Model 3s magiska premium-HiFi

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Re: Model 3s magiska premium-HiFi

Inlägg av OfarligTesla »

Kolbackx skrev:
Kanske hade jag så sjukt höga förväntningar att jag blev besviken av den anledningen? Sen gillar jag ju djup (men såklart kontrollerad) bas och hur det än är så går det inte att trolla med en 8" sub. Men det är säkert som ni säger, jag vill ha något annat än HiFi.

Eller så är det något mjukvarufel. Hur jag än gjorde så tror jag inte att jag fick något ljud från diskanterna uppe vid a-stolparna?

Men hur kan man inte gilla Audis Sound System? ;) Den behöver lite volym men då spelar den väldigt bra, tycker jag. Mobilen genom AMI. Enormt prisvärt system.
Om du gillar djup och kontrollerad bas förstår jag inte hur du kan gilla Audis Sound System, har provat det i massvis med olika bilar med olika årgång och basen är ju allt annat än kontrollerad. Påminner om något Logitech-system med en sub man hade till datorn, jämför man det med vad man får ut ur ett par bra golvhögtalare så är det stor skillnad i kontrollen och separation i basen. Vad gäller de högre registren så är det ju knappt någon idé att sätta igång något trevligt som innehåller piano i Audin...

Man behöver inte ha några stora baselement heller, till och med mina stativhögtalare ger mycket mer kontrollerad bas och tillräckligt för att kunna få en smäll i bröstet trots 6.5” element. Stor del av vad som skapar kontrollen är ju nämligen förstärkare/slutsteg mm, det bilar har som fördel är ju att ”rummet” är bra från början.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

OfarligTesla skrev:
Kolbackx skrev:
Kanske hade jag så sjukt höga förväntningar att jag blev besviken av den anledningen? Sen gillar jag ju djup (men såklart kontrollerad) bas och hur det än är så går det inte att trolla med en 8" sub. Men det är säkert som ni säger, jag vill ha något annat än HiFi.

Eller så är det något mjukvarufel. Hur jag än gjorde så tror jag inte att jag fick något ljud från diskanterna uppe vid a-stolparna?

Men hur kan man inte gilla Audis Sound System? ;) Den behöver lite volym men då spelar den väldigt bra, tycker jag. Mobilen genom AMI. Enormt prisvärt system.
Om du gillar djup och kontrollerad bas förstår jag inte hur du kan gilla Audis Sound System, har provat det i massvis med olika bilar med olika årgång och basen är ju allt annat än kontrollerad. Påminner om något Logitech-system med en sub man hade till datorn, jämför man det med vad man får ut ur ett par bra golvhögtalare så är det stor skillnad i kontrollen och separation i basen. Vad gäller de högre registren så är det ju knappt någon idé att sätta igång något trevligt som innehåller piano i Audin...

Man behöver inte ha några stora baselement heller, till och med mina stativhögtalare ger mycket mer kontrollerad bas och tillräckligt för att kunna få en smäll i bröstet trots 6.5” element. Stor del av vad som skapar kontrollen är ju nämligen förstärkare/slutsteg mm, det bilar har som fördel är ju att ”rummet” är bra från början.
Tycker Porsche Sound system o BMW:s harman kardon är mycket bättre än teslas (model 3 long range)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Tycker det är stor skillnad beroende på källa och volym.
Bra källa på hög volym(så nära max som möjligt :D ) så är det sjukt bra IMO. Trycket gör att hela bilen skakar, men det är ändå rent och klart ljud.
Min EQ ser ut lite som ett V förövrigt.

Sen är det nog så att subben inte kickar in i alla låtar som man skulle tro om man lyssnar mkt på dunkadunka. Kanske den borde täcka fler frekvenser.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

metchristian skrev:

Tycker Porsche Sound system o BMW:s harman kardon är mycket bättre än teslas (model 3 long range)
Inte lyssnat på Porsches faktiskt men BMWs har jag aldrig tyckt var något att hänga i granen egentligen, haft det själv och det var väl okej men inget speciellt. För mycket ”dunka dunka” och för lite hifi över det, men det är ju det som många gillar idag och väldigt billigt att åstadkomma, bara dra basreglaget till 11. Lite som hur TV-tillverkarna förstör bilden genom att dra upp färgerna till max i grundinställningarna.

Model 3ans system är ett av de första bilsystemen där jag kan tänka mig att lyssna på musik för det faktiskt låter ganska bra, inte bara för att ha någonting att göra när jag sitter i bilen. I alla tidigare system har det alltid förstörts av hur galet mycket sämre det låter i bilen än hemma då sångerna tappar så mycket liv och känsla, nu är det sämre men inte till den nivån att jag blir irriterad över det.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Det är sjukt svårt att få till bra ljud i en bil, det är inte säkert att något som låter bra i en parkerad bil låter bra på motorvägen med en massa oljud i bakgrunden.

Sen att folk föredrar tex Sonos ljudbild framför en naturlig säger ju en hel del om deras tycke och smak. Tycker att fler och fler biltillverkare går den vägen.

Brukar lyssna in mig på Dire Straits - Calling Elvis från en vettig källa, trummorna kan fullkomligt slakta ett ”bra” system.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

dd88 skrev:
Det är sjukt svårt att få till bra ljud i en bil, det är inte säkert att något som låter bra i en parkerad bil låter bra på motorvägen med en massa oljud i bakgrunden.

Sen att folk föredrar tex Sonos ljudbild framför en naturlig säger ju en hel del om deras tycke och smak. Tycker att fler och fler biltillverkare går den vägen.

Brukar lyssna in mig på Dire Straits - Calling Elvis från en vettig källa, trummorna kan fullkomligt slakta ett ”bra” system.
Håller med, speciellt om att trummor är sådant som verkligen kan testa system.

Tycker för övrigt det är sjukt svårt att få till bra ljud även hemma, man får hålla på med dämpfötter, baspluggar, testa exakt hur långt från olika väggar allt ska placeras i just det rummet, se till att man har tillräckligt med möbler/mattor/gardiner/absorbenter osv. Bilen har ju fördel med att rummet ser likadant ut för alla kunder, men som du säger är det massa andra ljud som kommer förstöra på motorvägen osv.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

OfarligTesla skrev:
metchristian skrev:

Inte lyssnat på Porsches faktiskt men BMWs har jag aldrig tyckt var något att hänga i granen egentligen, haft det själv och det var väl okej men inget speciellt. För mycket ”dunka dunka” och för lite hifi över det, men det är ju det som många gillar idag och väldigt billigt att åstadkomma, bara dra basreglaget till 11. Lite som hur TV-tillverkarna förstör bilden genom att dra upp färgerna till max i grundinställningarna.

Model 3ans system är ett av de första bilsystemen där jag kan tänka mig att lyssna på musik för det faktiskt låter ganska bra, inte bara för att ha någonting att göra när jag sitter i bilen. I alla tidigare system har det alltid förstörts av hur galet mycket sämre det låter i bilen än hemma då sångerna tappar så mycket liv och känsla, nu är det sämre men inte till den nivån att jag blir irriterad över det.
Jag lyssnar bara hårdrock/Death metal o tex B/o stereo som många har låter katastrof med hårdrock men grymt me normal musik... model 3 tycker jag mer anpassat för vanlig, svårt att få bra ljud till min typ av musik... dock BMW z4 2019/2020 med harman kardon låter bra och Porsche boxster t 2019 Porsches egna ljud system lät grymt bra.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Kolbackx skrev:
Legato skrev:
Om du inte har ljud i diskanterna så kanske du missat att aktivera Immersive Sound. Det är en förutsättning för att ljudet ska vara riktigt, riktigt bra.
Nej, vi testade både med och utan och där emellan. Tyckte inte det blev speciellt bra med immersive påslaget, kändes bara som musiken flyttade in i en tom, lite större lokal? Inget ljud från diskanterna uppe mot taket. Finns det någon annan inställning?
Då är det uppenbarligen något fel på ditt system (förutsatt att du har en LR, men annars tror jag inte ens man har immersive). Utan diskanterna blir antagligen ljudet ganska risigt.

Sen utgår jag ifrån att du kör inbyggda Spotify alternativt något lossless-format på USB? Streamar du med en Android-lur blir kvaliteten ingen höjdare tex.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Anonymous FTW

Inlägg av Anonymous FTW »

Det här är väl lite kontraproduktiv tråd. Köper man en bil för 660000, läser topic här "magiska premium-HiFi" så är väl förväntningarna inte direkt lågt ställda. "Magiskt" ljud skulle jag benämna det som det bästa man hört i en bil, alternativet är ju att man blir besviken för att ljudet inte kommer upp i "magisk" nivå. Besviken på ljudet i ett ljudsystem är ju inte något positivt.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Spelar metal och tyckte mina 3 X haft magiskt bra ljud. Så bra att jag föredrog bilen framför stereon hemma. Min 3a är ok, men låååååååångt från lika bra
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Kolbackx

Inlägg av Kolbackx »

Legato skrev:
Då är det uppenbarligen något fel på ditt system (förutsatt att du har en LR, men annars tror jag inte ens man har immersive). Utan diskanterna blir antagligen ljudet ganska risigt.

Sen utgår jag ifrån att du kör inbyggda Spotify alternativt något lossless-format på USB? Streamar du med en Android-lur blir kvaliteten ingen höjdare tex.
Det är en performance och ja, vi använde Spotify (premium connectivity). Jag menar absolut inte att det låter dåligt, det jag vänder mig mot är att ljudet skulle vara magiskt. Snart får jag en egen likadan (P), ska bli spännande att se om det låter något i diskanterna uppe vid taket på den...
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Remuz skrev:
Spelar metal och tyckte mina 3 X haft magiskt bra ljud. Så bra att jag föredrog bilen framför stereon hemma. Min 3a är ok, men låååååååångt från lika bra
Inte hört ljudet från model s eller x men intressant, många säger ju att de tycker 3:an har väldigt bra ljud.. alltså jag tycker det låter bra men finns bättre som sagt så intressant att höra att x låter bättre..
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Kolbackx skrev:
Legato skrev:

Det är en performance och ja, vi använde Spotify (premium connectivity). Jag menar absolut inte att det låter dåligt, det jag vänder mig mot är att ljudet skulle vara magiskt. Snart får jag en egen likadan (P), ska bli spännande att se om det låter något i diskanterna uppe vid taket på den...
Hör du inget från diskanterna på A-stolpen får du besöka SC.

Du har fel på bilen. Alternativt är inställningarna fel i bilen...
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Kolbackx skrev:
Legato skrev:

Som sagt, låter det inget från diskanterna så är ju ditt system trasigt. Blir en ganska meningslös diskussion.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Anonymous FTW skrev:
Det här är väl lite kontraproduktiv tråd. Köper man en bil för 660000, läser topic här "magiska premium-HiFi" så är väl förväntningarna inte direkt lågt ställda. "Magiskt" ljud skulle jag benämna det som det bästa man hört i en bil, alternativet är ju att man blir besviken för att ljudet inte kommer upp i "magisk" nivå. Besviken på ljudet i ett ljudsystem är ju inte något positivt.
Kontraproduktiv? Så om jag anser att ljudet är magiskt så ska jag "tona ner det" så ingen blir besviken?

Det är det bästa fabriksmonterade jag hört i någon bil.

Då har jag haft ett antal "dyra" system tidigare, tex BMW Individual för ca 40.000:-, Lexus Mark Levinson, Jaguars och Range Rovers Meridian Surround osv.

Det enda jag tycker ligger på nästan samma nivå är XC90s Bowers & Wilkins (sitter säkert i fler Volvo-modeller men bara hört det i XC90).

Personligen tycker jag det är klart bättre än både Ultra HiFin och Premium HiFin i Model X också (och då givetvis bättre än motsvarande i S, eftersom X har något bättre än S).

Har också varit ganska Hi-Fi-nördig back in the days.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
Kontraproduktiv? Så om jag anser att ljudet är magiskt så ska jag "tona ner det" så ingen blir besviken?

Då har jag haft ett antal "dyra" system tidigare, tex BMW Individual för ca 40.000:-, Lexus Mark Levinson, Jaguars och Range Rovers Meridian Surround osv.

Det enda jag tycker ligger på nästan samma nivå är XC90s Bowers & Wilkins (sitter säkert i fler Volvo-modeller men bara hört det i XC90).

Personligen tycker jag det är klart bättre än både Ultra HiFin och Premium HiFin i Model X också (och då givetvis bättre än motsvarande i S, eftersom X har något bättre än S).

Haha, ganska kul att jag tycker exakt som su. Hade tänkt skriva att B & W systemet i XC90 är väldigt bra och typ samma i mina öron.

Är ju vanligtvis större fan av Model S men just ljudet är mycket bättre i 3an tycker jag.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
Legato skrev:

Haha, ganska kul att jag tycker exakt som su. Hade tänkt skriva att B & W systemet i XC90 är väldigt bra och typ samma i mina öron.

Är ju vanligtvis större fan av Model S men just ljudet är mycket bättre i 3an tycker jag.
Kul att höra :)

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Njz
Teslaägare

Inlägg av Njz »

Ja, verkligen kul att höra! Jag hämtar min M3LR den 28/8 och återkommer med ett omdöme så snart högtalarna är inspelade!
M3 LR med accelerations boost -21
MX LR -23
Anonymous FTW

Inlägg av Anonymous FTW »

Legato skrev:
Anonymous FTW skrev:

Det kan man absolut göra. Det är din tråd så du bestämmer ju själv vad du skriver i den. Bara ett konstaterande från min sida.
Kolbackx

Inlägg av Kolbackx »

Njz skrev:
Ja, verkligen kul att höra! Jag hämtar min M3LR den 28/8 och återkommer med ett omdöme så snart högtalarna är inspelade!
Jag hämtar min M3P 9 september, ska nästan bli lika kul att testa stereon som att köra den. :mrgreen: Även om den antagligen inte presterar direkt ur kartong förstås.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Stereon är bra och enligt mig i nivå eller t.o.m. bättre än de flesta konkurrenter.

Men drivlinan i M3P är det faktiskt INGEN av konkurrenterna som ens är i närheten av... :mrgreen:
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
Twarkie
Teslaägare

Inlägg av Twarkie »

I-landsproblem såklart, men jag stör mig lite på att basen liksom försvinner när man har bilen i rullning. På motorväg behövs rätt mycket förstärkning för att det ska låta bra. När man senare står still blir det istället alldeles för mycket bas.

Det skulle vara trevligt med olika inställningar beroende på hur snabbt bilen kör.

/ Aldrig nöjd
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Fwiw:

Gällande frekvensåtergivning så läste jag precis i Model 3 gruppen på FB att någon hade mätt upp att HiFin återger frekvenserna korrekt i intervallet 27 Hz till 17 kHz.

17 kHz var lite klent, men mer hör man väl inte högre än så längre ändå kanske :D

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Twarkie skrev:
I-landsproblem såklart, men jag stör mig lite på att basen liksom försvinner när man har bilen i rullning. På motorväg behövs rätt mycket förstärkning för att det ska låta bra. När man senare står still blir det istället alldeles för mycket bas.

Det skulle vara trevligt med olika inställningar beroende på hur snabbt bilen kör.

/ Aldrig nöjd
Håller med om att det är väldigt märkligt att de inte fixat hastighetsanpassad volym.

Men framförallt önskar jag att kupén var tystare. Det relativt höga bullret tycker jag är den största svagheten i praktiken.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Kolbackx

Inlägg av Kolbackx »

Legato skrev:
Fwiw:

Gällande frekvensåtergivning så läste jag precis i Model 3 gruppen på FB att någon hade mätt upp att HiFin återger frekvenserna korrekt i intervallet 27 Hz till 17 kHz.

17 kHz var lite klent, men mer hör man väl inte högre än så längre ändå kanske :D
De låga frekvenserna ska inte höras, de ska kännas. 8-) Och i 40-årsåldern tror jag de höga tonerna försvinner redan vid 16kHz.
Skriv svar