagens etron 50.Stevvee skrev:Behöver inte backa många år så lät det annorlunda på forumet...... men absolut att vissa behöver ha räckvidden och även känna sig fria på det sättet. Vi vet ju av erfarenhet att många plöjer 100 mil om dagen utan att pissa o tanka. Tycker personligen 50 är bra kompromiss, är ju rätt dyra mil upp till 55an.taliz skrev:9 av 10 hade klarat sig med en 24kwh Leaf från 2010. Poängen är att det inte är relevant vad man klarar sig med.HelectriC skrev:Antagligen inte, men det säger ju lite om vad folk klarar sig med och naturligtvis hade alla som är intresserade av etron köpt 55 om det fanns obegränsat med pengar, men folk väljer ju 50 eftersom den är billigare. Gällande frihet att åka vart man vill, så gäller inte det alla nej, jag känner många som absolut inte vill köra långt helt plötsligt och definitivt inte har behov för det. Jag har behov för att köra långt några få gånger per år, så ett stort batteri är i stort sett helt onödigt. Jag kommer aldrig på att jag med en dags varsel eller liknande ska köra långt. Dessutom flyger jag om jag plötsligt kommer på att jag vill bort från allt.taliz skrev:Men hade han köpt en GLE med 10 mils räckvidd? Jag tror inte det.
En bil handlar inte bara om vad man "klarar sig med". Det handlar om frihet och möjligheten att åka var man vill, när man vill.
Förövrigt är nog just EQC ett bättre val än étron 50, om man nu tycker 55an är för dyr och inte vill ha Tesla.
Eller PS2, men den är ju mindre.
Som sagt, en bil handlar om frihet för de flesta. Man vill inte känna sig begränsad. Det är därför range är en så central fråga och så gott som alltid det första folk frågar om.