hooked skrev:Legato skrev:Verdi skrev:Fredrik j skrev:Legato skrev:
Jag konstaterar att mer och mer restriktioner (glädjande nog) införs successivt ju mer beslutsfattarna inser hur stort detta problem verkligen är.
Även om du inte håller med om deras slutsatser behöver du ju försöka förstå vad dom gör. Dom ökar restriktionerna gradvis just för att man vill ha ett visst förlopp. Inte för att man inser hur stort problemet är.
Man behöver ju inte låtsas att man inte förstår motpartens argument även om man inte håller med om att dom är rätt.
Det är efterhandskonstruktioner från FHM. Gå tillbaka och kolla vad Tegnell har sagt. Han har konsekvent undervärderat riskerna och effekterna av viruset. Sverige är och har varit reaktivt och inte proaktivt. Just nu är vi det ENDA land i hela Västeuropa som INTE har stängt skolorna t ex. Det är samma långsamma naiva hållning som vi fått se gång på gång under det senaste decenniet.
Exakt.
Holland har väl iofs inte stängt skolorna ännu, men tagit beslut om att göra det från måndag.
"Fredrik j" har dock inte specificerat vilket land han avser, så när allt blåst över kanske han talar om att det egentligen bara var Sydkorea han avsåg

Vad får dig att tro att stänga grundskolorna skulle göra någon skillnad överhuvudtaget och skulle vara någon "holy grail"? Vilken specialkompetens och tillgång till information besitter du som områdesexperterna inte besitter?
I argumentation låter det som att du inte alls beaktar de negativa konsekvenserna med att stänga skolorna. Har du funderat på det?
Nej jag har inte funderat på det eftersom det öht inte är sant. Jag har faktiskt haft linjen att man borde stänga högstadie och uppåt pga problemet med barnomsorgen (men jag anser fortfarande att man borde gjort det långt tidigare).
Det som för mig är ganska roande är att du och många andra sätter 100% tilltro till just
svenska myndigheter. Vad WHO och resten av världen (inklusive de som med framgång lyckats tackla problemet) säger har tydligen aldrig någon betydelse.
Det är ett stående påstående om att vi som ifrågasätter FHM skulle vara självutnämnda experter, medan ni som slaviskt tror på vad de säger inte är det. I verkligheten är det ju tvärtom, det är FHM som går helt mot konsensus, inte tvärtom. FHM kör ett väldigt högt spel i ett land som har extremt dåliga resurser för att hantera konsekvenserna om det visar sig att det faktiskt var konsensus som var rätt.
Slutligen så är nog ingen av oss i detta forum epidemiologer. Det vore dock ganska tråkigt om det bara var experter inom respektive område som hade någon slags rättighet att diskutera. Jag är civilingenjör i finansiell matematik. Om jag ondgjorde mig över att gemene man diskuterar börsen skulle mitt liv vara en enda stor frustration