Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2295
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag skulle faktiskt uppskatta ståbord med tak, som vid rastplats Ångersjön.

De går att använda året runt, oavsett väder.

Skönt att sräcka ut benen lite vid en laddpaus.

Men visst är Circle K i Fjelie inte så tokigt heller.
Angersjön.jpg
Cirkel_K.jpg
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

Off Grid Byggaren skrev:
Jag skulle faktiskt uppskatta ståbord med tak, som vid rastplats Ångersjön.

De går att använda året runt, oavsett väder.

Skönt att sräcka ut benen lite vid en laddpaus.

Men visst är Circle K i Fjelie inte så tokigt heller.
Angersjön.jpg
Cirkel_K.jpg
Så den enda gången det "taket" skyddar mot t.ex. regn är när det endast regnar från baksidan mot laddarna..
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

Hur är det egentligen med circle k laddarna som det inte står Ionity på vs Ionity laddarna där det står circle k på? Definieras alla som Ionity eller bara de som har ”Ionity” överst på stolpen?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

HelectriC skrev:
Hur är det egentligen med circle k laddarna som det inte står Ionity på vs Ionity laddarna där det står circle k på? Definieras alla som Ionity eller bara de som har ”Ionity” överst på stolpen?
CK har börjat installera sina egna laddare, vilket är bra och ökar utbudet och konkuransen i mitt tycke.
Aida
Inlägg: 965
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Aida »

Gargamel skrev:
HelectriC skrev:
Hur är det egentligen med circle k laddarna som det inte står Ionity på vs Ionity laddarna där det står circle k på? Definieras alla som Ionity eller bara de som har ”Ionity” överst på stolpen?
CK har börjat installera sina egna laddare, vilket är bra och ökar utbudet och konkuransen i mitt tycke.
Finns det CK-stationer med både Ionity och deras egna laddare?
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

Aida skrev:
Gargamel skrev:
HelectriC skrev:
Hur är det egentligen med circle k laddarna som det inte står Ionity på vs Ionity laddarna där det står circle k på? Definieras alla som Ionity eller bara de som har ”Ionity” överst på stolpen?
CK har börjat installera sina egna laddare, vilket är bra och ökar utbudet och konkuransen i mitt tycke.
Finns det CK-stationer med både Ionity och deras egna laddare?
Den nyare CK i kungens kurva har bee och CK (dock vet jag inte om den öppnat än)
Det är väl det närmaste jag känner till med dubbelföretag-laddare, fast sedan så räknar inte egentligen in bee i värdefulls laddställe, så kanske inte egentligen..
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

Gargamel skrev:
HelectriC skrev:
Hur är det egentligen med circle k laddarna som det inte står Ionity på vs Ionity laddarna där det står circle k på? Definieras alla som Ionity eller bara de som har ”Ionity” överst på stolpen?
CK har börjat installera sina egna laddare, vilket är bra och ökar utbudet och konkuransen i mitt tycke.
Ok, och de kan man inte ladda med genom Ionity?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 955
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R_Edvinsson »

HelectriC skrev:
Gargamel skrev:
HelectriC skrev:
Hur är det egentligen med circle k laddarna som det inte står Ionity på vs Ionity laddarna där det står circle k på? Definieras alla som Ionity eller bara de som har ”Ionity” överst på stolpen?
CK har börjat installera sina egna laddare, vilket är bra och ökar utbudet och konkuransen i mitt tycke.
Ok, och de kan man inte ladda med genom Ionity?
Nej de laddar du med via CirkleK appen och är för tillfället gratis.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

Hur raderar man dubbla inlägg?
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 2 gång.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

Kul, bilder, apropå laddupplevelse. På vintern i snöhagelstorm vid en laddare ute i ingenstans och laddluckan har fryst fast, laddaren trilskas och man fryser om händerna, måste ringa support… ja hm.. näe har läst ett och annat sånt inlägg här. Det är då det stora vemodet rullar in…. Upplevelse -10?

Det Blir spännande att höra hur nyblivna elbilsägare kommer att reagera vid snabbladdarna på sportlovet. Om inte annat lär det bli press på att bygga fler laddare.

Nä nu ska vi fortsätta njuta av sommaren. Hm en av mina sämre laddupplevelser var när jag blev uppmanad av supporten att dra i nödstoppet på laddluckan , det är väldigt geggigt att komma åt spaken. Men nu funkar charge drive laddarna bättre, så har inte med Ionity att göra. Tak över laddarna som på en mack efterfrågas.
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

Nu har jag kört mina 7 timmar till emmaboda.
LAndade i norrköping igen. Den jag felanmälde i början av veckan var fortfarande trasig. Dessutom strulare 4:an rejält för de som laddade där.
De fick laddarn före mig och jag behövde ladda en timma för att komma till nästa ställe enligt bilen.
De var fortfarande kvar när jag åkte och hörde damen i sällskapet säga något som "Se nu har alla andra hunnit ladda och åkt" (eller liknande innebörd), de fick säkert bara 3kW eller nåt.

När jag kom till norrköping så blev jag #2 i kön till de 4 laddarna (1 trasig/ringa-för-att-få-ladda) och en strulig.
Medans jag laddar min timma, så kommer det 4 andra bilar för att köa, och när jag körde iväg så kom det 2 st till för att köa.. Så 4 st laddare fär 2.5 funkar är dåligt på just den platsen, där "alla" verkar passera med elbil.

Körde vidare till oskarshamn, en upptagen laddare, en trasig laddare...
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7715
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mikebike »

Ladda en timme varje gång?

I förrgår laddade jag 9-100% på en halvtimme i Linköping och sedan en kvart i Ulricehamn. 45 minuter för 45 mil ungefär.
Det tyckte jag var mycket, men anledningen var att jag hade två cyklar på taket....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

mikebike skrev:
Ladda en timme varje gång?

I förrgår laddade jag 9-100% på en halvtimme i Linköping och sedan en kvart i Ulricehamn. 45 minuter för 45 mil ungefär.
Det tyckte jag var mycket, men anledningen var att jag hade två cyklar på taket....
en gångm i norrköping, enligt bilen skulle jag göra det.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

Hur lång var kön? 2 -6 st? Hur länge behövde de köa? Låter som laddningshelvetet redan är här.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

Swede1 skrev:
Hur lång var kön? 2 -6 st? Hur länge behövde de köa? Låter som laddningshelvetet redan är här.
typ 5 eller 6 när jag å en annan åkte (inkl de 2 som då kom)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5571
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gustafsson »

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Edward123
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Edward123 »

Skulle ladda i Varberg för någon timme sedan. 2 av 4 ur funktion, de som fungerade upptagna... körde vidare...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11720
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Gustafsson skrev:
Diess skulle bett sin polare Elon om att få låna en Tesla under semestern.

Men det är verkligen strongt av Diess att stå ut med och själva testa att använda sina egna produkter som de säljer, lite under mottot "eat you own dogfood". All cred till honom för det!

Dieselgate och Diess är det som kommer rädda VAG till en ljus framtid.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
biffen
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 apr 2021 20:25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av biffen »

Edward123 skrev:
Skulle ladda i Varberg för någon timme sedan. 2 av 4 ur funktion, de som fungerade upptagna... körde vidare...
Samma här idag, sneglar man bortåt finns en uppsjö av Teslaladdare. Undrar om de på riktigt trodde att 4:a (2) skulle räcka.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Nu verkar ju ionity ha för avsikt att uppgradera till 6 laddare där det är möjligt. Det skulle innebära åtminstone 3-4 tillgängliga laddare per site om man utgår ifrån att 25-50% i princip alltid är ur funktion.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av helix »

Nu är Ionity Gävle igång efter en ovanligt lång resa från byggstart till öppnande:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... vle/gemqmz

Ionity har idag också öppnat sin första station i Polen strax söder om Gdansk. Verkar dock vara ur funktion i skrivande stund och bara 2 stolpar:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... ask/pjzrz5

Inte Ionity, men Recharge/Fortum har i dagarna slagit på strömmen till snabbladdaren i Örnsköldsvik:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... vik/nz9qmw
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11720
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

helix skrev:
Nu är Ionity Gävle igång efter en ovanligt lång resa från byggstart till öppnande:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... vle/gemqmz

Ionity har idag också öppnat sin första station i Polen strax söder om Gdansk. Verkar dock vara ur funktion i skrivande stund och bara 2 stolpar:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... ask/pjzrz5

Inte Ionity, men Recharge/Fortum har i dagarna slagit på strömmen till snabbladdaren i Örnsköldsvik:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... vik/nz9qmw
Tack för uppdatering!

Äntligen händer lite hos andra laddnät. Klart cred till Ionity för dessa nya stationer iaf.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av heldiggrisen »

Läste i EQS-tråden att det följer med 1 år ”ionity unlimited”.
Finns den prenumerationen att köpa till för andra än Daimler?
Hoppsan_84
Inlägg: 268
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Gävle saknas i Ionity appen igen och i ChargeFinder har den okänd status.
Hoppsan_84
Inlägg: 268
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Här om dagen var det en busschaufför som hade en dålig dag på jobbet i Värnamo.
FC9019F8-5FC4-4F91-8398-ACCBD63F77C4.jpeg
Skriv svar