Ny Model 3 SR+ feta problem

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Tarek
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 feb 2016 16:08

Re: Ny Model 3 SR+ feta problem

Inlägg av Tarek »

Jag har precis samma ”fel” på min. Max är atm 68%(100% irl om man ska lyssna på tyskarna). Prövad supercharger påvägen hem efter leverans i Sthlm på närmsta supercharger och fick runt 22 på snabbladdaren som max värde med batteri på 60%(ej kalibrerad/kall batteri). Ska försöka komma under 10% och få bms att kalibrera in korrekt värde.
Jurgen
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 dec 2020 13:35

Re: Ny Model 3 SR+ feta problem

Inlägg av Jurgen »

Tarek skrev:
Jag har precis samma ”fel” på min. Max är atm 68%(100% irl om man ska lyssna på tyskarna). Prövad supercharger påvägen hem efter leverans i Sthlm på närmsta supercharger och fick runt 22 på snabbladdaren som max värde med batteri på 60%(ej kalibrerad/kall batteri). Ska försöka komma under 10% och få bms att kalibrera in korrekt värde.
Jag tror att vi kan känna oss lugna. Min gick för första gången upp till 93% igår. Tror att det är viktigt att den går in i djupsömn. Min hade tappat en procent inatt. Gissar att det är okej.
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: Ny Model 3 SR+ feta problem

Inlägg av r33z »

Jag har samma SR+, nu en vecka gammal. Den började på 86% men är nu uppe på 99% utan att jag gjort någon speciell kalibrering.
TM3 SR+ MiC
Användarvisningsbild
esteen
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 09 aug 2019 00:09

Re: Ny Model 3 SR+ feta problem

Inlägg av esteen »

Idag hämtade jag bilen i Göteborg.
Inga anmärkningar alls!

Nya strålkaster
Ny ratt (Den utan sömmar kl 10 och 14).
QI-laddare
USB-C

Fick den laddad till ungefär 80% skulle jag tro, hade inte ändrat till procent då så vet inte riktigt men räckvidden var nog runt 300km.
Körde ner till Falkenberg (inte helt laglig fart så snålade inte) för ett ärende där jag laddade medans jag käkade.
Toppade på ca. 70kW och laddade till runt 80%.

Körde sedan mot Karlstad och gjorde ett laddstop i Kungälv där jag laddade från 30% till strax över 90% på 30 min.
Toppade på 83kW och låg på 9kW när jag stoppade...

Var hemma med ca. 10% kvar.

Så supernöjd så långt :)
Användarvisningsbild
Hampus M3
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 08 dec 2020 22:13

Re: Ny Model 3 SR+ feta problem

Inlägg av Hampus M3 »

Andreas_b skrev:
Tråkigt med ny bil som inte lever upp till dina förväntningar. Jag har också en SR+ från kina men som tur är inga av dina problem. Som referens klarar bilen ca 30 mil på motorväg om jag håller skyltad hastighet 110. Den laddar fint till 100 procent och tappar nästan inget när den är parkerad.
Har inte haft möjlighet att prova supercharger än så kan inte svara på hur den beter sig där. Hoppas kalibrering löser problemet för dig annars är det nog något fel.
Jag tycker detta är intressant med 30mil räckvidd i 110kmh. Åkte du sträckan eller var det den förutspådda räckvidden?
Hur kallt var det när du körde?

Ni med lite äldre sr+, är inte detta jättebra räckvidd i december?

/Hampus
Jurgen
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 dec 2020 13:35

Re: Ny Model 3 SR+ feta problem

Inlägg av Jurgen »

Hampus M3 skrev:
Andreas_b skrev:
Tråkigt med ny bil som inte lever upp till dina förväntningar. Jag har också en SR+ från kina men som tur är inga av dina problem. Som referens klarar bilen ca 30 mil på motorväg om jag håller skyltad hastighet 110. Den laddar fint till 100 procent och tappar nästan inget när den är parkerad.
Har inte haft möjlighet att prova supercharger än så kan inte svara på hur den beter sig där. Hoppas kalibrering löser problemet för dig annars är det nog något fel.
Jag tycker detta är intressant med 30mil räckvidd i 110kmh. Åkte du sträckan eller var det den förutspådda räckvidden?
Hur kallt var det när du körde?

Ni med lite äldre sr+, är inte detta jättebra räckvidd i december?

/Hampus

Nu laddar den lille rackaren till 97%. Hittade en sida hos Tesla där de själv beskriver problemet BMSen har att justera in sig. Dessutom har cellerna olika storlek så det tar några dagar för batteriet att balansera. Man ska låta den stå och gå in i djupsömn vid olika procent laddning. Då lär sig bilen batteriet och allt ska vara frid och fröjd. Mina upplevda problem makes sense nu.
Användarvisningsbild
Hampus M3
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 08 dec 2020 22:13

Re: Ny Model 3 SR+ feta problem

Inlägg av Hampus M3 »

Jurgen skrev:
Hampus M3 skrev:
Andreas_b skrev:
Tråkigt med ny bil som inte lever upp till dina förväntningar. Jag har också en SR+ från kina men som tur är inga av dina problem. Som referens klarar bilen ca 30 mil på motorväg om jag håller skyltad hastighet 110. Den laddar fint till 100 procent och tappar nästan inget när den är parkerad.
Har inte haft möjlighet att prova supercharger än så kan inte svara på hur den beter sig där. Hoppas kalibrering löser problemet för dig annars är det nog något fel.
Jag tycker detta är intressant med 30mil räckvidd i 110kmh. Åkte du sträckan eller var det den förutspådda räckvidden?
Hur kallt var det när du körde?

Ni med lite äldre sr+, är inte detta jättebra räckvidd i december?

/Hampus

Nu laddar den lille rackaren till 97%. Hittade en sida hos Tesla där de själv beskriver problemet BMSen har att justera in sig. Dessutom har cellerna olika storlek så det tar några dagar för batteriet att balansera. Man ska låta den stå och gå in i djupsömn vid olika procent laddning. Då lär sig bilen batteriet och allt ska vara frid och fröjd. Mina upplevda problem makes sense nu.

Skönt för dig!
Har du länken till sidan du hänvisar till?
Andreas_b
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 sep 2020 19:04

Re: Ny Model 3 SR+ feta problem

Inlägg av Andreas_b »

Hampus M3 skrev:
Andreas_b skrev:
Tråkigt med ny bil som inte lever upp till dina förväntningar. Jag har också en SR+ från kina men som tur är inga av dina problem. Som referens klarar bilen ca 30 mil på motorväg om jag håller skyltad hastighet 110. Den laddar fint till 100 procent och tappar nästan inget när den är parkerad.
Har inte haft möjlighet att prova supercharger än så kan inte svara på hur den beter sig där. Hoppas kalibrering löser problemet för dig annars är det nog något fel.
Jag tycker detta är intressant med 30mil räckvidd i 110kmh. Åkte du sträckan eller var det den förutspådda räckvidden?
Hur kallt var det när du körde?

Ni med lite äldre sr+, är inte detta jättebra räckvidd i december?

/Hampus
När jag startade bilen stod det 415. Körde ca 20 mil motorväg där jag höll ca 110 hade farthållaren på så ibland låg jag kvar lite om någon körde 105-108. Efter 20 mil hade jag när jag tittade ca 12 mil kvar om jag höll samma förbrukning. Jag har kört liknande nu igen också med högre förbrukning så min slutsats är som för många andra att förbrukningen påverkas mycket av vind, temperatur, regn etc.
Jurgen
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 dec 2020 13:35

Re: Ny Model 3 SR+ feta problem

Inlägg av Jurgen »

Hampus M3 skrev:
Jurgen skrev:
Hampus M3 skrev:
Andreas_b skrev:
Tråkigt med ny bil som inte lever upp till dina förväntningar. Jag har också en SR+ från kina men som tur är inga av dina problem. Som referens klarar bilen ca 30 mil på motorväg om jag håller skyltad hastighet 110. Den laddar fint till 100 procent och tappar nästan inget när den är parkerad.
Har inte haft möjlighet att prova supercharger än så kan inte svara på hur den beter sig där. Hoppas kalibrering löser problemet för dig annars är det nog något fel.
Jag tycker detta är intressant med 30mil räckvidd i 110kmh. Åkte du sträckan eller var det den förutspådda räckvidden?
Hur kallt var det när du körde?

Ni med lite äldre sr+, är inte detta jättebra räckvidd i december?

/Hampus

Nu laddar den lille rackaren till 97%. Hittade en sida hos Tesla där de själv beskriver problemet BMSen har att justera in sig. Dessutom har cellerna olika storlek så det tar några dagar för batteriet att balansera. Man ska låta den stå och gå in i djupsömn vid olika procent laddning. Då lär sig bilen batteriet och allt ska vara frid och fröjd. Mina upplevda problem makes sense nu.

Skönt för dig!
Har du länken till sidan du hänvisar till?

Okej, kanske inte Teslas officiella sida men här är beskrivningen.
https://tesla-info.com/guide/tesla-bms-calibration.php
Skriv svar