Vi som beställt plaid+

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
Legato skrev:
Kul! Återigen kan det visa sig att reservation varit världens mest köpvärda option! Inte oväntat heller med tanke på att den låg relativt sett för billigt i Sverige.

Frågan är dock om de kommer "hedra" priset.
Faran är väl att de inte gör det, gjorde det ju inte med LR-priset när refreshen kom upp.

Det var väl en annan sak? Då beställde köparna den gamla modellen. Nu har jag ju beställt exakt den här.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

MWall skrev:
OfarligTesla skrev:
Legato skrev:
Kul! Återigen kan det visa sig att reservation varit världens mest köpvärda option! Inte oväntat heller med tanke på att den låg relativt sett för billigt i Sverige.

Frågan är dock om de kommer "hedra" priset.
Faran är väl att de inte gör det, gjorde det ju inte med LR-priset när refreshen kom upp.

Det var väl en annan sak? Då beställde köparna den gamla modellen. Nu har jag ju beställt exakt den här.
Man fick dessutom avdrag på priset ifall man beställde den nya modellen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

HelectriC skrev:
Priset på Plaid+ är ju helkonstigt. Det är precis samma pris i Norge trots att det inte är någon moms, så antagligen är det alldeles för lågt i Sverige eller alldeles för högt i Norge.
Har priset ändrats i USA?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
termosen
Teslaägare

Inlägg av termosen »

Pontus skrev:
HelectriC skrev:
Priset på Plaid+ är ju helkonstigt. Det är precis samma pris i Norge trots att det inte är någon moms, så antagligen är det alldeles för lågt i Sverige eller alldeles för högt i Norge.
Har priset ändrats i USA?
Ja, 10 000 USD upp
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:

Ja det beror ju på när man la ordern förstås, la man den innan mötet i januari så beställde man inte nuvarande version men efter så gjorde man det. Men oavsett kan ju Tesla bytt policy och inte längre hedra det gamla priset rakt av vid större höjningar.

Kan ju också vara ett sätt att styra framtida försäljning och berör inte redan lagda.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:

Ja det beror ju på när man la ordern förstås, la man den innan mötet i januari så beställde man inte nuvarande version men efter så gjorde man det. Men oavsett kan ju Tesla bytt policy och inte längre hedra det gamla priset rakt av vid större höjningar.

Kan ju också vara ett sätt att styra framtida försäljning och berör inte redan lagda.

Jag beställde den 23 september. Plaid fanns inte än så jag beställde inte den gamla utan en okänd framtida version. Var ju aldrig nån som sa att Plaid skulle vara som nuvarande. Antar att det är en definitionsfråga som så mycket annat dock.

Tror jag kommer avbeställa även om jag får den 100 tkr billigare. Men det blir helt klart mer intressant än om jag måste betala fullt pris. :)
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare

Inlägg av JGur »

Gick priset precis upp här i Sverige med till 1.6 milj?
// Mikael
SugSnigel

Inlägg av SugSnigel »

Jupp, ökade 100 000:-
Model S 90D 2016 - S
Model 3 LR 2020 - S
Model X 100D 2017 - S
Model S 75D 2017 - S
Model 3 LR 2019 - S
2 x Model Y P 2022 - S
Model S 2023 Plaid - S
Model SPL -19 - S
E - Golf -15
Maxus Euniq -22
Mercedes Kleemann SLK55K S8
Beställd CyberTruck Tri x 2
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Då fick jag min FSD på köpet då.. skönt att äntligen känna som att jag gjort en bra affär.. ;)
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Leverans medio 2022 i USA på plaid+, trist.
D4E32B9D-D832-4795-B083-D45E093650AD.png
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Är det pga sjukt många förbokningar?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

NEO skrev:
Leverans medio 2022 i USA på plaid+, trist.
D4E32B9D-D832-4795-B083-D45E093650AD.png
Står "Slutet av 2021" på svenska sidan.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Bjelke skrev:
Är det pga sjukt många förbokningar?
Gissar att det nog snarare är på grund av produktionsförseningar med 4680-cellerna och att få till alla ändringar kopplat till att ha batterierna som en del av karossen?

Elon sa i senaste Joe Rogan (i Feburari) när de diskuterade Plaid+ att "den kommer nog om cirka ett år" typ sådär lite lagom Elon-luddigt. Om Elon säger ett år i det sammanhanget (vilket skulle vara Februari 2022 för USA) så känns Mid 2022 ganska rimligt.

För Europa lär det väl dröja till höst/vinter 2022 isåfall innan de dyker upp?
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Jag tror jag behåller beställningen på standard-Plaid och lägger milen på den tills + kommer.. Har känts rätt från början, nu börjar jag förstå varför.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Då får man en bil som har 10års jubileum på design :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

HelectriC skrev:
Plaid+ Vintage :)
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Intressant diskussion här.

Det ryktas om om att Tesla har problem med elektroden till 4680-batterierna:
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Jag kommer behålla min reservation på min plaid +.
Frågade idag i trosta och fick info om att plaid+ kommer att förmodligen vara bredare än vanliga plaiden.
Fick ingen info om att just min beställning var försenad, men kommer säkert få info om det till sommaren säkert att jag får vänta till vintern 2022.....
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
First

Inlägg av First »

Beställde plaid + ett par dagar innan prishöjningen och min beställningsbekräftelse har det lägre priset. Kan Tesla höja priser på beställningsbekräftade bilar?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

First skrev:
Beställde plaid + ett par dagar innan prishöjningen och min beställningsbekräftelse har det lägre priset. Kan Tesla höja priser på beställningsbekräftade bilar?
De har historiskt behållit priset om man inte gjort några förändringar i beställningen. De som beställde innan strax innan refreshen fick dock valet att lägga ny beställning eller få lite sänkt pris på nya versionen som kostade mer. Bilen de hade lagt en beställning på tillverkas inte mer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

HelectriC skrev:
Jag skulle nog påstå att det datumet har passerats. Om två veckor är det 12 år sedan första versionen av Model S visades.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Får väl se om Plaid+ eller Roadster 2 eller FSD eller Cybertruck eller Semi finns först i verkligheten...
(och nu blir jag väl attackerad av de som tycker att Tesla inte gör något fel)

Finns kanske ett mönster om att lova runt och hålla tunt? Måste säga att Tesla är fascinerande dåliga på att leverera det som presenteras.

:roll:

Trist, hade hoppats på en Plaid+ till nästa sommar...
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

thebishop skrev:
Får väl se om Plaid+ eller Roadster 2 eller FSD eller Cybertruck eller Semi finns först i verkligheten...

Finns kanske ett mönster om att lova runt och hålla tunt? Måste säga att Tesla är fascinerande dåliga på att leverera det som presenteras.

Står sent 2021 om man beställer nu, verkar samma i flera europeiska länder. Berlin byggd ;)
Hoppet är det sista som överger
6D97DF18-DAD6-4360-AB27-6F92728D6E4A.jpeg
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare

Inlägg av tor »

thebishop skrev:

Vad är det som Tesla inte levererat? Jag menar större saker som en bilmodel eller funktion? Dom har varit sena på mycket (model 3, X osv). Värsta exemplet är väl FSD som ju inte ens finns (FSD beta anser jag inte vara FSD som dom sagt att det ska bli). Men bortsett från det har dom väl bara vara sena?

Jag brukar säga att Elon alltid levererar men aldrig i tid :) osäker på FSD men roadster, semi och cybertruck känner jag mig säker på att dom kommer. Frågan är när :D
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

tor skrev:
thebishop skrev:

Vad är det som Tesla inte levererat? Jag menar större saker som en bilmodel eller funktion? Dom har varit sena på mycket (model 3, X osv). Värsta exemplet är väl FSD som ju inte ens finns (FSD beta anser jag inte vara FSD som dom sagt att det ska bli). Men bortsett från det har dom väl bara vara sena?

Jag brukar säga att Elon alltid levererar men aldrig i tid :) osäker på FSD men roadster, semi och cybertruck känner jag mig säker på att dom kommer. Frågan är när :D
Jag tycker att när det börjar vara flera år sent, då har man inte levererat. Se ex. Roadster 2 eller Semi. FSD som du nämner är ju ett skämt.
Den AP1-bil jag köpte skulle ju åka och möta en på privat mark med Summon. Eller hur.

Missförstå mig rätt, jag gillar min bil och vill gärna köpa en ny Plaid+, men börja bli sjukt luttrad nu på att lova runt och hålla tunt som Elon och hans mannar gör. Det är bara sjukt oproffsigt och enda sättet att få Tesla att bli bättre är ju att kommunicera att det bara upplevs inkompetent och kasst av omvärlden.

Stor respekt för vad Elon åstadkommer, men det ursäktar inte sådana här grova missar och ofta direkt missvisande information.

Sen var jag ju lovad en automatiskt stängande laddlucka på min P85D när jag köpte den 2015, den är fortfarande inte levererad...
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Skriv svar