Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av dd88 »

Min telefon om fem år kan även den vara snabbare än de tio snabbaste idag. Blir alltid konstigt när man jämför saker som inte finns med vad som är aktuellt idag. Speciellt inom ett område som teknik.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7491
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av fth »

dd88 skrev:
Min telefon om fem år kan även den vara snabbare än de tio snabbaste idag. Blir alltid konstigt när man jämför saker som inte finns med vad som är aktuellt idag. Speciellt inom ett område som teknik.
Det var som sagt lite oklart hur långt dom faktiskt kommit med produktionssättning av Dojo, men jag förstod det som att den kapaciteten kommer att upnås i närtid. Placeringarna på TOP500 förändras inte särskilt snabbt, nuvarande ettan har haft den positionen i snart två år, så att Dojo tar förstaplatsen om >1 EFLOP uppnås inom 1-2 år är nog tämligen säkert.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7533
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av TiborBlomhall »

Artikeln om Tesla AI Day ute nu:

https://teslaclubsweden.se/tesla-ai-day/
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1317
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:

Att driva företag är svårt, mycket svårt.
Extremerna är att bara ekonomer får bestämma som tycker att man ska ha ett minimum av utgifter.
Och helst outsourca allt, lägga på en peng, och sälja med vinst.
Då ska man kanske tänka efter i ett aktiebolag. Där har man ju krav/förväntningar från aktieägarna.
Zalman3 skrev:
Det väsensskilda mellan Elon/Tesla och andra företag är inställningen till ett misslyckande.
De traditionella bilföretagen är livrädda för misstag. Man vill ha armlängds avstånd till vad som är teknisk möjligt.
Jag tror personligen skillnaden mer är, att Tesla inte historisk sett har straffats stort (på aktiekursen) vid misslyckande. Samtidigt finns det massor med "fanboys" som försvarar Tesla med allt dom har.

Refresh av S och X måste väl gå in under misslyckande om man ska se till leveranserna av dom. Det verkar inte att ha haft någon direkt påverkning på aktiekursen.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av Jordad »

Credde skrev:
Jag tror personligen skillnaden mer är, att Tesla inte historisk sett har straffats stort (på aktiekursen) vid misslyckande. Samtidigt finns det massor med "fanboys" som försvarar Tesla med allt dom har.

Refresh av S och X måste väl gå in under misslyckande om man ska se till leveranserna av dom. Det verkar inte att ha haft någon direkt påverkning på aktiekursen.
Tesla har blivit straffade rejält. Första halvåret 2019 var skit och aktien förlorade mycket i värde pga det.

Aktieägare bryr sig om tillväxt och vinst och Tesla har presterat sjukt bra i år. Därför bryr sig ingen om förseningar för S/X.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6934
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
Syftet med denna AI dag var ju att locka kompetent personal.
Tror ni Tesla lyckades med detta?
Jag tror inte att Tesla har den bästa möjligheten att vinna i självkörning. Det var ingenting man egentligen visade idag som var i framkant. Det blir mer och mer tydligt ju mer man skrapar att Tesla har problem med att hålla fast i HW3 och gamla kameror när konkurrenterna både har bättre kameror, Lidar och HD-kartor. Det är egentligen ingenting man gör i mjukvara som inte konkurrenterna redan gör eller gjort för flera år sedan.

Därmed tror jag inte heller dom kan locka till sig dom bästa. Elon skrämmer nog bort några han också, när han försöker svara på saker på Q&A på slutet. Pinsamt.

Dojo verkar ju dom inte ens själva övertygade om att den kan skala. Locality problem, lyssna på frågan från an som forskade på det.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av samuelsu »

TiborBlomhall skrev:
Artikeln om Tesla AI Day ute nu:

https://teslaclubsweden.se/tesla-ai-day/
Bra sammanfattat!
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av TeslaTissel »

TiborBlomhall skrev:
Artikeln om Tesla AI Day ute nu:

https://teslaclubsweden.se/tesla-ai-day/
Tycker verkligen du fångat essensen av Tesla AI - Day.

Så länge man inte är insatt i ett komplext ämne - låt oss säga som exempel Steven Hawkins teorier om Svarta hål, (de har just bekräftats vara riktiga) - så är vi oftast helt oförstående.
Det är först när de verkliga experterna tar fram pedagogiska bilder av hur dessa Svarta hål och hur resten av universum påverkas som vi inser vad de betyder, - och till och med kan se runt dem - då tiden böjer sig i universum.

Det är vad Tesla lyckades med alldeles utomordenligt.

Tyvärr ser vi kritik direkt av just TESLA-BOT.

Det är synd och jag.tror ELON MUSK är helt rätt ute med det.

Han ser TESLA-BOT som ett koplement till Mars och människans möjligheter där.

Men missa inte ta till vänster nu om älgen som just vände på vägen till höger.
En framtida TESLA grejar den situationen - :D
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Det var ingenting man egentligen visade idag som var i framkant. Det blir mer och mer tydligt ju mer man skrapar att Tesla har problem med att hålla fast i HW3 och gamla kameror när konkurrenterna både har bättre kameror, Lidar och HD-kartor. Det är egentligen ingenting man gör i mjukvara som inte konkurrenterna redan gör eller gjort för flera år sedan.
Det här stämmer inte alls.

Tesla är den enda som utvecklar autonomi med hårdvara som är tillräckligt kraftfull för så detaljerat vector space och planner som man beskrev under AI-dagen. Det faktumet öppnar även upp för Tesla att använda samma lösning för mängder av ytterligare applikationer. Ingen annan utvecklare är i närheten där. Waymo och andra med sina HD-kartor och programmerade funktioner är mycket begränsade i vilka ytterligare applikationer som deras teknologi kan appliceras på.

Däremot är Teslas strategi komplicerad och det borde därför ta längre tid för Tesla att nå liknande funktionalitet jämfört med de som har en enklare men mer begränsad strategi. Det faktum att Tesla ändå har kommit så långt som man har gjort är imponerande.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av dd88 »

fth skrev:
dd88 skrev:
Min telefon om fem år kan även den vara snabbare än de tio snabbaste idag. Blir alltid konstigt när man jämför saker som inte finns med vad som är aktuellt idag. Speciellt inom ett område som teknik.
Det var som sagt lite oklart hur långt dom faktiskt kommit med produktionssättning av Dojo, men jag förstod det som att den kapaciteten kommer att upnås i närtid. Placeringarna på TOP500 förändras inte särskilt snabbt, nuvarande ettan har haft den positionen i snart två år, så att Dojo tar förstaplatsen om >1 EFLOP uppnås inom 1-2 år är nog tämligen säkert.

/fth
Nästa år ska den driftas, sen kommer den utvecklas. Så färdig med full kapacitet om 3-5 år är väl inte helt orimligt i Tesla-tid.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7491
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av fth »

dd88 skrev:
Nästa år ska den driftas, sen kommer den utvecklas. Så färdig med full kapacitet om 3-5 år är väl inte helt orimligt i Tesla-tid.
Så kan det förstås bli, jag är nog lite mer optimistisk än så, men oavsett vem som får rätt så kommer Dojo sannolikt hamna på plats 1-3 på TOP500.

1.1 EFLOP är ju många gånger högre kapacitet än nuvarande topp-noteringar, och som sagt, det rör sig inte så snabbt på den här listan.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6934
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Det var ingenting man egentligen visade idag som var i framkant. Det blir mer och mer tydligt ju mer man skrapar att Tesla har problem med att hålla fast i HW3 och gamla kameror när konkurrenterna både har bättre kameror, Lidar och HD-kartor. Det är egentligen ingenting man gör i mjukvara som inte konkurrenterna redan gör eller gjort för flera år sedan.
Det här stämmer inte alls.

Tesla är den enda som utvecklar autonomi med hårdvara som är tillräckligt kraftfull för så detaljerat vector space och planner som man beskrev under AI-dagen. Det faktumet öppnar även upp för Tesla att använda samma lösning för mängder av ytterligare applikationer. Ingen annan utvecklare är i närheten där. Waymo och andra med sina HD-kartor och programmerade funktioner är mycket begränsade i vilka ytterligare applikationer som deras teknologi kan appliceras på.

Däremot är Teslas strategi komplicerad och det borde därför ta längre tid för Tesla att nå liknande funktionalitet jämfört med de som har en enklare men mer begränsad strategi. Det faktum att Tesla ändå har kommit så långt som man har gjort är imponerande.
Du säger att i princip att Tesla gör det så svårt för sig så att det kommer att ta längre tid och vara mer komplicerat än för konkurrenterna?

Det låter som något en dålig förlorare skulle säga.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1623
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av renes »

spacecoin skrev:
Du säger att i princip att Tesla gör det så svårt för sig så att det kommer att ta längre tid och vara mer komplicerat än för konkurrenterna?
Tesla försöker lösa ett annat problem än Waymo et.al. Ett problem som är många gånger svårare, men har en helt annan payback, nämligen en generaliserad metod för att upptäcka, kartlägga och hantera omgivningen i realtid, oavsett vilken omgivning det är. Med tillämpning inom självkörande bilar, androida robotar i samhället samt med all sannolikhet på Mars. I det sammanhanget är det häpnadsväckande hur långt Tesla har kommit och hur långt före konkurrenterna de är.

Waymo försöker köra bilar "på räls" inom välmappade områden i utvalda städer. "Orders of magnitude" enklare.

På så vis kommer Waymo ha självkörande taxis i ett antal städer före Tesla, men det är helt irrelevant i det större sammanhanget. Och det större sammanhanget är en AI som assisterar människan i bland annat bilkörning, men även i arbete, olika uppdrag och supportfunktioner, m.m.

Mao, lyft blicken lite grann, se den större bilden.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av MWall »

renes skrev:
Mao, lyft blicken lite grann, se den större bilden.
... och bli aldrig klar? ;)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6934
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av spacecoin »

MWall skrev:
renes skrev:
Mao, lyft blicken lite grann, se den större bilden.
... och bli aldrig klar? ;)
Precis detta var min poäng. Det alla andra håller på med är tillräckligt svårt verkar det som. Tesla vågar inte ens släppa FSD-betan i Kanada, för att vägarna är annorlunda där. Same difference?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6934
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av spacecoin »

Det här sammanfattar exakt vad jag känner:
Screenshot 2021-08-20 at 16.57.52.png
Läs denna tråd om ni vågar:


edit: och denna:
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av Zalman3 »

VW når inte ut med sina events, men det gör Tesla.

VOLKSWAGEN GROUP POWER DAY LIVESTREAM +++
91 762 visningar
Streamades live 15 mars 2021


Tesla AI Day
734 350 visningar
Livestreamade för 15 timmar sedan


Syns man inte finns man inte.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
VW når inte ut med sina events, men det gör Tesla.

VOLKSWAGEN GROUP POWER DAY LIVESTREAM +++
91 762 visningar
Streamades live 15 mars 2021


Tesla AI Day
734 350 visningar
Livestreamade för 15 timmar sedan


Syns man inte finns man inte.
Hur menar du? VW säljer 10 ggr fler bilar än Tesla. De syns överallt i trafiken.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6934
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av spacecoin »

Tesla är världsbäst på hype. Det är lättare om man blåljuger att få rubriker, men det håller inte för alltid. Ta och kliv ur bubblan.
Jag har kvar min lista på Robotaxi, Torr elektrod och Tesla bot (eller Tesla Stan som jag kallar den). Återkom när något av detta blir verklighet tack. Jag ser fram emot nästa års påhitt! Det skulle kunna vara en liten låda som kan analysera alla sjukdomar med bara en droppe blod.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1933
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av themax »

spacecoin skrev:
Tesla är världsbäst på hype.
Ja, jag blev snarare mer övertygad att ta bort FSD på min beställning på nästa bil efter det här. Om de fixar regnsensor och helljusautomatik så kan jag börja fundera på att lägga tillbaka det. Men jag gissar att vi kommer se en humanoid robot innan det händer.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Det här sammanfattar exakt vad jag känner:
Screenshot 2021-08-20 at 16.57.52.png
Läs denna tråd om ni vågar:


edit: och denna:
Ja Tesla gör inget nytt eller originellt. Det är alla redan medvetna om. Men det handlar inte om det.

Det som betyder något är att Tesla gör det som ingen annan tar sig för att göra. Vilket företag som helst skulle mycket riktigt kunna bygga kapacitet för miljontals robotaxis och utrusta dem med tillräckligt kraftfull hårdvara för att ha en möjlighet att kunna utveckla mjukvaran. FSD chip och Dojo skulle också kunna tas fram av vilket företag som helst. Men det är bara Tesla som masstillverkar något liknande FSD chip idag och det är bara Tesla som bygger en superdatorer för AI-träning i den galna storlek som Dojo är.

Man borde istället fråga sig varför andra utvecklare inte bygger tillverkningskapacitet och stora superdatorer. Tror de inte att deras teknologi kommer vara kommersiellt gångbar?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Tesla är världsbäst på hype. Det är lättare om man blåljuger att få rubriker, men det håller inte för alltid. Ta och kliv ur bubblan.
Jag har kvar min lista på Robotaxi, Torr elektrod och Tesla bot (eller Tesla Stan som jag kallar den). Återkom när något av detta blir verklighet tack. Jag ser fram emot nästa års påhitt! Det skulle kunna vara en liten låda som kan analysera alla sjukdomar med bara en droppe blod.
Tesla hade ett litet lågmält rekryteringsevent där de visade upp vad de kommer satsa på inom AI framöver. Det var verkligen inte hypat på något sätt.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1623
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av renes »

MWall skrev:
renes skrev:
Mao, lyft blicken lite grann, se den större bilden.
... och bli aldrig klar? ;)
Jo, det blir de nog, förr eller senare. Men om Tesla skulle satt som mål att ha robotaxis i ett visst antal städer och inte mycket mer än så, då hade de kunnat lösa det problemet mycket snabbare. Så på så vis har de tagit på sig ett mycket större problem än det absolut minimala.

Men med en sån lösning kan man inte heller generalisera lösningen till alla omgivningar, även de nya och icke mappade, utan får då börja om.

För min del tycker jag de gör helt rätt att de överlämnar de enklare lösningarna och PR vinsterna till mer kortsiktiga utvecklare och själva siktar på mer allmänna lösningar med mer allmän användbarhet. Tesla behöver inte snabba vinster i dagsläget och kan ta sig friheten att göra det rätta, men svårare och långsiktigare, jobbet.

Så finns det naturligtvis de som hellre ser en fungerande vindrutetorkare än en android på Mars. Vi har alla olika prioriteringar.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av MWall »

renes skrev:
MWall skrev:
renes skrev:
Mao, lyft blicken lite grann, se den större bilden.
... och bli aldrig klar? ;)
Jo, det blir de nog, förr eller senare. Men om Tesla skulle satt som mål att ha robotaxis i ett visst antal städer och inte mycket mer än så, då hade de kunnat lösa det problemet mycket snabbare. Så på så vis har de tagit på sig ett mycket större problem än det absolut minimala.

Men med en sån lösning kan man inte heller generalisera lösningen till alla omgivningar, även de nya och icke mappade, utan får då börja om.

För min del tycker jag de gör helt rätt att de överlämnar de enklare lösningarna och PR vinsterna till mer kortsiktiga utvecklare och själva siktar på mer allmänna lösningar med mer allmän användbarhet. Tesla behöver inte snabba vinster i dagsläget och kan ta sig friheten att göra det rätta, men svårare och långsiktigare, jobbet.

Så finns det naturligtvis de som hellre ser en fungerande vindrutetorkare än en android på Mars. Vi har alla olika prioriteringar.
Det ena utesluter väl inte det andra? Ge mig en bra vindrutetorkare och en humanoidrobot på mars.

Är dock jävligt svårt att tro att Tesla löser svåra saker som FSD och Tesla bot när de inte kan lösa enkla saker som andra redan fått fungera sen länge.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1462
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av thebishop »

MWall skrev:
renes skrev:
MWall skrev:
renes skrev:
Mao, lyft blicken lite grann, se den större bilden.
... och bli aldrig klar? ;)
Jo, det blir de nog, förr eller senare. Men om Tesla skulle satt som mål att ha robotaxis i ett visst antal städer och inte mycket mer än så, då hade de kunnat lösa det problemet mycket snabbare. Så på så vis har de tagit på sig ett mycket större problem än det absolut minimala.

Men med en sån lösning kan man inte heller generalisera lösningen till alla omgivningar, även de nya och icke mappade, utan får då börja om.

För min del tycker jag de gör helt rätt att de överlämnar de enklare lösningarna och PR vinsterna till mer kortsiktiga utvecklare och själva siktar på mer allmänna lösningar med mer allmän användbarhet. Tesla behöver inte snabba vinster i dagsläget och kan ta sig friheten att göra det rätta, men svårare och långsiktigare, jobbet.

Så finns det naturligtvis de som hellre ser en fungerande vindrutetorkare än en android på Mars. Vi har alla olika prioriteringar.
Det ena utesluter väl inte det andra? Ge mig en bra vindrutetorkare och en humanoidrobot på mars.

Är dock jävligt svårt att tro att Tesla löser svåra saker som FSD och Tesla bot när de inte kan lösa enkla saker som andra redan fått fungera sen länge.
Och en backkamera som inte geggar igen direkt på vintern.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Skriv svar