Privat, finansiell eller operationell leasing
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 09 apr 2022 20:02
Privat, finansiell eller operationell leasing
Hej,
Hoppas inte att denna fråga ställts för många gånger. Det är så att jag ska ta ut lön (heltid) från mitt företag (AB) och tänkt att leasa bil. Jag har räknat med att ta ut MYLR med extrautrustning på 61000, vilket ger ett förmånsvärde på 6600 kr, som jag då för göra ett nettolöneavdrag på. Företagsleasingen är på cirka 11000 kr ex. moms vid operationell företagsleasing (0 kr i insats) och finansiell företagsleasing. Jag vill minst ha 3000 mil/år i avtalet. Med andra ord blir det i slutändan lite dyrare att leasa genom företag än privat. Jag vill dock just nu inte betala över 10k privat.
Med operationell företagsleasing får man, som det verkar, allt i ett, d.v.s. underhåll, däck och administrativ hantering. Dessutom går det välja 24 månaders avtal. Det där med restvärdet vid finansiell företagsleasing gör mig lite orolig att jag ska behöva betala.
Jag vet dock inte hur jag ska räkna på allt detta. Kan någon hjälpa mig resonera. Vad hade ni gjort?
Hoppas inte att denna fråga ställts för många gånger. Det är så att jag ska ta ut lön (heltid) från mitt företag (AB) och tänkt att leasa bil. Jag har räknat med att ta ut MYLR med extrautrustning på 61000, vilket ger ett förmånsvärde på 6600 kr, som jag då för göra ett nettolöneavdrag på. Företagsleasingen är på cirka 11000 kr ex. moms vid operationell företagsleasing (0 kr i insats) och finansiell företagsleasing. Jag vill minst ha 3000 mil/år i avtalet. Med andra ord blir det i slutändan lite dyrare att leasa genom företag än privat. Jag vill dock just nu inte betala över 10k privat.
Med operationell företagsleasing får man, som det verkar, allt i ett, d.v.s. underhåll, däck och administrativ hantering. Dessutom går det välja 24 månaders avtal. Det där med restvärdet vid finansiell företagsleasing gör mig lite orolig att jag ska behöva betala.
Jag vet dock inte hur jag ska räkna på allt detta. Kan någon hjälpa mig resonera. Vad hade ni gjort?
Re: Privat, finansiell eller operationell leasing
Du kan räkna med att du får kvitta/dra av halva momsen.
Det är nog "bäst" att köpa v-däck vid sidan av än baka in i leasingen. Kör du i företaget kan du låte företaget stå för tvätt, däckhotell osv..
Det är nog "bäst" att köpa v-däck vid sidan av än baka in i leasingen. Kör du i företaget kan du låte företaget stå för tvätt, däckhotell osv..
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 09 apr 2022 20:02
Re: Privat, finansiell eller operationell leasing
Så det är bättre med finansiell leasing?Gargamel skrev:Du kan räkna med att du får kvitta/dra av halva momsen.
Det är nog "bäst" att köpa v-däck vid sidan av än baka in i leasingen. Kör du i företaget kan du låte företaget stå för tvätt, däckhotell osv..
Re: Privat, finansiell eller operationell leasing
Det där är ju alltid ett spel, men du kan ju räkna med att leasingbolagen som har operationell leasing inte tänkt gå med minus på affären.
I regel blir det alltid billigare med finansiell leasing, men om du har tänkt att köpa på marginalerna vad bolagets finanser klarar så kanske du sover bättre med operationell leasing.
I regel blir det alltid billigare med finansiell leasing, men om du har tänkt att köpa på marginalerna vad bolagets finanser klarar så kanske du sover bättre med operationell leasing.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1981
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Privat, finansiell eller operationell leasing
Det är som att binda räntan på huset. Lönar sig aldrig med operationell normalt men är tryggt. Du vet vad du skall betala.galnagunnar skrev:Så det är bättre med finansiell leasing?Gargamel skrev:Du kan räkna med att du får kvitta/dra av halva momsen.
Det är nog "bäst" att köpa v-däck vid sidan av än baka in i leasingen. Kör du i företaget kan du låte företaget stå för tvätt, däckhotell osv..
just på Model 3&Y har det ju varit en kraftig minusaffär - men ingen kan någonsin spå in i framtiden.
Ta finansiell istället och välj 1000 mil. Sen kan du tryggt tuffa på dina 3-4.000 mil utan att någon gnäller. Det är mitt tips.
Haft alla 3/Y
Re: Privat, finansiell eller operationell leasing
Har funnits otroliga erbjudanden på privatleasing åtminstone tidigare. De har helt andra möjligheter att sälja bilarna till utlandet osv än man har som privatperson.pejvic skrev:Det är som att binda räntan på huset. Lönar sig aldrig med operationell normalt men är tryggt. Du vet vad du skall betala.galnagunnar skrev:Så det är bättre med finansiell leasing?Gargamel skrev:Du kan räkna med att du får kvitta/dra av halva momsen.
Det är nog "bäst" att köpa v-däck vid sidan av än baka in i leasingen. Kör du i företaget kan du låte företaget stå för tvätt, däckhotell osv..
just på Model 3&Y har det ju varit en kraftig minusaffär - men ingen kan någonsin spå in i framtiden.
Ta finansiell istället och välj 1000 mil. Sen kan du tryggt tuffa på dina 3-4.000 mil utan att någon gnäller. Det är mitt tips.
Nu är det brist på det mesta och antagligen bättre att köpa.
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 09 apr 2022 20:02
Re: Privat, finansiell eller operationell leasing
Tack, men blir det inte väldigt dyrt att tufft på 3-4.000 mil utan att någon gnäller? Det låter väldigt dyrt i slutändan?pejvic skrev:Det är som att binda räntan på huset. Lönar sig aldrig med operationell normalt men är tryggt. Du vet vad du skall betala.galnagunnar skrev:Så det är bättre med finansiell leasing?Gargamel skrev:Du kan räkna med att du får kvitta/dra av halva momsen.
Det är nog "bäst" att köpa v-däck vid sidan av än baka in i leasingen. Kör du i företaget kan du låte företaget stå för tvätt, däckhotell osv..
just på Model 3&Y har det ju varit en kraftig minusaffär - men ingen kan någonsin spå in i framtiden.
Ta finansiell istället och välj 1000 mil. Sen kan du tryggt tuffa på dina 3-4.000 mil utan att någon gnäller. Det är mitt tips.
Re: Privat, finansiell eller operationell leasing
Det enda det påverkar är restvärdet efter avtalstiden.galnagunnar skrev:Tack, men blir det inte väldigt dyrt att tufft på 3-4.000 mil utan att någon gnäller? Det låter väldigt dyrt i slutändan?
Finansiell leasing är ju du själv som står risken för restvärdet vilket egentligen är det enda som står på spel vid finansiell leasing. Det är mer eller mindre bara ett billån där du förbinder dig till lånet en viss tid med ränta.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 09 apr 2022 20:02
Re: Privat, finansiell eller operationell leasing
Ja precis men om jag väljer en 10 000 km/år-bil och kör 30 000 km per/år, kommer jag inte betala en hel del extra för dessa extra km?TechNerd skrev:Det enda det påverkar är restvärdet efter avtalstiden.galnagunnar skrev:Tack, men blir det inte väldigt dyrt att tufft på 3-4.000 mil utan att någon gnäller? Det låter väldigt dyrt i slutändan?
Finansiell leasing är ju du själv som står risken för restvärdet vilket egentligen är det enda som står på spel vid finansiell leasing. Det är mer eller mindre bara ett billån där du förbinder dig till lånet en viss tid med ränta.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1981
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Privat, finansiell eller operationell leasing
Nej - varför det?
Du är skyldig det du är skyldig.
Ett jätteviktigt tips nu. Du är på väg att köpa en grej för typ 6-700.000. Kolla runt lite och läs ordentligt hur det funkar. Skriv inte bara på nåt.
Ett exempel då… du finansierar en bil för låt säga 600.000. I kontantinsats väljer du låt säga 20% vilket är 120.000. Du påstår att du skall köra 1000 mil per år. Restvärdet är 300.000.
Du finansierar därmed 480.000 och 180 betalar du av på de 36 månaderna vilket är 5000 per månad. (Plus lite ränta förstås)
Du får en knäpp och tar världsrekord med din bil och kör 100.000 mil. Du kör runt jorden och tillbaka.
Bilen är helt slut. Du beslutar dig för att hälla in T-sprit i bilen och tända på den.
Du blir ändå skyldig 300.000kr
Precis samma summa som du blir skyldig om du kör direkt från hämtningsstället och ställer den i ditt garage och kör 100 mil totalt.
Det spelar ingen roll alls hur mkt du kör. Det är din bil.
Men:
Operationell leasing.
Du äger inte bilen. Du är slav under kreditgivaren och får böta om du kör längre.
När leasingen är slut så tar de bilen av dig.
Ungefär så funkar det. I korta drag.
Du är skyldig det du är skyldig.
Ett jätteviktigt tips nu. Du är på väg att köpa en grej för typ 6-700.000. Kolla runt lite och läs ordentligt hur det funkar. Skriv inte bara på nåt.
Ett exempel då… du finansierar en bil för låt säga 600.000. I kontantinsats väljer du låt säga 20% vilket är 120.000. Du påstår att du skall köra 1000 mil per år. Restvärdet är 300.000.
Du finansierar därmed 480.000 och 180 betalar du av på de 36 månaderna vilket är 5000 per månad. (Plus lite ränta förstås)
Du får en knäpp och tar världsrekord med din bil och kör 100.000 mil. Du kör runt jorden och tillbaka.
Bilen är helt slut. Du beslutar dig för att hälla in T-sprit i bilen och tända på den.
Du blir ändå skyldig 300.000kr
Precis samma summa som du blir skyldig om du kör direkt från hämtningsstället och ställer den i ditt garage och kör 100 mil totalt.
Det spelar ingen roll alls hur mkt du kör. Det är din bil.
Men:
Operationell leasing.
Du äger inte bilen. Du är slav under kreditgivaren och får böta om du kör längre.
När leasingen är slut så tar de bilen av dig.
Ungefär så funkar det. I korta drag.
Haft alla 3/Y
Re: Privat, finansiell eller operationell leasing
Med tanke på de galna restvärdena på elbilar så hade jag inte kört operationell leasing. Gå för finansiell, då har du bättre kontroll på vad du betalar för och har du betalat för mycket under leasingperioden så får du tillbaka det när bilen säljs. Det får du inte vid operationell leasing.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 09 apr 2022 20:02
Re: Privat, finansiell eller operationell leasing
pejvic skrev:Nej - varför det?
Du är skyldig det du är skyldig.
Ett jätteviktigt tips nu. Du är på väg att köpa en grej för typ 6-700.000. Kolla runt lite och läs ordentligt hur det funkar. Skriv inte bara på nåt.
Ett exempel då… du finansierar en bil för låt säga 600.000. I kontantinsats väljer du låt säga 20% vilket är 120.000. Du påstår att du skall köra 1000 mil per år. Restvärdet är 300.000.
Du finansierar därmed 480.000 och 180 betalar du av på de 36 månaderna vilket är 5000 per månad. (Plus lite ränta förstås)
Du får en knäpp och tar världsrekord med din bil och kör 100.000 mil. Du kör runt jorden och tillbaka.
Bilen är helt slut. Du beslutar dig för att hälla in T-sprit i bilen och tända på den.
Du blir ändå skyldig 300.000kr
Precis samma summa som du blir skyldig om du kör direkt från hämtningsstället och ställer den i ditt garage och kör 100 mil totalt.
Det spelar ingen roll alls hur mkt du kör. Det är din bil.
Men:
Operationell leasing.
Du äger inte bilen. Du är slav under kreditgivaren och får böta om du kör längre.
När leasingen är slut så tar de bilen av dig.
Ungefär så funkar det. I korta drag.
Tack för svaret, det är förvirrande att man då kan välja miltal när det inte spelar någon roll!
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1981
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Privat, finansiell eller operationell leasing
Ja vid en närmare eftertanke så håller jag med.
Jag vet inte vad det beror på.
Kanske vet någon i denna grupp vad detta beror på?
Jag vet inte vad det beror på.
Kanske vet någon i denna grupp vad detta beror på?
Haft alla 3/Y
- Syncronauten
- Teslaägare
- Inlägg: 203
- Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/svante12917
Re: Privat, finansiell eller operationell leasing
För att det blir ett lägre restvärde om du väljer längre körsträcka vilket skall motsvara beräknad ökad värdeminskning med fler mil.pejvic skrev:Ja vid en närmare eftertanke så håller jag med.
Jag vet inte vad det beror på.
Kanske vet någon i denna grupp vad detta beror på?
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1981
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Privat, finansiell eller operationell leasing
jo men det förstår man. Men varför inte bara låta kunden ta ställning till vad de lånar. Det har ju knappast någonsin varit i närheten av sanningen med föreslått restvärde kontra restvärdet. Det är oerhört många som tror att de inte får överskrida tex 1000 mil. Beskrivningen är totalt kass för den som är förstagångsköpare. Usel.Syncronauten skrev:För att det blir ett lägre restvärde om du väljer längre körsträcka vilket skall motsvara beräknad ökad värdeminskning med fler mil.pejvic skrev:Ja vid en närmare eftertanke så håller jag med.
Jag vet inte vad det beror på.
Kanske vet någon i denna grupp vad detta beror på?
Det vore ju kanske bra med en beskrivning som tex "tänk på att du fortfarande är skyldig Dnb 310.000kr efter 3 år även om du kört 3000 mil / år"
Summan man är skyldig ändras ju aldrig. Det har ju inget samband med milen man kör.
Varför inte bara välja restvärde. 53%, 45% osv.
En enkel beskrivning borde sättas dit. en liten ruta man kan trycka upp eller nåt. Det är ju så totalt missvisande.
Tror att folk backar och inte vågar köpa när de tror att de inte lyckas hålla sig under ett visst miltal
Haft alla 3/Y
- Syncronauten
- Teslaägare
- Inlägg: 203
- Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/svante12917
Re: Privat, finansiell eller operationell leasing
Det låter rimligt men det finns väl någon historisk koppling. Kanske har att göra med att företag får dra halva momsen vid leasing men inte vid lån som betraktas som köp. Leasingavgifterna skall se ut som de är baserat på bilens kostnad/värde?pejvic skrev:jo men det förstår man. Men varför inte bara låta kunden ta ställning till vad de lånar. Det har ju knappast någonsin varit i närheten av sanningen med föreslått restvärde kontra restvärdet. Det är oerhört många som tror att de inte får överskrida tex 1000 mil. Beskrivningen är totalt kass för den som är förstagångsköpare. Usel.Syncronauten skrev:För att det blir ett lägre restvärde om du väljer längre körsträcka vilket skall motsvara beräknad ökad värdeminskning med fler mil.pejvic skrev:Ja vid en närmare eftertanke så håller jag med.
Jag vet inte vad det beror på.
Kanske vet någon i denna grupp vad detta beror på?
Det vore ju kanske bra med en beskrivning som tex "tänk på att du fortfarande är skyldig Dnb 310.000kr efter 3 år även om du kört 3000 mil / år"
Summan man är skyldig ändras ju aldrig. Det har ju inget samband med milen man kör.
Varför inte bara välja restvärde. 53%, 45% osv.
En enkel beskrivning borde sättas dit. en liten ruta man kan trycka upp eller nåt. Det är ju så totalt missvisande.
Tror att folk backar och inte vågar köpa när de tror att de inte lyckas hålla sig under ett visst miltal
Re: Privat, finansiell eller operationell leasing
Bilen är väl säkerhet för lånet och det ligger väl i finansbolagets intresse att bilen är värde ungefär vad restskulden är?
Re: Privat, finansiell eller operationell leasing
Jo det är säkert anledningen men har någon någonsin varit med om ifall finansbolaget verkligen har kontrollerat miltalet?Fredrik j skrev:Bilen är väl säkerhet för lånet och det ligger väl i finansbolagets intresse att bilen är värde ungefär vad restskulden är?
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: Privat, finansiell eller operationell leasing
Nej, men man vill kanske gardera sig lite. Göra så det blir ett avtalsbrott om man amorterar för 1000 mil och kör 10000.ReNewAble skrev:Jo det är säkert anledningen men har någon någonsin varit med om ifall finansbolaget verkligen har kontrollerat miltalet?Fredrik j skrev:Bilen är väl säkerhet för lånet och det ligger väl i finansbolagets intresse att bilen är värde ungefär vad restskulden är?
Men hur skulle finansbolaget få reda på det? Det är ju först vid första besiktningen som det registreras.
Re: Privat, finansiell eller operationell leasing
Men man amorterar ju. Dvs betalar till sig själv. Har man inte råd med en lite högre amorteringstakt om man tänker köra mycket ska man kanske kolla på en billigare bil?ReNewAble skrev:Jo det är säkert anledningen men har någon någonsin varit med om ifall finansbolaget verkligen har kontrollerat miltalet?Fredrik j skrev:Bilen är väl säkerhet för lånet och det ligger väl i finansbolagets intresse att bilen är värde ungefär vad restskulden är?
Re: Privat, finansiell eller operationell leasing
Jo men frågan är ju om finansbolaget verkligen kollar så att de hela tiden har säkerhet i bilen vilket jag aldrig har hört att de har gjort. Att det sedan är dumt att stå med en skuld som man inte kan lösa är en annan sak.MWall skrev:Men man amorterar ju. Dvs betalar till sig själv. Har man inte råd med en lite högre amorteringstakt om man tänker köra mycket ska man kanske kolla på en billigare bil?ReNewAble skrev:Jo det är säkert anledningen men har någon någonsin varit med om ifall finansbolaget verkligen har kontrollerat miltalet?Fredrik j skrev:Bilen är väl säkerhet för lånet och det ligger väl i finansbolagets intresse att bilen är värde ungefär vad restskulden är?
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: Privat, finansiell eller operationell leasing
Man kan säkert göra så men det är ju som att kissa i byxorna eller fuska när man lägger patiens.ReNewAble skrev:Jo men frågan är ju om finansbolaget verkligen kollar så att de hela tiden har säkerhet i bilen vilket jag aldrig har hört att de har gjort. Att det sedan är dumt att stå med en skuld som man inte kan lösa är en annan sak.MWall skrev:Men man amorterar ju. Dvs betalar till sig själv. Har man inte råd med en lite högre amorteringstakt om man tänker köra mycket ska man kanske kolla på en billigare bil?ReNewAble skrev:Jo det är säkert anledningen men har någon någonsin varit med om ifall finansbolaget verkligen har kontrollerat miltalet?Fredrik j skrev:Bilen är väl säkerhet för lånet och det ligger väl i finansbolagets intresse att bilen är värde ungefär vad restskulden är?
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 09 apr 2022 20:02
Re: Privat, finansiell eller operationell leasing
Tack för alla svar! Ska nog köra med 2000 mil/år. Sen ta det därifrån, då jag troligen kommer att köra mer!