Ingen blå Cee kobtakt med enfasladdaren
Moderator: Redaktion
Ingen blå Cee kobtakt med enfasladdaren
Hej!
Hämtade ut en M3 sr+ i torsdags, märkte nu att det inte fanns någon blå cce kontakt med enfas laddaren utan bara en vanlig chucko.
Har tesla slutat att skicka med en sådan eller har det missats?
Mvh jac
Hämtade ut en M3 sr+ i torsdags, märkte nu att det inte fanns någon blå cce kontakt med enfas laddaren utan bara en vanlig chucko.
Mvh jac
Med Vänlig Hälsning
Jan Anders Carlsson
M3 SR+ 2020 såld
MY juniper LR 2025 beställd
Jan Anders Carlsson
M3 SR+ 2020 såld
MY juniper LR 2025 beställd
Re: Ingen blå Cee kobtakt med enfasladdaren
Det är så numera. De slutade leverera CEE för ett tag sedan.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Behövde en också, ja köpte min på sc upplands väsby för 350 spänn.Jancar skrev:Hej!
Mvh jac
2020 M3 Sr+ Vit Vit Drag
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
JeppNEO skrev:Har man snålat in på detta också?!
2020 M3 Sr+ Vit Vit Drag
-
- elbilist
Vad är syftet med den blå adaptern?
Om jag har ett vanlig uttag med 16A så får jag 3kW effekt, och med den blå adaptern så kan jag få trefas 16A med 3,7kW effekt?
Eller har jag totalt missförstått?
Brukar va så
Om jag har ett vanlig uttag med 16A så får jag 3kW effekt, och med den blå adaptern så kan jag få trefas 16A med 3,7kW effekt?
Brukar va så

...att du fördelar de 3,7 kW på tre faser istället för att försöka hämta 3 kW från en stackars fas, som med största sannolikhet kommer poppa.heldiggrisen skrev:Vad är syftet med den blå adaptern?
Brukar va så
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Med den blå adaptern kan du ladda i 16A 1-fas. Blir 3,7kW.
Med en ytterligare röd adapter för 3-fas 11kW, till blå adapter
så kan du på väldigt många ställen ladda i 3,7kW.
Jag skulle köpa en sån adapter eftersom villor, bondgårdar, företag som har röd 11kW 3-fasuttag, har oftast inte uttag för blå adapter.
Med en ytterligare röd adapter för 3-fas 11kW, till blå adapter
så kan du på väldigt många ställen ladda i 3,7kW.
Jag skulle köpa en sån adapter eftersom villor, bondgårdar, företag som har röd 11kW 3-fasuttag, har oftast inte uttag för blå adapter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- RagWal
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Teslas enfas "mobile connector" som man får med leverans numera klarar 13A från Shuko (vanliga stickproppen)? 13x230=3kW
16A från Blå adapter. 16*230=3,7kW (verkar inte levereras med som standard längre).
Med en 16A röd trefas med övergång till blå enfas kan man också ladda 16A. tex
Blå adaptern är bättre anpassad för kontinuerligt hög effekt jmf en vanlig shuko som finns många olika kvaliteter.
16A från Blå adapter. 16*230=3,7kW (verkar inte levereras med som standard längre).
Med en 16A röd trefas med övergång till blå enfas kan man också ladda 16A. tex
Blå adaptern är bättre anpassad för kontinuerligt hög effekt jmf en vanlig shuko som finns många olika kvaliteter.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Jag skulle akta mig för att dra mer än 10A från stickpropp över lång tid
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
e5m1r skrev:Jag skulle akta mig för att dra mer än 10A från stickpropp över lång tid
Syrran laddar sin Leaf med en
Charge Amp
Ray laddkabel Schuko Typ 2 230V 6-16A
https://laddstoppet.se/laddkablar-typ2/ ... OUEALw_wcB
I garaget så har elektrikern installerat ett kvalitetsuttag med jordfelsbrytare och tempvakt, för Schuko 1-fas 16A.
Syrran laddar 16A 1-fas på den och det har gått utmärkt.
Hon har också en röd 3-fas till 16A 1-fas adapter som hon använder när hon laddar hos vänner som har 3-fasuttag.
Men visst, ett simpelt 10A Schukouttag ska man bara använda i nödfall.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Funkar denna också? 79 på Biltema...Sciccy skrev:Behövde en också, ja köpte min på sc upplands väsby för 350 spänn.Jancar skrev:Hej!
Mvh jac
- Quadrillion
- Teslaägare
Ja, men då kan du inte köra 16A, du har ju fortfarande en Schuko. Men 10-13A funkar om man håller koll på värmen i kontakten.DrSweden skrev:Funkar denna också? 79 på Biltema...
Hmm. Hur vet likströmskonvertering att den ena el andra kontakten är insatt? Är det själva schukon med sitt gummi/plasthölje som ryker? Tänker kablar och hölje kanske är samma?Quadrillion skrev:Ja, men då kan du inte köra 16A, du har ju fortfarande en Schuko. Men 10-13A funkar om man håller koll på värmen i kontakten.DrSweden skrev:Funkar denna också? 79 på Biltema...
Dc konvertering vet inte men nätsidan av umc'n vet,
ms 76132 "Eleamore"
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Det är en resistor i UMC-adaptern som avgör maxeffekt (iaf på gamla trefas, men jag antar att man har samma lösning i nya enfas).DrSweden skrev:Hmm. Hur vet likströmskonvertering att den ena el andra kontakten är insatt? Är det själva schukon med sitt gummi/plasthölje som ryker? Tänker kablar och hölje kanske är samma?Quadrillion skrev:Ja, men då kan du inte köra 16A, du har ju fortfarande en Schuko. Men 10-13A funkar om man håller koll på värmen i kontakten.DrSweden skrev:Funkar denna också? 79 på Biltema...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options