Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av malmer »

Skulle kunna vara lite olika också beroende på var man hämtar sin bil. Kanske färre på kö i Norrköping.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
strandteslan

Inlägg av strandteslan »

Har nu både fått sms på båda mina bilar plus att de ringt mig.. men när jag frågade lite följdfrågor får jag mer intrycket att de fått centrala instruktioner att ringa runt.. de hade absolut ingen information och försökte dessutom få mig att låsa min design.. när jag frågade om det påverkade leveransen sa han nej.. men du får det nya högre priset.. dock kollade jag model y och det är exakt samma pengar nu som när jag beställde i maj.. på lr är designen låst tyvärr.. De kunde heller inte lova eller garanter något, inte heller visste de hur mycket som kommer eller vart man står i kön.

Men just nu är mina:
LR vti/svart/20" beställd i mitten mars. Uppskattad lev 12 nov- 4 dec (var lovad lev i maj om jag tog 20")
P vit/svart/21" beställd i maj. Uppskattad lev 10-30 sep.
Lenapp

Inlägg av Lenapp »

Igår fick jag matchning på min MY vit/svart 19" med bekräftad vin. Har uppskattad lev första halvan av augusti. Vad är detta för bil? Ser inga båtar som är på gång... Fler som blivit matchade?

Jag är en av dem som beställde 20" i mars och bytte till 19" i juni...
Användarvisningsbild
zumba
Teslaägare

Inlägg av zumba »

Lenapp skrev:
Igår fick jag matchning på min MY vit/svart 19" med bekräftad vin. Har uppskattad lev första halvan av augusti. Vad är detta för bil? Ser inga båtar som är på gång... Fler som blivit matchade?

Fick sms och matchning för någon timme sedan. Har bekräftat vin-nummer med, det ser ut som att allt rasade in idag.

Exakt samma som din beställning, vit/svart, mars 20” men ändrade till 19” i juni. Ingen slutfaktura ännu dock.
Svejsare

Inlägg av Svejsare »

zumba skrev:
Lenapp skrev:

Fick sms och matchning för någon timme sedan. Har bekräftat vin-nummer med, det ser ut som att allt rasade in idag.

Exakt samma som din beställning, vit/svart, mars 20” men ändrade till 19” i juni. Ingen slutfaktura ännu dock.
Nu beställde jag min lite senare, men kanske finns hopp ändå om att en matchning rullar in snart då :)
lindvalll

Inlägg av lindvalll »

Hörde av mig till Tesla över mail idag och fick som svar;

"I dagsläget är ditt förväntade leveransfönster mellan sista veckan i augusti och in i september. Vi har inga bilar på plats ännu och kommer inte kunna göra fönstret snävare än så, men kommer givetvis göra allt vi kan så snart bilarna är på ingång för att kunna leverera den snabbt."

LR vit/svart 19". Beställd 25/5.

Det ska tilläggas att jag kör genom Autoplan och inte har tillgång till beställningen i appen, så har ingen insikt där (på gott och ont :D). Kan därför inte heller kolla om jag fått tilldelat VIN genom APIet (som alla av någon anledning helt felaktigt kallar "källkoden"). Som systemutvecklare/programmerare måste jag föra sig med rätt termer :twisted:.
Svejsare

Inlägg av Svejsare »

lindvalll skrev:

"I dagsläget är ditt förväntade leveransfönster mellan sista veckan i augusti och in i september. Vi har inga bilar på plats ännu och kommer inte kunna göra fönstret snävare än så, men kommer givetvis göra allt vi kan så snart bilarna är på ingång för att kunna leverera den snabbt."

Det ska tilläggas att jag kör genom Autoplan och inte har tillgång till beställningen i appen, så har ingen insikt där (på gott och ont :D). Kan därför inte heller kolla om jag fått tilldelat VIN genom APIet (som alla av någon anledning helt felaktigt kallar "källkoden"). Som systemutvecklare/programmerare måste jag föra sig med rätt termer :twisted:.
Vill inte vara den som är den, men det är ju inte via APIet, utan det verkar ligga gömt någonstans i hmtlen.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

malmer skrev:
Skulle kunna vara lite olika också beroende på var man hämtar sin bil. Kanske färre på kö i Norrköping.
Tror du verkligen de levererar ett fast antal fordon till SC?

Skulle snarare tro att det inte spelar någon roll alls var du hämtar upp din bil, tilldelning styrs av helt andra faktorer än så.
Senast redigerad av frippe, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR.
Model S70D
lindvalll

Inlägg av lindvalll »

Svejsare skrev:
lindvalll skrev:

Vill inte vara den som är den, men det är ju inte via APIet, utan det verkar ligga gömt någonstans i hmtlen.
What, vad yrar du om? Vi kanske bara missförstår varandra? Jag pratar om länken folk går mot för att se om man fått VIN tilldelat. Det är ett API, som använder token autentisering (därför krävs inloggning på tesla.com), för att identifiera användaren och hämta relevant data kring din beställning och sedan spotta ut rå data i form av JSON till webbläsaren - därför ser det ut som det gör :).

Väl på Teslas hemsida/app så hämtar ju dessa data från ett/flera APIer för att presentera genom bl.a. HTML/Javascript/Java/Swift-kod. Ingenting som är data-drivet är kodat i HTML, det är enbart till för presentation.
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare

Inlägg av malmer »

zumba skrev:

Mystiskt. Jag fick slutfaktura men inget VIN ännu.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Svejsare

Inlägg av Svejsare »

lindvalll skrev:
Svejsare skrev:
lindvalll skrev:

What, vad yrar du om? Vi kanske bara missförstår varandra? Jag pratar om länken folk går mot för att se om man fått VIN tilldelat. Det är ett API, som använder token autentisering (därför krävs inloggning på tesla.com), för att identifiera användaren och hämta relevant data kring din beställning och sedan spotta ut rå data i form av JSON till webbläsaren - därför ser det ut som det gör :).

Väl på Teslas hemsida/app så hämtar ju dessa data från ett/flera APIer för att presentera genom bl.a. HTML/Javascript/Java/Swift-kod. Ingenting som är data-drivet är kodat i HTML, det är enbart till för presentation.
Haha, jag är mkt väl medveten om hur det funkar :) Menade mest att du som användare kan kolla i htmlen efter VIN innan det presenterats i appen/hemsidan. Jag menade bara att du som användare inte gör ett aktivt anrop till något API för att kolla det.
Användarvisningsbild
Esson
Teslaägare

Inlägg av Esson »

Lenapp skrev:

Det är inte en LR tillverkad i Tyskland som du har blivit matchad mot då?

Såg att det hade levererats några sådana i Tyskland, se länk:

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... -customers
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare

Inlägg av Highfoot »

Lenapp skrev:

Ok! När i mars beställde du? Har gjort exakt samma resa (med samma spec.) och jag beställde 26 mars. Har inte fått något VIN, bara SMS med förfrågan om att eventuellt hämta upp aug/sep. Håller tummarna att något händer för mig med snart! :)
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare

Inlägg av Highfoot »

Esson skrev:
Lenapp skrev:

Det är inte en LR tillverkad i Tyskland som du har blivit matchad mot då?

Såg att det hade levererats några sådana i Tyskland, se länk:

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... -customers
Har läst på andra forum att det spekuleras i och det finns någon båt som alla missat som innehåller lite Teslor. Sen är ju Morning Chorus på väg till Southampton och Zeebruge. Lär väl vara framme om en och en halv vecka eller så.
Lenapp

Inlägg av Lenapp »

Enligt vin så är den tillverkad i Shanghai, så inget från Berlin. Blir spännande att se om den kommer med krok eller ej.
20" beställdes 8 mars, ändrade till 19" i juni.
Senast redigerad av Lenapp, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare

Inlägg av Highfoot »

Lenapp skrev:
Enligt vin så är den tillverkad i Shanghai, så inget från Berlin. Blir spännande att se om den kommer med krok eller ej.
20" beställdes 8 mars.
Härligt, då verkar ju turordningen stämma. Har för mig att jag gör att alla bilar bör komma med krok nu även om du inte beställde, men om de stänger eller ej får vi nog se när bilderna kommer.
Svejsare

Inlägg av Svejsare »

Om SC ringer, ringer dom från ett svenskt nummer då?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Svejsare skrev:
Ja, i mitt fall i alla fall.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
strandteslan

Inlägg av strandteslan »

Svejsare skrev:
ja, svenskt mobilnummer
J_Linkoping

Inlägg av J_Linkoping »

Har inte fått vin, inget sms med matchning.
Har fått ”Ja” sms där man fick bekräfta att man vill ha leverans.
Dock har jag fått en slutfaktura som jag kan betala. Är det någon ide att betala innan jag fått vin och en matchning? Annars ligger jag bara ute med pengarna till estimerad leverans i december.
LR vit/vit 19.
Fråga lyder: betala eller vänta?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Jag betalade inte slutfakturan förrän någon dag före upphämtning i slutet av Juni. Fick inte fakturan förrän jag fått ett datum heller iofs men jag har svårt att tro att det gör varken till eller från för leveransen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Anonym

Inlägg av Anonym »

Hade oxå 20” med leverans i maj, har avbeställt den och beställde en 19” i början av juni.

Fått sms men inget samtal vad jag vet. Ingen slutfaktura, kan inte (orkar inte) leta efter VIN via mobiltelefonen.
Frågade Tesla via Mail och då sa dom till mig att jag kunde räkna med leverans i slutet av augusti. Tror inte ett skit på det med tanke på hur våras gick.

Mitt leveransfönster säger 7-30:e september. Stått så i kanske 1-2 veckor nu. Innan hade jag runt 14-30:e september
Model Y LR AWD -23
Användarvisningsbild
zumba
Teslaägare

Inlägg av zumba »

Anonym skrev:
kan inte (orkar inte) leta efter VIN via mobiltelefonen.
Se till att vara inloggad på ditt Tesla-konto, öppna sedan denna länk så ser du VIN:

https://www.tesla.com/teslaaccount/oxp- ... ser-orders
Anonym

Inlägg av Anonym »

Tackar 8-)
Gick prima, inget VIN än dock :cry:
Model Y LR AWD -23
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

Verkar som om Deep Crimson kommer att komma före de röda (som beräknas till mars-maj 2023). Kanske byta från röd när det blir officiellt, ochman får se bilder på hur det faktiskt ser ut.

https://driveteslacanada.ca/news/giga-b ... multicoat/
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Skriv svar