Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 11071
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Walker skrev:
anna__ skrev:
Enligt Facebook
Då kanske du sett mitt svar? Det är för sent för alla leveranser detta år (från 8/7) Tesla hade hela våren på sig. Istället sabbade de det rejält med M3P. Klantigt, mycket klantigt. De kommer nog få ganska många avbokningar under Q3 och Q4 på just M3P
Fast å andra sidan blir det kanske inte så svårt att hitta andra köpare till dessa på de övriga delarna av den europeiska marknaden...
Under förutsättning att dom kan sälja till ”svenska” priser på andra marknader.
marsmannen
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 jun 2022 18:59

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av marsmannen »

Nej såklart finns ingen anledning av ett börsbolag att sänka priset om de säljer bra och tjänar pengar. Tesla behöver såklart pengar för att utveckla nya bilmodeller samtidigt borde de modellerna då betala sin egen utvecklingskostnad. Det är upp till oss kunder att välja om vi vill betala för överprisade bilar baserart på deras marginal och vinst.

Jag tror Tesla är lite som Apple, vi köper det nästan oavsett om det är bäst eller ej. Folk och även jag köper till stor del en känsla och varumärket.

Bara hålla tummarna att Tesla har vilja att fortsätta sälja bilar i Sverige och sänker priset. Eller så förlitar de sig på sina fanboys och bara kör vidare vilket troligen kommer fungera.
alfaunzo
Inlägg: 26
Blev medlem: 30 mar 2022 15:57

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av alfaunzo »

Tittar på listan från skatteverket, o de har satt grundpriset på en Tesla model 3 LR på 619k. Vilket inte stämmer med dagens nypris.. Går dom på gamla priser ??

Se bifogat pdf.
SKVFS_2021_29.pdf
Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 07 feb 2022 21:50
Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
Kontakt:

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av J_Pettersson »

alfaunzo skrev:
Tittar på listan från skatteverket, o de har satt grundpriset på en Tesla model 3 LR på 619k. Vilket inte stämmer med dagens nypris.. Går dom på gamla priser ??

Se bifogat pdf.
Är priser baserat december 2021.
Efter det kom det prishöjningar på olika modeller.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av anna__ »

alfaunzo skrev:
Tittar på listan från skatteverket, o de har satt grundpriset på en Tesla model 3 LR på 619k. Vilket inte stämmer med dagens nypris.. Går dom på gamla priser ??

Se bifogat pdf.
Fel lista, denna är ny
https://www4.skatteverket.se/download/1 ... 2022_3.pdf
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av Jeppe_E »

Blev visst fort och fel..... :lol:
12 juli är rätt datum och således den 11/7 för sista registrering av bil. Inte 8/7.

https://regeringen.se/pressmeddelanden/ ... atbonusen/
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11720
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av martinot »

Jeppe_E skrev:
Blev visst fort och fel..... :lol:
12 juli är rätt datum för sista registrering av bil. Inte 8/7.

https://regeringen.se/pressmeddelanden/ ... atbonusen/
Regeringen nämner detta som att de "förbättrar" bonusen.

Bla. så skriver de att detta kommer "ta bort hindren för företag att ta del av hela bonusen". Någon som vet vad de syftar på med det?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av Jeppe_E »

martinot skrev:
Jeppe_E skrev:
Blev visst fort och fel..... :lol:
12 juli är rätt datum för sista registrering av bil. Inte 8/7.

https://regeringen.se/pressmeddelanden/ ... atbonusen/
Regeringen nämner detta som att de "förbättrar" bonusen.

Bla. så skriver de att detta kommer "ta bort hindren för företag att ta del av hela bonusen". Någon som vet vad de syftar på med det?
En bonus till ett företag får uppgå till högst det belopp som motsvarar 35 procent av prisskillnaden mellan bilens nypris och nypriset för närmast jämförbara bil*, om bilens nypris är högre än nypriset för den närmast jämförbara bilen.

Det gäller att formulera orden rätt. Den regeln är nu borttagen.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av slugger75 »

slugger75 skrev:
Var det inte någon som skrev att det behövde gå en månad mellan beslut och införande?

Beslut i frågan fattades väl 9 juni?
Det ska börja gälla från 8 juli.

Jag får det till 29 dagar. Är det en månad?
Och nu verkar det vara flyttat från 8:e till 12:e juli. Var det för att det inte blev en månad mellan beslut och införande, eller varför blev det nytt datum tro?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av spacecoin »

I UK avvecklades bidraget fr o m idag. först var det 5kGBP senare 1.5GBP, Nu i princip 0. Bra tajming tycker jag.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av Andersen »

Nu är ändringarna i förordningen 2017:1334 om klimatbonusbilar publicerade:
https://svenskforfattningssamling.se/doc/2022802.html
https://svenskforfattningssamling.se/doc/2022801.html

Ingen överraskning där, förutom då det lilla att regeringen igår kom på att datumet man beslutat för införande av ändringar var 12/7 och inte 8/7! Eller så insåg man att det bara var 29 dagar mellan beslutsdatum och det första datumet. Den som bestämmer vad 700 000-kronorsgränsen baseras på är enväldigt Transportstyrelsen, enligt ändringen.

Nåväl, i ändring nummer två så sänks gränsen för bonus till 50 000 kronor från 1/1 2023. Det är alltså också spikat.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
il_concorde
Inlägg: 191
Blev medlem: 14 dec 2021 07:44

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av il_concorde »

Är det någon här som tidigare beställt elbil eller som redan hämtat ut sin som kan svara på ungefär när man får hem blanketten för miljöbonusen?

Hämtade ut bilen i lördags och fick idag mina ägarpapper och inbetalning för skatten men ingen blankett om ansökan för miljöbonusen?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av Jeppe_E »

il_concorde skrev:
Är det någon här som tidigare beställt elbil eller som redan hämtat ut sin som kan svara på ungefär när man får hem blanketten för miljöbonusen?

Hämtade ut bilen i lördags och fick idag mina ägarpapper och inbetalning för skatten men ingen blankett om ansökan för miljöbonusen?

Jag har för mig att de kom med registreringsbeviset, men jag kan minnas fel. Oavsett, så kommer det att komma ett brev från TS med en lapp som skall fyllas i och returneras....med post... 2022... :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
il_concorde
Inlägg: 191
Blev medlem: 14 dec 2021 07:44

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av il_concorde »

Jeppe_E skrev:
il_concorde skrev:
Är det någon här som tidigare beställt elbil eller som redan hämtat ut sin som kan svara på ungefär när man får hem blanketten för miljöbonusen?

Hämtade ut bilen i lördags och fick idag mina ägarpapper och inbetalning för skatten men ingen blankett om ansökan för miljöbonusen?

Jag har för mig att de kom med registreringsbeviset, men jag kan minnas fel. Oavsett, så kommer det att komma ett brev från TS med en lapp som skall fyllas i och returneras....med post... 2022... :lol:
Oj då! Kanske borde kontakta TS imorgon då för säkerhets skull! Och ja faktiskt skrattretande att de ej digitaliserat såna här ärenden år 2022…
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av LarsL »

il_concorde skrev:
Är det någon här som tidigare beställt elbil eller som redan hämtat ut sin som kan svara på ungefär när man får hem blanketten för miljöbonusen?

Hämtade ut bilen i lördags och fick idag mina ägarpapper och inbetalning för skatten men ingen blankett om ansökan för miljöbonusen?
Det tog någon vecka eller mer innan blanketten kom.
Fredrik j
Inlägg: 11071
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av Fredrik j »

il_concorde skrev:
Jeppe_E skrev:
il_concorde skrev:
Är det någon här som tidigare beställt elbil eller som redan hämtat ut sin som kan svara på ungefär när man får hem blanketten för miljöbonusen?

Hämtade ut bilen i lördags och fick idag mina ägarpapper och inbetalning för skatten men ingen blankett om ansökan för miljöbonusen?

Jag har för mig att de kom med registreringsbeviset, men jag kan minnas fel. Oavsett, så kommer det att komma ett brev från TS med en lapp som skall fyllas i och returneras....med post... 2022... :lol:
Oj då! Kanske borde kontakta TS imorgon då för säkerhets skull! Och ja faktiskt skrattretande att de ej digitaliserat såna här ärenden år 2022…
Speciellt som ni ju bara berättar era personuppgifter och reg-nummer. Resten har dom ju i sina register.
il_concorde
Inlägg: 191
Blev medlem: 14 dec 2021 07:44

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av il_concorde »

LarsL skrev:
il_concorde skrev:
Är det någon här som tidigare beställt elbil eller som redan hämtat ut sin som kan svara på ungefär när man får hem blanketten för miljöbonusen?

Hämtade ut bilen i lördags och fick idag mina ägarpapper och inbetalning för skatten men ingen blankett om ansökan för miljöbonusen?
Det tog någon vecka eller mer innan blanketten kom.
Ok tack för svar!
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 374
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av Wilson »

Andersen skrev:
Nu är ändringarna i förordningen 2017:1334 om klimatbonusbilar publicerade:
https://svenskforfattningssamling.se/doc/2022802.html
https://svenskforfattningssamling.se/doc/2022801.html

Ingen överraskning där, förutom då det lilla att regeringen igår kom på att datumet man beslutat för införande av ändringar var 12/7 och inte 8/7! Eller så insåg man att det bara var 29 dagar mellan beslutsdatum och det första datumet. Den som bestämmer vad 700 000-kronorsgränsen baseras på är enväldigt Transportstyrelsen, enligt ändringen.

Nåväl, i ändring nummer två så sänks gränsen för bonus till 50 000 kronor från 1/1 2023. Det är alltså också spikat.
Formuleringen i 26§ om att Transportstyrelen får avgöra hur bybilspriset räknas ut var kanske väntat, om än lite frustrerande, på så vis att vi fortfarande inte vet hur reglerna skall tillämpas i praktiken.

"
26 § Transportstyrelsen får meddela närmare föreskrifter om
1. vilka uppgifter som behövs för att visa att en bil uppfyller kraven enligt
5 §,
2. hur en bils nypris enligt 7 § ska beräknas,
3. vad en redogörelse enligt 18 § ska innehålla och hur den ska ges in, och
4. hur bonusen ska betalas ut.
"
Jag vet inte om jag gör en freudiansk feltolkning här, men man hänvisar (av misstag?) fortfarande till 7§ och den har inte ändrats sedan tidigare version av förordningen. Blir det inte svårt att använda skatteverkets nuvarande nybilsprislista nu?

"7 § Med bilens nypris avses i denna förordning det pris som bilen hade när den introducerades på den svenska marknaden."
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... -2017-1334

Har nämligen en beställning på M3P som lanserades 2019 för ett pris>700k. Men räknas varje nytt modellår som en ny introduktion så finns det kanske en möjlighet att det tidigare priset om 689k är det som gäller. Hur mycket frihet ges Transportstyrelsen i sitt bemyndigande? Kan man helt frångå lydelsen i 7§?
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av SkipperO »

Tycker allt tyder på att det är senaste nybilsprislistan från Skatteverket dagen man förvärvar/tar bilen i trafik som gäller och kommer gälla.

Detta är ju bara en justering av nuvarande förordning och på transportstyrelsens hemsida står det i deras nuvarande bonusberäkning som förklaring till nybilspris:


För att hitta ditt nybilspris gör du så här:

1. Gå till skatteverkets listor över nybilspriser.
2. Välj länk för din bils tillverkningsår och därefter bilaga där du söker fram din bil och aktuellt nybilspris

Men man vet ju aldrig.

Själv hoppas jag på att det dyker upp nått intressant som idag ligger över gränsen som de sänker priset på till precis under.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
easyliving
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 aug 2020 11:32

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av easyliving »

Har en beställning på en MYLR med leverans Q3 2022 så naturligtvis ringde jag Tesla idag för att se vad gäller för oss som kanske precis missar bonusen. Enligt SA har de kontaktat (Regering/berörd myndighet) för att be dem överväga att gå på beställningsdatum istället för leveransdatum för bonus. I min mening ett extremt långskott att det skulle gå hem men kanske kul för er andra att veta att Tesla verkar göra vad de kan för att vi ska få bonus på våra bilar.

I mitt fall överväger jag att ändå ta ut bilen då orderdatum är aug 2020 så jag får ett lägre pris än om jag beställer en ny idag. Fast det är bra surt ändå...
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av anna__ »

Vårändringsbudgeten röstades ner idag, antar att regeringen får göra en ny.. Hoppas bara de inte minskar pengarna till klimatbonusen
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av Mickep »

ALLA röstades ned idag. vilken *****.
ny försök på fredag. (kanske de ångrar sig om bonusen)
Matte
Inlägg: 286
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av Matte »

Kan ni som hoppas på att beställningsdatumet ska gälla förklara hur ni tänker att det ska fungera i praktiken? Exakt vilket datum ska gälla?
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av Andersen »

Mickep skrev:
ALLA röstades ned idag. vilken *****.
ny försök på fredag. (kanske de ångrar sig om bonusen)
Förordningen om miljöbonusbilar bestäms av regeringen, inte av riksdagen. Har inget med budgetomröstningen att göra, utan är redan beslutad och publicerad.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av anna__ »

Matte skrev:
Kan ni som hoppas på att beställningsdatumet ska gälla förklara hur ni tänker att det ska fungera i praktiken? Exakt vilket datum ska gälla?
Tvivlar på att de kommer godkänna det, lyssna dom på varken transportstyrelsen eller Volvo lär de skita i tesla också
Skriv svar