Polestar 3

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Polestar 3

Inlägg av improwise »

HelectriC skrev:
improwise skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Beställde också en under eventet, en Performance med extra allt. Får väl se om och när men det skadar inte att ha en köplats.
Har övriga tillverkare tagit efter Teslas rätt generösa villkor gällande avbeställningar och liknande som väl egentligen inte är någon självklarhet. Har väl så här långt inte varit några problem i praktiken eftersom alla elbilar haft kö, men om det nu blir svårare tider och många av de presumtiva kunderna redan hunnit köpa så kanske det kan bli det annars.
Om det är samma som i Norge så klassas det som nätköp och då måste dom erbjuda öppet köp.
Gissar att du syftar på Distansavtalslagen, som inte har något med öppet köp eller nätköp specifikt att göra. Dessutom gäller det normalt inte specialtillverkade saker och bara i 14-dagar och inom den tiden lär det förmodligen inte levereras något :)
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Polestar 3

Inlägg av improwise »

Curik skrev:
improwise skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Beställde också en under eventet, en Performance med extra allt. Får väl se om och när men det skadar inte att ha en köplats.
Har övriga tillverkare tagit efter Teslas rätt generösa villkor gällande avbeställningar och liknande som väl egentligen inte är någon självklarhet. Har väl så här långt inte varit några problem i praktiken eftersom alla elbilar haft kö, men om det nu blir svårare tider och många av de presumtiva kunderna redan hunnit köpa så kanske det kan bli det annars.
Det är inte Tesla utan något som kallas för distansavtalslagen. :mrgreen:
Den gäller bara i 14 dagar och normalt inte specialtillverkade saker, om inte saker och ting ändrats nyligen så har jag bestämt för mig att Tesla har klart mer generösa villkor för avbeställning osv än vad lagen kräver.

Min tanke var dock inte att framhäva Tesla utan att utröna i vilken mån tillverkare överlag har "beställ nu men bestäm dig senare" eller om det är så att det blir bindande köpkontrak om det inte sägs upp inom 14 dagar. Tidigare har det som bekant varit ganska riskfritt, med folk som gärna både tagit över beställningen som bilen om man inte vill ha den självoch kanske förblir så även i framtiden men ifall det nu inte gör det är det väl bra att veta innan man lägger en beställning. Sen finns det så klart många andra saker som kan göra att man ändå kan avbeställa, okänt pris, leveranstid osv.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 3

Inlägg av HelectriC »

improwise skrev:
HelectriC skrev:
improwise skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Beställde också en under eventet, en Performance med extra allt. Får väl se om och när men det skadar inte att ha en köplats.
Har övriga tillverkare tagit efter Teslas rätt generösa villkor gällande avbeställningar och liknande som väl egentligen inte är någon självklarhet. Har väl så här långt inte varit några problem i praktiken eftersom alla elbilar haft kö, men om det nu blir svårare tider och många av de presumtiva kunderna redan hunnit köpa så kanske det kan bli det annars.
Om det är samma som i Norge så klassas det som nätköp och då måste dom erbjuda öppet köp.
Gissar att du syftar på Distansavtalslagen, som inte har något med öppet köp eller nätköp specifikt att göra. Dessutom gäller det normalt inte specialtillverkade saker och bara i 14-dagar och inom den tiden lär det förmodligen inte levereras något :)
Här gäller 14 dagar från att du mottat varan, så även bil faller under det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5550
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 3

Inlägg av OfarligTesla »

HelectriC skrev:

Här gäller 14 dagar från att du mottat varan, så även bil faller under det.
Detsamma gäller i Sverige, Tesla gör inget mer än lagen kräver (försöker snarare ofta komma undan med mindre).
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Polestar 3

Inlägg av improwise »

HelectriC skrev:
improwise skrev:
HelectriC skrev:
improwise skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Beställde också en under eventet, en Performance med extra allt. Får väl se om och när men det skadar inte att ha en köplats.
Har övriga tillverkare tagit efter Teslas rätt generösa villkor gällande avbeställningar och liknande som väl egentligen inte är någon självklarhet. Har väl så här långt inte varit några problem i praktiken eftersom alla elbilar haft kö, men om det nu blir svårare tider och många av de presumtiva kunderna redan hunnit köpa så kanske det kan bli det annars.
Om det är samma som i Norge så klassas det som nätköp och då måste dom erbjuda öppet köp.
Gissar att du syftar på Distansavtalslagen, som inte har något med öppet köp eller nätköp specifikt att göra. Dessutom gäller det normalt inte specialtillverkade saker och bara i 14-dagar och inom den tiden lär det förmodligen inte levereras något :)
Här gäller 14 dagar från att du mottat varan, så även bil faller under det.
Vad jag vet stämmer det inte för nytillverkade bilar annat än i de fall där det inte gjorts några kundspecifika anpassningar vilket lär vara ovanligt. Begagnade bilar som köpts via nätet bör däremot omfattas av det i normalfallet.

Edit:

Ser nu att du kanske syftar på Norge, där har jag sämre koll även om det rent logiskt borde vara rätt lika kan man tycka.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Polestar 3

Inlägg av improwise »

OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:

Här gäller 14 dagar från att du mottat varan, så även bil faller under det.
Detsamma gäller i Sverige, Tesla gör inget mer än lagen kräver (försöker snarare ofta komma undan med mindre).

Vid beställning av nya bilar föreligger normalt ingen ångerrätt eftersom dessa oftast utrustas efter kundens önskemål och har då fått en sådan personlig prägel att undantag från ångerrätten gäller. Annan blir bedömningen vid köp av en fabriksny bil hos handlare som inte särskilt utrustats efter köparens anvisningar.


https://d-jur.se/rattsomraden/tvist/bil ... op-av-bil/
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5550
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 3

Inlägg av OfarligTesla »

improwise skrev:

Vid beställning av nya bilar föreligger normalt ingen ångerrätt eftersom dessa oftast utrustas efter kundens önskemål och har då fått en sådan personlig prägel att undantag från ångerrätten gäller. Annan blir bedömningen vid köp av en fabriksny bil hos handlare som inte särskilt utrustats efter köparens anvisningar.


https://d-jur.se/rattsomraden/tvist/bil ... op-av-bil/
Ja, men både Tesla och Polestar har väldigt få konfigurationer vilket gör det svårt för dem att hävda att det skulle vara en specialbeställning och inte en normal konfiguration de presenterar på sin hemsida. Tesla gör inte ens din bil på beställning utan de tillverkar massa bilar i olika specar och matchar dig med en bil först när den är på båten så de har ingen chans att hävda att bilen är specialtillverkad för dig.

ARN har dessutom gett sitt utslag om saken vad gäller Tesla och deras bedömning är att ångerrätten gäller, det var gällande ångerrätten som Tesla hamnade på "Svarta listan" i år. Konsumentverkat har också gått på Tesla under åren då de försökt undvika sitt ansvar vad gäller ångerrätten genom att införa begränsningar och försvåra för kunden på sätt som inte stöds i lagen.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... seledande/
Användarvisningsbild
Lystico
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 02 sep 2020 08:19
Ort: Stockholm

Re: Polestar 3

Inlägg av Lystico »

Zalman3 skrev:
Lystico skrev:
Blev tagen av hur snygg bilen är.

Är det någon som har koll på hur service osv fungerar hos Polestar? Tesla har ju gått och blivit halvt omöjliga att ha att göra med kring detta.
I Umeå har Tesla mycket bättre service än Volvo, VW mm.
Det är ett av många starka skäl till att jag kör Tesla.

Skönt att du har en positiv upplevelse av Tesla, hade iofs inte förväntat mig att du någonsin skulle skriva något negativt om dem.

Antar att jag har otur med mina Tesla bilar där bilarna har fler fel när de kommer tillbaka från SC än de hade tidigare. Samt att det är omöjligt att få en lånebil för garantiåtaganden - detta i kombination med en arrogans från organisationen.

Men oavsett så är det positivt att höra att Upplands motor hanterar bilarna. Får avvakta med en beställning då LIDAR först blir tillgängligt efter 2a kvartalet 2023 och ej kan eftermonteras.
P3D-20 Grå med vit inredning
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Polestar 3

Inlägg av improwise »

OfarligTesla skrev:
improwise skrev:

Vid beställning av nya bilar föreligger normalt ingen ångerrätt eftersom dessa oftast utrustas efter kundens önskemål och har då fått en sådan personlig prägel att undantag från ångerrätten gäller. Annan blir bedömningen vid köp av en fabriksny bil hos handlare som inte särskilt utrustats efter köparens anvisningar.


https://d-jur.se/rattsomraden/tvist/bil ... op-av-bil/
Ja, men både Tesla och Polestar har väldigt få konfigurationer vilket gör det svårt för dem att hävda att det skulle vara en specialbeställning och inte en normal konfiguration de presenterar på sin hemsida. Tesla gör inte ens din bil på beställning utan de tillverkar massa bilar i olika specar och matchar dig med en bil först när den är på båten så de har ingen chans att hävda att bilen är specialtillverkad för dig.

ARN har dessutom gett sitt utslag om saken vad gäller Tesla och deras bedömning är att ångerrätten gäller, det var gällande ångerrätten som Tesla hamnade på "Svarta listan" i år. Konsumentverkat har också gått på Tesla under åren då de försökt undvika sitt ansvar vad gäller ångerrätten genom att införa begränsningar och försvåra för kunden på sätt som inte stöds i lagen.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... seledande/
Nu kanske vi inte ska fastna på Tesla specifikt i denna tråd, men som jag tolkar det så avser det du länkar till inte 14-dagars ångerrätt enligt Distansavtalslagen utan att Tesla själva lovat ut det utöver det som måste ingå men på ett sätt som anses vilseledande. Att Tesla, eller någon annan som Polestar, tillverkar så många bilar att man kan matcha de alternativ man erbjuder bör inte ha någon juridisk betydelse i detta fall, det är fortfarande en kundspecifik beställning. Sen kan så klart säljare alltid erbjuda mer generösa villkor än vad lagen kräver om dom nu vill det och har dom gjort det så måste dom så klart också stå för det.

Distansavtalslagen gäller dessutom endast privatköp (konsument) och bör därmed inte vara aktuell vid företagsköp/leasing som jag föreställer mig utgör den största delen av beställningarna i dessa prisklasser. Osäker på vad som gäller vid privatleasing då det aldrig varit aktuellt för egen del.
backe
Inlägg: 1881
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Polestar 3

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
Lystico skrev:
Blev tagen av hur snygg bilen är.

Är det någon som har koll på hur service osv fungerar hos Polestar? Tesla har ju gått och blivit halvt omöjliga att ha att göra med kring detta.
I Umeå har Tesla mycket bättre service än Volvo, VW mm.
Det är ett av många starka skäl till att jag kör Tesla.

Du köpte väl din Tesla flera år innan Tesla etablerade ett SC i Umeå? Eller visste du på något vis att Tesla i framtiden skulle ha bättre service än Volvo och VW?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5550
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 3

Inlägg av OfarligTesla »

improwise skrev:

Nu kanske vi inte ska fastna på Tesla specifikt i denna tråd, men som jag tolkar det så avser det du länkar till inte 14-dagars ångerrätt enligt Distansavtalslagen utan att Tesla själva lovat ut det utöver det som måste ingå men på ett sätt som anses vilseledande. Att Tesla, eller någon annan som Polestar, tillverkar så många bilar att man kan matcha de alternativ man erbjuder bör inte ha någon juridisk betydelse i detta fall, det är fortfarande en kundspecifik beställning. Sen kan så klart säljare alltid erbjuda mer generösa villkor än vad lagen kräver om dom nu vill det och har dom gjort det så måste dom så klart också stå för det.

Distansavtalslagen gäller dessutom endast privatköp (konsument) och bör därmed inte vara aktuell vid företagsköp/leasing som jag föreställer mig utgör den största delen av beställningarna i dessa prisklasser. Osäker på vad som gäller vid privatleasing då det aldrig varit aktuellt för egen del.
Antalet konfigurationer är väldigt viktigt rent juridiskt för att det skall bedömas som specialbeställning eller inte, om det är en vanligt förekommande konfiguration som visas på hemsidan finns det gott om fall från andra branscher där det bedömts att inte varit en specialbeställning. Du kan t.ex. läsa på länken nedan kan du se vad man menar med en specialtillverkad vara, det är inget som stämmer in på de bilar man kan köpa online. Det är välutrett att Teslas försäljning omfattas av ångerrätten vid det här laget, de själva erkänner det till och med.

Och nej, artikeln handlar om att Tesla försöker avtala bort skydd som konsumenter har enligt Distansavtalslagen. Om Tesla inte hade behövt ge ångerrätt enligt lagen utan erbjudit sin egna version av det ändå hade de kunnat ha helt andra villkor, konsumentverket kan ha synpunkter just för att de försöker begränsa sina lagstadgade skyldigheter.

https://lawline.se/answers/vad-klassas- ... erkad-vara
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Polestar 3

Inlägg av improwise »

OfarligTesla skrev:
improwise skrev:

Nu kanske vi inte ska fastna på Tesla specifikt i denna tråd, men som jag tolkar det så avser det du länkar till inte 14-dagars ångerrätt enligt Distansavtalslagen utan att Tesla själva lovat ut det utöver det som måste ingå men på ett sätt som anses vilseledande. Att Tesla, eller någon annan som Polestar, tillverkar så många bilar att man kan matcha de alternativ man erbjuder bör inte ha någon juridisk betydelse i detta fall, det är fortfarande en kundspecifik beställning. Sen kan så klart säljare alltid erbjuda mer generösa villkor än vad lagen kräver om dom nu vill det och har dom gjort det så måste dom så klart också stå för det.

Distansavtalslagen gäller dessutom endast privatköp (konsument) och bör därmed inte vara aktuell vid företagsköp/leasing som jag föreställer mig utgör den största delen av beställningarna i dessa prisklasser. Osäker på vad som gäller vid privatleasing då det aldrig varit aktuellt för egen del.
Antalet konfigurationer är väldigt viktigt rent juridiskt för att det skall bedömas som specialbeställning eller inte, om det är en vanligt förekommande konfiguration som visas på hemsidan finns det gott om fall från andra branscher där det bedömts att inte varit en specialbeställning. Du kan t.ex. läsa på länken nedan kan du se vad man menar med en specialtillverkad vara, det är inget som stämmer in på de bilar man kan köpa online. Det är välutrett att Teslas försäljning omfattas av ångerrätten vid det här laget, de själva erkänner det till och med.

Och nej, artikeln handlar om att Tesla försöker avtala bort skydd som konsumenter har enligt Distansavtalslagen. Om Tesla inte hade behövt ge ångerrätt enligt lagen utan erbjudit sin egna version av det ändå hade de kunnat ha helt andra villkor, konsumentverket kan ha synpunkter just för att de försöker begränsa sina lagstadgade skyldigheter.

https://lawline.se/answers/vad-klassas- ... erkad-vara
Det stämmer att antalet konfigurationer är viktigt, men i fallet med Tesla (eller motsvarande) ger bara färgvalen 15 olika kombinationer så det borde nog i sig knappast applicerbart här, på samma sätt som en soffa som finns i 15 olika tyger lär räknas som en specialbeställning om inte tillverkaren producerar väldigt många soffor samt att det inte erbjuds några specialbeställningar. Men om det nu är som du säger väl utrett att Tesla omfattas av ångerrätten annat än via sina villkor och dom själva bekräftat det, länka gärna till det då det bör vara intressant oavsett bilmärke. Frågan bör rimligtvis diskuterats tidigare även om jag inte sett det.

Artikeln du länkar till nämner inte Distansavtalsagen, jag tolkar det som att dom själva lovat ut något som dom inte håller. Distansavtalslagen är för övrigt inte dispositiv och kan inte avtalas bort oavsett vad som står i eventuella avtal. Det i sig innebär väl inte att många, i synnerhet amerikanska företag, ändå gärna försöker göra det.
Senast redigerad av improwise, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Polestar 3

Inlägg av improwise »

Jag lyckas inte hitta Polestars allmänna villkor där dom reglerar ev. ångerrätt med mera utöver vad lagen kräver, någon som vet var dom finns? Vill helst inte behöva beställa en bil för att få tag på det :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5550
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 3

Inlägg av OfarligTesla »

improwise skrev:

Det stämmer att antalet konfigurationer är viktigt, men i fallet med Tesla (eller motsvarande) ger bara färgvalen 15 olika kombinationer så det borde nog i sig knappast applicerbart här, på samma sätt som en soffa som finns i 15 olika tyger lär räknas som en specialbeställning om inte tillverkaren producerar väldigt många soffor samt att det inte erbjuds några specialbeställningar. Men om det nu är som du säger väl utrett att Tesla omfattas av ångerrätten annat än via sina villkor och som själva bekräftat det, länka gärna till det då det bör vara intressant oavsett bilmärke. Frågan bör rimligtvis diskuterats tidigare även om jag inte sett det.

Artikeln du länkar till nämner inte Distansavtalsagen, jag tolkar det som att dom själva lovat ut något som dom inte håller. Distansavtalslagen är för övrigt inte dispositiv och kan inte avtalas bort oavsett vad som står i eventuella avtal. Det i sig innebär väl inte att många, i synnerhet amerikanska företag, ändå gärna försöker göra det.
Läste du ens länken? De benämner t.ex. fallet med ridstövlar där kunden själv kunde konfigurera hur de skulle se ut på hemsidan och just de stövlarna tillverkades då, men eftersom det gjordes enligt förbestämda val så bedöms det inte som en "specialbeställd vara med personlig prägel" utan företaget hade valt vilka alternativ kunden hade att välja på. Du kan t.ex. läsa mer om det fallet i utslagen ARN 2013-03620 så ser du hur de resonerar. I ditt fall med soffan så om det är 15 färger de presenterar på sin hemsida som olika val så är det inget som specialanpassats med personlig prägel, om du däremot frågar om att få soffan i en färg som inte finns som ett val så blir det fråga om en specialbeställning.

Tesla hamnade på svarta listan för att de inte informerat tillräckligt om ångerrätten enligt distansavtalslagen och sedan inte velat ta tillbaka en bil, hur tror du att de kan göra det ifall de inte omfattades av den? I utslaget står det dessutom att köpet bedöms som att det omfattades av ångerrätten i enlighet med distansavtalslagen (https://teslaclubsweden.se/tesla-hamnat ... rta-lista/).

Och om du läser artikeln om Konsumentverket på det sättet vet jag faktiskt inte vad jag skall säga då det är helt tydligt att Konsumentverket inte anser att Tesla fullföljde sina åtaganden enligt lagen då det är precis de delar där Tesla avviker från lagen man har haft åsikter om. Man behöver inte nämna distansavtalslagen, ångerrätten är rätten att ångra köpet av en vara enligt distansavtalslagen.

Det är precis att den inte är dispositiv som Tesla fått kritik för, de försöker begränsa saker gällandes lagen och hänvisar till vad deras avtal säger trots att det begränsar deras skyldigheter enligt lagen.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Polestar 3

Inlägg av improwise »

OfarligTesla skrev:
improwise skrev:

Läste du ens länken? De benämner t.ex. fallet med ridstövlar där kunden själv kunde konfigurera hur de skulle se ut på hemsidan och just de stövlarna tillverkades då, men eftersom det gjordes enligt förbestämda val så bedöms det inte som en "specialbeställd vara med personlig prägel" utan företaget hade valt vilka alternativ kunden hade att välja på. Du kan t.ex. läsa mer om det fallet i utslagen ARN 2013-03620 så ser du hur de resonerar. I ditt fall med soffan så om det är 15 färger de presenterar på sin hemsida som olika val så är det inget som specialanpassats med personlig prägel, om du däremot frågar om att få soffan i en färg som inte finns som ett val så blir det fråga om en specialbeställning.

Tesla hamnade på svarta listan för att de inte informerat tillräckligt om ångerrätten enligt distansavtalslagen och sedan inte velat ta tillbaka en bil, hur tror du att de kan göra det ifall de inte omfattades av den? I utslaget står det dessutom att köpet bedöms som att det omfattades av ångerrätten i enlighet med distansavtalslagen (https://teslaclubsweden.se/tesla-hamnat ... rta-lista/).

Och om du läser artikeln om Konsumentverket på det sättet vet jag faktiskt inte vad jag skall säga då det är helt tydligt att Konsumentverket inte anser att Tesla fullföljde sina åtaganden enligt lagen då det är precis de delar där Tesla avviker från lagen man har haft åsikter om. Man behöver inte nämna distansavtalslagen, ångerrätten är rätten att ångra köpet av en vara enligt distansavtalslagen.

Det är precis att den inte är dispositiv som Tesla fått kritik för, de försöker begränsa saker gällandes lagen och hänvisar till vad deras avtal säger trots att det begränsar deras skyldigheter enligt lagen.
Artikeln du länkar till gäller som du själv skriver att Tesla inte informerat om ångerrätten och dess villkor vilket är en annan frågeställning och förmodligen inte relevant numera när Tesla enligt artikeln ändrat i sina avtal. Skälet till hävningen är dessutom att köpare upplever att bilen har fel snarare än att köparen ångrat sig (åtminstone enligt artikeln). Vill man ångra köpet redan innan man ens fått leveransen lär det inte vara så aktuellt att det är på grund av att produkten är felaktig. Så även om artikeln i sig är intressant så är den väldigt Tesla-specifik och avser förmodligen inte något som gäller idag. ARN utslaget gäller som jag förstår det en person som beställt ett par ridstövlar med blixtlåst som tillval, jag vet inte i vilken mån det är applicerbart på något som inte är ett tillval, t.ex. färgen på en bil som rimligtvis inte kan väljas bort.

Försöker man avtal bort en icke dispositiv lag är det inte så mycket att diskutera, Tesla har uppenbarligen, åtminstone tidigare, haft dålig koll på Distansavtalslagen. Frågeställningen här, åtminstone min frågeställning, är dock som nämnts tidigare inte vad just Tesla gjort tidigare, utan rent generellt vad som gäller idag, och då med viss extra vikt på Polestar då iom att det är vad tråden handlar om. Sen kanske frågeställningen i sig behöver bli lite mer detaljerad, det jag talar om är primärt när man kan ångra/häva ett köp utan någon extra kostnad eller till en i sammanhanget försumbar extrakostnad, vilket är det jag tror de flesta menar med att ångra ett köp. Sen finns det andra möjligheter där man de facto häver ett köp, men till en kostnad som kan anses vara väsentlig, t.ex. att man blir av med sin handpenning till en bostad eller liknande.

För att återknyta till tråden så mycket som möjligt kan nog frågeställningen förenklas ytterligare, vad gäller för regler för avbeställning av en lagd order på en Polestar via nätet (vet inte om det är enda sättet) när det sker bortom 14 dagar från dess att beställningen gjordes? Görs det någon skillnad på om avbeställningen sker innan bilen ens gått till tillverkning eller om man istället ångrar sig när det är dags att hämta ut bilen?
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Polestar 3

Inlägg av improwise »

Kan nämna att Hallå Konsument har en sida om detta, dock där man märkligt nog inte verkar göra skillnad på om det är en lagerbil eller om det är något som specialtillverkas. Det kanske är så att man alltid faktiskt kan ångra sig, men samtidigt känns det lite märkligt om man skulle kunna beställa en bil med grisrosa karossfärg och neonblå inredning och sen bara kan ångra sig och låta säljaren försöka hitta någon annan kund som vill ha bilen. Har inte själv försökt beställa något så udda, men åtminstone de tyska tillverkarna brukar väl ha kilometerlånga tillvalslistor för den som verkligen vill vara unik :)

https://www.hallakonsument.se/varor-och ... -bilkopet/

Som nämnts ovan så gäller detta bara om man gjort köpet som konsument oavsett, som företagskund gäller andra regler (för det mesta sämre).
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 3

Inlägg av Mickep »

Jag skulle inte tycka att det är en specialbeställning om man tar ett par vita byxor i standardstorlek. (där de är uttalat att de vill ha så få val som möjligt som de matchar mot kunds önskemål). Hade det varit någon färg eller storlek som inte är standard så är det specialbeställning.
Så jag kan inte säga att teslas bilar faller under det. Andra tillverkare har betydligt fler val, och där kan man hävda det.
Däremot iom att bilarna är så väldigt dyra så ser jag poäng i att tillverkarna inte gillar att kunden säger "nope, känner inte för det just nu".
backe
Inlägg: 1881
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Polestar 3

Inlägg av backe »

Mickep skrev:
Jag skulle inte tycka att det är en specialbeställning om man tar ett par vita byxor i standardstorlek. (där de är uttalat att de vill ha så få val som möjligt som de matchar mot kunds önskemål). Hade det varit någon färg eller storlek som inte är standard så är det specialbeställning.
Så jag kan inte säga att teslas bilar faller under det. Andra tillverkare har betydligt fler val, och där kan man hävda det.
Däremot iom att bilarna är så väldigt dyra så ser jag poäng i att tillverkarna inte gillar att kunden säger "nope, känner inte för det just nu".

Just Tesla blir lite speciell också då man inte bygger en bil till mig, inte i något steg förrän kort tid innan leverans knyts bilen till en köpare. Det gör att någon som beställt en av de få konfigurationerna som finns långt senare än mig ändå kan få sin bil före mig. Det gör också att om jag inte kan hämta den en viss dag innan kvartalsskiftet så går den normalt över till en annan köpare också.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5550
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 3

Inlägg av OfarligTesla »

improwise skrev:
Kan nämna att Hallå Konsument har en sida om detta, dock där man märkligt nog inte verkar göra skillnad på om det är en lagerbil eller om det är något som specialtillverkas. Det kanske är så att man alltid faktiskt kan ångra sig, men samtidigt känns det lite märkligt om man skulle kunna beställa en bil med grisrosa karossfärg och neonblå inredning och sen bara kan ångra sig och låta säljaren försöka hitta någon annan kund som vill ha bilen. Har inte själv försökt beställa något så udda, men åtminstone de tyska tillverkarna brukar väl ha kilometerlånga tillvalslistor för den som verkligen vill vara unik :)

https://www.hallakonsument.se/varor-och ... -bilkopet/

Som nämnts ovan så gäller detta bara om man gjort köpet som konsument oavsett, som företagskund gäller andra regler (för det mesta sämre).

Ja det är faktiskt så det är ifall du kan välja på X färger/paket på hemsidan och trycka beställ, lagen bryr sig inte ifall det är en lagervara eller något som företaget beställt från en leverantör. Butiker kan bli stående med saker de beställt in från tillverkare som kunden sen returnerar även för varor som står som "beställningsvara", om de presenterat varan på hemsidan kan de inte hävda att den inte ingår i deras sortiment.

Sen tecknas väl inte så många bilavtal på distans (men en del gör faktiskt det via mail/telefon osv) och sedan så brukar iaf de Tyska tillverkarna ha de mer speciella färgerna under en separat process som inte presenterar alla de färgerna på hemsidan som brukar heta saker som "individual". I det fallet bör de kunna hävda att den faktiskt är specialbeställt för kunden då de inte visat just kundens färg som en konfiguration utan de har agerat på kundens instruktioner.
improwise skrev:
För att återknyta till tråden så mycket som möjligt kan nog frågeställningen förenklas ytterligare, vad gäller för regler för avbeställning av en lagd order på en Polestar via nätet (vet inte om det är enda sättet) när det sker bortom 14 dagar från dess att beställningen gjordes? Görs det någon skillnad på om avbeställningen sker innan bilen ens gått till tillverkning eller om man istället ångrar sig när det är dags att hämta ut bilen?
Normalt skall du ha ångerrätt på avtalet som helhet 14 dagar från att du ingick det men ångerrätten för produkten börjar gälla när du tar emot den, du har också alltid rätt att avbryta ordern fram tills du får den. Det både Tesla och Polestar gör är att de har sin bokningsavgift som de enligt avtalet får behålla som skälig kostnad (som har visst lagstöd) ifall du avbokar innan dess att du får tag i bilen. Jag utmanade detta då jag inte tyckte att de hade haft några betydande kostnader innan bilen anländer till Sverige då säljarna själva säger att Tesla bygger en drös bilar som sedan delas ut först på båten, så fort ärendet gick till ARN gick Tesla med på att betala tillbaka pengarna utan att medge att jag hade rätt, så de slipper ARNs utlåtande som kan bli vägledande.

I fallet med Polestar hade min bil gått i produktion och VIN hade tilldelats mig innan jag avbeställde och då fick jag inte tillbaka bokningsavgiften vilket jag kan köpa i det fallet, verkar som folk som avbokat innan dess fått tillbaka den?
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Polestar 3

Inlägg av Curik »

improwise skrev:
För att återknyta till tråden så mycket som möjligt kan nog frågeställningen förenklas ytterligare, vad gäller för regler för avbeställning av en lagd order på en Polestar via nätet (vet inte om det är enda sättet) [[när det sker bortom 14 dagar från dess att beställningen gjordes?]] Görs det någon skillnad på om avbeställningen sker innan bilen ens gått till tillverkning eller om man istället ångrar sig när det är dags att hämta ut bilen?
Men kom igen nu, det har fortfarande ingenting med beställningsdatumet att göra. Ångerfristen börjar när du mottar varan.

Edit: Markerade även i citatet eftersom du fortfarande inte verkar förstå.
Senast redigerad av Curik, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Polestar 3

Inlägg av improwise »

OfarligTesla skrev:


Normalt skall du ha ångerrätt på avtalet som helhet 14 dagar från att du ingick det men ångerrätten för produkten börjar gälla när du tar emot den, du har också alltid rätt att avbryta ordern fram tills du får den. Det både Tesla och Polestar gör är att de har sin bokningsavgift som de enligt avtalet får behålla som skälig kostnad (som har visst lagstöd) ifall du avbokar innan dess att du får tag i bilen. Jag utmanade detta då jag inte tyckte att de hade haft några betydande kostnader innan bilen anländer till Sverige då säljarna själva säger att Tesla bygger en drös bilar som sedan delas ut först på båten, så fort ärendet gick till ARN gick Tesla med på att betala tillbaka pengarna utan att medge att jag hade rätt, så de slipper ARNs utlåtande som kan bli vägledande.

I fallet med Polestar hade min bil gått i produktion och VIN hade tilldelats mig innan jag avbeställde och då fick jag inte tillbaka bokningsavgiften vilket jag kan köpa i det fallet, verkar som folk som avbokat innan dess fått tillbaka den?
Du verkar onekligen ha en viss empirisk erfarenhet av detta, själv tillhör jag de tråkiga kunderna som så här långt bara tagit emot det jag beställt :) Då har jag iof sällan hängt på låset heller utan beställt först när jag vetat lite bättre vad jag skulle få (och när). Antar att du då lagt beställningarna som privatperson (konsument) för annars borde det vara lite knepigare?

Än så länge har förmodligen dessa avbeställningar/ånger inte direkt haft någon drabbad part i praktiken föreställer jag mig då det mesta som drivs av el verkar rätt lättsålt nu för tiden. Men jag kan tänka mig att det kan bli annorlunda i framtiden om ekonomin blir uppenbart sämre, mest då kanske att folk inte riktigt känner att dom har råd vid leverans på samma sätt som när dom la beställningen.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Polestar 3

Inlägg av improwise »

Curik skrev:
improwise skrev:
För att återknyta till tråden så mycket som möjligt kan nog frågeställningen förenklas ytterligare, vad gäller för regler för avbeställning av en lagd order på en Polestar via nätet (vet inte om det är enda sättet) när det sker bortom 14 dagar från dess att beställningen gjordes? Görs det någon skillnad på om avbeställningen sker innan bilen ens gått till tillverkning eller om man istället ångrar sig när det är dags att hämta ut bilen?
Men kom igen nu, det har fortfarande ingenting med beställningsdatumet att göra. Ångerfristen börjar när du mottar varan.
Förvisso sant men vem har påstått något annat?

Edit efter din edit: Nöjer mig med att hänvisa till https://lawline.se/answers/om-avbestall ... nsumentkop.
Senast redigerad av improwise, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5550
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 3

Inlägg av OfarligTesla »

improwise skrev:

Du verkar onekligen ha en viss empirisk erfarenhet av detta, själv tillhör jag de tråkiga kunderna som så här långt bara tagit emot det jag beställt :) Då har jag iof sällan hängt på låset heller utan beställt först när jag vetat lite bättre vad jag skulle få (och när). Antar att du då lagt beställningarna som privatperson (konsument) för annars borde det vara lite knepigare?

Än så länge har förmodligen dessa avbeställningar/ånger inte direkt haft någon drabbad part i praktiken föreställer jag mig då det mesta som drivs av el verkar rätt lättsålt nu för tiden. Men jag kan tänka mig att det kan bli annorlunda i framtiden om ekonomin blir uppenbart sämre, mest då kanske att folk inte riktigt känner att dom har råd vid leverans på samma sätt som när dom la beställningen.
Dels har jag erfarenhet empiriskt men känner också folk som arbetar inom e-handel så har suttit och pratat tolkningar av distansavtalslagen tidigare, rent generellt är det väldigt svårt att hävda specialbeställning så länge det handlar om förutbestämda val man kan göra på en hemsida. Ja jag har beställt alla mina bilar som privatperson, som du säger så omfattas inte företags köp av samma konsumentskydd.

Ja jag tror detta kan komma att bli problem framöver ifall marknaden svalnar av, men det återstår att se.
Användarvisningsbild
Sladden
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 mar 2022 11:44

Re: Polestar 3

Inlägg av Sladden »

improwise skrev:
Jag lyckas inte hitta Polestars allmänna villkor där dom reglerar ev. ångerrätt med mera utöver vad lagen kräver, någon som vet var dom finns? Vill helst inte behöva beställa en bil för att få tag på det :)
Jag har bifogat relevant avsnitt på i ett inlägg på sida 7 i den här tråden.
Edward123
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Polestar 3

Inlägg av Edward123 »

Någon möjlighet att ta "diskussionen" om distansavtalslagen i en annan tråd?
Skriv svar