Solcellsanläggning med batterilagring och ödrift

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Solcellsanläggning med batterilagring och ödrift

Inlägg av [JM] »

CrazyGang skrev:
Otroligt beroendeframkallande att logga in i Fronius-appen och titta på förbrukningen. Gillar analysläget mer och mer. Överskådligt och innehållsrikt.
Varning för nördig dataanalys nedan. :D

Vad har du för förbrukare som ligger och pulsar med 2,5 kW?
Eftersom den pulsar mindre när solen skiner så misstänker jag att det är något med värmesystemet.
Med den låga grundförbrukningen på 300W så gissar jag att det är elpatonen som jobbar eller har du värmepump med så hög peakförbrukning?
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Solcellsanläggning med batterilagring och ödrift

Inlägg av CrazyGang »

Nördig dataanalys välkomnas! :D

Det är bergvärmepumpen, en 21 år gammal Nibe. Kompressorn slår av och på med ett dån så den drar nog en del. Kommer uppgraderas vad det lider.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Solcellsanläggning med batterilagring och ödrift

Inlägg av TeslaManne »

CrazyGang skrev:
Nördig dataanalys välkomnas! :D

Det är bergvärmepumpen, en 21 år gammal Nibe. Kompressorn slår av och på med ett dån så den drar nog en del. Kommer uppgraderas vad det lider.

Har du koll på vilken tidsintervall pumpen startar ? Svårt o avgöra på bilden .. p vad heter pumpen ?

/Manne
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7420
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Solcellsanläggning med batterilagring och ödrift

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag tänkte komplettera min befintliga solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift.

Jag var förutseende nog och valt en Huawei växelriktare som var förberedd för sånt. Så nu behövs "bara" kompletteras med batterier, jordplatta och box för bortkoppling från elnät.

Jag fick nu ett offert på ett 10 kWh batteri system med ö-drift på 60 tusen kronor efter skattereduktion.
Alltså battery + power meter + jordplatta + backup box + arbetskostnad - skattereduktion. Resten har jag redan, solceller + växelriktare, de skaffade jag för 100 tusen kronor redan i fjol.

Det kliar i fingrarna att slå till men hur ska jag göra en överslagsräkning på (högst eventuell) återbetalningstid?
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Solcellsanläggning med batterilagring och ödrift

Inlägg av expat »

TiborBlomhall skrev:
Jag tänkte komplettera min befintliga solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift.

Jag var förutseende nog och valt en Huawei växelriktare som var förberedd för sånt. Så nu behövs "bara" kompletteras med batterier, jordplatta och box för bortkoppling från elnät.

Jag fick nu ett offert på ett 10 kWh batteri system med ö-drift på 60 tusen kronor efter skattereduktion.
Alltså battery + power meter + jordplatta + backup box + arbetskostnad - skattereduktion. Resten har jag redan, solceller + växelriktare, de skaffade jag för 100 tusen kronor redan i fjol.

Det kliar i fingrarna att slå till men hur ska jag göra en överslagsräkning på (högst eventuell) återbetalningstid?
Är väl svårt att sia om återbetalningstiden, beror väl på hur eländig elräkningen blir i framtiden.
Tänkte också göra slag i saken och köpa batterier, men min anläggning är en 7-8 år nu så jag får köpa en växelriktare också.
Är intresserad av vem du fick offert av
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7420
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Solcellsanläggning med batterilagring och ödrift

Inlägg av TiborBlomhall »

Stockholm Solenergi
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Solcellsanläggning med batterilagring och ödrift

Inlägg av expat »

TiborBlomhall skrev:
Stockholm Solenergi
Jag bor nere i Skåne så dom kanske inte är så intresserade av mig
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Solcellsanläggning med batterilagring och ödrift

Inlägg av CrazyGang »

TiborBlomhall skrev:
Jag tänkte komplettera min befintliga solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift.

Jag var förutseende nog och valt en Huawei växelriktare som var förberedd för sånt. Så nu behövs "bara" kompletteras med batterier, jordplatta och box för bortkoppling från elnät.

Jag fick nu ett offert på ett 10 kWh batteri system med ö-drift på 60 tusen kronor efter skattereduktion.
Alltså battery + power meter + jordplatta + backup box + arbetskostnad - skattereduktion. Resten har jag redan, solceller + växelriktare, de skaffade jag för 100 tusen kronor redan i fjol.

Det kliar i fingrarna att slå till men hur ska jag göra en överslagsräkning på (högst eventuell) återbetalningstid?
Grymt! Har Huawei uppdaterat växelriktaren så den klarar ödrift nu? När jag tog in offerter gjorde den inte det.

Den största vinsten med batteri är möjligheten att sänka huvudsäkringen. Vi kör som sagt 16A nuförtiden och det sparar nästan 3.000kr per år mot 20A. Dessutom framtidssäkert när effekttarifferna kommer. Ökad egenanvändning är mest för känslans skull här i Norrland. Om elen kostar uppåt 6-7kr/kWh som i SE3 är det annorlunda…

Pro-tip: kolla om växelriktaren klarar att agera effektvakt på enskilda faser och inte bara total förbrukning. Det är ju överlast på enskilda faser som bränner säkringar.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 191
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Solcellsanläggning med batterilagring och ödrift

Inlägg av SALVETA »

Jag har också tänkt skaffa solceller och har tagit in lite olika offerter men som jag fattat det om man ska köra ödrift så kan man inte få direkt övergång från nät till batteri om det blir strömavbrott då man fysiskt måste bli bortkopplad från nätet innan man kan börja driva huset med bara batteri?
Vore ju skönt att slippa tappa ström i huset men tekniken (eller regler?) kanske inte riktigt är där ännu?
Inte så ofta det är strömavbrott men skulle ju ändå vilja att batteriet fungerade som en ups om man ändå installerar typ det.
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Solcellsanläggning med batterilagring och ödrift

Inlägg av FredrikR »

Vilka växelriktare kan folket här rekommendera ifall man vill ha möjlighet till ö-drift? (Och ifall man vill undvika Huawei)

En annan fråga som jag funderat på lite sista tiden är ifall man kan komplettera med någon liten vindkraftskälla. Mest för att det vore roligt i stugan, den skulle antagligen bli självförsörjande året runt med en liten vindkraftskälla. Det vertikala vindkraftverket tycker jag verkar lite intressant. Skulle det vara några problem att koppla ett sådant till en solcellsanläggning? Kan man använda samma växelriktare?

https://www.tesup.se/product-page/atlas ... seEALw_wcB

https://www.amazon.se/Professionella-Vi ... 1929&psc=1
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
juristen
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Solcellsanläggning med batterilagring och ödrift

Inlägg av juristen »

FredrikR skrev:

En annan fråga som jag funderat på lite sista tiden är ifall man kan komplettera med någon liten vindkraftskälla.
Vid första påseende verkar Tesups vindsnurror lika intressanta som solceller. Blåser gör det året om, och de verkar prismässigt jämförbara förhållande till lämnad effekt och enklare att montera än en solcellsanläggning. För 600 000 kr får man 6 st Atlas X som ger 4 kW/st vid 15 sekundmeter, då ger de ca 1kW/st=6 kW vid mer normala 4 sekundmeter. Har jag missat nåt? Hur är det med vindtimmar vs soltimmar på ett år?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Solcellsanläggning med batterilagring och ödrift

Inlägg av expat »

FredrikR skrev:
Vilka växelriktare kan folket här rekommendera ifall man vill ha möjlighet till ö-drift? (Och ifall man vill undvika Huawei)

En annan fråga som jag funderat på lite sista tiden är ifall man kan komplettera med någon liten vindkraftskälla. Mest för att det vore roligt i stugan, den skulle antagligen bli självförsörjande året runt med en liten vindkraftskälla. Det vertikala vindkraftverket tycker jag verkar lite intressant. Skulle det vara några problem att koppla ett sådant till en solcellsanläggning? Kan man använda samma växelriktare?

https://www.tesup.se/product-page/atlas ... seEALw_wcB

https://www.amazon.se/Professionella-Vi ... 1929&psc=1
Jag har tittat på Fronius. Är nog klart dyrare, men jag vill inte heller ha en kinesisk inverter.
Kollade på vindkraft för ett par år sen, men dom ger väldigt lite i förhållande till kostnaden. Sätta en snurra på taket kan man glömma, den orkar knappt
driva invertern. Den behöver regelbundet underhåll också, så jag la ner det hela
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: Solcellsanläggning med batterilagring och ödrift

Inlägg av Syncronauten »

TiborBlomhall skrev:
Jag tänkte komplettera min befintliga solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift.

Jag var förutseende nog och valt en Huawei växelriktare som var förberedd för sånt. Så nu behövs "bara" kompletteras med batterier, jordplatta och box för bortkoppling från elnät.

Jag fick nu ett offert på ett 10 kWh batteri system med ö-drift på 60 tusen kronor efter skattereduktion.
Alltså battery + power meter + jordplatta + backup box + arbetskostnad - skattereduktion. Resten har jag redan, solceller + växelriktare, de skaffade jag för 100 tusen kronor redan i fjol.

Det kliar i fingrarna att slå till men hur ska jag göra en överslagsräkning på (högst eventuell) återbetalningstid?
Har du koll på att du endast får 1 fas i ödrift med Huawei?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7420
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Solcellsanläggning med batterilagring och ödrift

Inlägg av TiborBlomhall »

Nej det visste jag inte. Allt i offerten pratar om trefas.
Men även en fas är bättre än noll.
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: Solcellsanläggning med batterilagring och ödrift

Inlägg av Syncronauten »

TiborBlomhall skrev:
Nej det visste jag inte. Allt i offerten pratar om trefas.
Men även en fas är bättre än noll.
Sant!
Backup boxen heter lite lurigt 3fas men just backup är enfas tyvärr. Länk till datablad och manual.

https://www.solelgrossisten.se/product/ ... em-3-fas-3
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Solcellsanläggning med batterilagring och ödrift

Inlägg av CrazyGang »

:ugeek:
SALVETA skrev:
Jag har också tänkt skaffa solceller och har tagit in lite olika offerter men som jag fattat det om man ska köra ödrift så kan man inte få direkt övergång från nät till batteri om det blir strömavbrott då man fysiskt måste bli bortkopplad från nätet innan man kan börja driva huset med bara batteri?
Vore ju skönt att slippa tappa ström i huset men tekniken (eller regler?) kanske inte riktigt är där ännu?
Inte så ofta det är strömavbrott men skulle ju ändå vilja att batteriet fungerade som en ups om man ändå installerar typ det.
Frånskiljningsbox heter produkten. Min är av fabrikat Envitec och finns beskriven tidigare i tråden. Den slår om av sig själv, inget handhavande behövs.

Fronius är lite dyrare men tack vare gröna bidraget så blir nettokostnaden inte så mycket högre.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 191
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Solcellsanläggning med batterilagring och ödrift

Inlägg av SALVETA »

CrazyGang skrev:
:ugeek:
SALVETA skrev:
Jag har också tänkt skaffa solceller och har tagit in lite olika offerter men som jag fattat det om man ska köra ödrift så kan man inte få direkt övergång från nät till batteri om det blir strömavbrott då man fysiskt måste bli bortkopplad från nätet innan man kan börja driva huset med bara batteri?
Vore ju skönt att slippa tappa ström i huset men tekniken (eller regler?) kanske inte riktigt är där ännu?
Inte så ofta det är strömavbrott men skulle ju ändå vilja att batteriet fungerade som en ups om man ändå installerar typ det.
Frånskiljningsbox heter produkten. Min är av fabrikat Envitec och finns beskriven tidigare i tråden. Den slår om av sig själv, inget handhavande behövs.

Fronius är lite dyrare men tack vare gröna bidraget så blir nettokostnaden inte så mycket högre.
Visst den slår om själv men det blir väl ett glapp i strömmen i samband med detta, dvs datorer och annat dör/startar om?
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Solcellsanläggning med batterilagring och ödrift

Inlägg av expat »

Visst den slår om själv men det blir väl ett glapp i strömmen i samband med detta, dvs datorer och annat dör/startar om?
Det jag har sett på videos så kan man knappt uppfatta att det händer
Le0net
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 apr 2022 09:35

Re: Solcellsanläggning med batterilagring och ödrift

Inlägg av Le0net »

Hej, ny i forumet och läser allt med intresse. Har beställt en M3P med leverans i augusti och tänkt försöka på solceller, laddare mm på plats innan det.

Har en nybyggd maskinhall uppe i Norrland med ca 80m2 tak mot söder i 30 graders lutning, skugga finns på vinterna av snö och andra byggnader pga. Låg sol, men från våren till hösten är det oskuggat.

Jag tänkte kolla med trådskaparen om den lokala firman du använt, svårt att hitta nån som har tid. Sen att det är brist på komponenter är ju en annan sak, man kanske får ta det som finns.
Användarvisningsbild
oakim
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 nov 2016 10:37
Ort: Stockholm

Re: Solcellsanläggning med batterilagring och ödrift

Inlägg av oakim »

Hej.

Har beställt en anläggning med 16,2Kwp (40st paneler 405w, 50/50 öst/väst) samt en Huawei SUN2000-12KTL-M2

Även separat beställt ett elverk med ATS stöd, samt tillhörande ATS-Box.
(Warrior Dieselelverk 5.5kW 3-fas, ATS) + (Warrior ATS Automatisk överföringsbrytare för dieselelverk)

-Min fråga är om dessa 2 anläggningar går att kombinera, eller om jag skall avbeställa elverket+ överföringsbrytaren, då det blir en knasig kombo och knepigt att få godkänt av elbolaget, samt om elektriker accepterar att installera en sådan setup.?
-Om det är en möjlig kombo. går det isåfall att ha solcellsanläggningen i drift när reservkraftverket går och överföringsbrytaren för dieselelverket står i Ö-drift?
-Om detta är möjligt, hur tusan sker frekvensbalansering och spänningsreglering, då solcellsanläggningen inte är designad för ö-drift. Kommer solcellsväxelriktaren mata ut effekt så att den trycker ner elverket på mineffekt och sedan så begränsar sig växelriktaren där och ligger och reglerar?

Tanken är nog att ev köra på en hybridväxelriktare i framtiden med batteri, men ett dieselelverk känns ändå bra att ha som extra backup oavsett.
Model 3 LR AWD Blå med svart inredning, (på köpet-AP), 18"
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2293
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Solcellsanläggning med batterilagring och ödrift

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det kan nog bli lite tokigt.

Vid strömavbrott kommer allt gå ned, även solelproduktionen.

Elverket måste komma upp i normalt varvtal innan last kopplas in. Kopplas då även växleriktaren för solcellerna in, och det är solsken, så kommer den synka mot frekvensen från elverket.

För att kunna putta ut solenergin på elnätet lägger sig växelriktaren aningen högre i spänningen än på det anslutna elnätet.

Detta måste bli väldigt konstig om den producerar mer än vad som förbrukas inom din lilla ö-drift och ska kämpa mot elverket.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Solcellsanläggning med batterilagring och ödrift

Inlägg av CrazyGang »

Le0net skrev:
Hej, ny i forumet och läser allt med intresse. Har beställt en M3P med leverans i augusti och tänkt försöka på solceller, laddare mm på plats innan det.

Har en nybyggd maskinhall uppe i Norrland med ca 80m2 tak mot söder i 30 graders lutning, skugga finns på vinterna av snö och andra byggnader pga. Låg sol, men från våren till hösten är det oskuggat.

Jag tänkte kolla med trådskaparen om den lokala firman du använt, svårt att hitta nån som har tid. Sen att det är brist på komponenter är ju en annan sak, man kanske får ta det som finns.
Vi använde Solenergi Norr. De är baserade i Östersund men jobbar över ett större område.

Dotterbolag till Jemtel som är välrenommerade. De som sätter bl.a WC i Jämtland.

Jag har fått ett bra intryck. Smidiga och bra att ha och göra med, rimliga priser. Verkar ha mycket jobb men är säkert intresserade om du ligger i deras upptagningsområde. Hälsa Tony (VDn) från Martin på Frösön isf.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Le0net
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 apr 2022 09:35

Re: Solcellsanläggning med batterilagring och ödrift

Inlägg av Le0net »

Man tackar, jag väntar in min lokala leverantör här och hinner han inte så kollar jag med dom, tack igen :D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Solcellsanläggning med batterilagring och ödrift

Inlägg av Bjelke »

Off Grid Byggaren skrev:
Det kan nog bli lite tokigt.

Vid strömavbrott kommer allt gå ned, även solelproduktionen.

Elverket måste komma upp i normalt varvtal innan last kopplas in. Kopplas då även växleriktaren för solcellerna in, och det är solsken, så kommer den synka mot frekvensen från elverket.

För att kunna putta ut solenergin på elnätet lägger sig växelriktaren aningen högre i spänningen än på det anslutna elnätet.

Detta måste bli väldigt konstig om den producerar mer än vad som förbrukas inom din lilla ö-drift och ska kämpa mot elverket.
Det kanske slutar med att solcellerna tvingar elverket att producera diesel då :mrgreen: :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 17 mar 2022 13:26

Re: Solcellsanläggning med batterilagring och ödrift

Inlägg av CLi »

CrazyGang skrev:
Bjelke skrev:
Du nämnde i en annan tråd att du ville undvika kina-tillverkade paneler så dom som du valde här
är väl såna då antar jag :) men vilka fler finns det att välja på isf?
Vi slänger på nytt tak nästa år (blir plåt på det shingel-tak vi har idag) och då kanske det blir lite
solceller om det går (vi har träd som skymmer nästan hela dagen i nuläget men kanske löser sig :) ) :)
För det känns som att typ alla tillverkas i kina (iaf för mig som inte engagerat mig så mycket hittills)…
Stämmer. Finner det moraliskt svårt att stödja företag som backas av en auktoritär enpartistat.

Har inte efterforskat alternativa paneler, Eurener är spanska och rekommenderas av min lokala solcellsinstallatör, de distribueras via Rexel som är en stor grossist.
Kommer att installera Hyundai-paneler och Solaredge-växelriktare här hemma. Inget kinesiskt alls.
https://www.solelgrossisten.se/product/ ... vg-405w-hs
MYP 22 - vit lack / svart inredning
Skriv svar