Långtur till fjällen, reflektioner

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av tor-ake »

pefreli skrev:
tor-ake skrev:
Laddade för säkerhets skull på SuC i Sveg så att vi skulle klara oss tillbaka ner även utan laddning uppe i Björnrike.

Bild

Ett ganska klokt beslut då mv-uttaget hade digital timer med gångtid 45 minuter och avsäkring 6A. Provade ladda men hade mindre procent efter ett par timmars laddning. Gissar att batterivärmaren tog mer energi än vad jag fick ur uttaget...
Bokade precis 1 vecka i Björnrike.

Såg dina bilder, ser ut som att vi bokat samma boende, tror adressen var Nallevägen... ;)

Tänkte tanka på mv-uttagen men inser när jag läser din kommentar att det antagligen inte kommer funka...

Men visst finns det andra ”riktiga” laddplatser i närheten?

Det ser iaf ut så på PlugShare.
Det finns två typ-2 laddstolpar, men de var upptagna fredag och lördag. De verkar vara hårdvaluta, men när liftarna stängde på lördag var det en som åkte, så jag rullade upp dit och passade på att toppa upp till 95% och av-isa fönstren.
Jag var förbi Björnrike Torg den 28:e december också, och då var laddstolparna också upptagna. Mitt tips är att du inte räknar med de stolparna, utan ser det mera som en bonus om du får en plats där. Det är max sex timmars parkering vid stolpen, och man får inte stå där mellan kl 23 och 06 enligt skyltningen. Det var dock en model-X och en laddhybrid som stod där över natten fre-lör och de blev inte lappade vad jag kunde se.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Vänligen förstör inte den här tråden, den innehåller mycket bra information! Inte heller med metadiskussioner, det är ett sluttande plan!
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

tor-ake skrev:
pefreli skrev:
tor-ake skrev:
Laddade för säkerhets skull på SuC i Sveg så att vi skulle klara oss tillbaka ner även utan laddning uppe i Björnrike.

Bild

Ett ganska klokt beslut då mv-uttaget hade digital timer med gångtid 45 minuter och avsäkring 6A. Provade ladda men hade mindre procent efter ett par timmars laddning. Gissar att batterivärmaren tog mer energi än vad jag fick ur uttaget...
Bokade precis 1 vecka i Björnrike.

Såg dina bilder, ser ut som att vi bokat samma boende, tror adressen var Nallevägen... ;)

Tänkte tanka på mv-uttagen men inser när jag läser din kommentar att det antagligen inte kommer funka...

Men visst finns det andra ”riktiga” laddplatser i närheten?

Det ser iaf ut så på PlugShare.
Det finns två typ-2 laddstolpar, men de var upptagna fredag och lördag. De verkar vara hårdvaluta, men när liftarna stängde på lördag var det en som åkte, så jag rullade upp dit och passade på att toppa upp till 95% och av-isa fönstren.
Jag var förbi Björnrike Torg den 28:e december också, och då var laddstolparna också upptagna. Mitt tips är att du inte räknar med de stolparna, utan ser det mera som en bonus om du får en plats där. Det är max sex timmars parkering vid stolpen, och man får inte stå där mellan kl 23 och 06 enligt skyltningen. Det var dock en model-X och en laddhybrid som stod där över natten fre-lör och de blev inte lappade vad jag kunde se.
Tack! :)

Låter som det klokaste är att fylla på ordentligt i Sveg. Kan man komma fram till Björnrike med runt 70-80% så bör man klara sig trots en del phantom-drain under veckan vi är där. För att klara hemresan och för att nå Sveg 6 mil bort bör man nog ha minst 20-25% kvar.

Sen får man väl se om man lyckas komma åt laddarna i slutet av vistelsen...

Ser fram emot när laddplatserna ökat i antal vilket jag antar kommer ske på de flesta destinationer framöver.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

När du checkat ut kommer du att få en möjlighet att rejta Skistar och skriva feedback, se till att inte missa att nämna att de skall fixa fler laddstolpar.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

tor-ake skrev:
När du checkat ut kommer du att få en möjlighet att rejta Skistar och skriva feedback, se till att inte missa att nämna att de skall fixa fler laddstolpar.
Will do! ;)

Jag gör detta så ofta jag kan. Har även ringt och tjatat på dem om laddstolpar.

Nu verkar det som att man iaf kan se vilka boenden som erbjuder laddning. Minns inte att man kunde se det förra gången jag bokade via SkiStar.

Men vi får alla se till att klaga högljutt tills dess vi ser ordentliga förändringar!!
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

BrooklynS skrev:
Arn skrev:
Hej Allihopa
Är på hotellövernattning, anlände för 2h sedan med lågt batteri på bara 6%. Tyvärr -12 grader. Kopplad till motorvärmaruttag uttag 13A. Laddar med 3kw. Bilens prognos för laddning till 80% 20 timmar vid ankomst för 2h sedan, nu efter 2h har prognosen gått ned till 18 timmar. Bilen laddar fortfarande med 3kw. Dock endast 11% laddningsnivå. Trodde den skulle öka snabbare. Man ser dock på indikatorn att det finns mer ladd i batteriet som inte kan utnyttjas pga kylan. Vad är ert tips? Har 8 mil till nästa supercharger imorgon. Kommer behövas 30% laddningsgrad för att med säkerhet nå fram.
Laddar den med 3kw och min avfart är om 10h borde ca 30kw laddas dvs nästan 50% laddning. Dock om batteriet är kallt så undrar jag hur det blir. Några tips? Vad ska jag göra imorgon? Ställa in planerad avfart? Då måste jag även ändra ladd procent. Eller starta bilen och navigera till superchargern så batteriet värms under körning? Är det smart starta förvärmning imorgon med app eller dränerar den bara batteriet kontra den uppvärmning man får?
Med så liten laddeffekt är det onödigt att starta förvärmning innan avfärd, kanske 5 minuter då beroende på hur mycket som laddats. Slå in SuC i navigatorn, 8 mil är för kort sträcka för att få riktigt varmt batteri.

Facit blev 49% laddning efter 13 timmars laddning. Heöt ok då jag bara hade 6% vid ankomst. Alla 49% var tillgängliga således ingen stjärna så viss uppvärmning kanske skedde trots den långsamma laddningen. Var orolig kylan skulle sätta käppar för laddningen nen peppa peppa gick fint. Därefter navigerade jag till supercharger. Hög konsumtion 230kw på 90 väg i 9 mil. Därefter förbrukning ca 200kw resterande 20 mil till stöten. Vet ej om det uppvärmda batteriet som sedan hjälpte förbrukningen marginellt eller om det var förkonditioneringen första 9 milen som drog extra, mest sannolikt en kombination
Användarvisningsbild
Krizze
Teslaägare

Inlägg av Krizze »

Niklas Z skrev:
Krizze skrev:
Jag ska åka Stockholm-Åre på onsdag med min SR+. Fullastad bil med två vuxna, tre barn i barnstolar och takbox. Får se hur det går :)
Verkar få starta i Stockholm med -10C. Så bara perfekta förutsättningar ;)
Jag körde Uppsala - Sundsvall igår kväll. Höll 110 km/h nästan hela sträckan, men det var kallt under resan. Det var -16° under senare delen av resan och inte blev det bättre av motvind också. Det gick att köra hela sträckan med min LR, fast den drog drygt 2,1 kwh/mil i den bistra kylan. Med takbox blir nog förbrukningen ännu högre, så med en SR+ får du nog räkna med en del laddstopp.
4 laddstopp om man får tro på ABRP. Då har jag även ställt in att takboxen ska räknas in. Helt ok ändå för Teslas billigaste bil :)
28C3575F-45AD-4CDC-AD2E-C280EC2E18DD.jpeg
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

M3P 2019, 18" Aero Hakka 9. 19 grader inne, AUTO. 2 pers + packning. Snötäckt packad väg.

-28 grader = 225 Wh/km
-22 grader = 208 Wh/km
-9 grader = 188 Wh/km

Efter att ha laddat på SuC (8-67%) var batteriet varmt och då gick förbrukningen ned till 178 Wh/km trots -15 ute.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Många laddstolpar här i stöten intill boenden där områdeskod till Easypark inte står på stolpen. Efter några misslyckade försök hittade jag till sist ett motorvärmaruttag 16A från Garo med dubbla uttag. Laddar med 3kw/h. Tänkte jag lika gärna kan stå där hela veckan

Så vad är bästa strategi för laddning med motorvärmaruttag?

-Ladda till 80% och sista 20% sista dygnet? Dra ur eller låta kabeln sitta kvar hela veckan?

Är det någon bra ide sänka Ampere från 13A till lägre när man uppnått 50%?
Användarvisningsbild
Lars L
Teslaägare

Inlägg av Lars L »

Prio 1 måste vara att inte bränna säkringen, går båda uttagen till samma 16A säkring? Kan nån annan komma åt att använda det andra uttaget?
Har du ett tidur som låter dig ladda bara 3 timmar åt gången? Det hade vi i fjällen senast, bara att låta sladden sitta i och ladda 3 h åt gången tills batteriet var i princip fullt. Lite skillnad om du betalar per timme men är det gratis eller per kWh så är det bara att ladda - det går långsammare när du kommer upp i 80% men det är inga kWh som försvinner på vägen, de enda som försvinner är om du tar bilen till affären eller liften, samt om du värmer upp bilen före avfärd, då går det åt en del om det är kallt, att värma upp batteriet från minus 20 grader till optimal temperatur drar en del, det gör man gärna medan man har sladden kvar, vi hade ändå bara 90% när vi drog, men det räckte de 15 milen till första superladdaren. Kupévärmen drar inte alls lika mycket, men det kan vara en balansgång mellan att köra med mycket fläkt för att hålla rutorna imfria och att slippa värma upp så stora mängder kall luft. Det problemet finns väl bara när man har minus 20 eller kallare. Vi saknade eluppvärmd ratt i början av hemfärden.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Tack för svar. Uppe i 74% nu så avbröt laddningen via app för att skydda säkringen. Kan starta ladd 1-2 dygn före avfärd med lägre ampere 5-10A
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Arn skrev:
Tack för svar. Uppe i 74% nu så avbröt laddningen via app för att skydda säkringen. Kan starta ladd 1-2 dygn före avfärd med lägre ampere 5-10A
Jag skulle rekommendera att du laddar till lite högre SoC redan nu (typ 85-90%) om du behöver det för att ta dig till första stopp på hemresan.

Med de temperaturer vi har just nu så kommer laddningen inte ge i princip någonting med 5-10A effekt och djupfryst batteri, du tappar ju dessutom några procent via "vampire drain" under tiden bilen står.

Med din plan så bedömer jag att du kommer att ha <70% vid avfärd.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Du har väl vänt takboxen bakfram för bästa luftmotstånd? :mrgreen: https://teslaclubsweden.se/16-langre-ra ... nd-takbox/

Har du exempel på nån laddstolpe du inte hittade koden för? Kommer eventuellt åka till stöten om någon vecka, beroende på hur tiodygnsprognosen blir. Min barn är inte härdade mot riktiga kallgrader.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

point1 skrev:
Körde upp till fjällen nu i helgen med takbox, mycket kallt ute, påverkade räckvidden relativt mycket. I normala fall så brukar sträckan Gävle -> Sveg inte vara något problem (Model 3 LR AWD), men nu med kylan drog den redigt mycket. Hade 92% när vi åkte från Gävle, stannade i Tönnebro för att kort toppa upp lite (vilket aldrig brukar behövas) från 71% till 77%, var tvungen att stanna ytterligare en gång i Kårböle för att toppa upp från 17% till 23% (har aldrig behövts innan) och kom in till Sveg med nöd och näppe (hade kört på 0 km räckvidd i ungefär 3 km), så hade egentligen behövt ladda ännu mer. Så även med de totalt 12% extra jag laddade i Kårböle och Tönnebro så räckte det inte med 92% i Gävle. Temperaturen var stundtals nere i -30. På vägen hem tog vi omvägen via Hudiksvall för att vara på säkra sidan (dock så har man höjden på sin sida på tillbakavägen).

Har gjort väldigt många fjällresor med Model S och Model 3 tidigare, och detta var andra gången jag fick problem med räckvidden, andra gången var liknande problematik, takbox och -25 grader. Så kan vara värt att tänka på, är det riktigt kallt så drar den mycket. Enligt TeslaFi hade jag en effektivitet på mellan 47% och 58% på de olika delmålen i resan. Värst var så klart motorvägen mellan Uppsala och Gävle.
Takbox drar ned räckvidden rejält, överväg att sätta boxen på dragkroken istället (finns trådar om detta på TCS), det ger i stort sett ingen försämring av räckvidden.

/fth
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

fth skrev:
point1 skrev:
Körde upp till fjällen nu i helgen med takbox, mycket kallt ute, påverkade räckvidden relativt mycket. I normala fall så brukar sträckan Gävle -> Sveg inte vara något problem (Model 3 LR AWD), men nu med kylan drog den redigt mycket. Hade 92% när vi åkte från Gävle, stannade i Tönnebro för att kort toppa upp lite (vilket aldrig brukar behövas) från 71% till 77%, var tvungen att stanna ytterligare en gång i Kårböle för att toppa upp från 17% till 23% (har aldrig behövts innan) och kom in till Sveg med nöd och näppe (hade kört på 0 km räckvidd i ungefär 3 km), så hade egentligen behövt ladda ännu mer. Så även med de totalt 12% extra jag laddade i Kårböle och Tönnebro så räckte det inte med 92% i Gävle. Temperaturen var stundtals nere i -30. På vägen hem tog vi omvägen via Hudiksvall för att vara på säkra sidan (dock så har man höjden på sin sida på tillbakavägen).

Har gjort väldigt många fjällresor med Model S och Model 3 tidigare, och detta var andra gången jag fick problem med räckvidden, andra gången var liknande problematik, takbox och -25 grader. Så kan vara värt att tänka på, är det riktigt kallt så drar den mycket. Enligt TeslaFi hade jag en effektivitet på mellan 47% och 58% på de olika delmålen i resan. Värst var så klart motorvägen mellan Uppsala och Gävle.
Takbox drar ned räckvidden rejält, överväg att sätta boxen på dragkroken istället (finns trådar om detta på TCS), det ger i stort sett ingen försämring av räckvidden.

/fth
Takboxen gör nog en hel del, misstänker jag. Jag körde Sundsvall-Uppsala i går kväll. Eftersom jag startade med 87 % laddning i Sundsvall, så jag stannade i Gävle och tankade i 25 %, men kom ändå fram med 21 % i Uppsala, så det hade gått bra att köra hela sträckan utan laddstopp. Jag höll 110-120 km/h mestadels.
Just mellan Gävle och Uppsala låg farten konstant på 120 km/h i -10 ° och då drog bilen i snitt 217 Wh/km, enligt energigrafen.
Jag körde utan någonting utanpå bilen som ökade förbrukning.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

point1 skrev:
Har en riktig takbox för riktiga skidor ;) så min takbox är för lång för att sitta på någon krok. Den är 235 cm lång, vilket behövs när man har längdskidor som är 206. Det kanske hade gått om man lyckas centrera den helt men det hade dels sett rätt muppigt ut (det gör det iofs alltid med takbox på draget), men lasten får ju inte heller sticka ut mer än 20 cm, och det tror skulle vara på gränsen med min box.
MFT BackBox klarar max typ 190cm skidor med förlängare, och HS-Xbox 2100 klarar 210cm, men den är ju apful.

Thule har dock några boxar som är 220 cm och skall klara skidor upp till 215cm, det ska ju rymmas inom Model 3 bredd + 2*20cm?

/fth
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Rubiks »

point1 skrev:
fth skrev:
point1 skrev:
Har en riktig takbox för riktiga skidor ;) så min takbox är för lång för att sitta på någon krok. Den är 235 cm lång, vilket behövs när man har längdskidor som är 206. Det kanske hade gått om man lyckas centrera den helt men det hade dels sett rätt muppigt ut (det gör det iofs alltid med takbox på draget), men lasten får ju inte heller sticka ut mer än 20 cm, och det tror skulle vara på gränsen med min box.
MFT BackBox klarar max typ 190cm skidor med förlängare, och HS-Xbox 2100 klarar 210cm, men den är ju apful.

Thule har dock några boxar som är 220 cm och skall klara skidor upp till 215cm, det ska ju rymmas inom Model 3 bredd + 2*20cm?

/fth
Mm, det går nog absolut att lösa med en lite kortare box, men inte jättesugen på att köpa ny box (min nuvarande är relativt ny och väldigt bra). Skulle jag investera i en ny transportlösning hade jag nog köpt någon bakbox. Mitt inlägg var mer riktad som en liten headsup till andra som tänkte resa till fjällen att när det är riktigt kallt (som nu i helgen med -25 till -30) så går förbrukningen upp väldigt mycket. I vanliga fall med takbox så brukar inte Gävle -> Sveg vara ett problem.
Jag velat fram och tillbaka om takbox. Valde bort dragkrok för jag insåg tidigt att box på draget inte skulle vara praktiskt gångbart med mina skidor. Kräver plats för minst 190 cm långa monoskidor och har vanligtvis med mig minst två av dessa. Boxarna för krok jag sett har begränsad bredd på de längsta delarna så mina längsta och breda skidor skulle inte gå ner ändå.

Fast anledning till att det blev en Model 3 och inte tex en E-Niro var för att E-Niron var för kort i lastutrymme när man fällde baksätet.

Blev ganska sugen på nya ”felvända” boxen. Men jag åkte till Åre i bitvis kraftigt snöfall och skaplig kyla (-14) i helgen med trivsamma 180 i förbrukning från Sveg. Med box hade jag troligen fått åka via Östersund och Krokom.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Det är ju lite Murphys lag över detta, det är just när förbrukningen ändå är som högst pga temperatur och väglag som man är tvungen att smälla på en takbox på bilen :D

/fth
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

fth skrev:
Det är ju lite Murphys lag över detta, det är just när förbrukningen ändå är som högst pga temperatur och väglag som man är tvungen att smälla på en takbox på bilen :D

/fth
:lol: Ja faktiskt
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Magnus_L

Inlägg av Magnus_L »

Kör ofta mellan Gävle och Sälen. Ingen packning, ingen takbox. Åker med ca 95% soc till Lindvallen och är framme med 20% kvar. Håller normalt 10 km/h över gällande hastighet. På hemvägen drar den betydligt mindre. Åker med ca 95% och har 40% kvar när jag är hemma. Kör en 2021 M3P med 18 tum.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Här är uttaget jag använder. Verkar finnas rn säkring per uttag. Då kan man anta att den klarar 2x16A?

Jag avbröt laddni gen på 74%. 7 timmar senare laddade igen, denna gång på bara 8A. Efter 5 timmar hade den laddat från 74 till 82%. Så laddningen tycks fungera även med djupfrystbatteri och på låga ampere

Sista dygnet tänkte jag ladda vidare till 100%. Ev använder jag funktionen planerad avfart, alternativt skippar jag detta och låter laddningen duga som uppvärmning av batteriet + 5 min kupeuppvärmning

Tänkte ladda i Grums, 28 mil från Stöten. Startar jag på 100% bör ca 20% finnas kvar. Faktisk räckvidd vintertid uppskattar jag till 350km.
20210201_145201_HDR.jpg
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Rubiks »

point1 skrev:
Rubiks skrev:
point1 skrev:
fth skrev:
point1 skrev:

/fth
Mm, det går nog absolut att lösa med en lite kortare box, men inte jättesugen på att köpa ny box (min nuvarande är relativt ny och väldigt bra). Skulle jag investera i en ny transportlösning hade jag nog köpt någon bakbox. Mitt inlägg var mer riktad som en liten headsup till andra som tänkte resa till fjällen att när det är riktigt kallt (som nu i helgen med -25 till -30) så går förbrukningen upp väldigt mycket. I vanliga fall med takbox så brukar inte Gävle -> Sveg vara ett problem.
Jag velat fram och tillbaka om takbox. Valde bort dragkrok för jag insåg tidigt att box på draget inte skulle vara praktiskt gångbart med mina skidor. Kräver plats för minst 190 cm långa monoskidor och har vanligtvis med mig minst två av dessa. Boxarna för krok jag sett har begränsad bredd på de längsta delarna så mina längsta och breda skidor skulle inte gå ner ändå.

Fast anledning till att det blev en Model 3 och inte tex en E-Niro var för att E-Niron var för kort i lastutrymme när man fällde baksätet.

Blev ganska sugen på nya ”felvända” boxen. Men jag åkte till Åre i bitvis kraftigt snöfall och skaplig kyla (-14) i helgen med trivsamma 180 i förbrukning från Sveg. Med box hade jag troligen fått åka via Östersund och Krokom.
Monoski? Bild

Mitt problem är också att jag inte kan ha skidorna i bilen. Vi var 4 pers denna gång och är oftast 3 personer. Denna gång hade vi 4 par alpinskidor varav 2 off pist, en snowboard och ett par längdskidor. Det slänger man ogärna in i kupén :)
Monoski är en nyfunnen passion sedan några år efter att åkt snowboard sedan 90-talet. Visade sig vara skitkul men som sagt lite besvär med transport av "skönheter" som tex denna: https://hattori-hanzo.at/Monoskis/shadow-monoski.html på 190cm.
Är man fler än två blir det snabbt besvärligt med skidor i bilen och är man 4 är det inte ett alternativ. Jag är dock väldigt nöjd med Teslans lastdjup då jag kan fälla den lilla delen på baksätet och lägga skidor upp till 2m "rakt" in. I gamla bilen gällde det att fälla stora delen och lägga dem lite snett för att lyckas.
Jag lastar alltid skidorna i skidfodral/väskor och sedan lägger in väskorna i bilen för att skydda bilen från vassa stålkanter och liknande.
Men jag är som sagt nyfiken på Calix-boxen: https://www.pebe.se/24043/calix-takbox-aero-loader (Men det skulle vara intressant om någon annan här var först ut och kunde ge ett omdöme :roll:
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

fth skrev:
Arn skrev:
Jag skulle rekommendera att du laddar till lite högre SoC redan nu (typ 85-90%) om du behöver det för att ta dig till första stopp på hemresan.

Med de temperaturer vi har just nu så kommer laddningen inte ge i princip någonting med 5-10A effekt och djupfryst batteri, du tappar ju dessutom några procent via "vampire drain" under tiden bilen står.

Med din plan så bedömer jag att du kommer att ha <70% vid avfärd.

/fth

Berg och dalbana med laddningen på min bil som står inkopplad. Den är inställd på 82% men just nu 78% med 3 timmar kvar till 82% på 8A. Känns som ett slöseri med energi så egentligen borde jag koppla ur sladden men har inte lust med att laddluckan ev fryser fast. Å andra sidan skyddar man ju sin laddenhet genom att koppla ur så lite kluven där. 4 dagar kvar på resan, hade ni andra kopplat ur bilen?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Låt den sitta i. Är den full drar den ju ingenting utan den duttar bara för att bibehålla laddnivån. 85% är inga problem att ha i 4 dagar...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

BrooklynS skrev:
Låt den sitta i. Är den full drar den ju ingenting utan den duttar bara för att bibehålla laddnivån. 85% är inga problem att ha i 4 dagar...
Instämmer, låter du den stå i fyra dagar helt utan ström så kommer batteriet vara rejält djupfryst när du skall börja ladda för avfärd.

Jag hade ställt in 85-90% som önskad nivå och behållit sladden i, den nivån är inget problem i några få dagar, det är främst 90-100% som man skall undvika att hålla någon längre tid.

/fth
Skriv svar