Privat, finansiell eller operationell leasing

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

galnagunnar
Inlägg: 29
Blev medlem: 09 apr 2022 20:02

Privat, finansiell eller operationell leasing

Inlägg av galnagunnar »

Hej,

Hoppas inte att denna fråga ställts för många gånger. Det är så att jag ska ta ut lön (heltid) från mitt företag (AB) och tänkt att leasa bil. Jag har räknat med att ta ut MYLR med extrautrustning på 61000, vilket ger ett förmånsvärde på 6600 kr, som jag då för göra ett nettolöneavdrag på. Företagsleasingen är på cirka 11000 kr ex. moms vid operationell företagsleasing (0 kr i insats) och finansiell företagsleasing. Jag vill minst ha 3000 mil/år i avtalet. Med andra ord blir det i slutändan lite dyrare att leasa genom företag än privat. Jag vill dock just nu inte betala över 10k privat.

Med operationell företagsleasing får man, som det verkar, allt i ett, d.v.s. underhåll, däck och administrativ hantering. Dessutom går det välja 24 månaders avtal. Det där med restvärdet vid finansiell företagsleasing gör mig lite orolig att jag ska behöva betala.

Jag vet dock inte hur jag ska räkna på allt detta. Kan någon hjälpa mig resonera. Vad hade ni gjort?
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Privat, finansiell eller operationell leasing

Inlägg av Gargamel »

Du kan räkna med att du får kvitta/dra av halva momsen.

Det är nog "bäst" att köpa v-däck vid sidan av än baka in i leasingen. Kör du i företaget kan du låte företaget stå för tvätt, däckhotell osv..
galnagunnar
Inlägg: 29
Blev medlem: 09 apr 2022 20:02

Re: Privat, finansiell eller operationell leasing

Inlägg av galnagunnar »

Gargamel skrev:
Du kan räkna med att du får kvitta/dra av halva momsen.

Det är nog "bäst" att köpa v-däck vid sidan av än baka in i leasingen. Kör du i företaget kan du låte företaget stå för tvätt, däckhotell osv..
Så det är bättre med finansiell leasing?
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Privat, finansiell eller operationell leasing

Inlägg av TechNerd »

Det där är ju alltid ett spel, men du kan ju räkna med att leasingbolagen som har operationell leasing inte tänkt gå med minus på affären.

I regel blir det alltid billigare med finansiell leasing, men om du har tänkt att köpa på marginalerna vad bolagets finanser klarar så kanske du sover bättre med operationell leasing.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Privat, finansiell eller operationell leasing

Inlägg av pejvic »

galnagunnar skrev:
Gargamel skrev:
Du kan räkna med att du får kvitta/dra av halva momsen.

Det är nog "bäst" att köpa v-däck vid sidan av än baka in i leasingen. Kör du i företaget kan du låte företaget stå för tvätt, däckhotell osv..
Så det är bättre med finansiell leasing?
Det är som att binda räntan på huset. Lönar sig aldrig med operationell normalt men är tryggt. Du vet vad du skall betala.
just på Model 3&Y har det ju varit en kraftig minusaffär - men ingen kan någonsin spå in i framtiden.

Ta finansiell istället och välj 1000 mil. Sen kan du tryggt tuffa på dina 3-4.000 mil utan att någon gnäller. Det är mitt tips.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Privat, finansiell eller operationell leasing

Inlägg av MWall »

pejvic skrev:
galnagunnar skrev:
Gargamel skrev:
Du kan räkna med att du får kvitta/dra av halva momsen.

Det är nog "bäst" att köpa v-däck vid sidan av än baka in i leasingen. Kör du i företaget kan du låte företaget stå för tvätt, däckhotell osv..
Så det är bättre med finansiell leasing?
Det är som att binda räntan på huset. Lönar sig aldrig med operationell normalt men är tryggt. Du vet vad du skall betala.
just på Model 3&Y har det ju varit en kraftig minusaffär - men ingen kan någonsin spå in i framtiden.

Ta finansiell istället och välj 1000 mil. Sen kan du tryggt tuffa på dina 3-4.000 mil utan att någon gnäller. Det är mitt tips.
Har funnits otroliga erbjudanden på privatleasing åtminstone tidigare. De har helt andra möjligheter att sälja bilarna till utlandet osv än man har som privatperson.

Nu är det brist på det mesta och antagligen bättre att köpa.
galnagunnar
Inlägg: 29
Blev medlem: 09 apr 2022 20:02

Re: Privat, finansiell eller operationell leasing

Inlägg av galnagunnar »

pejvic skrev:
galnagunnar skrev:
Gargamel skrev:
Du kan räkna med att du får kvitta/dra av halva momsen.

Det är nog "bäst" att köpa v-däck vid sidan av än baka in i leasingen. Kör du i företaget kan du låte företaget stå för tvätt, däckhotell osv..
Så det är bättre med finansiell leasing?
Det är som att binda räntan på huset. Lönar sig aldrig med operationell normalt men är tryggt. Du vet vad du skall betala.
just på Model 3&Y har det ju varit en kraftig minusaffär - men ingen kan någonsin spå in i framtiden.

Ta finansiell istället och välj 1000 mil. Sen kan du tryggt tuffa på dina 3-4.000 mil utan att någon gnäller. Det är mitt tips.
Tack, men blir det inte väldigt dyrt att tufft på 3-4.000 mil utan att någon gnäller? Det låter väldigt dyrt i slutändan?
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Privat, finansiell eller operationell leasing

Inlägg av TechNerd »

galnagunnar skrev:
Tack, men blir det inte väldigt dyrt att tufft på 3-4.000 mil utan att någon gnäller? Det låter väldigt dyrt i slutändan?
Det enda det påverkar är restvärdet efter avtalstiden.
Finansiell leasing är ju du själv som står risken för restvärdet vilket egentligen är det enda som står på spel vid finansiell leasing. Det är mer eller mindre bara ett billån där du förbinder dig till lånet en viss tid med ränta.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
galnagunnar
Inlägg: 29
Blev medlem: 09 apr 2022 20:02

Re: Privat, finansiell eller operationell leasing

Inlägg av galnagunnar »

TechNerd skrev:
galnagunnar skrev:
Tack, men blir det inte väldigt dyrt att tufft på 3-4.000 mil utan att någon gnäller? Det låter väldigt dyrt i slutändan?
Det enda det påverkar är restvärdet efter avtalstiden.
Finansiell leasing är ju du själv som står risken för restvärdet vilket egentligen är det enda som står på spel vid finansiell leasing. Det är mer eller mindre bara ett billån där du förbinder dig till lånet en viss tid med ränta.
Ja precis men om jag väljer en 10 000 km/år-bil och kör 30 000 km per/år, kommer jag inte betala en hel del extra för dessa extra km?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Privat, finansiell eller operationell leasing

Inlägg av pejvic »

Nej - varför det?
Du är skyldig det du är skyldig.

Ett jätteviktigt tips nu. Du är på väg att köpa en grej för typ 6-700.000. Kolla runt lite och läs ordentligt hur det funkar. Skriv inte bara på nåt.

Ett exempel då… du finansierar en bil för låt säga 600.000. I kontantinsats väljer du låt säga 20% vilket är 120.000. Du påstår att du skall köra 1000 mil per år. Restvärdet är 300.000.

Du finansierar därmed 480.000 och 180 betalar du av på de 36 månaderna vilket är 5000 per månad. (Plus lite ränta förstås)

Du får en knäpp och tar världsrekord med din bil och kör 100.000 mil. Du kör runt jorden och tillbaka.

Bilen är helt slut. Du beslutar dig för att hälla in T-sprit i bilen och tända på den.

Du blir ändå skyldig 300.000kr

Precis samma summa som du blir skyldig om du kör direkt från hämtningsstället och ställer den i ditt garage och kör 100 mil totalt.

Det spelar ingen roll alls hur mkt du kör. Det är din bil.

Men:

Operationell leasing.

Du äger inte bilen. Du är slav under kreditgivaren och får böta om du kör längre.

När leasingen är slut så tar de bilen av dig.

Ungefär så funkar det. I korta drag.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Privat, finansiell eller operationell leasing

Inlägg av ReNewAble »

Med tanke på de galna restvärdena på elbilar så hade jag inte kört operationell leasing. Gå för finansiell, då har du bättre kontroll på vad du betalar för och har du betalat för mycket under leasingperioden så får du tillbaka det när bilen säljs. Det får du inte vid operationell leasing.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
galnagunnar
Inlägg: 29
Blev medlem: 09 apr 2022 20:02

Re: Privat, finansiell eller operationell leasing

Inlägg av galnagunnar »

pejvic skrev:
Nej - varför det?
Du är skyldig det du är skyldig.

Ett jätteviktigt tips nu. Du är på väg att köpa en grej för typ 6-700.000. Kolla runt lite och läs ordentligt hur det funkar. Skriv inte bara på nåt.

Ett exempel då… du finansierar en bil för låt säga 600.000. I kontantinsats väljer du låt säga 20% vilket är 120.000. Du påstår att du skall köra 1000 mil per år. Restvärdet är 300.000.

Du finansierar därmed 480.000 och 180 betalar du av på de 36 månaderna vilket är 5000 per månad. (Plus lite ränta förstås)

Du får en knäpp och tar världsrekord med din bil och kör 100.000 mil. Du kör runt jorden och tillbaka.

Bilen är helt slut. Du beslutar dig för att hälla in T-sprit i bilen och tända på den.

Du blir ändå skyldig 300.000kr

Precis samma summa som du blir skyldig om du kör direkt från hämtningsstället och ställer den i ditt garage och kör 100 mil totalt.

Det spelar ingen roll alls hur mkt du kör. Det är din bil.

Men:

Operationell leasing.

Du äger inte bilen. Du är slav under kreditgivaren och får böta om du kör längre.

När leasingen är slut så tar de bilen av dig.

Ungefär så funkar det. I korta drag.

Tack för svaret, det är förvirrande att man då kan välja miltal när det inte spelar någon roll!
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Privat, finansiell eller operationell leasing

Inlägg av pejvic »

Ja vid en närmare eftertanke så håller jag med.
Jag vet inte vad det beror på.

Kanske vet någon i denna grupp vad detta beror på?
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: Privat, finansiell eller operationell leasing

Inlägg av Syncronauten »

pejvic skrev:
Ja vid en närmare eftertanke så håller jag med.
Jag vet inte vad det beror på.

Kanske vet någon i denna grupp vad detta beror på?
För att det blir ett lägre restvärde om du väljer längre körsträcka vilket skall motsvara beräknad ökad värdeminskning med fler mil.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Privat, finansiell eller operationell leasing

Inlägg av pejvic »

Syncronauten skrev:
pejvic skrev:
Ja vid en närmare eftertanke så håller jag med.
Jag vet inte vad det beror på.

Kanske vet någon i denna grupp vad detta beror på?
För att det blir ett lägre restvärde om du väljer längre körsträcka vilket skall motsvara beräknad ökad värdeminskning med fler mil.
jo men det förstår man. Men varför inte bara låta kunden ta ställning till vad de lånar. Det har ju knappast någonsin varit i närheten av sanningen med föreslått restvärde kontra restvärdet. Det är oerhört många som tror att de inte får överskrida tex 1000 mil. Beskrivningen är totalt kass för den som är förstagångsköpare. Usel.

Det vore ju kanske bra med en beskrivning som tex "tänk på att du fortfarande är skyldig Dnb 310.000kr efter 3 år även om du kört 3000 mil / år"
Summan man är skyldig ändras ju aldrig. Det har ju inget samband med milen man kör.
Varför inte bara välja restvärde. 53%, 45% osv.

En enkel beskrivning borde sättas dit. en liten ruta man kan trycka upp eller nåt. Det är ju så totalt missvisande.

Tror att folk backar och inte vågar köpa när de tror att de inte lyckas hålla sig under ett visst miltal
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: Privat, finansiell eller operationell leasing

Inlägg av Syncronauten »

pejvic skrev:
Syncronauten skrev:
pejvic skrev:
Ja vid en närmare eftertanke så håller jag med.
Jag vet inte vad det beror på.

Kanske vet någon i denna grupp vad detta beror på?
För att det blir ett lägre restvärde om du väljer längre körsträcka vilket skall motsvara beräknad ökad värdeminskning med fler mil.
jo men det förstår man. Men varför inte bara låta kunden ta ställning till vad de lånar. Det har ju knappast någonsin varit i närheten av sanningen med föreslått restvärde kontra restvärdet. Det är oerhört många som tror att de inte får överskrida tex 1000 mil. Beskrivningen är totalt kass för den som är förstagångsköpare. Usel.

Det vore ju kanske bra med en beskrivning som tex "tänk på att du fortfarande är skyldig Dnb 310.000kr efter 3 år även om du kört 3000 mil / år"
Summan man är skyldig ändras ju aldrig. Det har ju inget samband med milen man kör.
Varför inte bara välja restvärde. 53%, 45% osv.

En enkel beskrivning borde sättas dit. en liten ruta man kan trycka upp eller nåt. Det är ju så totalt missvisande.

Tror att folk backar och inte vågar köpa när de tror att de inte lyckas hålla sig under ett visst miltal
Det låter rimligt men det finns väl någon historisk koppling. Kanske har att göra med att företag får dra halva momsen vid leasing men inte vid lån som betraktas som köp. Leasingavgifterna skall se ut som de är baserat på bilens kostnad/värde?
Fredrik j
Inlägg: 11045
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Privat, finansiell eller operationell leasing

Inlägg av Fredrik j »

Bilen är väl säkerhet för lånet och det ligger väl i finansbolagets intresse att bilen är värde ungefär vad restskulden är?
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Privat, finansiell eller operationell leasing

Inlägg av ReNewAble »

Fredrik j skrev:
Bilen är väl säkerhet för lånet och det ligger väl i finansbolagets intresse att bilen är värde ungefär vad restskulden är?
Jo det är säkert anledningen men har någon någonsin varit med om ifall finansbolaget verkligen har kontrollerat miltalet?
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Fredrik j
Inlägg: 11045
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Privat, finansiell eller operationell leasing

Inlägg av Fredrik j »

ReNewAble skrev:
Fredrik j skrev:
Bilen är väl säkerhet för lånet och det ligger väl i finansbolagets intresse att bilen är värde ungefär vad restskulden är?
Jo det är säkert anledningen men har någon någonsin varit med om ifall finansbolaget verkligen har kontrollerat miltalet?
Nej, men man vill kanske gardera sig lite. Göra så det blir ett avtalsbrott om man amorterar för 1000 mil och kör 10000.
Men hur skulle finansbolaget få reda på det? Det är ju först vid första besiktningen som det registreras.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Privat, finansiell eller operationell leasing

Inlägg av MWall »

ReNewAble skrev:
Fredrik j skrev:
Bilen är väl säkerhet för lånet och det ligger väl i finansbolagets intresse att bilen är värde ungefär vad restskulden är?
Jo det är säkert anledningen men har någon någonsin varit med om ifall finansbolaget verkligen har kontrollerat miltalet?
Men man amorterar ju. Dvs betalar till sig själv. Har man inte råd med en lite högre amorteringstakt om man tänker köra mycket ska man kanske kolla på en billigare bil?
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Privat, finansiell eller operationell leasing

Inlägg av ReNewAble »

MWall skrev:
ReNewAble skrev:
Fredrik j skrev:
Bilen är väl säkerhet för lånet och det ligger väl i finansbolagets intresse att bilen är värde ungefär vad restskulden är?
Jo det är säkert anledningen men har någon någonsin varit med om ifall finansbolaget verkligen har kontrollerat miltalet?
Men man amorterar ju. Dvs betalar till sig själv. Har man inte råd med en lite högre amorteringstakt om man tänker köra mycket ska man kanske kolla på en billigare bil?
Jo men frågan är ju om finansbolaget verkligen kollar så att de hela tiden har säkerhet i bilen vilket jag aldrig har hört att de har gjort. Att det sedan är dumt att stå med en skuld som man inte kan lösa är en annan sak.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Privat, finansiell eller operationell leasing

Inlägg av MWall »

ReNewAble skrev:
MWall skrev:
ReNewAble skrev:
Fredrik j skrev:
Bilen är väl säkerhet för lånet och det ligger väl i finansbolagets intresse att bilen är värde ungefär vad restskulden är?
Jo det är säkert anledningen men har någon någonsin varit med om ifall finansbolaget verkligen har kontrollerat miltalet?
Men man amorterar ju. Dvs betalar till sig själv. Har man inte råd med en lite högre amorteringstakt om man tänker köra mycket ska man kanske kolla på en billigare bil?
Jo men frågan är ju om finansbolaget verkligen kollar så att de hela tiden har säkerhet i bilen vilket jag aldrig har hört att de har gjort. Att det sedan är dumt att stå med en skuld som man inte kan lösa är en annan sak.
Man kan säkert göra så men det är ju som att kissa i byxorna eller fuska när man lägger patiens.
galnagunnar
Inlägg: 29
Blev medlem: 09 apr 2022 20:02

Re: Privat, finansiell eller operationell leasing

Inlägg av galnagunnar »

Tack för alla svar! Ska nog köra med 2000 mil/år. Sen ta det därifrån, då jag troligen kommer att köra mer!
Skriv svar