Tesla stänger Freemont

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
hooked

Re: Tesla stänger Freemont

Inlägg av hooked »

Verdi skrev:

Men snälla. En majoritet av världens experter rekommenderar att stänga skolorna. Sverige står helt ensamma i detta. Läkare och smittskyddsexperter från Kina, Italien, Danmark osv osv har kallat Sverige för oansvariga. Även inhemska professorer och experter på området tycker att vi gör för lite och för sent. Det är liksom inte så att Tegnell och FHM har en samlad expertis bakom sig. Snarare tvärtom.
Varför denna nedvärderande ton? Vill du förminska alla som inte har samma åsikt som du har?

Vad menar du skulle bli bättre av att vi stänger grundskolan jämfört med att inte göra det? Funderat på att det kanske blir precis tvärtom och övervägt detta scenario också? Jag säger inte att så är fallet, men att ha en fullständig övertygelse utan att försöka förstå alternativen kan vara ännu farligare och få större konsekvenser.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

hooked skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Jag konstaterar att mer och mer restriktioner (glädjande nog) införs successivt ju mer beslutsfattarna inser hur stort detta problem verkligen är.
Även om du inte håller med om deras slutsatser behöver du ju försöka förstå vad dom gör. Dom ökar restriktionerna gradvis just för att man vill ha ett visst förlopp. Inte för att man inser hur stort problemet är.
Man behöver ju inte låtsas att man inte förstår motpartens argument även om man inte håller med om att dom är rätt.

Det är efterhandskonstruktioner från FHM. Gå tillbaka och kolla vad Tegnell har sagt. Han har konsekvent undervärderat riskerna och effekterna av viruset. Sverige är och har varit reaktivt och inte proaktivt. Just nu är vi det ENDA land i hela Västeuropa som INTE har stängt skolorna t ex. Det är samma långsamma naiva hållning som vi fått se gång på gång under det senaste decenniet.
Exakt.

Holland har väl iofs inte stängt skolorna ännu, men tagit beslut om att göra det från måndag.

"Fredrik j" har dock inte specificerat vilket land han avser, så när allt blåst över kanske han talar om att det egentligen bara var Sydkorea han avsåg ;)
Vad får dig att tro att stänga grundskolorna skulle göra någon skillnad överhuvudtaget och skulle vara någon "holy grail"? Vilken specialkompetens och tillgång till information besitter du som områdesexperterna inte besitter?

I argumentation låter det som att du inte alls beaktar de negativa konsekvenserna med att stänga skolorna. Har du funderat på det?
Nej jag har inte funderat på det eftersom det öht inte är sant. Jag har faktiskt haft linjen att man borde stänga högstadie och uppåt pga problemet med barnomsorgen (men jag anser fortfarande att man borde gjort det långt tidigare).

Det som för mig är ganska roande är att du och många andra sätter 100% tilltro till just svenska myndigheter. Vad WHO och resten av världen (inklusive de som med framgång lyckats tackla problemet) säger har tydligen aldrig någon betydelse.

Det är ett stående påstående om att vi som ifrågasätter FHM skulle vara självutnämnda experter, medan ni som slaviskt tror på vad de säger inte är det. I verkligheten är det ju tvärtom, det är FHM som går helt mot konsensus, inte tvärtom. FHM kör ett väldigt högt spel i ett land som har extremt dåliga resurser för att hantera konsekvenserna om det visar sig att det faktiskt var konsensus som var rätt.

Slutligen så är nog ingen av oss i detta forum epidemiologer. Det vore dock ganska tråkigt om det bara var experter inom respektive område som hade någon slags rättighet att diskutera. Jag är civilingenjör i finansiell matematik. Om jag ondgjorde mig över att gemene man diskuterar börsen skulle mitt liv vara en enda stor frustration :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

On a separate note... Nu är det spring-break i USA. Det verkar gå sådär med deras "social distancing" :shock:

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
Det vore dock ganska tråkigt om det bara var experter inom respektive område som hade någon slags rättighet att diskutera. Jag är civilingenjör i finansiell matematik. Om jag ondgjorde mig över att gemene man diskuterar börsen skulle mitt liv vara en enda stor frustration :D
Och förmodligen skulle någon hävda att du har fel.

Kanske har du studiekamrater som tycker du har fel trots att dom har samma utbildning?
kallekula

Inlägg av kallekula »

Legato skrev:
Jag konstaterar att mer och mer restriktioner (glädjande nog) införs successivt ju mer beslutsfattarna inser hur stort detta problem verkligen är.
Det är ju just det som är vår strategi. Att införa restriktioner när de verkligen behövs. Inte för tidigt. Krävs stort mot att stå emot mobben. Hittills tycker jag Sverige skött det hela ypperligt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Det vore dock ganska tråkigt om det bara var experter inom respektive område som hade någon slags rättighet att diskutera. Jag är civilingenjör i finansiell matematik. Om jag ondgjorde mig över att gemene man diskuterar börsen skulle mitt liv vara en enda stor frustration :D
Och förmodligen skulle någon hävda att du har fel.

Kanske har du studiekamrater som tycker du har fel trots att dom har samma utbildning?
Absolut. Liksom epidemiologer absolut inte är ense på detta område.

Poängen var som sagt att vi alla diskuterar en massa områden vi inte är experter inom. Det är inget unikt för just Covid-19.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

kallekula skrev:
Legato skrev:
Det är ju just det som är vår strategi. Att införa restriktioner när de verkligen behövs. Inte för tidigt. Krävs stort mot att stå emot mobben. Hittills tycker jag Sverige skött det hela ypperligt.
Återigen, det är ju inte "mobben" utan WHO och i princip alla andra länder i världen.

Det är helt fritt för dig att anse att vi gör insatserna i tid, jag är övertygad om att vi är sena på bollen. Särskilt då som vi har avsevärt mindre intensivvårdsplatser per capita än genomsnittet.

Vi får väl någon form av "facit" vad det lider. Jag hoppas, men tror inte, du har rätt.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Verdi

Inlägg av Verdi »

hooked skrev:
Verdi skrev:

Men snälla. En majoritet av världens experter rekommenderar att stänga skolorna. Sverige står helt ensamma i detta. Läkare och smittskyddsexperter från Kina, Italien, Danmark osv osv har kallat Sverige för oansvariga. Även inhemska professorer och experter på området tycker att vi gör för lite och för sent. Det är liksom inte så att Tegnell och FHM har en samlad expertis bakom sig. Snarare tvärtom.
Varför denna nedvärderande ton? Vill du förminska alla som inte har samma åsikt som du har?

Vad menar du skulle bli bättre av att vi stänger grundskolan jämfört med att inte göra det? Funderat på att det kanske blir precis tvärtom och övervägt detta scenario också? Jag säger inte att så är fallet, men att ha en fullständig övertygelse utan att försöka förstå alternativen kan vara ännu farligare och få större konsekvenser.

Det har jag väl inte gjort? Jag har ingen egen åsikt egentligen mer än att jag tycker det är jävligt oroande när Sverige inte gör som alla andra och till och med ifrågasätts för det globalt.

Ju färre människor i rörelse ute i samhället desto bättre. Svenska grundskolan kommer vara stängd på måndag. Sanna mina ord. Lagen som krävs klubbades precis igenom tror jag och gäller från och med 21 mars.
Verdi

Inlägg av Verdi »

kallekula skrev:
Legato skrev:

Ingen vet om vi skött det "ypperligt" eller inte. Det visar sig inte än på drygt en månad. Kanske, kanske inte. Jag tycker dock vi borde ta det säkra före det osäkra och inte köra vårt eget race...
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Legato skrev:
On a separate note... Nu är det spring-break i USA. Det verkar gå sådär med deras "social distancing" :shock:
och katolikerna hade sina festivaler nyss
och kineserna sitt nyår
och vi hade sportlov nyss

härliga tider om man är virus
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
pcrbho
Teslaägare

Inlägg av pcrbho »

Danska och Norska folkhälsomyndigheter (Aktuellt igår) var emot stängning av skolor. Populism är dyrt för samhället och har få effekter enligt epidemiologerna. Här tycker jag hjärna, fakta och forskningsevidens skall styra. Bäst ut både hälso-, samhälls- och ekonomiskt perspektiv.

...och så bifogar jag en skön bild :-)
25AF12C7-9026-4E5C-ADBC-EA14A937C5CC.jpeg
Tidigare billös, numer TM3 SR+ med vit inredning och dragkrok
Arbetar för barns rättigheter, älskar FN, Greta, och Gustafs hästkorv
kallekula

Inlägg av kallekula »

Haha, härligt.

Ja fy fan att vara i hans skor just nu. Otroligt han orkar. Hjälte!
Användarvisningsbild
pcrbho
Teslaägare

Inlägg av pcrbho »

Instämmer - en trygg kapten på stormigt hav. Här är en av hans publikationer, tillsammans med internationella forskare, kring stängning av skolor. They guy can back up his arguments!
Skärmavbild 2020-03-17 kl. 21.16.39.png
90105631_10217313650337531_7376020634779779072_o.jpg
Tidigare billös, numer TM3 SR+ med vit inredning och dragkrok
Arbetar för barns rättigheter, älskar FN, Greta, och Gustafs hästkorv
filippb

Inlägg av filippb »

Om man vill ta denna tråd ännu mer OT så kan jag föreslå ett intressant perspektiv - det är egentligen vi, mänskligheten, som är viruset och covid-19 är det senaste i antivirus väg som försöker bota infektionen och rädda värden/planeten
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

filippb skrev:
Om man vill ta denna tråd ännu mer OT så kan jag föreslå ett intressant perspektiv - det är egentligen vi, mänskligheten, som är viruset och covid-19 är det senaste i antivirus väg som försöker bota infektionen och rädda värden/planeten Bild
Haha, ja det har onekligen varit framgångsrikt ur miljöhänseende iaf.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Tesla’s Gigafactory 1 in Nevada will be allowed to remain operational since the facility is part of the electric car maker’s supply chain, according to Storey County Sheriff Gerald Antinoro. This means that despite the Coronavirus outbreak, GF1 can continue making batteries and powertrains for the company’s vehicles, as well as Powerwalls for Tesla Energy. 
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ain-update

Det blir väldigt mycket Powerwalls tillverkning nu.
Men det blir ju lite märkligt att det är farligt att tillverka bilar, men batterier inte är det.

Känns mera som att GM och Ford lobbat för att Tesla också ska dra ner på sin tillverkning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

pcrbho skrev:
Danska och Norska folkhälsomyndigheter (Aktuellt igår) var emot stängning av skolor. Populism är dyrt för samhället och har få effekter enligt epidemiologerna. Här tycker jag hjärna, fakta och forskningsevidens skall styra. Bäst ut både hälso-, samhälls- och ekonomiskt perspektiv.

...och så bifogar jag en skön bild :-)
Och det tragiska är att det som påstås att han ska ha sagt eller påstått ofta inte är sant, utan kommer från tidnings och medieankor. Eller till och med är totalt påhittade.
http://faktoider.blogspot.com/2020/03/s ... -sagt.html
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
MatsJ
Teslaägare

Inlägg av MatsJ »

"Tesla plans to keep production going at Fremont factory, says in leaked email"

https://electrek.co/2020/03/19/tesla-pr ... ked-email/
Röd 3 Performance FSD, tillverkad 2020-01
Svart X 100 D Long Range 6-sits, tillverkad 2019-10
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Elon Musk hade inte varit där han är idag om han hade vikit ned sig såna småsaker som panikåtgärder från myndigheter... ;)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Tesla’s Gigafactory 1 in Nevada will be allowed to remain operational since the facility is part of the electric car maker’s supply chain, according to Storey County Sheriff Gerald Antinoro. This means that despite the Coronavirus outbreak, GF1 can continue making batteries and powertrains for the company’s vehicles, as well as Powerwalls for Tesla Energy. 

Men det blir ju lite märkligt att det är farligt att tillverka bilar, men batterier inte är det.

Känns mera som att GM och Ford lobbat för att Tesla också ska dra ner på sin tillverkning.
Exakt det jag antydde för ett tag sedan, ren lobby bakom det där tror jag...
Skulle inte Tesla kunna köra ungefär samma race som i Kina också? Kanske tom att arbetarna bodde på området (för det gör dom väl redan till viss del?)...
Då skulle Tesla kunna ha benkoll på sina gubbar iaf... Bättre än total nedstängning iaf (som skulle kunna bli nästa steg).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:

Skulle inte Tesla kunna köra ungefär samma race som i Kina också? Kanske tom att arbetarna bodde på området (för det gör dom väl redan till viss del?)...
Då skulle Tesla kunna ha benkoll på sina gubbar iaf... Bättre än total nedstängning iaf (som skulle kunna bli nästa steg).
Nu har GM och Ford lyckats få hela delstaten i karantän i så fall....

https://www.expressen.se/nyheter/corona ... karantan-/
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Nu har Tesla en alldeles ypperlig tillfälle att bygga om och förbättra fabriken i Fremont utan att produktionen påverkas.

Två saker slog en när man besökte fabriken:

Den börjar bli sliten inuti, var snygg vitmålad för tio år sedan men skulle behöva en ommålning nuförtiden.

Mycket förflyttning av delar kors och tvärs i fabriken. Skulle kunna strömlinjeforma genom att flytta processsteg närmare varandra.

Tesla kommer alldeles säkert passa på nu.
Magre

Inlägg av Magre »

Fredrik j skrev:
Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:

Nu har GM och Ford lyckats få hela delstaten i karantän i så fall....

https://www.expressen.se/nyheter/corona ... karantan-/
Så GM och Ford ligger bakom att man stänger hela Kalifornien för "nonessential services" bara för att hämnas på Tesla.
:lol: :lol: :lol:
Senast redigerad av Magre, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:
Nu har Tesla en alldeles ypperlig tillfälle att bygga om och förbättra fabriken i Fremont utan att produktionen påverkas.

Den börjar bli sliten inuti, var snygg vitmålad för tio år sedan men skulle behöva en ommålning nuförtiden.

Mycket förflyttning av delar kors och tvärs i fabriken. Skulle kunna strömlinjeforma genom att flytta processsteg närmare varandra.

Ja, Elon är ju inte känd för att låta dötid passera utan kommer helt säkert att använda den till att göra nåt nyttigt. Han har väl fortfarande sina 25% tillgängliga, eller?
Magre

Inlägg av Magre »

TiborBlomhall skrev:

Vilka ska göra jobbet?
Skriv svar