Tesla till Domstolen

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla till Domstolen

Inlägg av Mickep »

Jag skulle sälja den och låta nästa ägare ta över problemen. När en bil väl börjar krångla kommer den fortsätta. Så jag tror att en annan bil (oasett om det är samma tillverkare) kommer ge ett annorlunda upplevelse. de har ändå ganska bra andrahandsvärde så jag tror inte då gör så mycket förlust. (hur ärlig du är mot köparen är upp till dig. men jag uppskattar ärlighet) Det verkar mest vara rassel och oljud så man kan påpeka det men inte göra en alltför stor grej av det.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tesla till Domstolen

Inlägg av HelectriC »

Jag kan bara säga att de fel du har haft är ingenting mot alla fel jag hade på min första Model S. Där byttes alla möjliga betydligt större delar än de du har problem med, motor, stolar, fjädring, hjulupphängning, panoramatak, handtag, hela det stora batteriet. Det var så mkt.
På min andra Model S var det inte så väldigt många fel, men de klarade aldrig fixa bort gnissel i fjädringen, så där fick jag ett belopp som är under non-disclosure avtal med Tesla.
Summa summarum, ingen kompensation på första bilen med många fel, men rätt ok kompensation på andra bilen med få fel.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Tesla till Domstolen

Inlägg av bonath »

HelectriC skrev:
Jag kan bara säga att de fel du har haft är ingenting mot alla fel jag hade på min första Model S. Där byttes alla möjliga betydligt större delar än de du har problem med, motor, stolar, fjädring, hjulupphängning, panoramatak, handtag, hela det stora batteriet. Det var så mkt.
På min andra Model S var det inte så väldigt många fel, men de klarade aldrig fixa bort gnissel i fjädringen, så där fick jag ett belopp som är under non-disclosure avtal med Tesla.
Summa summarum, ingen kompensation på första bilen med många fel, men rätt ok kompensation på andra bilen med få fel.

Vore kul med en reflektion från Mati...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2314
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla till Domstolen

Inlägg av frippe »

rallolah skrev:
frippe skrev:
rallolah skrev:
Remuz skrev:
På bilden såg jag inget speciellt märkvärdigt. Dessutom såg jag en massa saker i form av ljud som jag aldrig nånsin skulle orka reklamera. Mina 4 bilar har haft massor av fel och den som hade allvarliga saker tog Tesla hand om, men det var på den tiden det fanns personlig service.
Stora problem med den främre fjädringen (och ersattes) hände och händer fortfarande, 12V-batteri dog och bilen bogserades under de första 6 månaderna av köpet, laddningsport utbytt på grund av okända orsaker, felaktig krockkuddesensor under de första 6 månaderna, problem med dörrhandtaget, fönsterglas som faller utan någon anledning, ... och många ändra soker. Vad finns kvar i bilen som får dig att tycka att det är mer betydelsefullt i en elbil?! Batteri och drivlina?!
Men sett i bilden är i stort sett allting åtgärdat, enbart ett par saker kvarstår. Och ja det är så klart tråkigt att kanske fått ett måndagsexemplar, men hur mycket tid, ork och pengar orkar du lägga ned på en stämning?
Ja jag håller med! Det är fixat men detta indikerar att bilen inte är en pålitlig produkt! Jag håller med om att det var ett misstag att köpa Tesla. Problemet är att om var och en av oss tycker likadant och vi inte klagar kollektivt kommer Tesla att fortsätta göra detsamma. Om vi inte tar upp rättsfall kommer Tesla att tänka två gånger på sina kvalitetsstandarder, särskilt i Europa eller i Skandinavien. Men vem bryr sig?!
Det går väl att föra en diskussion med tesla. Finns flera som lyckats med det, men då med mer allvarligare fel än de du har.

I konsumentköplagen finns det en möjlighet att begära ekonomisk kompensation för direkta kostnader samt förlorad arbetsinkomst, för de tider du behövt ta dig till verkstad för garantiarbeten. Men det är inte alltid enkelt att få rätt till det och att gå via tingsrätten kan ta tid och väldigt mycket ork.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
rallolah
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 24 feb 2020 20:12

Re: Tesla till Domstolen

Inlägg av rallolah »

Mickep skrev:
Jag skulle sälja den och låta nästa ägare ta över problemen
Detta är inte etiskt, jag skulle hellre behålla bilen och inte låta andra drabbas av den, och om jag säljer den kommer jag att visa dess historia för köparen. Jag känner mig ledsen och arg på grund av vad Tesla gjorde mot mig så jag kommer inte att göra detsamma mot andra. Det är inte så jag är uppfostrad!
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Tesla till Domstolen

Inlägg av GreenMachine »

rallolah skrev:
LarsL skrev:
rallolah skrev:
Så, om jag inte har någon chans att stämma Tesla för denna lågkvalitativa produkt. Finns det ändå att ta detta till pressen och skriva om det i tidningen?! Någon som känner en journalist som är en Tesla-hatare?! Jag är till och med redo att betala för artikeln!
Tycker det låter väldigt barnsligt!

Hur många gånger har de försökt laga backspegeln? Har du påpekat det för Tesla efter första gången… eller väntar du bara? Om de försökt tre gånger och misslyckats så kan du ha en möjlighet. Men då ska det anses som ett väsentligt fel, vilket inte alls är säkert att en domstol tycker.

Sälj bilen istället och gå vidare i livet… det mår du bättre av.
Barnslig?!

Vad kan någon göra om han inte har en chans med ett jävla dumt och hycklare rättssystem i Sverige som skyddar skitstövel som Tesla, bilföretag, bostadsföretag, andra företag..... osv.

Ja, jag har anmält backspegeln mer än tre gånger och de fixar det inte! En gång fick jag ett SMS från Tesla om att det inte är en högsta prioritet för Tesla att fixa det här problemet nu. Så, vad nu hur denna sak kommer att förändra problemet?!

Jag vill inte sälja bilen, jag behöver den obegränsade gratis SuC. Jag reser mycket och jag kan inte tänka mig att sälja bilen och skaffa en till och alla pengar jag betalade är borta!

När jag läser listan med fel så misstänker att du kanske gjort det klassiska misstaget som en del gjort och trott att du köpte en bil för en mille för att du betalade en mille för bilen och missat att du inte kan jämföra en MS med en BMW eller annan bil för samma pengar eftersom det är drivlina och annan teknik som du betalar för. Inte alcantara och Swarovski-kristaller i inredningen.

Det i kombination kanske med att du fått just ett måndags-ex har jag svårt att se att det kan sluta bra.
MattiasG
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 feb 2022 14:41

Re: Tesla till Domstolen

Inlägg av MattiasG »

GreenMachine skrev:
rallolah skrev:
LarsL skrev:
rallolah skrev:
Så, om jag inte har någon chans att stämma Tesla för denna lågkvalitativa produkt. Finns det ändå att ta detta till pressen och skriva om det i tidningen?! Någon som känner en journalist som är en Tesla-hatare?! Jag är till och med redo att betala för artikeln!
Tycker det låter väldigt barnsligt!

Hur många gånger har de försökt laga backspegeln? Har du påpekat det för Tesla efter första gången… eller väntar du bara? Om de försökt tre gånger och misslyckats så kan du ha en möjlighet. Men då ska det anses som ett väsentligt fel, vilket inte alls är säkert att en domstol tycker.

Sälj bilen istället och gå vidare i livet… det mår du bättre av.
Barnslig?!

Vad kan någon göra om han inte har en chans med ett jävla dumt och hycklare rättssystem i Sverige som skyddar skitstövel som Tesla, bilföretag, bostadsföretag, andra företag..... osv.

Ja, jag har anmält backspegeln mer än tre gånger och de fixar det inte! En gång fick jag ett SMS från Tesla om att det inte är en högsta prioritet för Tesla att fixa det här problemet nu. Så, vad nu hur denna sak kommer att förändra problemet?!

Jag vill inte sälja bilen, jag behöver den obegränsade gratis SuC. Jag reser mycket och jag kan inte tänka mig att sälja bilen och skaffa en till och alla pengar jag betalade är borta!

När jag läser listan med fel så misstänker att du kanske gjort det klassiska misstaget som en del gjort och trott att du köpte en bil för en mille för att du betalade en mille för bilen och missat att du inte kan jämföra en MS med en BMW eller annan bil för samma pengar eftersom det är drivlina och annan teknik som du betalar för. Inte alcantara och Swarovski-kristaller i inredningen.

Det i kombination kanske med att du fått just ett måndags-ex har jag svårt att se att det kan sluta bra.

Ja, om de inte har gjort något avtalsbrott eller lurat dig på något så är det svårt att driva det i domstol hur besviken du än är på deras kvalitet etc..
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla till Domstolen

Inlägg av LarsL »

rallolah skrev:
Detta är inte etiskt, jag skulle hellre behålla bilen och inte låta andra drabbas av den, och om jag säljer den kommer jag att visa dess historia för köparen. Jag känner mig ledsen och arg på grund av vad Tesla gjorde mot mig så jag kommer inte att göra detsamma mot andra. Det är inte så jag är uppfostrad!
Det är väl bara att rada upp alla fel som finns på bilen nu när du säljer den. Jag är nästan säger på att det knappt kommer påverka priset. Ofta har folk överseende med fel de har fått presenterade för sig.
Jag skulle sålt bilen och köpt en ny (om jag var missnöjd), antingen Tesla eller något annat märke.
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: Tesla till Domstolen

Inlägg av Blipblop »

Intressant tråd, kan inte sälja bilen för att hen är beroende av att ladda gratis… det finns ingen gratis mat.
Användarvisningsbild
rallolah
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 24 feb 2020 20:12

Re: Tesla till Domstolen

Inlägg av rallolah »

Blipblop skrev:
Intressant tråd, kan inte sälja bilen för att hen är beroende av att ladda gratis… det finns ingen gratis mat.
Jag körde bilen i 4700 mil tills idag. Jag minns knappt att jag betalade 1000-1500 kr totalt under dessa två år. Jag har gratis laddstationer runt mig för dagliga resor, och Tesla SuC gratis för långa resor. Jag har inte ens en laddare hemma eftersom jag inte behöver den! Så, jo det finns gratis mat!
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla till Domstolen

Inlägg av MWall »

Så är det med Tesla. Därför bestämde jag mig för flera år sen att jag är inne på min sista Tesla. Tack och lov verkar min nuvarande S hålla ihop ganska bra än så länge. Men det finns inga garantier i Tesla-land. Man blir lite mörkrädd när man ser videos från Grufman där hela kabelstammar är söndervittrade efter bara några år.

Möjligt att Model 3 och Y är bättre men det är inget jag vill ha.
Användarvisningsbild
rallolah
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 24 feb 2020 20:12

Re: Tesla till Domstolen

Inlägg av rallolah »

Det roliga är att jag önskar att jag kommer till det här nivå där din bil åldras lika normalt som andra bilar. Det är normalt då förbrukningsvaror i bilen dör när bilen åldras men inte under de första 3-6-12 månaderna. Det är som att man gifter sig med en tjej när hon är 20 år och vaknade nästa dag och hon är 75 (naturligtvis är kärlek viktigt men ... du vet!)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla till Domstolen

Inlägg av MWall »

rallolah skrev:
Det roliga är att jag önskar att jag kommer till det här nivå där din bil åldras lika normalt som andra bilar. Det är normalt då förbrukningsvaror i bilen dör när bilen åldras men inte under de första 3-6-12 månaderna. Det är som att man gifter sig med en tjej när hon är 20 år och vaknade nästa dag och hon är 75 (naturligtvis är kärlek viktigt men ... du vet!)

Du har ju åtminstone garanti än så länge. Får du ordning på bilen så håller den förhoppnings ganska bra sen.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1456
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Tesla till Domstolen

Inlägg av kenjon »

MWall skrev:
Så är det med Tesla. Därför bestämde jag mig för flera år sen att jag är inne på min sista Tesla. Tack och lov verkar min nuvarande S hålla ihop ganska bra än så länge. Men det finns inga garantier i Tesla-land. Man blir lite mörkrädd när man ser videos från Grufman där hela kabelstammar är söndervittrade efter bara några år.

Möjligt att Model 3 och Y är bättre men det är inget jag vill ha.
Får du bättre garantier i andra-land?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Easydoesit
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 dec 2021 19:15

Re: Tesla till Domstolen

Inlägg av Easydoesit »

Detta är nog av intresse. Det här forumet är inget bra ställe att fråga sånt här. Fullt av frälsta predikanter som tycker Tesla ska komma undan med att bygga en lådbil, bara den går på ström.

https://www.radron.se/vardagskunskap/te ... gerratten/
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla till Domstolen

Inlägg av OfarligTesla »

Easydoesit skrev:
Detta är nog av intresse. Det här forumet är inget bra ställe att fråga sånt här. Fullt av frälsta predikanter som tycker Tesla ska komma undan med att bygga en lådbil, bara den går på ström.

https://www.radron.se/vardagskunskap/te ... gerratten/
Vad har ångerrätten med denna tråd att göra?
Användarvisningsbild
Easydoesit
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 dec 2021 19:15

Re: Tesla till Domstolen

Inlägg av Easydoesit »

OfarligTesla skrev:
Easydoesit skrev:
Detta är nog av intresse. Det här forumet är inget bra ställe att fråga sånt här. Fullt av frälsta predikanter som tycker Tesla ska komma undan med att bygga en lådbil, bara den går på ström.

https://www.radron.se/vardagskunskap/te ... gerratten/
Vad har ångerrätten med denna tråd att göra?
Frågan gällde väl om fel på bilen från Teslas sida kan leda till konsekvenser i domstol samt om ARN haft att göra med Tesla.
Då är den länken i allra högsta grad relevant.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tesla till Domstolen

Inlägg av Walker »

Easydoesit skrev:
Detta är nog av intresse. Det här forumet är inget bra ställe att fråga sånt här. Fullt av frälsta predikanter som tycker Tesla ska komma undan med att bygga en lådbil, bara den går på ström.

https://www.radron.se/vardagskunskap/te ... gerratten/
Är du förvånad över att det finns folk som gillar Tesla på ett teslaforum?
Välkommen till verkligheten.
Tyvärr börjar många teslahatare hitta hit också.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Easydoesit
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 dec 2021 19:15

Re: Tesla till Domstolen

Inlägg av Easydoesit »

Walker skrev:
Easydoesit skrev:
Detta är nog av intresse. Det här forumet är inget bra ställe att fråga sånt här. Fullt av frälsta predikanter som tycker Tesla ska komma undan med att bygga en lådbil, bara den går på ström.

https://www.radron.se/vardagskunskap/te ... gerratten/
Är du förvånad över att det finns folk som gillar Tesla på ett teslaforum?
Välkommen till verkligheten.
Tyvärr börjar många teslahatare hitta hit också.
Inte det minsta förvånad. Bara ett konstaterande.

Jag gillar faktiskt min Model S nu men det tog verkligen ett tag och ett gäng störigheter finns kvar. De har jag accepterat och får leva med.

Att Tesla sedan är sjukt disruptive och inte på något sätt beter sig så som andra märken gällande service, garantier osv inser jag väl också att jag får köpa. Tror dock det kommer bita dem i svansen till sist men den som lever får se.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla till Domstolen

Inlägg av OfarligTesla »

Easydoesit skrev:

Frågan gällde väl om fel på bilen från Teslas sida kan leda till konsekvenser i domstol samt om ARN haft att göra med Tesla.
Då är den länken i allra högsta grad relevant.
Så du tycker en situation där ARN anser att en köpare inte tillräckligt upplysts om reglerna för ångerrätt (där frågan inte utretts i domstol ännu) ger TS vägledning som vill ta Tesla till domstol pga fel på bilen och där ARN gett Tesla rätt?
Skriv svar