Måste vara större än en XC60, både i bagage och i kupé förutom kanske takhöjden?MWall skrev:Den är väl ok. Frågan är hur det står till med ljuddämpning och upplevd kvalitet. Är ju trots allt en Hyundai och även om Hyundai är inne på en klassresa uppåt så är de inte riktigt framme. Eller? Ja den frågan återstår väl att få svar på.
En annan sak är att det är sjukt att den ses som "billig". Elbilar har verkligen gjort många fartblinda vad gäller priserna. En bil som börjar på nära en halv miljon är inte billig. Visst får man bidrag och visst sparar man en del på bränsle. Men ändå. Det är ju inte ens en fullstor kärra utan en mellanklass-SUV. Om ens det? Är den lika stor som en XC60?
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Ioniq 5 FE AWD
Re: Förboka din Ioniq 5
Ni i Norge har ju politiker som är 10x duktigare än våra svenska politiker. Men lösningen finns ju klar och serverad (ni har ju visat vägen).HelectriC skrev:Lättare att acceptera 500.000 i Norge när en vilken som helst tråk-diesel familjebil kostar 700.000 här. Jag förstår verkligen de som tvivlar i Sverige. Tveksamt om jag hade kört elbil om jag bott i Sverige. Att betala dubbelt så mycket för en elbil kontra fossil hade nog tagit emot en hel del.
Samma sak hade ju gått att lösa här, men våra politiker är kanske allt för stolta för att kopiera hur ni gjort i Norge.
Är troligen en fråga främst om NIHS.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja om det stämmer så har de ordnat så elbilar kostar lika mycket som fossilbilar.
Men man måste komma ihåg att norska löner och priser är högre. Ca 30% (fast på elbilar är de ju betydligt billigare) så räknat på hur länge man måste spara är no betydligt längre fram än Sverige. Sedan finns det andra områden där de är bakom flötet (bara lyssna på hur de pratar, vad är de, 5 år? hehe)
Men man måste komma ihåg att norska löner och priser är högre. Ca 30% (fast på elbilar är de ju betydligt billigare) så räknat på hur länge man måste spara är no betydligt längre fram än Sverige. Sedan finns det andra områden där de är bakom flötet (bara lyssna på hur de pratar, vad är de, 5 år? hehe)
Re: Förboka din Ioniq 5
Mindre.Mickep skrev:Ja om det stämmer så har de ordnat så elbilar kostar lika mycket som fossilbilar.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förboka din Ioniq 5
Det med språket förstår jag inte helt. Dom tycker svenska är lika komiskt som andra hållet, så det handlar nog bara om hur van man är med olika språk.Mickep skrev:Ja om det stämmer så har de ordnat så elbilar kostar lika mycket som fossilbilar.
Men man måste komma ihåg att norska löner och priser är högre. Ca 30% (fast på elbilar är de ju betydligt billigare) så räknat på hur länge man måste spara är no betydligt längre fram än Sverige. Sedan finns det andra områden där de är bakom flötet (bara lyssna på hur de pratar, vad är de, 5 år? hehe)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 251
- Blev medlem: 09 jan 2020 17:57
Re: Förboka din Ioniq 5
Den har längre axelavstånd och hjulbas än en Audi A8. Så den borde vara extremt rymlig inuti.MrRun skrev:Måste vara större än en XC60, både i bagage och i kupé förutom kanske takhöjden?MWall skrev:Den är väl ok. Frågan är hur det står till med ljuddämpning och upplevd kvalitet. Är ju trots allt en Hyundai och även om Hyundai är inne på en klassresa uppåt så är de inte riktigt framme. Eller? Ja den frågan återstår väl att få svar på.
En annan sak är att det är sjukt att den ses som "billig". Elbilar har verkligen gjort många fartblinda vad gäller priserna. En bil som börjar på nära en halv miljon är inte billig. Visst får man bidrag och visst sparar man en del på bränsle. Men ändå. Det är ju inte ens en fullstor kärra utan en mellanklass-SUV. Om ens det? Är den lika stor som en XC60?
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja precis och bagaget är 527l plus frunk plus ca 70-100l till, beroende på hur man räknar, genom att man kan flytta fram bakre sätesraden (man verkar ju kunna få plats med benen då också).Force-Walker skrev:Den har längre axelavstånd och hjulbas än en Audi A8. Så den borde vara extremt rymlig inuti.MrRun skrev:Måste vara större än en XC60, både i bagage och i kupé förutom kanske takhöjden?MWall skrev:Den är väl ok. Frågan är hur det står till med ljuddämpning och upplevd kvalitet. Är ju trots allt en Hyundai och även om Hyundai är inne på en klassresa uppåt så är de inte riktigt framme. Eller? Ja den frågan återstår väl att få svar på.
En annan sak är att det är sjukt att den ses som "billig". Elbilar har verkligen gjort många fartblinda vad gäller priserna. En bil som börjar på nära en halv miljon är inte billig. Visst får man bidrag och visst sparar man en del på bränsle. Men ändå. Det är ju inte ens en fullstor kärra utan en mellanklass-SUV. Om ens det? Är den lika stor som en XC60?
Ioniq 5 FE AWD
Re: Förboka din Ioniq 5
Låter ju hyfsat. Men det är väl ungefär som en X3 som har 550 liter. XC60 var faktiskt mindre i bagaget än jag trodde. Bara 483 liter. Ännu mindre om det är hybriden.MrRun skrev:Ja precis och bagaget är 527l plus frunk plus ca 70-100l till, beroende på hur man räknar, genom att man kan flytta fram bakre sätesraden (man verkar ju kunna få plats med benen då också).Force-Walker skrev:Den har längre axelavstånd och hjulbas än en Audi A8. Så den borde vara extremt rymlig inuti.MrRun skrev:Måste vara större än en XC60, både i bagage och i kupé förutom kanske takhöjden?MWall skrev:Den är väl ok. Frågan är hur det står till med ljuddämpning och upplevd kvalitet. Är ju trots allt en Hyundai och även om Hyundai är inne på en klassresa uppåt så är de inte riktigt framme. Eller? Ja den frågan återstår väl att få svar på.
En annan sak är att det är sjukt att den ses som "billig". Elbilar har verkligen gjort många fartblinda vad gäller priserna. En bil som börjar på nära en halv miljon är inte billig. Visst får man bidrag och visst sparar man en del på bränsle. Men ändå. Det är ju inte ens en fullstor kärra utan en mellanklass-SUV. Om ens det? Är den lika stor som en XC60?
Re: Förboka din Ioniq 5
Visst är det så. Du har helt rätt. Man har blivit totalt fartblind. Helt sjukt egentligen, bara för att den inte kostar över en miljon så upplever man den som billig. För 6 år sedan hade jag idiotförklarat alla som hade sagt till mig att jag någonsin skulle köpa en bil för över 500k. Aldrig i livet hade jag sagt då. Och då hade jag ändå betydligt bättre ekonomi än idag. Och då behövde jag verkligen en bra bil eftersom jag körde minst 10 mil om dagen. På något vis har det gått otroligt snett nånstans. Kanske dags att vakna.MWall skrev:En annan sak är att det är sjukt att den ses som "billig". Elbilar har verkligen gjort många fartblinda vad gäller priserna. En bil som börjar på nära en halv miljon är inte billig. Visst får man bidrag och visst sparar man en del på bränsle. Men ändå. Det är ju inte ens en fullstor kärra utan en mellanklass-SUV. Om ens det? Är den lika stor som en XC60?


e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag har tidigare alltid tyckt det räckt med en bil som är billig, fyller familjebehoven och flyttar oss från A till B och det har våra bilar gjort. Har alltid småskrattat inombords åt de som köper bilar för flera hundra tusen och tyckt att vår bil gör ju samma jobbmati skrev:Visst är det så. Du har helt rätt. Man har blivit totalt fartblind. Helt sjukt egentligen, bara för att den inte kostar över en miljon så upplever man den som billig. För 6 år sedan hade jag idiotförklarat alla som hade sagt till mig att jag någonsin skulle köpa en bil för över 500k. Aldrig i livet hade jag sagt då. Och då hade jag ändå betydligt bättre ekonomi än idag. Och då behövde jag verkligen en bra bil eftersom jag körde minst 10 mil om dagen. På något vis har det gått otroligt snett nånstans. Kanske dags att vakna.MWall skrev:En annan sak är att det är sjukt att den ses som "billig". Elbilar har verkligen gjort många fartblinda vad gäller priserna. En bil som börjar på nära en halv miljon är inte billig. Visst får man bidrag och visst sparar man en del på bränsle. Men ändå. Det är ju inte ens en fullstor kärra utan en mellanklass-SUV. Om ens det? Är den lika stor som en XC60?![]()



Tror det har mycket att göra med teknikintresse, miljömedvetenhet och viljan att sätta familjen i en modernare säkrare bil som lett till att det gått så långt att vi kanske kommer landa en I5 FE (beställd men bestämmer oss efter provkörning).
Skulle dock aldrig kunna tänka mig att byta till en nyare fossilbil, då behåller jag hellre vår 15 år gamla bil.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Förboka din Ioniq 5
Hittar du en bra beg. 10 år gammal V70 eller XC90 så har du en enormt bra och säker bil att sätta familjen i (även om det inte löser de två andra sakerna som en ny BEV gör).MrRun skrev:Tror det har mycket att göra med teknikintresse, miljömedvetenhet och viljan att sätta familjen i en modernare säkrare bil

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förboka din Ioniq 5
Amerikanerna(antar jag dom är) verkar inte så imponerade om man läser kommentarerna på denna.dd88 skrev:
Annars tycker jag mig bara ha läst 99% positiva kommentarer på andra videor.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Förboka din Ioniq 5
Det är sant och dom är väl också hyfsat billiga att underhålla förutom att det är mer teknik och pryttlar ,än på vår Subaru, som kan börja krångla med åren. Känns inte lika värt att lägga pengarna på. Så.... lika bra att köpa helt ny elbil.martinot skrev:Hittar du en bra beg. 10 år gammal V70 eller XC90 så har du en enormt bra och säker bil att sätta familjen i (även om det inte löser de två andra sakerna som en ny BEV gör).MrRun skrev:Tror det har mycket att göra med teknikintresse, miljömedvetenhet och viljan att sätta familjen i en modernare säkrare bil


Ioniq 5 FE AWD
Re: Förboka din Ioniq 5
Är det mest utseendet de inte gillar (är väl ingen fan av exteriören heller skall jag erkänna, lite för rymdskepp och plastig för min smak)?MrRun skrev:Amerikanerna(antar jag dom är) verkar inte så imponerade om man läser kommentarerna på denna.
Annars tycker jag mig bara ha läst 99% positiva kommentarer på andra videor.
Isf. kan ju KIA EV6 kanske vara ett bra alternativ? Tycker den ser ganska fin ut (förutom plastkanterna i svart).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förboka din Ioniq 5
Angående svarta plastkanterna på EV6. tre alt:
1) köp GT-line = lackade i karossfärg
2) välj mörk lack = syns mindre
3) välj grundversionen då blanksvarta står uppräknade först på plus-nivån. Dock kan ingen svara på hur de ser ut på grundnivån. Antingen mattsvart plast eller trots allt som på plus-nivå.
1) köp GT-line = lackade i karossfärg
2) välj mörk lack = syns mindre
3) välj grundversionen då blanksvarta står uppräknade först på plus-nivån. Dock kan ingen svara på hur de ser ut på grundnivån. Antingen mattsvart plast eller trots allt som på plus-nivå.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Förboka din Ioniq 5
Jo, det är precis så jag själv hade gjort om jag är intresserad av en bil som har svart "SUV-plast" runt bilen (tyvärr är det allt för vanligt hos många tillverkare).Leo skrev:Angående svarta plastkanterna på EV6. tre alt:
1) köp GT-line = lackade i karossfärg
2) välj mörk lack = syns mindre

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förboka din Ioniq 5
Alltså jag är hyfsat teknikintresserad, jag är ju ändå dataingenjör i grunden, ett visst intresse för teknik finns där alltså nånstans.MrRun skrev:Tror det har mycket att göra med teknikintresse, miljömedvetenhet och viljan att sätta familjen i en modernare säkrare bil som lett till att det gått så långt att vi kanske kommer landa en I5 FE (beställd men bestämmer oss efter provkörning).

Priset låg runt 250k eller nåt sånt. Visserligen min dyraste bil nånsin fram tills dess, men fortfarande ljusår från vad jag spenderat de senaste åren på elbilar.
Däremot har jag aldrig brytt mig om säkerheten när det gällde val av bil. Det är faktiskt enda faktorn jag aldrig har tittat på. Jag sitter ändå nästan alltid ensam i bilen. Ingen familj att ta hänsyn till.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Zalman3 skrev:Vad Nissan håller på med förstår jag inte.Denna stora volymmarknad trodde jag att VW, Nissan eller kineserna.
Deras kommande Ariya får det tufft.
https://alltomelbil.se/elbilen-nissan-a ... cos-gator/Nissan Ariya lanseras i början av 2022. Den rymliga elsuven kommer att kosta strax över 500 000 kronor avslöjade Nissan under en svensk premiärvisningen tidigare i år.
Kostar Nissan Ariya över 500.000kr blir den svårsåld.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
Jo, känns dom de då kommer få lite uppförsbacke isf.Zalman3 skrev:Zalman3 skrev:Vad Nissan håller på med förstår jag inte.Denna stora volymmarknad trodde jag att VW, Nissan eller kineserna.
Deras kommande Ariya får det tufft.https://alltomelbil.se/elbilen-nissan-a ... cos-gator/Nissan Ariya lanseras i början av 2022. Den rymliga elsuven kommer att kosta strax över 500 000 kronor avslöjade Nissan under en svensk premiärvisningen tidigare i år.
Kostar Nissan Ariya över 500.000kr blir den svårsåld.
Jag hoppas att de går bra för de (ju flera BEV att välja på, ju bättre för oss kunder och övergången till el), men känns som de hamnar i ett svårt mellanläge. Ovanifrån kommer de riskera att klämmas till när (inte om) Tesla sänker priserna på basmodellen av MY lite längre fram, och underifrån så kommer de pressas hårt av de mycket både tekniskt kompetenta och prisvärda IQ5 och EV6.
Kan bli ett tufft marknadsläge för Ariya, men jag hoppas att Nissan ändå reder ut det.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag frågade den lokala åf igår om när man kan förvänta sig leverans av Ioniq 5 om man beställer idag. Han sa att han inte ens kan lägga beställningar nu. Möjligen kan man få beställa i slutet av året, och förvänta sig leveranstid på 12 månader efter det.
Re: Förboka din Ioniq 5
Kul, jag fick mail med en länk där det går att följa utvecklingen runt bilen. Nu är den tydligen färdigproducerad och ska skickas med båt hit.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
P45 eller ”normala” Ioniq 5?HelectriC skrev:Kul, jag fick mail med en länk där det går att följa utvecklingen runt bilen. Nu är den tydligen färdigproducerad och ska skickas med båt hit.
Re: Förboka din Ioniq 5
Rub it in, har sett att Hyundai Norge verkar ha helt annan (central?) uppföljning och kommunikation än i Sverige.HelectriC skrev:Kul, jag fick mail med en länk där det går att följa utvecklingen runt bilen. Nu är den tydligen färdigproducerad och ska skickas med båt hit.


Ioniq 5 FE AWD