Totaltvikt B-körkort

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SteSun
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 23 dec 2020 10:24
Ort: Umeå

Totaltvikt B-körkort

Inlägg av SteSun »

Nån som vet när och om de nya regler för totalvikt för B-körkort höjs till 4250kg snart?
Senast redigerad av SteSun, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR 2021 Svart - Såld
Model Y Performance 2022 Svart - Såld
Model X 90D 2016 Svart
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Dragvikt B-körkort

Inlägg av dd88 »

Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12728
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dragvikt B-körkort

Inlägg av Fredrik j »

dd88 skrev:
Men det där har ju inget med dragvikt (som rubriken på inlägget gör) att göra utan bara totalvikten på fordonet.
Användarvisningsbild
SteSun
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 23 dec 2020 10:24
Ort: Umeå

Re: Dragvikt B-körkort

Inlägg av SteSun »

dd88 skrev:
Ja, precis.
Model 3 LR 2021 Svart - Såld
Model Y Performance 2022 Svart - Såld
Model X 90D 2016 Svart
Användarvisningsbild
SteSun
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 23 dec 2020 10:24
Ort: Umeå

Re: Dragvikt B-körkort

Inlägg av SteSun »

Fredrik j skrev:
dd88 skrev:
Men det där har ju inget med dragvikt (som rubriken på inlägget gör) att göra utan bara totalvikten på fordonet.
Kanske inte men påverkar hur mycke man får dra på b-kort.
Model 3 LR 2021 Svart - Såld
Model Y Performance 2022 Svart - Såld
Model X 90D 2016 Svart
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12728
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dragvikt B-körkort

Inlägg av Fredrik j »

SteSun skrev:
Fredrik j skrev:
dd88 skrev:
Men det där har ju inget med dragvikt (som rubriken på inlägget gör) att göra utan bara totalvikten på fordonet.
Kanske inte men påverkar hur mycke man får dra på b-kort.
Nä.

"Det skulle gälla fordon med en totalvikt som överstiger
3 500 kg – men inte 4 250 kg – och som drivs med el eller andra alternativa
bränslen för transport av gods som körs utan släpvagn."

Hur som helst tyder ju dokumentet som dd88 bifogade på att transportstyrelsen kommit fram att ett sånt undantag inte rekommenderas.
Användarvisningsbild
essell
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 mar 2021 18:36

Re: Dragvikt B-körkort

Inlägg av essell »

Fredrik j skrev:
SteSun skrev:
Fredrik j skrev:
dd88 skrev:
Men det där har ju inget med dragvikt (som rubriken på inlägget gör) att göra utan bara totalvikten på fordonet.
Kanske inte men påverkar hur mycke man får dra på b-kort.
Nä.

"Det skulle gälla fordon med en totalvikt som överstiger
3 500 kg – men inte 4 250 kg – och som drivs med el eller andra alternativa
bränslen för transport av gods som körs utan släpvagn."

Hur som helst tyder ju dokumentet som dd88 bifogade på att transportstyrelsen kommit fram att ett sånt undantag inte rekommenderas.
Att de kom fram till det är kanske inte så konstigt när det bara skulle gälla för personbilar med miljövänligare drivmedel.
Det som är märkligt är ju att begränsningen finns. Vi som har haft B behörighet sedan innan juli 1996 får ju köra hur tunga personbilar som helst (oavsett bränsle).
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12728
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dragvikt B-körkort

Inlägg av Fredrik j »

essell skrev:
Fredrik j skrev:
SteSun skrev:
Fredrik j skrev:
dd88 skrev:
Men det där har ju inget med dragvikt (som rubriken på inlägget gör) att göra utan bara totalvikten på fordonet.
Kanske inte men påverkar hur mycke man får dra på b-kort.
Nä.

"Det skulle gälla fordon med en totalvikt som överstiger
3 500 kg – men inte 4 250 kg – och som drivs med el eller andra alternativa
bränslen för transport av gods som körs utan släpvagn."

Hur som helst tyder ju dokumentet som dd88 bifogade på att transportstyrelsen kommit fram att ett sånt undantag inte rekommenderas.
Att de kom fram till det är kanske inte så konstigt när det bara skulle gälla för personbilar med miljövänligare drivmedel.
Det som är märkligt är ju att begränsningen finns. Vi som har haft B behörighet sedan innan juli 1996 får ju köra hur tunga personbilar som helst (oavsett bränsle).
Om du läser transportstyrelsens rapport som dd88 bifogade så framgår det att man:
1. Anser att det redan nu går att köra tyngre, eldrivna transportfordon om man skaffar C1-behörighet.
2. Att det inte är enkelt att härleda om den ökade vikten helt beror på eldrift (vilket verkar vara regeringens utgångspunkt).

Har du B behörighet sedan innan juli 1996 får du köra personbil klass II.
Definition:
"Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:

fast monterade sittplatser,
fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
bord."

En eldriven transportbil på över 3,5 ton är inte en personbil klass II.

Man behöver ju dra gränsen för tung lastbil någonstans. Den går vid 3,5 ton.

Generellt begriper jag inte varför det är sånt motstånd mot att uppgradera sitt körkort vid behov.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragvikt B-körkort

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:

Generellt begriper jag inte varför det är sånt motstånd mot att uppgradera sitt körkort vid behov.
Ett C-kort är ju lite knepigare att ta och att behålla jämfört med ett B. Jag tvekar ju själv om nyttan att betala för tvingande körlektioner och prov med tunga lastbilar som jag sedan aldrig kommer köra igen då de även kräver yrkes kort i de flesta fall, bara för att tex kunna köra CyberTruck.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Totaltvikt B-körkort

Inlägg av Maw »

Att vikterna för ett vanligt B-körkort bör öka är inte så konstigt eftersom vanliga bilar blivit så mycket tyngre och bättre på att hantera vikt. 3,5 ton i en typisk personbil på 70-talet måste väl motsvara minst 5 ton i en typisk personbil nu 50 år senare.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12728
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dragvikt B-körkort

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:

Generellt begriper jag inte varför det är sånt motstånd mot att uppgradera sitt körkort vid behov.
Ett C-kort är ju lite knepigare att ta och att behålla jämfört med ett B. Jag tvekar ju själv om nyttan att betala för tvingande körlektioner och prov med tunga lastbilar som jag sedan aldrig kommer köra igen då de även kräver yrkes kort i de flesta fall, bara för att tex kunna köra CyberTruck.
Att behålla ett C-kort är inte alls speciellt knepigt. Har ett själv.
Visserligen behövs yrkeskort för att använda det kommersiellt. Ska du köra din cybertruck privat behöver du sannolikt inte mer än C1.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Dragvikt B-körkort

Inlägg av bylund »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:

Generellt begriper jag inte varför det är sånt motstånd mot att uppgradera sitt körkort vid behov.
Ett C-kort är ju lite knepigare att ta och att behålla jämfört med ett B. Jag tvekar ju själv om nyttan att betala för tvingande körlektioner och prov med tunga lastbilar som jag sedan aldrig kommer köra igen då de även kräver yrkes kort i de flesta fall, bara för att tex kunna köra CyberTruck.
Att behålla ett C-kort är inte alls speciellt knepigt. Har ett själv.
Visserligen behövs yrkeskort för att använda det kommersiellt. Ska du köra din cybertruck privat behöver du sannolikt inte mer än C1.
Det är ju knepigare än att behålla ett A- eller B-körkort. Det är ju läkarkontroll vart 5:e år efter att man fyllt 45, vilket inte krävs för lägre behörigheter (även om det kanske borde).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12728
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dragvikt B-körkort

Inlägg av Fredrik j »

bylund skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:

Generellt begriper jag inte varför det är sånt motstånd mot att uppgradera sitt körkort vid behov.
Ett C-kort är ju lite knepigare att ta och att behålla jämfört med ett B. Jag tvekar ju själv om nyttan att betala för tvingande körlektioner och prov med tunga lastbilar som jag sedan aldrig kommer köra igen då de även kräver yrkes kort i de flesta fall, bara för att tex kunna köra CyberTruck.
Att behålla ett C-kort är inte alls speciellt knepigt. Har ett själv.
Visserligen behövs yrkeskort för att använda det kommersiellt. Ska du köra din cybertruck privat behöver du sannolikt inte mer än C1.
Det är ju knepigare än att behålla ett A- eller B-körkort. Det är ju läkarkontroll vart 5:e år efter att man fyllt 45, vilket inte krävs för lägre behörigheter (även om det kanske borde).
Det är en mycket ytlig läkarkontroll kan jag berätta. Men visst, är man lite krasslig kan det ju bli knepigt att komma igenom.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Totaltvikt B-körkort

Inlägg av LarsL »

Min sambo har C-kort så jag vet ungefär hur det fungerar.

Som sagt inte helt självklart för mig att lägga den tiden och de pengarna.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 487
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Totaltvikt B-körkort

Inlägg av FStaake »

Högre behörighet skaffar man när det behövs.
Sannolikt kommer C1 bli mer intressant framöver.
Egentligen är det redan intressant för en del med stora amerikanska pickups. Tidigare var det krav på C men nu kan man ta det ”mindre” C1. Och då slippa regga en stor bil med minimal lastvikt för att trycka in den under 3,5 ton.

Är även kortare yrkeskompetensutbildning, om det skulle vara intressant.

Ett BE-kort är idag nästan ett måste för elbilsförare för att få dra vettiga släp. B-96 räcker bara en bit på vägen.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12728
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Totaltvikt B-körkort

Inlägg av Fredrik j »

Jag tog BE-kort 2009. Inga problem om man har körvana.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Totaltvikt B-körkort

Inlägg av martinot »

Med B-körkort före 1996 så finns ju inga direkta viktbegränsningar som man behöver ta hänsyn till.
Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 behåller du rätten att köra personbilar oavsett vikt. Du får även dra ett lätt släp med en totalvikt på högst 750 kg.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ttigheter/
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12728
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Totaltvikt B-körkort

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Med B-körkort före 1996 så finns ju inga direkta viktbegränsningar som man behöver ta hänsyn till.
Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 behåller du rätten att köra personbilar oavsett vikt. Du får även dra ett lätt släp med en totalvikt på högst 750 kg.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ttigheter/
Personbil klass II.
Husbilar
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Totaltvikt B-körkort

Inlägg av bylund »

martinot skrev:
Med B-körkort före 1996 så finns ju inga direkta viktbegränsningar som man behöver ta hänsyn till.
Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 behåller du rätten att köra personbilar oavsett vikt. Du får även dra ett lätt släp med en totalvikt på högst 750 kg.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ttigheter/
Fast bara om fordonet är klassat som personbil, och det var lastbilar som den länkade rapporten avhandlade.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Totaltvikt B-körkort

Inlägg av bylund »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Med B-körkort före 1996 så finns ju inga direkta viktbegränsningar som man behöver ta hänsyn till.
Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 behåller du rätten att köra personbilar oavsett vikt. Du får även dra ett lätt släp med en totalvikt på högst 750 kg.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ttigheter/
Personbil klass II.
Husbilar
Nja, personbil oavsett klass, även om det oftast är klass II som överskrider 3500 kg.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12728
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Totaltvikt B-körkort

Inlägg av Fredrik j »

bylund skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Med B-körkort före 1996 så finns ju inga direkta viktbegränsningar som man behöver ta hänsyn till.
Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 behåller du rätten att köra personbilar oavsett vikt. Du får även dra ett lätt släp med en totalvikt på högst 750 kg.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ttigheter/
Personbil klass II.
Husbilar
Nja, personbil oavsett klass, även om det oftast är klass II som överskrider 3500 kg.
Visst. Men personbilar över 3500kg som inte är husbilar är väl äldre bilar? Inte nyregistrerade elbilar. Som inte är husbilar.
Skriv svar