På spåret!

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: På spåret!

Inlägg av bylund »

Bättre såhär? :)
Härnösand - Sundsvall Supercharger - Gävle Supercharger
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

+1...

Härnösand --- Sunsvall Supercharger ---- Gävle Bro.

Men de prislösa dropparna var lite svårfångade...
Senast redigerad av lator, redigerad totalt 1 gånger.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

bylund skrev:
Bättre såhär? :)
Härnösand - Sundsvall Supercharger - Gävle Supercharger
GRATTIS!!! :D
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Facit:

För 10 poäng:
Färden går från plats för fågelsjuka via svårhittad laddare till bro med prislösa droppar.

Fågelsjuka: Här nös and (den var nog förkyld)
Svårhittad laddare: se 4 poäng nedan.
Prislösa droppar: kaffet vid Gävlebro är gratis.
På den här nivån SKA det vara svårt ;)

För 8 poäng:
Vid startplatsen av vår färd befann sig en gång en sjuk sjöfågel. Superchargern vi sedan laddade vid hittas inte lämplig väg till av Model S navigator. Sedan ankom vi en bro med fika i närheten av en stad som innehar Sveriges kanske största samling av elektriska fordon.

Sveriges kanske största samling av elektriska fordon: järnvägsmuseet i Gävle har massor av el-lok

För 6 poäng:
Bild
Här nös and (OK, anka då)
Bron i Sundsvall som ställer till för Model S navigator.
Skylten om gratiskaffe vid Superchargern vid Gävlebro.

För 4 poäng:
Resan startade från denna stad:

Bild

Första Superchargern hittar inte Tesla Model S navigator till, för den vet inget om nya fina bron (som dock visas så fint på mittskärmens Google-karta). Speciellt när du kommer söderifrån uppmanas du omedelbart sluta med att åka 120 km/h genom skog och vatten och istället åka lång omväg via gamla vägen.

Superchargen vid slutmålet står vid en bro där du som är Teslaägare kan sitta och fika gratis.

SVAREN:
Härnösand (Här nös and)

Sundsvall (Superchargern i Sundsvall hittar inte Model S navigator till, speciellt när man kommer söderifrån. Man får titta på Google maps på mittskärmen, INTE vägen navigatorn i instrumentpanelen föreslår.)

Gävlebro (Ett trevligt fik utformad som en bro rätt över E4-an:
Bild
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Inom parentes så är det snudd på skandal att Tesla Model S egen navigator inte kan navigera till deras egen Supercharger.

Det är inte som i Sillekrog där den drar iväg på omväg. Navigatorn blir totalförvirrad vid Sundsvall så den visar inte rätt avfart från motorvägen till Superchargen - den vet ju öht inte om nya motorvägen! Som har stått där i över ett år = innan Superchargerns byggdes.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Hade faktiskt lite problem i somras att hitta den när jag åkte ifrån Sundsvall city till Superchargern. Håller med om att navigatorn borde klara sina egna laddare bättre.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

De borde verkligen uppdatera Navigon kartor
Kan man tänka sig att de är oå väg att byta från navigon till någon annan då den inte uppdaterats på ett bra tag
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Jaha, det gick snabbt.
Med nya kartan stämmer inte min gåta längre.
Tur ni löste den i tid ;)
ironjack
elbilist

Inlägg av ironjack »

TiborBlomhall skrev:
Jaha, det gick snabbt.
Med nya kartan stämmer inte min gåta längre.
Tur ni löste den i tid ;)
+1
Model S 85 2014, Model S 90D 2016, Model 3 LR 2019
Skoda Enyaq 85x 2025
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Vart är jag på väg?
På 10 poäng: den har vingar men kan ändå inte flyga.. (med nuvarande mjukvara)

Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Is it a bird? is it a plane? No, it's... :D
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Herr X skrev:
Vart är jag på väg?
På 10 poäng: den har vingar men kan ändå inte flyga.. (med nuvarande mjukvara)

Bild

Tena inkontinens med vingar?
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

På spåret!

Inlägg av Herr X »

Fantastisk bil!
Nästa generation kvalitetskänsla från Tesla. Allt är snäppet bättre än vår nuvarande P85D. Detta känns som en premiumbil som kan konkurrera med de andra stora premium-märkena, såsom Hyundai, Kia etc.

6-sätes-varianten är mycket rymligare än 7-sätes. Jag är enormt glad att vi valde 6 säten.
Välj bara 7 säten om du absolut måste - 7-sätes har mycket mindre lagringsplats och är mycket trängre.

Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Om det hade gått hade jag velat ha med bara 4 säten. Har haft fem i bilen endast enstaka tillfällen under alla år jag haft bil, och den extra platsen hade jag haft mer nytta av.

Sent from my E6653 using Tapatalk
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Herr X skrev:
Bild
Fast fusk, du sitter på mugghållaren ;)
Det jag tycker är konstigt är att i 6-sits versionen kunde de ha flyttat ytterstolarna inåt nån cm. Nu är de på exakt samma ställe som vanligt så som passagerare sitter man uppklistrad mot sidorutan med massa tomt mellan stolarna.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Tänkte detsamma men tror det hade blivit trängre för huvudet då, mellan bakdörrarna är det lägre i tak. Å andra sidan så sitter ju mittstolen där om man har tre i baksätet.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Herr X skrev:
Fantastisk bil!
Nästa generation kvalitetskänsla från Tesla. Allt är snäppet bättre än vår nuvarande P85D. Detta känns som en premiumbil som kan konkurrera med de andra stora premium-märkena, såsom Hyundai, Kia etc.

6-sätes-varianten är mycket rymligare än 7-sätes. Jag är enormt glad att vi valde 6 säten.
Välj bara 7 säten om du absolut måste - 7-sätes har mycket mindre lagringsplats och är mycket trängre.
Försökte övertala frugan om att vi skulle ta 6-sätesvarianten innan jag lade beställningen men hon ville prompt ha 7 säten. Nu var det ingen skillnad i kostnad för mig och det går kanske demontera mittensätet någon gång i framtiden. Dessutom har jag nu garanterat framsätena till mig, antingen förar eller främre passagerarsätet. Barn och asiater tar inte heller lika mycket plats som välväxta svenskar. I Thailand sitter de utan problem 5 personer i bakre delen på pickupen...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Ska man sitta som man gör i Thailand så är väl första frågan om man kan köra med vingarna uppe? :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
Ska man sitta som man gör i Thailand så är väl första frågan om man kan köra med vingarna uppe? :)
Det kan man! Slår vad om att några får rum i bagaget också. Skulle vara intressant att se ett rekord hur många som får rum i en Model S och en Model X.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar