Teslas ESP är grymt effektiv jämfört med andra 4wd bilars esp som jag kört.. tex golf r, BMW 3 serie, mercedes c-klass...BrooklynS skrev:Det är 3ans slängighet som luras. Det är inte så att du får en gigantisk sladd, utan den slänger lite vilket kan upplevas läskigt för den ovan, men den bromsar även med framhjulen på regen. Och ESP fungerar.
Dåligt väggrepp bak vid halka
Moderator: Redaktion
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Jag kan hålla med ts I att bilen slänger med rumpan när man släpper gasen i kurvor. Körde till Trysil innan nyår på vägar som var snorhala. Vägverket hade gått ut och varnat och vi körde sjukt försiktigt. Lag och matade 50 på 90 sträcka men fick ändå sladd. Normal regen ändrades snabbt till low regen och då blev det bättre men inte bra.
Vi hade följe av en bmw 320d med dubbfritt samt en q5:a med dubb. Bmwn upplevde samma men audin ville köra fortare. Vi kör för övrigt dubbfritt som en äkta livsfarlig Stockholmare.
Det skulle varit spännande att byta bil med bmw:n då jag hade en liknande tidigare. Då hade jag fått känsla av vad som var vad, bilen eller bara fruktansvärt halt väglag.
Erfarenheten är dock att man får ta det riktigt lugnt med hur man släpper på gasen. Bilen hinner, om det är väldigt halt, kasta ut lite med bakvägen innan den rätar ut sig.
Vid ngt tillfälle gick ESPn in och bromsade vänster fram för att dämpa kastet. Lite obehagligt...
Vi hade följe av en bmw 320d med dubbfritt samt en q5:a med dubb. Bmwn upplevde samma men audin ville köra fortare. Vi kör för övrigt dubbfritt som en äkta livsfarlig Stockholmare.
Det skulle varit spännande att byta bil med bmw:n då jag hade en liknande tidigare. Då hade jag fått känsla av vad som var vad, bilen eller bara fruktansvärt halt väglag.
Erfarenheten är dock att man får ta det riktigt lugnt med hur man släpper på gasen. Bilen hinner, om det är väldigt halt, kasta ut lite med bakvägen innan den rätar ut sig.
Vid ngt tillfälle gick ESPn in och bromsade vänster fram för att dämpa kastet. Lite obehagligt...
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Fattar inte riktigt vad skillnaden skulle bli, jämfört med regen normal och bara släppa lite på gasen. Regen normal skulle dessutom bli mindre ryckig. Enda skillnaden är att möjligtvis om ni hade en gammal dieselbil att den antingen var framhjulsdriven och därav motorbromsade mest på framhjulen eller att den var fyrhjulsdriven men ej permanent och därav också bromsade mest på framhjulen. Det skulle isf få bilens framvagn att sätta sig lite framåt och bilens tyngdpunkt att hamna ännu längre fram så det skulle nog kunnat ge bättre grepp, om än förrädiskt som på alla framhjulsdrivna bilar.Minpro Recycling skrev:Vi har long range... problemet om du reducerar regerativa bromsningen är att du då inte minskar hastigheten som behövs, då det är ännu sämre att bromsa... jag saknar möjligheten att växla ner manuellt som med automatlådan i vår gamla dieselbil.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5550
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Släpp inte gasen helt? När det är halt vill man ju ha fyrhjulsdriften igång i kurvorna och jag gissar på att man vill köra snabbare än 5 kmh så då behöver man gasa ändå.
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Ja men problemet här är väl att TS har problem med fästet innan kurvan, dvs då man vill bromsa inför kurvan.OfarligTesla skrev:Släpp inte gasen helt? När det är halt vill man ju ha fyrhjulsdriften igång i kurvorna och jag gissar på att man vill köra snabbare än 5 kmh så då behöver man gasa ändå.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5550
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Ja men på vintern kan man inte köra som en F1 förare, behöver man bromsa så kraftigt så körde man för fort från början alternativt bromsade för sent. Vill man få "motorbroms" så släpper man helt enkelt inte gasen helt, du kommer fortfarande ha regen men inte full, det blir typ som i en bensinbil som motorbromsas fast kraftigare. Att släppa gasen helt är att bromsa rätt kraftigt faktiskt så det är inte konstigt att det släpper lite.point1 skrev:Ja men problemet här är väl att TS har problem med fästet innan kurvan, dvs då man vill bromsa inför kurvan.OfarligTesla skrev:Släpp inte gasen helt? När det är halt vill man ju ha fyrhjulsdriften igång i kurvorna och jag gissar på att man vill köra snabbare än 5 kmh så då behöver man gasa ändå.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sen ska man inte sticka under stol med att ibland är det bättre att gasa försiktigt än att försöka bromsa när det är fyrhjulsdrift inblandat, och det oavsett fossil- eller elbil.
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Självklart får man anpassa farten efter förhållanden, men jag antar att om han tidigare kört en annan bil som han upplevde som bättre så är det kanske inte att han kör som en F1-förare utan något annat som gör att han upplever att det är dåligt grepp. Personligen så märker jag inte av att väggrepp skulle vara dåligt bak, då har jag dock bara hunnit med två resor till fjällen (norska och svenska). Men jag kan ju ha en annan körstil och har iaf andra däck (Continental Icecontact 2 dubbat).OfarligTesla skrev:Ja men på vintern kan man inte köra som en F1 förare, behöver man bromsa så kraftigt så körde man för fort från början alternativt bromsade för sent. Vill man få "motorbroms" så släpper man helt enkelt inte gasen helt, du kommer fortfarande ha regen men inte full, det blir typ som i en bensinbil som motorbromsas fast kraftigare. Att släppa gasen helt är att bromsa rätt kraftigt faktiskt så det är inte konstigt att det släpper lite.point1 skrev:Ja men problemet här är väl att TS har problem med fästet innan kurvan, dvs då man vill bromsa inför kurvan.OfarligTesla skrev:Släpp inte gasen helt? När det är halt vill man ju ha fyrhjulsdriften igång i kurvorna och jag gissar på att man vill köra snabbare än 5 kmh så då behöver man gasa ändå.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sen ska man inte sticka under stol med att ibland är det bättre att gasa försiktigt än att försöka bromsa när det är fyrhjulsdrift inblandat, och det oavsett fossil- eller elbil.
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Hur mäter du då? Eller hade du en 9-5 med limo-förlängning?Spfere skrev:Kan väll säga att min beter sig likadant, men antog det hade att göra med att det bromsar till vilket förstör greppet, motorbroms har ju inget med hjulbromsning att göra.
Samt att min gamla Saab 9-5a har längre mellan fram och bakhjul än min m3 har.
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Kanske gjorde felaktikt antagande att då bilen är 4,9m lång att den hade längre axelavstånd än en m3MarkusL skrev:Hur mäter du då? Eller hade du en 9-5 med limo-förlängning?Spfere skrev:Kan väll säga att min beter sig likadant, men antog det hade att göra med att det bromsar till vilket förstör greppet, motorbroms har ju inget med hjulbromsning att göra.
Samt att min gamla Saab 9-5a har längre mellan fram och bakhjul än min m3 har.
M3 LR AWD Midnight Silver
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5466
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Model 3 har 175 mm längre hjulbas än SAAB 9-5.Spfere skrev:Kanske gjorde felaktikt antagande att då bilen är 4,9m lång att den hade längre axelavstånd än en m3MarkusL skrev:Hur mäter du då? Eller hade du en 9-5 med limo-förlängning?Spfere skrev:Kan väll säga att min beter sig likadant, men antog det hade att göra med att det bromsar till vilket förstör greppet, motorbroms har ju inget med hjulbromsning att göra.
Samt att min gamla Saab 9-5a har längre mellan fram och bakhjul än min m3 har.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Håller med till 100%. OfarligTesla beskriver precis hur man kör och använder regen. Regen är i de allra flesta fall bättre än att bromsa när det är halt. Släpper det så kör man för fort/och eller släpper upp pedalen för snabbt.OfarligTesla skrev:Ja men på vintern kan man inte köra som en F1 förare, behöver man bromsa så kraftigt så körde man för fort från början alternativt bromsade för sent. Vill man få "motorbroms" så släpper man helt enkelt inte gasen helt, du kommer fortfarande ha regen men inte full, det blir typ som i en bensinbil som motorbromsas fast kraftigare. Att släppa gasen helt är att bromsa rätt kraftigt faktiskt så det är inte konstigt att det släpper lite.point1 skrev:Ja men problemet här är väl att TS har problem med fästet innan kurvan, dvs då man vill bromsa inför kurvan.OfarligTesla skrev:Släpp inte gasen helt? När det är halt vill man ju ha fyrhjulsdriften igång i kurvorna och jag gissar på att man vill köra snabbare än 5 kmh så då behöver man gasa ändå.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sen ska man inte sticka under stol med att ibland är det bättre att gasa försiktigt än att försöka bromsa när det är fyrhjulsdrift inblandat, och det oavsett fossil- eller elbil.
Och är det blankis så kvittar det nog vilket sätt man stannar på. Snorhalt är det då oavsett. Går ju inte att trolla bort...
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
? Inget av det du säger förklarar TS problem jämfört med tidigare bil dock. Men utan att veta hur mycket släppt på gasen innan kurvan med max-regen och övriga förhållanden är det ju också svårt att veta om han faktiskt hade dåligt grepp eller om det var han som körde på ett ryckigt sätt som fick bilen att släppa baktill. Jag har som sagt inte upplevt att den har dåligt grepp.Xeik skrev:Håller med till 100%. OfarligTesla beskriver precis hur man kör och använder regen. Regen är i de allra flesta fall bättre än att bromsa när det är halt. Släpper det så kör man för fort/och eller släpper upp pedalen för snabbt.OfarligTesla skrev:Ja men på vintern kan man inte köra som en F1 förare, behöver man bromsa så kraftigt så körde man för fort från början alternativt bromsade för sent. Vill man få "motorbroms" så släpper man helt enkelt inte gasen helt, du kommer fortfarande ha regen men inte full, det blir typ som i en bensinbil som motorbromsas fast kraftigare. Att släppa gasen helt är att bromsa rätt kraftigt faktiskt så det är inte konstigt att det släpper lite.point1 skrev:Ja men problemet här är väl att TS har problem med fästet innan kurvan, dvs då man vill bromsa inför kurvan.OfarligTesla skrev:Släpp inte gasen helt? När det är halt vill man ju ha fyrhjulsdriften igång i kurvorna och jag gissar på att man vill köra snabbare än 5 kmh så då behöver man gasa ändå.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sen ska man inte sticka under stol med att ibland är det bättre att gasa försiktigt än att försöka bromsa när det är fyrhjulsdrift inblandat, och det oavsett fossil- eller elbil.
Och är det blankis så kvittar det nog vilket sätt man stannar på. Snorhalt är det då oavsett. Går ju inte att trolla bort...
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Jag fick otäck upplevelse på blankis strax innan sundsvall i helgen
Hade tyvärr regen på standard och fick gasa mig ut ur knipan
Problemet är att den tar mer på bakhjul och är inte effektiv som broms men släpper man gasen helt så får man sladd och bromsa kan man inte förrän man släppt gasen
Lösningen för den som kommer på det i ögonblicket är att lägga bilen i N men det kom inte jag på just då utan när faran var över
Så kör alltid på low regen på vinter ut i fall...
Hade tyvärr regen på standard och fick gasa mig ut ur knipan
Problemet är att den tar mer på bakhjul och är inte effektiv som broms men släpper man gasen helt så får man sladd och bromsa kan man inte förrän man släppt gasen
Lösningen för den som kommer på det i ögonblicket är att lägga bilen i N men det kom inte jag på just då utan när faran var över
Så kör alltid på low regen på vinter ut i fall...
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Minpro Recycling
- Teslaägare
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 13 jan 2020 15:30
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Lägg till kraftig nedförslut och serpentinväg så förstår du hur vi hade det.
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Det enda vi kan som konkret konstatera är att bilen gör som den gör, och vi får anpassa vår körstil till hur den beter sig vintertid på isunderlag, men det är som lätt påkommet i efterhand och inte när vi har problemet just för stunden.
förstår att du hade en väldigt obehaglig upplevelse när det skedde @minpro recycling
kan bara tänka mig att om man inte hade dubbdäck hade det varit ännu mer obehagligt att åka runt just som det ser ut nu denna vinter.
Har vid några tillfällen fått köra på riktigt vinterväglag (dvs packad snö) under senare biten december, och då var det inte alls som det varit nu i Januari, snarare en behaglig upplevelse att bara glida tyst fram.
förstår att du hade en väldigt obehaglig upplevelse när det skedde @minpro recycling
kan bara tänka mig att om man inte hade dubbdäck hade det varit ännu mer obehagligt att åka runt just som det ser ut nu denna vinter.
Har vid några tillfällen fått köra på riktigt vinterväglag (dvs packad snö) under senare biten december, och då var det inte alls som det varit nu i Januari, snarare en behaglig upplevelse att bara glida tyst fram.
M3 LR AWD Midnight Silver
- Minpro Recycling
- Teslaägare
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 13 jan 2020 15:30
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Tänker att detta är inget man ska acceptera utan detta måste Tesla ta hand om och åtgärda innan det händer en allvarlig olycka. Hur har modellen passerat genom alla säkerhetskontroller? Broms och undanmanöver fungerar ruskigt bra men de kanske inte tänkt att kontrollera regen i halka... Hur reklamerar man till Tesla på bästa sätt då jag känner ett ansvar gentemot oss själva och andra Model 3 ägare efter vår tur på fjället? De kan nog inte vara omedvetna om detta då de sålt så många exemplar och även i USA har de snö/ halka på många håll, men dilemmat kan vara hur det ska lösas. Jag älskar vår bil i övrigt med det enda irritationsmomentet- att vindrutetorkarna och jag inte riktigt är kompisar då autoläget ej fungerar tillfredsställande och jag måste köra på manuell.
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Fattar inte riktigt vad de ska göra? Regen fungerar ju på samma sätt som en motorbroms i en bil, vilket är det du vill ha? Vill du inte ha mycket motorbroms så sätter du regen till låg. Vill du ha neutral så får du göra som i alla automatväxlade bilar, lägg i neutral. Att baken släpper lite är ju inte direkt ett stort problem heller, värre om det släpper fram. Ishalka + hårnålar / serpentinväg, ja då är det att köra försiktigt med dubbar, eller på med snökedjorna och köra ännu långsammare.Minpro Recycling skrev:Tänker att detta är inget man ska acceptera utan detta måste Tesla ta hand om och åtgärda innan det händer en allvarlig olycka. Hur har modellen passerat genom alla säkerhetskontroller? Broms och undanmanöver fungerar ruskigt bra men de kanske inte tänkt att kontrollera regen i halka... Hur reklamerar man till Tesla på bästa sätt då jag känner ett ansvar gentemot oss själva och andra Model 3 ägare efter vår tur på fjället? De kan nog inte vara omedvetna om detta då de sålt så många exemplar och även i USA har de snö/ halka på många håll, men dilemmat kan vara hur det ska lösas. Jag älskar vår bil i övrigt med det enda irritationsmomentet- att vindrutetorkarna och jag inte riktigt är kompisar då autoläget ej fungerar tillfredsställande och jag måste köra på manuell.
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Kan ju vara det mest värdelösa jag har läst idag, bor du där det nästan aldrig är frusna vägar och mest slask och blött varför ska då då åka runt och slira på dina dubb.boaormen skrev:
Den dagen du behöver dom finns dom ändå inte kvar, testa att bromsa på blöt asfalt istället med dubb och ett dubbfritt så kan man ju dra en annan slutsats.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Fast jag bromsar hellre med dubbat på blöt asfalt än med odubbat på is.LasseTM skrev:Kan ju vara det mest värdelösa jag har läst idag, bor du där det nästan aldrig är frusna vägar och mest slask och blött varför ska då då åka runt och slira på dina dubb.boaormen skrev:
Den dagen du behöver dom finns dom ändå inte kvar, testa att bromsa på blöt asfalt istället med dubb och ett dubbfritt så kan man ju dra en annan slutsats.
Har du inte kvar dubben när du väl ska bromsa, ja då borde du nog ha bytt däck tidigare.
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Dubbade däck är idag bättre på asfalt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Source på det?BrooklynS skrev:Dubbade däck är idag bättre på asfalt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
M3 LR AWD Midnight Silver
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
https://ntf.se/fragor-och-svar/trafikmi ... sstrackan/Spfere skrev:Source på det?BrooklynS skrev:Dubbade däck är idag bättre på asfalt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
"Typiska värden för bromssträckan på torr asfalt och utan dubb är:
Från 90 km/h ca 40 meter och från 110 km/h ca 60 meter.
På våt asfalt och utan dubb:
Från 90 km/h ca 50 meter och från 110 km/h ca 75 meter.
Med dubb förlängs bromssträckan obetydligt, kanske ca en meter."
"Dubbdäckens och vintedäckens inverkan märker man på is- och snöväglag. Från 90 km/h på is är en typisk bromssträcka med sommardäck ca 150 meter medan ett nytt dubbdäck ger ca 100 meter och ett dubblöst vinterdäck någonting emellan dessa värden."
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 863
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
När du sen står där med ditt sönderklippta körkort, då tar du spiken och hackar isen till en sörja så att det liknar snömodd.boaormen skrev:
Sen prövar du att med spiken skyffla undan "snömodden" för att få fäste. Sedan gör du samma sak med suddigummit.
Nu är det bara tejpa ihop ditt körkort igen.
----
Fånigt, jag vet.
Men vinterdäck kommer ju alltid vara en kompromiss av olika underlag och väder som varierar mellan ort och tid på året. Om man inte byter dagligen, få som kan göra. Bättre anpassa hastigheten efter rådande väglag och däck.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Som jag har hört också då, tänkte eftersom BrooklynS hade annan åsikt ang dubbdäck på asfalt att hen hade någon source på vart hen hade hört detta någonstanspoint1 skrev:https://ntf.se/fragor-och-svar/trafikmi ... sstrackan/Spfere skrev:Source på det?BrooklynS skrev:Dubbade däck är idag bättre på asfalt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
"Typiska värden för bromssträckan på torr asfalt och utan dubb är:
Från 90 km/h ca 40 meter och från 110 km/h ca 60 meter.
På våt asfalt och utan dubb:
Från 90 km/h ca 50 meter och från 110 km/h ca 75 meter.
Med dubb förlängs bromssträckan obetydligt, kanske ca en meter."
"Dubbdäckens och vintedäckens inverkan märker man på is- och snöväglag. Från 90 km/h på is är en typisk bromssträcka med sommardäck ca 150 meter medan ett nytt dubbdäck ger ca 100 meter och ett dubblöst vinterdäck någonting emellan dessa värden."
M3 LR AWD Midnight Silver