SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10950
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Fredrik j »

ObscureEconomist skrev:
iAkita skrev:
Det verkar som om inte heller BMW iX går att ladda på SuC v3. Tyvärr verkar Teslas laddare inte vara mer tillförlitliga än andra laddare när andra bilar än Tesla som ska ladda på dem. Snarare tvärt om. Hoppas de löser det med tiden.
Måste nästan testa med min i4. I helgen har jag sett både en ev6 och två polestar 2 gå bet på tesla laddarna.
Kanske dags att nyansera bilden man har att t.ex. ionity och dom andra är så mycket sämre på mjukvara i sina laddare.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1115
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av DanneLKPG »

ObscureEconomist skrev:
iAkita skrev:
Det verkar som om inte heller BMW iX går att ladda på SuC v3. Tyvärr verkar Teslas laddare inte vara mer tillförlitliga än andra laddare när andra bilar än Tesla som ska ladda på dem. Snarare tvärt om. Hoppas de löser det med tiden.
Måste nästan testa med min i4. I helgen har jag sett både en ev6 och två polestar 2 gå bet på tesla laddarna.
IONIQ 5 och EV6 fungerar inte på V3.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
roffe_s
elbilist
Inlägg: 659
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av roffe_s »

ObscureEconomist skrev:
iAkita skrev:
Det verkar som om inte heller BMW iX går att ladda på SuC v3. Tyvärr verkar Teslas laddare inte vara mer tillförlitliga än andra laddare när andra bilar än Tesla som ska ladda på dem. Snarare tvärt om. Hoppas de löser det med tiden.
Måste nästan testa med min i4. I helgen har jag sett både en ev6 och två polestar 2 gå bet på tesla laddarna.
Jag kör PS2 och har i vart fall testat med v2 i Umeå, funkade fint :) När man reggar sig måste man ange faktureringsadress, enbart kort funkar inte. I mitt fall fick jag uppdatera med adress, sedan tog det en stund innan laddningen kom igång. Jag blev faktiskt tvungen att byta laddare innan det kickade igång.

Inom några veckor blir det en hyfsad långtur Piteå-Borlänge, MC eller elbil återstår att se. Men blir det elbil ska jag se till att även prova V3, enligt märkesgruppen på ansiktsboken ska inte heller de nya laddarna vara något problem för PS2.

Det ligger nära till hands att misstänka appanvändarrelaterade problem när det gäller Polestar…
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
ObscureEconomist
Inlägg: 374
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av ObscureEconomist »

Kanske, pratade med båda. Den första verkade ha bra koll på hur man gjorde och problemlösning, den andra kan nog ha varit SBS.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Kanske dags att nyansera bilden man har att t.ex. ionity och dom andra är så mycket sämre på mjukvara i sina laddare.
Ja, Tesla har ju hittills inte behövt bry sig om andra märken, det är mycket enklare att få till 100% kompatibilitet när man inte behöver kommunicera med andra bilar än de egna.
Ionity hade en massa problem i början, men de har väl löst det numera, antar jag. Vi var nog lite för snabba med att döma ut Ionity med deras dåligt fungerade mjukvara, samtidigt som vi alla hyllade Tesla eftersom deras laddare minsann aldrig strular. Riktigt så enkelt var det inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Swede1 »

Nån som har upplevt någon slags kö på Tesla laddarna under storhelgen? :?:
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MattiasH »

Swede1 skrev:
Nån som har upplevt någon slags kö på Tesla laddarna under storhelgen? :?:
Kring 13-14 ish idag var det runt 5 upptagna laddare i söderhamn (dvs 15 lediga). En av bilarna var ID3, resten var Teslor.
Inget kaos mao.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Curik »

Swede1 skrev:
Nån som har upplevt någon slags kö på Tesla laddarna under storhelgen? :?:
Yes, i Norrköping var det kö idag. Min laddare slog av (stod något om malfunction AC/DC eller något liknande i bilen) när en annan bil kopplade in sig. När jag sedan gick ut för att ta ut sladden och koppla in den igen så kopplade dom ur sig och åkte så jag antar att dom blev frånkopplade.
Men det räknas säkert inte som kaos för alla som bestämt sig att det inte existerar något kaos. :lol:
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av bonath »

Ödeshög efter lunch. Jag kom in direkt men sen stod det någon i kö såg jag.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Zalman3 »

Fullt i Örnsköldsvik ikväll.
Och den sajten är inte ens öppen för andra än Teslor.

Det säljs massor av Teslor nu i Norrland.
SC i Umeå är kanske Sveriges bästa. Väldigt bra service har dom.
De pratar nu efter bara ett år om att bygga ut.
De anställer mera personal för att hinna med den höga försäljningen.
Tesla Advisor - Umeå Sales & Customer Support Umeå, Vasterbotten County
Service Technician - Umeå Vehicle Service Umeå, Vasterbotten County
https://www.tesla.com/sv_SE/careers/sea ... =Ume%C3%A5

Så man blir lite orolig om Tesla även hinner med att bygga ut SuC.


Screenshot_20220529-185338_Tesla.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5524
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av OfarligTesla »

Zalman3 skrev:
Så man blir lite orolig om Tesla även hinner med att bygga ut SuC.
Vadå, de kommer ju tjäna så galet mycket pengar nu på att sälja el till alla jämfört med att sälja bilar, och det har ju varit det enda som begränsat utbyggnaden hittills så nu kommer det poppa upp superchargers överallt nästa månad.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Swede1 »

Curik skrev:
Swede1 skrev:
Nån som har upplevt någon slags kö på Tesla laddarna under storhelgen? :?:
Yes, i Norrköping var det kö idag. Min laddare slog av (stod något om malfunction AC/DC eller något liknande i bilen) när en annan bil kopplade in sig. När jag sedan gick ut för att ta ut sladden och koppla in den igen så kopplade dom ur sig och åkte så jag antar att dom blev frånkopplade.
Men det räknas säkert inte som kaos för alla som bestämt sig att det inte existerar något kaos. :lol:
Tvärtom, jag söker laddkaos! För att veta om det är dags att gå ifrån Rexen eller inte. Verkar ha varit minimala problem, lite kö vissa tider på nån enstaka laddplats. 8-)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11873
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av HelectriC »

undrar hur man ska tolka detta:
SuC.PNG
betyder det att om man bor i Norge, kan man inte ladda på SuC i tex Sverige?

någon som laddat i utlandet?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av mati »

Hur får du till den tolkningen? De som bor i Tyskland, Österrike, Belgien, Spanien osv måste ju åka till ett land där SuC är öppet för att överhuvudtaget kunna nyttja tjänsten, eftersom det inte går i deras respektive hemländer.
Däremot så kan du inte ladda din icke-Tesla på SuC om du inte är bosatt i ett av dessa länder. Så var det ju för alla svenskar fram tills de öppnade i Sverige. Vi kunde inte ladda på SuC i Norge, trots att det var öppet för icke-Teslor där
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av joel80 »

mati skrev:
Hur får du till den tolkningen? De som bor i Tyskland, Österrike, Belgien, Spanien osv måste ju åka till ett land där SuC är öppet för att överhuvudtaget kunna nyttja tjänsten, eftersom det inte går i deras respektive hemländer.
Däremot så kan du inte ladda din icke-Tesla på SuC om du inte är bosatt i ett av dessa länder. Så var det ju för alla svenskar fram tills de öppnade i Sverige. Vi kunde inte ladda på SuC i Norge, trots att det var öppet för icke-Teslor där
Laddare i Spanien, Belgien och Österike är öppna. Bara Tyskland som inte har några öppna men som ändå kan ladda i andra länder.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av TeslaTissel »

Den här infon har jag tagit fram med lite hjälp av våra medlemmar och ambassadörer i Tesla Owners West Sweden.

Kan vara bra känna till och ger en bättre bildmässig info över placeringen på Tesla SuC för dem som har andra elbilar än oss redan frälsta. Se länken! https://blog.ho-form.se/?p=13131
Laddport-placering-02.png
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av marcusw »

Detta kanske har varit uppe i tråden, men orkar inte riktigt gå igenom 30 sidor ;) Laddade i Falkenberg igår vid lunchtid och ställde mig på plats 1A, en annan Tesla stod på 3A och ytterligare en Tesla på en plats mot skogen. Utöver oss var det även en Polestar 2 som laddade. Det som jag tyckte var märkligt var att det stod att det var endast 7 platser lediga i bilens navi, trots att det var 14 platser lediga. Först tänkte jag att det var pga fördröjningar, men under tiden jag åt kollade jag i Tesla-appen under "Ladda annan elbil än Tesla" och fick se detta:
IMG_2870.jpg
Paret som jag och en annan Tesla stod och laddade på var alltså ej fungerande, vilket var lite märkligt för min bil laddade :) När jag sen 4 timmar senare kom hem och kollade i appen, då var de fungerande igen! Är det så att Tesla inaktiverar möjligheten att ladda andra märken på vissa par under vissa tider?
M3 SR+ 2021 MiC
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Dafro »

marcusw skrev:
Detta kanske har varit uppe i tråden, men orkar inte riktigt gå igenom 30 sidor ;) Laddade i Falkenberg igår vid lunchtid och ställde mig på plats 1A, en annan Tesla stod på 3A och ytterligare en Tesla på en plats mot skogen. Utöver oss var det även en Polestar 2 som laddade. Det som jag tyckte var märkligt var att det stod att det var endast 7 platser lediga i bilens navi, trots att det var 14 platser lediga. Först tänkte jag att det var pga fördröjningar, men under tiden jag åt kollade jag i Tesla-appen under "Ladda annan elbil än Tesla" och fick se detta:
IMG_2870.jpg
Paret som jag och en annan Tesla stod och laddade på var alltså ej fungerande, vilket var lite märkligt för min bil laddade :) När jag sen 4 timmar senare kom hem och kollade i appen, då var de fungerande igen! Är det så att Tesla inaktiverar möjligheten att ladda andra märken på vissa par under vissa tider?
Det var nytt för mig. Smart och bra för teslaägare men fult för övriga om det inte tydligt framgår att det är en halv SuC man kör till.
27,8 kWp solceller
JONI
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 jan 2021 09:15

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av JONI »

Dafro skrev:
marcusw skrev:
Detta kanske har varit uppe i tråden, men orkar inte riktigt gå igenom 30 sidor ;) Laddade i Falkenberg igår vid lunchtid och ställde mig på plats 1A, en annan Tesla stod på 3A och ytterligare en Tesla på en plats mot skogen. Utöver oss var det även en Polestar 2 som laddade. Det som jag tyckte var märkligt var att det stod att det var endast 7 platser lediga i bilens navi, trots att det var 14 platser lediga. Först tänkte jag att det var pga fördröjningar, men under tiden jag åt kollade jag i Tesla-appen under "Ladda annan elbil än Tesla" och fick se detta:
IMG_2870.jpg
Paret som jag och en annan Tesla stod och laddade på var alltså ej fungerande, vilket var lite märkligt för min bil laddade :) När jag sen 4 timmar senare kom hem och kollade i appen, då var de fungerande igen! Är det så att Tesla inaktiverar möjligheten att ladda andra märken på vissa par under vissa tider?
Det var nytt för mig. Smart och bra för teslaägare men fult för övriga om det inte tydligt framgår att det är en halv SuC man kör till.
Nu framgick väl det tydligt att det fanns 7 lediga platser, eller?
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 262
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Holve »

Självklart kommer Tesla inte ha hela stationen öppna för alla att ladda.

De borde även styra så att när det är en tesla som navigerar mot laddaren så stryper man möjligheten för andra att ladda om det börjar bli fullt.
Borde inte vara så svårt att fixa.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Dafro »

Holve skrev:
Självklart kommer Tesla inte ha hela stationen öppna för alla att ladda.

De borde även styra så att när det är en tesla som navigerar mot laddaren så stryper man möjligheten för andra att ladda om det börjar bli fullt.
Borde inte vara så svårt att fixa.
Det är ju just så dom har gått ut med information en. Just nu är 17/18 lediga i Falkenberg. Man kan inte dynamiskt ändra andelen laddplatser för att det kommer fler teslor en viss period. Då kan man inte säga att man har öppnat för alla men jag tycker att det är helt ok att bara låta vissa laddare användas för andra bilar än Tesla men då ska detta tydligt framgå. Det får ju inte bli så att man kör mot en SuC med 17 lediga och sedan när man närmar sig så är 16 ur funktion för att dom ska hållas för teslabilar.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Flagada »

Nu har jag testat ladda på Supercharger för första gången, har turen att ha laddluckan på rätt ställe så jag kan ställa in mig i ledet!
7,65kr/kWh var priset i Jönköping och med priser på denna nivå lär jag inte trängas med teslaägarna ofta, men gott att möjligheten finns!
Får berömma appen som enkel och informativ, inte många som samtidigt visar laddhastighet, procentuell laddning samt tickade kostnad!
Fick leta lite innan jag hittade id på laddstolpen, 5A som stod långt ned mot fundamentet - och tack för att man slapp knappa in nåt krångligt id som "S1906*A", bara att bocka i den ruta i appen man stod i!

Var fint väder och jag satt med rutorna nere och njöt av tystnaden tills en 3:a kom och ställde sig två platser bort, h-vete vad den lät! har aldrig tänkt på att det kan komma så mycket väsen ifrån en Tesla som laddar - antar att det måste vara kylfläktar som går igång vid varmt batteri och sommartid?
2022-06-10_104133.jpg
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4955
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av chaffis75 »

Dafro skrev:
marcusw skrev:
Detta kanske har varit uppe i tråden, men orkar inte riktigt gå igenom 30 sidor ;) Laddade i Falkenberg igår vid lunchtid och ställde mig på plats 1A, en annan Tesla stod på 3A och ytterligare en Tesla på en plats mot skogen. Utöver oss var det även en Polestar 2 som laddade. Det som jag tyckte var märkligt var att det stod att det var endast 7 platser lediga i bilens navi, trots att det var 14 platser lediga. Först tänkte jag att det var pga fördröjningar, men under tiden jag åt kollade jag i Tesla-appen under "Ladda annan elbil än Tesla" och fick se detta:
IMG_2870.jpg
Paret som jag och en annan Tesla stod och laddade på var alltså ej fungerande, vilket var lite märkligt för min bil laddade :) När jag sen 4 timmar senare kom hem och kollade i appen, då var de fungerande igen! Är det så att Tesla inaktiverar möjligheten att ladda andra märken på vissa par under vissa tider?
Det var nytt för mig. Smart och bra för teslaägare men fult för övriga om det inte tydligt framgår att det är en halv SuC man kör till.
Finns inget som tyder på att de skulle begränsa antalet öppna stolpar på en plats. Antingen är stationen öppen eller ej för andra.. De är önsketänkande just nu från tesla ägare. Jag gissar på att Tesla helt enkelt hade något problem med den stationen just då. Jag kan tänka mig att om en Tesla laddar så måste inte kommunikationen fungera då bilen identifierar sig som tesla, däremot andra märken så krävs såklart kommunikation för att starta en laddning.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 373
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av d3marcus »

chaffis75 skrev:
Dafro skrev:
marcusw skrev:
Detta kanske har varit uppe i tråden, men orkar inte riktigt gå igenom 30 sidor ;) Laddade i Falkenberg igår vid lunchtid och ställde mig på plats 1A, en annan Tesla stod på 3A och ytterligare en Tesla på en plats mot skogen. Utöver oss var det även en Polestar 2 som laddade. Det som jag tyckte var märkligt var att det stod att det var endast 7 platser lediga i bilens navi, trots att det var 14 platser lediga. Först tänkte jag att det var pga fördröjningar, men under tiden jag åt kollade jag i Tesla-appen under "Ladda annan elbil än Tesla" och fick se detta:
IMG_2870.jpg
Paret som jag och en annan Tesla stod och laddade på var alltså ej fungerande, vilket var lite märkligt för min bil laddade :) När jag sen 4 timmar senare kom hem och kollade i appen, då var de fungerande igen! Är det så att Tesla inaktiverar möjligheten att ladda andra märken på vissa par under vissa tider?
Det var nytt för mig. Smart och bra för teslaägare men fult för övriga om det inte tydligt framgår att det är en halv SuC man kör till.
Finns inget som tyder på att de skulle begränsa antalet öppna stolpar på en plats. Antingen är stationen öppen eller ej för andra.. De är önsketänkande just nu från tesla ägare. Jag gissar på att Tesla helt enkelt hade något problem med den stationen just då. Jag kan tänka mig att om en Tesla laddar så måste inte kommunikationen fungera då bilen identifierar sig som tesla, däremot andra märken så krävs såklart kommunikation för att starta en laddning.
Ja så lär det vara. Även ChargeFinder har ibland svårt att hämta realtidsinfo från SuC-stationerna. Hade ju varit en usel kundupplevelse att betala för SuC-abonnemang och sedan få antalet laddplatser begränsat trots att en kan se att de är lediga.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Niklas Z »

Flagada skrev:
Var fint väder och jag satt med rutorna nere och njöt av tystnaden tills en 3:a kom och ställde sig två platser bort, h-vete vad den lät! har aldrig tänkt på att det kan komma så mycket väsen ifrån en Tesla som laddar - antar att det måste vara kylfläktar som går igång vid varmt batteri och sommartid?
2022-06-10_104133.jpg
Ja, fläktarna kan gå rätt hårt. Vet inte vad det var för 3:a som laddade när du var där, men min M3LR är oftast tyst de första minuterna om jag kommer in med låg nivå i batteriet. Då drar den snabbt upp i 240-250 kW laddeffekt. När den nått upp i cirka 30 % börjar laddeffekten sakta dala och i samband med det brukar fläktarna gå igång.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar