Det var precis det jag menade, att den visade väldigt rätt rätt från början.pasen skrev:
Som jag skrev så verkar den ju korrigera beräkningarna hela tiden under färd, så det som är intressant är vad bilen sa när du började resan vs när du började närma dig destinationen. Diffade det mycket?
Felberäkning med över 30% vid ankomst pga supercharging?
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
Re: Felberäkning med över 30% vid ankomst pga supercharging?
Idag gjorde min sambo samma resa utan mig, åkte mot Stockholm med 82% SOC och bara ca 10min förvärming av kupé/batteri då hon åkte tidigare än planerat. Vi gjorde resan åt andra hållet 90->16% utan laddstop, så att åka med 82 utan laddstop är nog med lite för dåliga marginaler. Bilen tycker att det ska laddas i Norrköping igen och den börjar förvarma på parkeringen innan hon ens åkt. Jag säger åt henne att hon förmodligen bara behöver ladda 5min, men bilen tycker 35min...pasen skrev:Hej,
På vägen hem förvärmde jag inte lika länge, kanske 15 minuter defrost och avgång med ca 80% batteri
När hon väl kommer fram till Norrköping med 44% (förvärmt hela vägen igen, 98km, +3C och strålande sol ute!) så kollar jag ABRP som föreslår att ladda till 62%, så några minuter bara. Bilen tycker fortfarande att hon ska ladda i 35(!) minuter. Efter 8-9 minuter når hon 65% och åker. Hur kan bilen räkna så otroligt fel?! Hon kom hem med 9%. Vad skulle hon göra vid SuC i ytterligare 26-27 minuter?! Helt otroligt...
Detta stör mig något enormt, navigatorn är i princip helt oanvändbar för att planera in laddstop när den beter sig så här. Har fortfarande inte fixat Teslamate så har ingen data för att skapa ett serviceärende, men kanske gör det ändå. Helt orimlig planering! Resan nästa helg på 60+60 mil lär jag planera i ABRP helt och hållet, jag orkar inte ens chansa och betala (förmodligen) hundratals kronor i laddning helt i onödan... Kanske gör det i ena riktningen för sakens skull, vi får se

- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Diskuteras det här problemet även på TMC? Det är ju en rätt stor grej. För mig är det helt OK att dribbla med ABRP på längre resor men när min fru kör själv vill hon gärna att det ska vara så enkelt som möjligt..
Model Y LR AWD 2022
Jag körde 100mil västkust då förra fredagen och bilen visade rätt, på sista etappen skulle jag komma till Markaryd med 10% jag anlände med 9% så det stämde väldigt bra, den förvärmde ca 40min innan i omgångar. Den bad mig ladda i 14min för att komma hem. Jag laddade någon min längre och kom hem med 24%
MY -22 och M3 -20
#teamblue #teamwhite
#teamblue #teamwhite
Navigatorn lägger väl på marginal så du ska kunna komma tillbaka till en Supercharger? Kan det inte vara det som har hänt här?pasen skrev:Idag gjorde min sambo samma resa utan mig, åkte mot Stockholm med 82% SOC och bara ca 10min förvärming av kupé/batteri då hon åkte tidigare än planerat. Vi gjorde resan åt andra hållet 90->16% utan laddstop, så att åka med 82 utan laddstop är nog med lite för dåliga marginaler. Bilen tycker att det ska laddas i Norrköping igen och den börjar förvarma på parkeringen innan hon ens åkt. Jag säger åt henne att hon förmodligen bara behöver ladda 5min, men bilen tycker 35min...pasen skrev:Hej,
På vägen hem förvärmde jag inte lika länge, kanske 15 minuter defrost och avgång med ca 80% batteri
När hon väl kommer fram till Norrköping med 44% (förvärmt hela vägen igen, 98km, +3C och strålande sol ute!) så kollar jag ABRP som föreslår att ladda till 62%, så några minuter bara. Bilen tycker fortfarande att hon ska ladda i 35(!) minuter. Efter 8-9 minuter når hon 65% och åker. Hur kan bilen räkna så otroligt fel?! Hon kom hem med 9%. Vad skulle hon göra vid SuC i ytterligare 26-27 minuter?! Helt otroligt...
Detta stör mig något enormt, navigatorn är i princip helt oanvändbar för att planera in laddstop när den beter sig så här. Har fortfarande inte fixat Teslamate så har ingen data för att skapa ett serviceärende, men kanske gör det ändå. Helt orimlig planering! Resan nästa helg på 60+60 mil lär jag planera i ABRP helt och hållet, jag orkar inte ens chansa och betala (förmodligen) hundratals kronor i laddning helt i onödan... Kanske gör det i ena riktningen för sakens skull, vi får se
En marginal på över 30% är inte rimligt enligt mig, eller vad tycker du? Värt att nämna är att jag bor 2 mil från närmaste Supercharger. Hade jag laddat de där 35 minuterna som bilen ville på min sista resa hade jag förmodligen åkt från Norrköping med närmare 100%, för att åka 15 mil hem... Vet inte hur mycket 35 min supercharging resulterar i för SoC med start på 44%, men troligen en bra bit över 80% då det räckte med 8 minuter till 65%.Anderzzon skrev:Navigatorn lägger väl på marginal så du ska kunna komma tillbaka till en Supercharger? Kan det inte vara det som har hänt här?
Helt orimligt enligt mig. Detta beror ju på (som jag tidigare skrivit) att bilen inte verkar ta hänsyn till den kraftigt ökade förbrukningen till följd av förvärmning av batteriet under lång tid. Bilen räknar ju med samma förbrukning efter att man laddat färdigt, vilket blir galet fel. Och med en sån förbrukning måste man såklart ladda mycket mer för att komma fram, men så blir det ju inte i verkligheten när man lämnat det sista laddstoppet (med förvärmning innnan).
Senast jag själv körde bilen i det här scenariot så förbrukade bilen över 280wh/km på vägen till Superchargern över ca 10 mil. Vid vanlig körning på motorväg förbrukar den runt 180wh/km. Det motsvarar ju en ökad förbrukning med ca 50%, så bilen kommer räkna med att jag måste ladda 50% mer än nödvändigt för att komma fram

Detta kanske bara är ett problem när man har ett laddstop inplanerat på en relativt kort (30mil i mitt fall) sträcka. Jag vet inte

Ja det är nog min tanke också, sträckor där det marginalen är liten och eller den sista etappen.pasen skrev:Detta kanske bara är ett problem när man har ett laddstop inplanerat på en relativt kort (30mil i mitt fall) sträcka. Jag vet inte
Frågan är även hur navigatorn beter sig om den närmaste superchargern är full, är det ändå den som den använder för beräkningen av mariginalen? Tänker eftersom Bredden ofta är full, om det kan ha påverkat nu?
- OfarligTesla
- Teslaägare
pasen skrev:
En marginal på över 30% är inte rimligt enligt mig, eller vad tycker du? Värt att nämna är att jag bor 2 mil från närmaste Supercharger. Hade jag laddat de där 35 minuterna som bilen ville på min sista resa hade jag förmodligen åkt från Norrköping med närmare 100%, för att åka 15 mil hem... Vet inte hur mycket 35 min supercharging resulterar i för SoC med start på 44%, men troligen en bra bit över 80% då det räckte med 8 minuter till 65%.
Helt orimligt enligt mig. Detta beror ju på (som jag tidigare skrivit) att bilen inte verkar ta hänsyn till den kraftigt ökade förbrukningen till följd av förvärmning av batteriet under lång tid. Bilen räknar ju med samma förbrukning efter att man laddat färdigt, vilket blir galet fel. Och med en sån förbrukning måste man såklart ladda mycket mer för att komma fram, men så blir det ju inte i verkligheten när man lämnat det sista laddstoppet (med förvärmning innnan).
Senast jag själv körde bilen i det här scenariot så förbrukade bilen över 280wh/km på vägen till Superchargern över ca 10 mil. Vid vanlig körning på motorväg förbrukar den runt 180wh/km. Det motsvarar ju en ökad förbrukning med ca 50%, så bilen kommer räkna med att jag måste ladda 50% mer än nödvändigt för att komma fram
Detta kanske bara är ett problem när man har ett laddstop inplanerat på en relativt kort (30mil i mitt fall) sträcka. Jag vet inte
Jag hade som sagt det problemet en en kort period i vintras men att det löstes inom någon vecka med en uppdatering. Nu är den mer eller mindre spot on och den förvärmer inte onödigt mycket längre. Har du uppdaterat till senaste versionen?
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Jag tittar inte på hur lång tid det behövs, utan på hur många procent som behövs innan jag lämnar SuC.
Att de tar till kan bero på/vara bra ifall man kommer hem och lämnar bilen över natten med Sentry på, och inte har laddmöjlighet hemma.
Att de tar till kan bero på/vara bra ifall man kommer hem och lämnar bilen över natten med Sentry på, och inte har laddmöjlighet hemma.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
intressant, jag körde från malmö till polska/ukrainska gränsen förra veckan för att hämta svärmor och jag upplevde att beräkningen av energiförbrukningen var ovanligt dålig hela tiden. jag lyckades aldrig riktigt sätta fingret på något mönster, hade lite annat att tänka på, men jag upplevde att den räknade ganska grovt fel flera gånger. har inte upplevt det dåligt tidigare, eller reagerat på det tidigare åtminstone.
Hur ska man veta vad som är senaste? 2022.4.5.3 är det jag har idag och det har kommit flertalet uppdateringar till min bil sedan jag upptäckte problemet.OfarligTesla skrev:Jag hade som sagt det problemet en en kort period i vintras men att det löstes inom någon vecka med en uppdatering. Nu är den mer eller mindre spot on och den förvärmer inte onödigt mycket längre. Har du uppdaterat till senaste versionen?
Som jag skrivit tidagare så spelar det ju ingen direkt roll om jag tittar på tid eller SoC, tiden är ju bara en beräkning för att uppnå nämnda SoC? Jag har ju lämnat laddaren långt innan uppnådd SoC som jag tidigare nämnt i mina exempel i denna tråd och ändå kommit fram med goda marginaler. Jag ser inte varför det skulle vara rimligt att komma fram med säg 40% SoC om man kan ladda på destinationen till en bråkdel av priset för Superchargers? I så fall borde man få välja vad man vill komma fram med och inte något godtyckligt som bilen hittar på själv. Vad jag vet vill den att man kommer fram med minst 10% när den beräknar en rutt.kenjon skrev:Jag tittar inte på hur lång tid det behövs, utan på hur många procent som behövs innan jag lämnar SuC.
Jag har inget problem med att den har lite marginal i sina beräkningar, det jag inte gillar är att marginalen är oberäknerlig, orimligt hög (i mina fall) och därtill kostar mig onödiga pengar och tid.
Resa Sundsvall Värmdö igår.
Inbyggda reseplaneraren tyckte att jag skulle stanna i Huddik i 30 minuter och ladda med 60% kvar i batteriet (jag började med 94%). Dessutom ett stopp till i Uppsala på 25 minuter. Jag valde ett stopp i Gävle på 25 minuter och laddade då till 80%. Kom fram med 25%. Förstår inte hur den tänkte.
Inbyggda reseplaneraren tyckte att jag skulle stanna i Huddik i 30 minuter och ladda med 60% kvar i batteriet (jag började med 94%). Dessutom ett stopp till i Uppsala på 25 minuter. Jag valde ett stopp i Gävle på 25 minuter och laddade då till 80%. Kom fram med 25%. Förstår inte hur den tänkte.
Detta problemet har jag också stött på sista halvåret. Navin vill ladda tidigt trots hög soc och att jag lätt klarar mig till nästa suc. Har kört Tesla i sex år och har inte stött på detta tidigare.raven1976 skrev:Resa Sundsvall Värmdö igår.
Har du kört samma Tesla i 6 år också, eller bytt bil nyligen?kallekula skrev:Detta problemet har jag också stött på sista halvåret. Navin vill ladda tidigt trots hög soc och att jag lätt klarar mig till nästa suc. Har kört Tesla i sex år och har inte stött på detta tidigare.
Har bytt bil under tiden men nuvarande har jag haft två år.
Har vänner som råkat ut för samma problem på sistone så någon form av bugg är där.
Har vänner som råkat ut för samma problem på sistone så någon form av bugg är där.
Någon som lyft problemet med Tesla så de får in flera anmälningar och kan åtgärda problemet?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Jag har nämnt det för en servicetekniker över telefon i ett annat ärende men jag tror inte att han faktiskt förstod problemet och det slutade nog där. Kanske dags att göra ett faktiskt ärende av detta... får se hur det funkar på långresan imorrn också.Nect skrev:Någon som lyft problemet med Tesla så de får in flera anmälningar och kan åtgärda problemet?
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Jag förutsätter att de själva analyserar data över hur framgångsrikt de planerar resorna och utnyttjar SuC.
Model Y LR AWD 2022
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/thomas36594
Nu har jag en TM3 (så kanske inte relevant i detta Y forum) men har haft väldigt liknande felkalkylering. Den har absolut justerats till med någon av de senaste uppdateringarna, har nu 2022.4.5.3. Reste till Sälen förra veckan på denna version och då förvärmer den helt annorlunda, värmningsmeddelandet är på konstant istället för att komma och gå (tolkade energigrafen som att den värmde väldigt försiktigt men länge) och estimerad laddnivå stämde bra. Men visst, körde ABRP parallellt hela vägen för lite bränd av tidigare resor i januari var jag ändå.
- The Gentleman
- Teslaägare
Jag tänkte få skriva lite om vår dagstripp Sundsvall - Västerås - Sundsvall igår. Jag skriver i denna tråd då det delvis rör ämnet.
ABRP rekommenderade laddstopp i Gävle på både ner- och hemresan och det kändes ju också som det mest logiska. Jag upptäckte, till min förvåning, att det inte finns någon SuC i Västerås (öppnar senare i år). Hade det funnits hade vi kunnat ladda bara där. Men, nu är det som det är.
Vi startade från Sundsvall med 98% och nådde Gävle med 40%, laddade till 85% och hade när vi kom tillbaka till Gävle 14%. Laddade till 72% och kom hem till Sundsvall med 20% (jag var feg och laddade lite mer än vad jag behövde i Gävle). Vi körde hyfsat lagligt hela vägen och det är blandat 80 - 110 km/h-väg det rör sig om mellan Sundsvall och Västerås. Temperaturen var några få plusgrader under dagen och ett par minus när vi kom hem. Rätt så blåsigt när vi åkte ner. Vi körde totalt 731 km med en snittförbrukning på 181 wh/km (fyra personer, mycket lätt last). Mycket nöjd med den förbrukningen. Vi laddade på SuC för totalt 460 kr och att "fylla upp tanken" när vi kom hem kostade kanske 80 kr, så 540 kr för 73 mil. Kanske lite dyrare än vad jag önskat.
Angående förvärmning av batteriet så startade den ungefär i Hudiksvall, alltså cirka 14 mil innan Gävle och det kändes ju helt galet så jag stängde av navigeringen och startade den igen några mil innan Gävle. När vi åkte från Västerås startade förvärmningen cirka 8 mil innan Gävle. Det känns också för tidigt, men det kanske är normalt?
För övrigt är bilen fantastiskt fin att köra och åka i. Lider ingenting av att den är hård eller stötig i dämpningen.
ABRP rekommenderade laddstopp i Gävle på både ner- och hemresan och det kändes ju också som det mest logiska. Jag upptäckte, till min förvåning, att det inte finns någon SuC i Västerås (öppnar senare i år). Hade det funnits hade vi kunnat ladda bara där. Men, nu är det som det är.
Vi startade från Sundsvall med 98% och nådde Gävle med 40%, laddade till 85% och hade när vi kom tillbaka till Gävle 14%. Laddade till 72% och kom hem till Sundsvall med 20% (jag var feg och laddade lite mer än vad jag behövde i Gävle). Vi körde hyfsat lagligt hela vägen och det är blandat 80 - 110 km/h-väg det rör sig om mellan Sundsvall och Västerås. Temperaturen var några få plusgrader under dagen och ett par minus när vi kom hem. Rätt så blåsigt när vi åkte ner. Vi körde totalt 731 km med en snittförbrukning på 181 wh/km (fyra personer, mycket lätt last). Mycket nöjd med den förbrukningen. Vi laddade på SuC för totalt 460 kr och att "fylla upp tanken" när vi kom hem kostade kanske 80 kr, så 540 kr för 73 mil. Kanske lite dyrare än vad jag önskat.
Angående förvärmning av batteriet så startade den ungefär i Hudiksvall, alltså cirka 14 mil innan Gävle och det kändes ju helt galet så jag stängde av navigeringen och startade den igen några mil innan Gävle. När vi åkte från Västerås startade förvärmningen cirka 8 mil innan Gävle. Det känns också för tidigt, men det kanske är normalt?
För övrigt är bilen fantastiskt fin att köra och åka i. Lider ingenting av att den är hård eller stötig i dämpningen.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Vill du få så snabb laddhastighet som möjligt så börjar den förvärma långt innan nu för tiden, däremot värmer den för mig inte hela tiden utan det går i vågor. Problemet som denna tråd berör som jag hade förut var att den värmde konstant från början till slut vilket såklart drar väldigt mycket.The Gentleman skrev:
Kan bara konstatera att den inte fungerade bättre på helgens 106 mil med 4 laddstop på SuC. En liten förbättring vad gäller förvärmning kanske, men den föreslår fortfarande onödigt lång laddning, och jag märkte dessutom att den ändrade sin beräkning direkt när man klickar på "fortsätt resa" eller avbryter laddningen.
Resan gick från Stockholm till Ullared, ca 53 mil. Planen var att nå Ödeshög med 10% (ABRP och bilen var överens här vid starten). Förbrukningen var dock högre än beräknat och i Nyköping tyckte bilen att vi skulle nå till Ödeshög med 2%, så vi safeade och stannade i Norrköping istället.
Här ser vi tillfället precis innan jag drar ur laddaren (och "sparar 20min") i Norrköping för att ta mig till Jönköping för nästa stop. Som ni ser har jag 70% SoC, "20 min återstående" för att fortsätta resan och jag ska anlända med 0%. Jag följer dock ABRP och drar ur här. Direkt när jag avbryter laddningen så räknar bilen om och jag kommer komma fram med 15%. Varför kunde den inte tala om det tidigare? Förutsättningarna ändras ju inte av att jag drar ur sladden?

Vi anländer i Jönköping med 13% (förvärmning några mil innan, jag lät bilen sköta det) och peakar ca 215kw. Bilen föreslår här 35min laddning men vi nöjer oss med knappt 20 min enligt ABRP. Glömde ta en bild innan jag drog ut, men jag noterade även samma sak här att den räknade om när jag avbröt laddningen till något som verkade vara mer realistiskt. Precis innan jag avbröt laddningen skulle vi nå destinationen med 2%, när jag drar ur laddaren ändrar den till 22%, och vi kommer faktiskt fram till destinationen med 28% vilket var mer i linje med ABRP's beräkning...

På vägen hem lägger jag inte in några laddstop i navigationen, vi stannar i Ödeshög i 4-5 min för att toppa upp för att komma till Norrköping. Här fångar jag på film hur den ändrar beräkningen när jag trycker på fortsätt resa. Är det meningen att man ska trycka på fortsätt resa direkt när man kopplat in laddaren för att den ska räkna om rutten? Jag ser ju (innan man klickar fortsätt) hur den adderar SoC vid destinationen allt eftersom man laddar. Men sen kastar den ut hela beräkningen genom fönstret när man laddat klart?
Här ser vi precis innan jag trycker på "fortsätt resa", den räknar här med 11% i Norrköping.

Och här ser vi några sekunder senare när jag klickat på fortsätt (och direkt efter avslutar laddningen) hur den ändrat till 18%...

I Norrköping brydde jag mig inte om att fota något men det var samma visa här igen. När jag avslutade laddningen (mycket tidigare än bilen ville) gav bilen mig en varning om "håll dig under 135 Km/h för att nå destinationen", meddelandet försvinner efter ett par minuters körning. Vi kommer hem med 14%. Vad kan få bilen att göra en helt annan bedömning när man klickar på fortsätt alternativt avslutar laddningen tro? Har någon annan uppmärksammat detta beteende, eller "gör jag fel" som inte trycker på fortsätt resa direkt när jag börjat ladda?
Resan gick från Stockholm till Ullared, ca 53 mil. Planen var att nå Ödeshög med 10% (ABRP och bilen var överens här vid starten). Förbrukningen var dock högre än beräknat och i Nyköping tyckte bilen att vi skulle nå till Ödeshög med 2%, så vi safeade och stannade i Norrköping istället.
Här ser vi tillfället precis innan jag drar ur laddaren (och "sparar 20min") i Norrköping för att ta mig till Jönköping för nästa stop. Som ni ser har jag 70% SoC, "20 min återstående" för att fortsätta resan och jag ska anlända med 0%. Jag följer dock ABRP och drar ur här. Direkt när jag avbryter laddningen så räknar bilen om och jag kommer komma fram med 15%. Varför kunde den inte tala om det tidigare? Förutsättningarna ändras ju inte av att jag drar ur sladden?

Vi anländer i Jönköping med 13% (förvärmning några mil innan, jag lät bilen sköta det) och peakar ca 215kw. Bilen föreslår här 35min laddning men vi nöjer oss med knappt 20 min enligt ABRP. Glömde ta en bild innan jag drog ut, men jag noterade även samma sak här att den räknade om när jag avbröt laddningen till något som verkade vara mer realistiskt. Precis innan jag avbröt laddningen skulle vi nå destinationen med 2%, när jag drar ur laddaren ändrar den till 22%, och vi kommer faktiskt fram till destinationen med 28% vilket var mer i linje med ABRP's beräkning...

På vägen hem lägger jag inte in några laddstop i navigationen, vi stannar i Ödeshög i 4-5 min för att toppa upp för att komma till Norrköping. Här fångar jag på film hur den ändrar beräkningen när jag trycker på fortsätt resa. Är det meningen att man ska trycka på fortsätt resa direkt när man kopplat in laddaren för att den ska räkna om rutten? Jag ser ju (innan man klickar fortsätt) hur den adderar SoC vid destinationen allt eftersom man laddar. Men sen kastar den ut hela beräkningen genom fönstret när man laddat klart?

Här ser vi precis innan jag trycker på "fortsätt resa", den räknar här med 11% i Norrköping.

Och här ser vi några sekunder senare när jag klickat på fortsätt (och direkt efter avslutar laddningen) hur den ändrat till 18%...

I Norrköping brydde jag mig inte om att fota något men det var samma visa här igen. När jag avslutade laddningen (mycket tidigare än bilen ville) gav bilen mig en varning om "håll dig under 135 Km/h för att nå destinationen", meddelandet försvinner efter ett par minuters körning. Vi kommer hem med 14%. Vad kan få bilen att göra en helt annan bedömning när man klickar på fortsätt alternativt avslutar laddningen tro? Har någon annan uppmärksammat detta beteende, eller "gör jag fel" som inte trycker på fortsätt resa direkt när jag börjat ladda?
Senast redigerad av pasen, redigerad totalt 1 gånger.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Du gör inget fel, beräkningen ska bli samma oavsett om man klickar på Fortsätt resa eller ej.
Det är definitivt något som är fel på beräkningarna numera. Jag har kört över 20000 mil med Tesla sedan 2015, men laddberäkningarna har aldrig varit så dåliga som de är nu.
Det är definitivt något som är fel på beräkningarna numera. Jag har kört över 20000 mil med Tesla sedan 2015, men laddberäkningarna har aldrig varit så dåliga som de är nu.
Känns ju verkligen skumt. Har du uppmärksammat Tesla på detta? Borde de kunna åtgärda med en uppdatering av mjukvaran kan man tycka.pasen skrev:Kan bara konstatera att den inte fungerade bättre på helgens 106 mil med 4 laddstop på SuC. En liten förbättring vad gäller förvärmning kanske, men den föreslår fortfarande onödigt lång laddning, och jag märkte dessutom att den ändrade sin beräkning direkt när man klickar på "fortsätt resa" eller avbryter laddningen.
På vägen hem lägger jag inte in några laddstop i navigationen, vi stannar i Ödeshög i 4-5 min för att toppa upp för att komma till Norrköping. Här fångar jag på film hur den ändrar beräkningen när jag trycker på fortsätt resa. Är det meningen att man ska trycka på fortsätt resa direkt när man kopplat in laddaren för att den ska räkna om rutten? Jag ser ju (innan man klickar fortsätt) hur den adderar SoC vid destinationen allt eftersom man laddar. Men sen kastar den ut hela beräkningen genom fönstret när man laddat klart?![]()
I Norrköping brydde jag mig inte om att fota något men det var samma visa här igen. När jag avslutade laddningen (mycket tidigare än bilen ville) gav bilen mig en varning om "håll dig under 135Km/h" för att nå destinationen, meddelandet försvinner efter ett par minuters körning. Vi kommer hem med 14%. Vad kan få bilen att göra en helt annan bedömning när man klickar på fortsätt alternativt avslutar laddningen tro? Har någon annan uppmärksammat detta beteende, eller "gör jag fel" som inte trycker på fortsätt resa direkt när jag börjat ladda?
Jag skrev nog fel för att jag ville tro att det var bättre än det egentligen var. Den tyckte nog 50 minuter i Hudiksvall. Befängt!kallekula skrev:Detta problemet har jag också stött på sista halvåret. Navin vill ladda tidigt trots hög soc och att jag lätt klarar mig till nästa suc. Har kört Tesla i sex år och har inte stött på detta tidigare.raven1976 skrev:Resa Sundsvall Värmdö igår.
När jag skulle hem igen så blev det typ samma sak (Startade med 45% batteri). 50 minuter i Uppsala och runt 30 minuter i Hudiksvall. Jag valde 15 minuter i Uppsala och stannade i Söderhamn i 15 minuter istället (inte för att jag var tvungen utanför att jag inte varit där tidigare och ville se hur det såg ut på den SuCen). Kom hem med 24%, så jag tycker min laddstrategi var något bättre än Teslas egna.