Laddbox i garage - tips sökes

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Sedde
Inlägg: 49
Blev medlem: 27 jan 2020 22:27
Ort: Täby

Laddbox i garage - tips sökes

Inlägg av Sedde »

Hej på er!

Tänkte höra om någon likt jag vill ha/redan har själva laddboxen i garaget (Teslas egna) med möjlighet att hänga själva munstycket utanför garageporten? Jag har nämligen bara plats för en bil i garaget, och där kommer mest min andra bil stå, så för att slippa öppna garageporten varje gång jag kommer hem och vill ladda tänkte jag höra om någon känner till en lösning för upphängning av munstycket på något annat än laddboxen och samtidigt skydda munstycket på något sätt? Behöver munstycket ens skyddas?
Användarvisningsbild
jassoo
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 27 nov 2018 14:11
Ort: Tornedalen

Re: Laddbox i garage - tips sökes

Inlägg av jassoo »

Laddboxen är godkänd för utomhusbruk.

Bild
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Laddbox i garage - tips sökes

Inlägg av gellerstam »

Har min box på väggen utanför garageporten, en Crawford. När Teslan står i garaget och behöver laddas går det utmärkt att ha kabeln under porten. :-)

En annan på forumet har borrat ett, tror det var 70mm hål och satt i ett 70mm plaströr,avloppsrör, genom väggen bredvid boxen. Detta lite snett neråt på utsidan. Där kunde vederbörande mata ut kabeln och ladda på utsidan. tätade hålet runt kabeln med typ en trasa och satte några varv svart väv-tape på kabeln som extra skavskydd.

Alla sätt är bra! (Nästan. :-) )
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Laddbox i garage - tips sökes

Inlägg av Teslared »

Jag har min box i garaget och har gjort ett snett nedåt hål i väggen där kabel och kontakt kan tas ut. Hålet har jag fodrat med ett 75 mm grått avloppsrör. Kontakten kan passera genom röret om du har en Tesla box. För det mesta har jag kontakten ute upphängd i ett snett nedåt fäste.
Sedde
Inlägg: 49
Blev medlem: 27 jan 2020 22:27
Ort: Täby

Re: Laddbox i garage - tips sökes

Inlägg av Sedde »

jassoo skrev:
Laddboxen är godkänd för utomhusbruk.

Bild

Ja jag läste det också men tänkte att iom att den rekommenderas stå under tak var det lika bra att försöka få till det. Riktigt snygg laddbox btw! Var har du fått tag på den?
Sedde
Inlägg: 49
Blev medlem: 27 jan 2020 22:27
Ort: Täby

Re: Laddbox i garage - tips sökes

Inlägg av Sedde »

gellerstam skrev:
Har min box på väggen utanför garageporten, en Crawford. När Teslan står i garaget och behöver laddas går det utmärkt att ha kabeln under porten. :-)

En annan på forumet har borrat ett, tror det var 70mm hål och satt i ett 70mm plaströr,avloppsrör, genom väggen bredvid boxen. Detta lite snett neråt på utsidan. Där kunde vederbörande mata ut kabeln och ladda på utsidan. tätade hålet runt kabeln med typ en trasa och satte några varv svart väv-tape på kabeln som extra skavskydd.

Alla sätt är bra! (Nästan. :-) )
Ja lite så jag tänker också men åt motsatt håll :) Nackdelen med min tänkta lösning är då ju att kontakten måsta hänga någon annanstans.. hmmm..
Senast redigerad av Sedde, redigerad totalt 1 gånger.
Sedde
Inlägg: 49
Blev medlem: 27 jan 2020 22:27
Ort: Täby

Re: Laddbox i garage - tips sökes

Inlägg av Sedde »

Teslared skrev:
Jag har min box i garaget och har gjort ett snett nedåt hål i väggen där kabel och kontakt kan tas ut. Hålet har jag fodrat med ett 75 mm grått avloppsrör. Kontakten kan passera genom röret om du har en Tesla box. För det mesta har jag kontakten ute upphängd i ett snett nedåt fäste.
Det här låter ju som en utmärkt lösning. Snyggt! Skyddas kontakten på något sätt när den hänger där ute? Behövs ens något skydd?
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 886
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Laddbox i garage - tips sökes

Inlägg av Delta »

Smuts och oxidation på kontaktställerna i bilens kontakt samt kabel/laddbox är de viktigaste ställerna att kolla. Dålig kontakt ger varmgång och ökar riskerna för varmgång. Skydda därför metall som utsätts för fukt/syre/smuts.
Sedde
Inlägg: 49
Blev medlem: 27 jan 2020 22:27
Ort: Täby

Re: Laddbox i garage - tips sökes

Inlägg av Sedde »

Teslared skrev:
Jag har min box i garaget och har gjort ett snett nedåt hål i väggen där kabel och kontakt kan tas ut. Hålet har jag fodrat med ett 75 mm grått avloppsrör. Kontakten kan passera genom röret om du har en Tesla box. För det mesta har jag kontakten ute upphängd i ett snett nedåt fäste.
Angående fäste, är det en sån här du menar: https://www.eways.se/produkter/tillbeho ... ste-typ-2/
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Laddbox i garage - tips sökes

Inlägg av Teslared »

Japp!
Skriv svar