Totaltvikt B-körkort
Moderator: Redaktion
Totaltvikt B-körkort
Nån som vet när och om de nya regler för totalvikt för B-körkort höjs till 4250kg snart?
Senast redigerad av SteSun, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR 2021 Svart - Såld
Model Y Performance 2022 Svart - Såld
Model X 90D 2016 Svart
Model Y Performance 2022 Svart - Såld
Model X 90D 2016 Svart
Re: Dragvikt B-körkort
Men det där har ju inget med dragvikt (som rubriken på inlägget gör) att göra utan bara totalvikten på fordonet.dd88 skrev:
Re: Dragvikt B-körkort
Ja, precis.dd88 skrev:
Model 3 LR 2021 Svart - Såld
Model Y Performance 2022 Svart - Såld
Model X 90D 2016 Svart
Model Y Performance 2022 Svart - Såld
Model X 90D 2016 Svart
Re: Dragvikt B-körkort
Kanske inte men påverkar hur mycke man får dra på b-kort.Fredrik j skrev:Men det där har ju inget med dragvikt (som rubriken på inlägget gör) att göra utan bara totalvikten på fordonet.dd88 skrev:
Model 3 LR 2021 Svart - Såld
Model Y Performance 2022 Svart - Såld
Model X 90D 2016 Svart
Model Y Performance 2022 Svart - Såld
Model X 90D 2016 Svart
Re: Dragvikt B-körkort
Nä.SteSun skrev:Kanske inte men påverkar hur mycke man får dra på b-kort.Fredrik j skrev:Men det där har ju inget med dragvikt (som rubriken på inlägget gör) att göra utan bara totalvikten på fordonet.dd88 skrev:
"Det skulle gälla fordon med en totalvikt som överstiger
3 500 kg – men inte 4 250 kg – och som drivs med el eller andra alternativa
bränslen för transport av gods som körs utan släpvagn."
Hur som helst tyder ju dokumentet som dd88 bifogade på att transportstyrelsen kommit fram att ett sånt undantag inte rekommenderas.
Re: Dragvikt B-körkort
Att de kom fram till det är kanske inte så konstigt när det bara skulle gälla för personbilar med miljövänligare drivmedel.Fredrik j skrev:Nä.SteSun skrev:Kanske inte men påverkar hur mycke man får dra på b-kort.Fredrik j skrev:Men det där har ju inget med dragvikt (som rubriken på inlägget gör) att göra utan bara totalvikten på fordonet.dd88 skrev:
"Det skulle gälla fordon med en totalvikt som överstiger
3 500 kg – men inte 4 250 kg – och som drivs med el eller andra alternativa
bränslen för transport av gods som körs utan släpvagn."
Hur som helst tyder ju dokumentet som dd88 bifogade på att transportstyrelsen kommit fram att ett sånt undantag inte rekommenderas.
Det som är märkligt är ju att begränsningen finns. Vi som har haft B behörighet sedan innan juli 1996 får ju köra hur tunga personbilar som helst (oavsett bränsle).
Re: Dragvikt B-körkort
Om du läser transportstyrelsens rapport som dd88 bifogade så framgår det att man:essell skrev:Att de kom fram till det är kanske inte så konstigt när det bara skulle gälla för personbilar med miljövänligare drivmedel.Fredrik j skrev:Nä.SteSun skrev:Kanske inte men påverkar hur mycke man får dra på b-kort.Fredrik j skrev:Men det där har ju inget med dragvikt (som rubriken på inlägget gör) att göra utan bara totalvikten på fordonet.dd88 skrev:
"Det skulle gälla fordon med en totalvikt som överstiger
3 500 kg – men inte 4 250 kg – och som drivs med el eller andra alternativa
bränslen för transport av gods som körs utan släpvagn."
Hur som helst tyder ju dokumentet som dd88 bifogade på att transportstyrelsen kommit fram att ett sånt undantag inte rekommenderas.
Det som är märkligt är ju att begränsningen finns. Vi som har haft B behörighet sedan innan juli 1996 får ju köra hur tunga personbilar som helst (oavsett bränsle).
1. Anser att det redan nu går att köra tyngre, eldrivna transportfordon om man skaffar C1-behörighet.
2. Att det inte är enkelt att härleda om den ökade vikten helt beror på eldrift (vilket verkar vara regeringens utgångspunkt).
Har du B behörighet sedan innan juli 1996 får du köra personbil klass II.
Definition:
"Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:
fast monterade sittplatser,
fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
bord."
En eldriven transportbil på över 3,5 ton är inte en personbil klass II.
Man behöver ju dra gränsen för tung lastbil någonstans. Den går vid 3,5 ton.
Generellt begriper jag inte varför det är sånt motstånd mot att uppgradera sitt körkort vid behov.
Re: Dragvikt B-körkort
Ett C-kort är ju lite knepigare att ta och att behålla jämfört med ett B. Jag tvekar ju själv om nyttan att betala för tvingande körlektioner och prov med tunga lastbilar som jag sedan aldrig kommer köra igen då de även kräver yrkes kort i de flesta fall, bara för att tex kunna köra CyberTruck.Fredrik j skrev:
Generellt begriper jag inte varför det är sånt motstånd mot att uppgradera sitt körkort vid behov.
Re: Totaltvikt B-körkort
Att vikterna för ett vanligt B-körkort bör öka är inte så konstigt eftersom vanliga bilar blivit så mycket tyngre och bättre på att hantera vikt. 3,5 ton i en typisk personbil på 70-talet måste väl motsvara minst 5 ton i en typisk personbil nu 50 år senare.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Dragvikt B-körkort
Att behålla ett C-kort är inte alls speciellt knepigt. Har ett själv.LarsL skrev:Ett C-kort är ju lite knepigare att ta och att behålla jämfört med ett B. Jag tvekar ju själv om nyttan att betala för tvingande körlektioner och prov med tunga lastbilar som jag sedan aldrig kommer köra igen då de även kräver yrkes kort i de flesta fall, bara för att tex kunna köra CyberTruck.Fredrik j skrev:
Generellt begriper jag inte varför det är sånt motstånd mot att uppgradera sitt körkort vid behov.
Visserligen behövs yrkeskort för att använda det kommersiellt. Ska du köra din cybertruck privat behöver du sannolikt inte mer än C1.
Re: Dragvikt B-körkort
Det är ju knepigare än att behålla ett A- eller B-körkort. Det är ju läkarkontroll vart 5:e år efter att man fyllt 45, vilket inte krävs för lägre behörigheter (även om det kanske borde).Fredrik j skrev:Att behålla ett C-kort är inte alls speciellt knepigt. Har ett själv.LarsL skrev:Ett C-kort är ju lite knepigare att ta och att behålla jämfört med ett B. Jag tvekar ju själv om nyttan att betala för tvingande körlektioner och prov med tunga lastbilar som jag sedan aldrig kommer köra igen då de även kräver yrkes kort i de flesta fall, bara för att tex kunna köra CyberTruck.Fredrik j skrev:
Generellt begriper jag inte varför det är sånt motstånd mot att uppgradera sitt körkort vid behov.
Visserligen behövs yrkeskort för att använda det kommersiellt. Ska du köra din cybertruck privat behöver du sannolikt inte mer än C1.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Dragvikt B-körkort
Det är en mycket ytlig läkarkontroll kan jag berätta. Men visst, är man lite krasslig kan det ju bli knepigt att komma igenom.bylund skrev:Det är ju knepigare än att behålla ett A- eller B-körkort. Det är ju läkarkontroll vart 5:e år efter att man fyllt 45, vilket inte krävs för lägre behörigheter (även om det kanske borde).Fredrik j skrev:Att behålla ett C-kort är inte alls speciellt knepigt. Har ett själv.LarsL skrev:Ett C-kort är ju lite knepigare att ta och att behålla jämfört med ett B. Jag tvekar ju själv om nyttan att betala för tvingande körlektioner och prov med tunga lastbilar som jag sedan aldrig kommer köra igen då de även kräver yrkes kort i de flesta fall, bara för att tex kunna köra CyberTruck.Fredrik j skrev:
Generellt begriper jag inte varför det är sånt motstånd mot att uppgradera sitt körkort vid behov.
Visserligen behövs yrkeskort för att använda det kommersiellt. Ska du köra din cybertruck privat behöver du sannolikt inte mer än C1.
Re: Totaltvikt B-körkort
Min sambo har C-kort så jag vet ungefär hur det fungerar.
Som sagt inte helt självklart för mig att lägga den tiden och de pengarna.
Som sagt inte helt självklart för mig att lägga den tiden och de pengarna.
Re: Totaltvikt B-körkort
Högre behörighet skaffar man när det behövs.
Sannolikt kommer C1 bli mer intressant framöver.
Egentligen är det redan intressant för en del med stora amerikanska pickups. Tidigare var det krav på C men nu kan man ta det ”mindre” C1. Och då slippa regga en stor bil med minimal lastvikt för att trycka in den under 3,5 ton.
Är även kortare yrkeskompetensutbildning, om det skulle vara intressant.
Ett BE-kort är idag nästan ett måste för elbilsförare för att få dra vettiga släp. B-96 räcker bara en bit på vägen.
Sannolikt kommer C1 bli mer intressant framöver.
Egentligen är det redan intressant för en del med stora amerikanska pickups. Tidigare var det krav på C men nu kan man ta det ”mindre” C1. Och då slippa regga en stor bil med minimal lastvikt för att trycka in den under 3,5 ton.
Är även kortare yrkeskompetensutbildning, om det skulle vara intressant.
Ett BE-kort är idag nästan ett måste för elbilsförare för att få dra vettiga släp. B-96 räcker bara en bit på vägen.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Re: Totaltvikt B-körkort
Med B-körkort före 1996 så finns ju inga direkta viktbegränsningar som man behöver ta hänsyn till.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ttigheter/Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 behåller du rätten att köra personbilar oavsett vikt. Du får även dra ett lätt släp med en totalvikt på högst 750 kg.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Totaltvikt B-körkort
Personbil klass II.martinot skrev:Med B-körkort före 1996 så finns ju inga direkta viktbegränsningar som man behöver ta hänsyn till.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ttigheter/Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 behåller du rätten att köra personbilar oavsett vikt. Du får även dra ett lätt släp med en totalvikt på högst 750 kg.
Husbilar
Re: Totaltvikt B-körkort
Fast bara om fordonet är klassat som personbil, och det var lastbilar som den länkade rapporten avhandlade.martinot skrev:Med B-körkort före 1996 så finns ju inga direkta viktbegränsningar som man behöver ta hänsyn till.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ttigheter/Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 behåller du rätten att köra personbilar oavsett vikt. Du får även dra ett lätt släp med en totalvikt på högst 750 kg.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Totaltvikt B-körkort
Nja, personbil oavsett klass, även om det oftast är klass II som överskrider 3500 kg.Fredrik j skrev:Personbil klass II.martinot skrev:Med B-körkort före 1996 så finns ju inga direkta viktbegränsningar som man behöver ta hänsyn till.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ttigheter/Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 behåller du rätten att köra personbilar oavsett vikt. Du får även dra ett lätt släp med en totalvikt på högst 750 kg.
Husbilar
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Totaltvikt B-körkort
Visst. Men personbilar över 3500kg som inte är husbilar är väl äldre bilar? Inte nyregistrerade elbilar. Som inte är husbilar.bylund skrev:Nja, personbil oavsett klass, även om det oftast är klass II som överskrider 3500 kg.Fredrik j skrev:Personbil klass II.martinot skrev:Med B-körkort före 1996 så finns ju inga direkta viktbegränsningar som man behöver ta hänsyn till.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ttigheter/Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 behåller du rätten att köra personbilar oavsett vikt. Du får även dra ett lätt släp med en totalvikt på högst 750 kg.
Husbilar