Kanske dags att nyansera bilden man har att t.ex. ionity och dom andra är så mycket sämre på mjukvara i sina laddare.ObscureEconomist skrev:Måste nästan testa med min i4. I helgen har jag sett både en ev6 och två polestar 2 gå bet på tesla laddarna.iAkita skrev:Det verkar som om inte heller BMW iX går att ladda på SuC v3. Tyvärr verkar Teslas laddare inte vara mer tillförlitliga än andra laddare när andra bilar än Tesla som ska ladda på dem. Snarare tvärt om. Hoppas de löser det med tiden.
SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Moderator: Redaktion
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
IONIQ 5 och EV6 fungerar inte på V3.ObscureEconomist skrev:Måste nästan testa med min i4. I helgen har jag sett både en ev6 och två polestar 2 gå bet på tesla laddarna.iAkita skrev:Det verkar som om inte heller BMW iX går att ladda på SuC v3. Tyvärr verkar Teslas laddare inte vara mer tillförlitliga än andra laddare när andra bilar än Tesla som ska ladda på dem. Snarare tvärt om. Hoppas de löser det med tiden.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Jag kör PS2 och har i vart fall testat med v2 i Umeå, funkade fint När man reggar sig måste man ange faktureringsadress, enbart kort funkar inte. I mitt fall fick jag uppdatera med adress, sedan tog det en stund innan laddningen kom igång. Jag blev faktiskt tvungen att byta laddare innan det kickade igång.ObscureEconomist skrev:Måste nästan testa med min i4. I helgen har jag sett både en ev6 och två polestar 2 gå bet på tesla laddarna.iAkita skrev:Det verkar som om inte heller BMW iX går att ladda på SuC v3. Tyvärr verkar Teslas laddare inte vara mer tillförlitliga än andra laddare när andra bilar än Tesla som ska ladda på dem. Snarare tvärt om. Hoppas de löser det med tiden.
Inom några veckor blir det en hyfsad långtur Piteå-Borlänge, MC eller elbil återstår att se. Men blir det elbil ska jag se till att även prova V3, enligt märkesgruppen på ansiktsboken ska inte heller de nya laddarna vara något problem för PS2.
Det ligger nära till hands att misstänka appanvändarrelaterade problem när det gäller Polestar…
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
-
- Inlägg: 375
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Kanske, pratade med båda. Den första verkade ha bra koll på hur man gjorde och problemlösning, den andra kan nog ha varit SBS.
BMW i4 M50 -22
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Ja, Tesla har ju hittills inte behövt bry sig om andra märken, det är mycket enklare att få till 100% kompatibilitet när man inte behöver kommunicera med andra bilar än de egna.Fredrik j skrev:Kanske dags att nyansera bilden man har att t.ex. ionity och dom andra är så mycket sämre på mjukvara i sina laddare.
Ionity hade en massa problem i början, men de har väl löst det numera, antar jag. Vi var nog lite för snabba med att döma ut Ionity med deras dåligt fungerade mjukvara, samtidigt som vi alla hyllade Tesla eftersom deras laddare minsann aldrig strular. Riktigt så enkelt var det inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Nån som har upplevt någon slags kö på Tesla laddarna under storhelgen?
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Kring 13-14 ish idag var det runt 5 upptagna laddare i söderhamn (dvs 15 lediga). En av bilarna var ID3, resten var Teslor.Swede1 skrev:Nån som har upplevt någon slags kö på Tesla laddarna under storhelgen?
Inget kaos mao.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Yes, i Norrköping var det kö idag. Min laddare slog av (stod något om malfunction AC/DC eller något liknande i bilen) när en annan bil kopplade in sig. När jag sedan gick ut för att ta ut sladden och koppla in den igen så kopplade dom ur sig och åkte så jag antar att dom blev frånkopplade.Swede1 skrev:Nån som har upplevt någon slags kö på Tesla laddarna under storhelgen?
Men det räknas säkert inte som kaos för alla som bestämt sig att det inte existerar något kaos.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Ödeshög efter lunch. Jag kom in direkt men sen stod det någon i kö såg jag.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Fullt i Örnsköldsvik ikväll.
Och den sajten är inte ens öppen för andra än Teslor.
Det säljs massor av Teslor nu i Norrland.
SC i Umeå är kanske Sveriges bästa. Väldigt bra service har dom.
De pratar nu efter bara ett år om att bygga ut.
De anställer mera personal för att hinna med den höga försäljningen.
Så man blir lite orolig om Tesla även hinner med att bygga ut SuC.
Och den sajten är inte ens öppen för andra än Teslor.
Det säljs massor av Teslor nu i Norrland.
SC i Umeå är kanske Sveriges bästa. Väldigt bra service har dom.
De pratar nu efter bara ett år om att bygga ut.
De anställer mera personal för att hinna med den höga försäljningen.
https://www.tesla.com/sv_SE/careers/sea ... =Ume%C3%A5Tesla Advisor - Umeå Sales & Customer Support Umeå, Vasterbotten County
Service Technician - Umeå Vehicle Service Umeå, Vasterbotten County
Så man blir lite orolig om Tesla även hinner med att bygga ut SuC.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Vadå, de kommer ju tjäna så galet mycket pengar nu på att sälja el till alla jämfört med att sälja bilar, och det har ju varit det enda som begränsat utbyggnaden hittills så nu kommer det poppa upp superchargers överallt nästa månad.Zalman3 skrev:Så man blir lite orolig om Tesla även hinner med att bygga ut SuC.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Tvärtom, jag söker laddkaos! För att veta om det är dags att gå ifrån Rexen eller inte. Verkar ha varit minimala problem, lite kö vissa tider på nån enstaka laddplats.Curik skrev:Yes, i Norrköping var det kö idag. Min laddare slog av (stod något om malfunction AC/DC eller något liknande i bilen) när en annan bil kopplade in sig. När jag sedan gick ut för att ta ut sladden och koppla in den igen så kopplade dom ur sig och åkte så jag antar att dom blev frånkopplade.Swede1 skrev:Nån som har upplevt någon slags kö på Tesla laddarna under storhelgen?
Men det räknas säkert inte som kaos för alla som bestämt sig att det inte existerar något kaos.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
undrar hur man ska tolka detta:
någon som laddat i utlandet?
betyder det att om man bor i Norge, kan man inte ladda på SuC i tex Sverige?någon som laddat i utlandet?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Hur får du till den tolkningen? De som bor i Tyskland, Österrike, Belgien, Spanien osv måste ju åka till ett land där SuC är öppet för att överhuvudtaget kunna nyttja tjänsten, eftersom det inte går i deras respektive hemländer.
Däremot så kan du inte ladda din icke-Tesla på SuC om du inte är bosatt i ett av dessa länder. Så var det ju för alla svenskar fram tills de öppnade i Sverige. Vi kunde inte ladda på SuC i Norge, trots att det var öppet för icke-Teslor där
Däremot så kan du inte ladda din icke-Tesla på SuC om du inte är bosatt i ett av dessa länder. Så var det ju för alla svenskar fram tills de öppnade i Sverige. Vi kunde inte ladda på SuC i Norge, trots att det var öppet för icke-Teslor där
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Laddare i Spanien, Belgien och Österike är öppna. Bara Tyskland som inte har några öppna men som ändå kan ladda i andra länder.mati skrev:Hur får du till den tolkningen? De som bor i Tyskland, Österrike, Belgien, Spanien osv måste ju åka till ett land där SuC är öppet för att överhuvudtaget kunna nyttja tjänsten, eftersom det inte går i deras respektive hemländer.
Däremot så kan du inte ladda din icke-Tesla på SuC om du inte är bosatt i ett av dessa länder. Så var det ju för alla svenskar fram tills de öppnade i Sverige. Vi kunde inte ladda på SuC i Norge, trots att det var öppet för icke-Teslor där
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Den här infon har jag tagit fram med lite hjälp av våra medlemmar och ambassadörer i Tesla Owners West Sweden.
Kan vara bra känna till och ger en bättre bildmässig info över placeringen på Tesla SuC för dem som har andra elbilar än oss redan frälsta. Se länken! https://blog.ho-form.se/?p=13131
Kan vara bra känna till och ger en bättre bildmässig info över placeringen på Tesla SuC för dem som har andra elbilar än oss redan frälsta. Se länken! https://blog.ho-form.se/?p=13131
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Detta kanske har varit uppe i tråden, men orkar inte riktigt gå igenom 30 sidor Laddade i Falkenberg igår vid lunchtid och ställde mig på plats 1A, en annan Tesla stod på 3A och ytterligare en Tesla på en plats mot skogen. Utöver oss var det även en Polestar 2 som laddade. Det som jag tyckte var märkligt var att det stod att det var endast 7 platser lediga i bilens navi, trots att det var 14 platser lediga. Först tänkte jag att det var pga fördröjningar, men under tiden jag åt kollade jag i Tesla-appen under "Ladda annan elbil än Tesla" och fick se detta:
Paret som jag och en annan Tesla stod och laddade på var alltså ej fungerande, vilket var lite märkligt för min bil laddade När jag sen 4 timmar senare kom hem och kollade i appen, då var de fungerande igen! Är det så att Tesla inaktiverar möjligheten att ladda andra märken på vissa par under vissa tider?M3 SR+ 2021 MiC
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Det var nytt för mig. Smart och bra för teslaägare men fult för övriga om det inte tydligt framgår att det är en halv SuC man kör till.marcusw skrev:Detta kanske har varit uppe i tråden, men orkar inte riktigt gå igenom 30 sidor Laddade i Falkenberg igår vid lunchtid och ställde mig på plats 1A, en annan Tesla stod på 3A och ytterligare en Tesla på en plats mot skogen. Utöver oss var det även en Polestar 2 som laddade. Det som jag tyckte var märkligt var att det stod att det var endast 7 platser lediga i bilens navi, trots att det var 14 platser lediga. Först tänkte jag att det var pga fördröjningar, men under tiden jag åt kollade jag i Tesla-appen under "Ladda annan elbil än Tesla" och fick se detta:Paret som jag och en annan Tesla stod och laddade på var alltså ej fungerande, vilket var lite märkligt för min bil laddade När jag sen 4 timmar senare kom hem och kollade i appen, då var de fungerande igen! Är det så att Tesla inaktiverar möjligheten att ladda andra märken på vissa par under vissa tider?
27,8 kWp solceller
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Nu framgick väl det tydligt att det fanns 7 lediga platser, eller?Dafro skrev:Det var nytt för mig. Smart och bra för teslaägare men fult för övriga om det inte tydligt framgår att det är en halv SuC man kör till.marcusw skrev:Detta kanske har varit uppe i tråden, men orkar inte riktigt gå igenom 30 sidor Laddade i Falkenberg igår vid lunchtid och ställde mig på plats 1A, en annan Tesla stod på 3A och ytterligare en Tesla på en plats mot skogen. Utöver oss var det även en Polestar 2 som laddade. Det som jag tyckte var märkligt var att det stod att det var endast 7 platser lediga i bilens navi, trots att det var 14 platser lediga. Först tänkte jag att det var pga fördröjningar, men under tiden jag åt kollade jag i Tesla-appen under "Ladda annan elbil än Tesla" och fick se detta:Paret som jag och en annan Tesla stod och laddade på var alltså ej fungerande, vilket var lite märkligt för min bil laddade När jag sen 4 timmar senare kom hem och kollade i appen, då var de fungerande igen! Är det så att Tesla inaktiverar möjligheten att ladda andra märken på vissa par under vissa tider?
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Självklart kommer Tesla inte ha hela stationen öppna för alla att ladda.
De borde även styra så att när det är en tesla som navigerar mot laddaren så stryper man möjligheten för andra att ladda om det börjar bli fullt.
Borde inte vara så svårt att fixa.
De borde även styra så att när det är en tesla som navigerar mot laddaren så stryper man möjligheten för andra att ladda om det börjar bli fullt.
Borde inte vara så svårt att fixa.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Det är ju just så dom har gått ut med information en. Just nu är 17/18 lediga i Falkenberg. Man kan inte dynamiskt ändra andelen laddplatser för att det kommer fler teslor en viss period. Då kan man inte säga att man har öppnat för alla men jag tycker att det är helt ok att bara låta vissa laddare användas för andra bilar än Tesla men då ska detta tydligt framgå. Det får ju inte bli så att man kör mot en SuC med 17 lediga och sedan när man närmar sig så är 16 ur funktion för att dom ska hållas för teslabilar.Holve skrev:Självklart kommer Tesla inte ha hela stationen öppna för alla att ladda.
De borde även styra så att när det är en tesla som navigerar mot laddaren så stryper man möjligheten för andra att ladda om det börjar bli fullt.
Borde inte vara så svårt att fixa.
27,8 kWp solceller
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Nu har jag testat ladda på Supercharger för första gången, har turen att ha laddluckan på rätt ställe så jag kan ställa in mig i ledet!
7,65kr/kWh var priset i Jönköping och med priser på denna nivå lär jag inte trängas med teslaägarna ofta, men gott att möjligheten finns!
Får berömma appen som enkel och informativ, inte många som samtidigt visar laddhastighet, procentuell laddning samt tickade kostnad!
Fick leta lite innan jag hittade id på laddstolpen, 5A som stod långt ned mot fundamentet - och tack för att man slapp knappa in nåt krångligt id som "S1906*A", bara att bocka i den ruta i appen man stod i!
Var fint väder och jag satt med rutorna nere och njöt av tystnaden tills en 3:a kom och ställde sig två platser bort, h-vete vad den lät! har aldrig tänkt på att det kan komma så mycket väsen ifrån en Tesla som laddar - antar att det måste vara kylfläktar som går igång vid varmt batteri och sommartid?
7,65kr/kWh var priset i Jönköping och med priser på denna nivå lär jag inte trängas med teslaägarna ofta, men gott att möjligheten finns!
Får berömma appen som enkel och informativ, inte många som samtidigt visar laddhastighet, procentuell laddning samt tickade kostnad!
Fick leta lite innan jag hittade id på laddstolpen, 5A som stod långt ned mot fundamentet - och tack för att man slapp knappa in nåt krångligt id som "S1906*A", bara att bocka i den ruta i appen man stod i!
Var fint väder och jag satt med rutorna nere och njöt av tystnaden tills en 3:a kom och ställde sig två platser bort, h-vete vad den lät! har aldrig tänkt på att det kan komma så mycket väsen ifrån en Tesla som laddar - antar att det måste vara kylfläktar som går igång vid varmt batteri och sommartid?
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Finns inget som tyder på att de skulle begränsa antalet öppna stolpar på en plats. Antingen är stationen öppen eller ej för andra.. De är önsketänkande just nu från tesla ägare. Jag gissar på att Tesla helt enkelt hade något problem med den stationen just då. Jag kan tänka mig att om en Tesla laddar så måste inte kommunikationen fungera då bilen identifierar sig som tesla, däremot andra märken så krävs såklart kommunikation för att starta en laddning.Dafro skrev:Det var nytt för mig. Smart och bra för teslaägare men fult för övriga om det inte tydligt framgår att det är en halv SuC man kör till.marcusw skrev:Detta kanske har varit uppe i tråden, men orkar inte riktigt gå igenom 30 sidor Laddade i Falkenberg igår vid lunchtid och ställde mig på plats 1A, en annan Tesla stod på 3A och ytterligare en Tesla på en plats mot skogen. Utöver oss var det även en Polestar 2 som laddade. Det som jag tyckte var märkligt var att det stod att det var endast 7 platser lediga i bilens navi, trots att det var 14 platser lediga. Först tänkte jag att det var pga fördröjningar, men under tiden jag åt kollade jag i Tesla-appen under "Ladda annan elbil än Tesla" och fick se detta:Paret som jag och en annan Tesla stod och laddade på var alltså ej fungerande, vilket var lite märkligt för min bil laddade När jag sen 4 timmar senare kom hem och kollade i appen, då var de fungerande igen! Är det så att Tesla inaktiverar möjligheten att ladda andra märken på vissa par under vissa tider?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Ja så lär det vara. Även ChargeFinder har ibland svårt att hämta realtidsinfo från SuC-stationerna. Hade ju varit en usel kundupplevelse att betala för SuC-abonnemang och sedan få antalet laddplatser begränsat trots att en kan se att de är lediga.chaffis75 skrev:Finns inget som tyder på att de skulle begränsa antalet öppna stolpar på en plats. Antingen är stationen öppen eller ej för andra.. De är önsketänkande just nu från tesla ägare. Jag gissar på att Tesla helt enkelt hade något problem med den stationen just då. Jag kan tänka mig att om en Tesla laddar så måste inte kommunikationen fungera då bilen identifierar sig som tesla, däremot andra märken så krävs såklart kommunikation för att starta en laddning.Dafro skrev:Det var nytt för mig. Smart och bra för teslaägare men fult för övriga om det inte tydligt framgår att det är en halv SuC man kör till.marcusw skrev:Detta kanske har varit uppe i tråden, men orkar inte riktigt gå igenom 30 sidor Laddade i Falkenberg igår vid lunchtid och ställde mig på plats 1A, en annan Tesla stod på 3A och ytterligare en Tesla på en plats mot skogen. Utöver oss var det även en Polestar 2 som laddade. Det som jag tyckte var märkligt var att det stod att det var endast 7 platser lediga i bilens navi, trots att det var 14 platser lediga. Först tänkte jag att det var pga fördröjningar, men under tiden jag åt kollade jag i Tesla-appen under "Ladda annan elbil än Tesla" och fick se detta:Paret som jag och en annan Tesla stod och laddade på var alltså ej fungerande, vilket var lite märkligt för min bil laddade När jag sen 4 timmar senare kom hem och kollade i appen, då var de fungerande igen! Är det så att Tesla inaktiverar möjligheten att ladda andra märken på vissa par under vissa tider?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3365
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Ja, fläktarna kan gå rätt hårt. Vet inte vad det var för 3:a som laddade när du var där, men min M3LR är oftast tyst de första minuterna om jag kommer in med låg nivå i batteriet. Då drar den snabbt upp i 240-250 kW laddeffekt. När den nått upp i cirka 30 % börjar laddeffekten sakta dala och i samband med det brukar fläktarna gå igång.Flagada skrev:Var fint väder och jag satt med rutorna nere och njöt av tystnaden tills en 3:a kom och ställde sig två platser bort, h-vete vad den lät! har aldrig tänkt på att det kan komma så mycket väsen ifrån en Tesla som laddar - antar att det måste vara kylfläktar som går igång vid varmt batteri och sommartid?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.