Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av wannabee »

Foosa skrev:
jimhalpert skrev:
pejvic skrev:
CrazyGang skrev:
Hur känns den jämfört med en LR? Saknas det klipp eller räcker det som finns? (Misstänker att du kanske har svårt att gissa mtp sommardäck ;) )
HAHAHA :) , i sthlm är det kaos nu. från Trosta fram till motorvägen så var det 40km/h som gällde. På E4 var det 55km/h.
Testade faktiskt att stämpla några gånger men bilen kväver effektivt försöket. Det finns ingetsomhelst grepp någonstans att prova just nu.
Imorrn åker nog vinterhjulen på och jag kommer att köra bilarna parallellt för att jämföra. Hittills känner jag ingen skillnad alls.
Cleant och fint utan parkeringssensorerna, det gillade jag.
Jävligt fint med svart också. Vitt på Y känns sådär. Vitt på model3 känns mer rätt tycker jag. Men smaken är ju helt personlig.
Särskilt fult är det med Vit Y och Geminikapslar. Och nästan ännu värre när man tar av dem :shock:
Jag har beställt vit med geminikapslar och tycker det ser trevligt ut. Helst av allt hade jag velat ha en LR Quicksilver, men då drar det iväg. Det här blir jättebra. Hämtar min nästa vecka i Trosta med vinterdäck beställda! Smaken är helt personlig som du säger ;) Kul att du är nöjd!
ja jävlar va quicksilver ser fin ut. jag ogillar spexiga fälgar, matta bilar, röda bromsklossar och allt sånt. men damn, den karossfärgen är fine.
Trodde en granne som skaffat en Y nån vecka sedan hade den färgen, såg den två gånger i gatubelysning på kvällen men enligt fordonsregistret så var den vit.
Vad heter Quicksilver i fordonsregistret?
PBateman

Inlägg av PBateman »

Skar11n skrev:
För lite info om hur bilarna kom till Sverige till slut.

Detta gäller iallafall alla bilar som kommer hämtas innan jul i Göteborg.

Bilarna kom med Carrera till Zeebrugge och sen va det Auto Achieve som levererade dom till Göteborg den 13/12.
Behöver dom så många dagar på sig att få ut bilarna till kund... Har upphämtning 22/12
mossa

Inlägg av mossa »

pejvic skrev:
mossa skrev:
Tack för svaret. Jag har sett den tråden tidigare och har laddat ner fullmakten därifrån. Men problemet är att jag varken har telefonnummer eller emailadress till dem. Någon som har det att dela?
Man hämtar kontaktlöst. Dvs se bara till att betala den. Sen godkänner du leveransen i appen / webbsidan på teslakontot. Sen får du bilen i appen. Lås upp den så ligger nycklarna i mitten.
Du kan låsa upp den alltså utan att vara där sen kan du låta vem du vill köra iväg bara.

Men ta med ett par vanligt papper bara för säkerhets skull till hen och ditt körkort om det blir några problem.

Men som sagt man pratar aldrig med någon.
Bara hoppa in och åka.
Okej, tack för infon. Då är jag med på hur jag ska göra. 8-)
joelsvantesson

Inlägg av joelsvantesson »

Fundering:

Hur mycket bör man kolla igenom bilen innan man lämnar upphämtningsplatsen? Går det påkalla fel i efterhand?

Har sett en bra lista (https://teslaprep.glideapp.io/dl/d0a5f4) men känns sjukt överdrivet att stå där typ en timme och kolla igenom bilen? Måste väl gå att påtala fel ”så snart man hittar dem” även om de inte är direkt vid upphämtande?

Hur tänker ni andra?

Har ju å andra sidan sätt mardrömsexempel på sociala medier där saker knarrar, glappar och sitter löst.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Player skrev:
Bjelke skrev:
Player skrev:
martinio skrev:
Nu fick man äntligen smset för tredje gången om upphämtning i Malmö 22/12. Hoppas detta datum är det korrekta datumet. Fint med 70k bonus och en tidig julklapp!

Har ni tankar på att foliera/ppf/keramiskt lackbehandla era bilar nu i samband med uthämtning? Medans lacken fortfarande är "fräsch".

Personligen så är jag inne på keramisk lackbehandling. Billigare, lättare att hålla bilen ren samt ett ger extra lyster.

Funderar dessutom på att lackera mina gemini fälgar till svart, blir nog plastidip. Någon som har erfarenhet?
Jag har bokat foliering på min, hämtar den 22a och foliering mitten på januari. Känns skönt att skydda lacken så den är mint den dagen man ska sälja, plus att då en lite roligare look.

Finns ju snygga navkapslar att beställa så man kan snöra bort de fula originalkapslarna, har hört att plastidip inte alltid sitter så bra. Trist när det väl börjar släppa.
Foliering är löjligt najs :mrgreen: och dom bättre är absolut lättvättade men man kan lägga på lackskydd
på dom också om man vill ha det ännu bättre :) matt och halvmatt blir då lite blankare såklart…
En bra folie håller dessutom flera år och det är ju enkelt att foliera om tex fronten och backspeglar om
man får mycket stenskott och vill ha det extra tjusigt :)
Han som köpte min första Tesla har passerat 35 tusen mil och folien är fortfarande fin (front och backspeglar
folierade jag om precis innan jag sålde den för tre år sedan) :)
Det var en halvmatt folie, dom klarar sig lite bättre än blanka tycker jag…
Kul att höra! Jag ska göra mattsvart så är lite orolig över hur mycket skiten kommer sitta. Någon som vet vad man ska behandla folien med för att få den lättvättad?
Min första var ju satin (halvmatt) och den la Bollnäs Bilvård (tror dom bytte namn nyligen dock) ett keramiskt
på men minns inte vilket men den blev extremt lättvättad :)
Vad jag hört så fastnar inte skiten direkt värre på matt folie (alla bättre folier har ju ganska grymma
ytor som utvecklats länge nu), och på min ena nu, också satin, så skippade jag extra produkter och den är
väldigt lättvättad iaf :)
Vilka produkter som finns har jag sämre koll på…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Player
Teslaägare

Inlägg av Player »

Bjelke skrev:
Player skrev:
Bjelke skrev:
Player skrev:
martinio skrev:
Nu fick man äntligen smset för tredje gången om upphämtning i Malmö 22/12. Hoppas detta datum är det korrekta datumet. Fint med 70k bonus och en tidig julklapp!

Har ni tankar på att foliera/ppf/keramiskt lackbehandla era bilar nu i samband med uthämtning? Medans lacken fortfarande är "fräsch".

Personligen så är jag inne på keramisk lackbehandling. Billigare, lättare att hålla bilen ren samt ett ger extra lyster.

Funderar dessutom på att lackera mina gemini fälgar till svart, blir nog plastidip. Någon som har erfarenhet?
Jag har bokat foliering på min, hämtar den 22a och foliering mitten på januari. Känns skönt att skydda lacken så den är mint den dagen man ska sälja, plus att då en lite roligare look.

Finns ju snygga navkapslar att beställa så man kan snöra bort de fula originalkapslarna, har hört att plastidip inte alltid sitter så bra. Trist när det väl börjar släppa.
Foliering är löjligt najs :mrgreen: och dom bättre är absolut lättvättade men man kan lägga på lackskydd
på dom också om man vill ha det ännu bättre :) matt och halvmatt blir då lite blankare såklart…
En bra folie håller dessutom flera år och det är ju enkelt att foliera om tex fronten och backspeglar om
man får mycket stenskott och vill ha det extra tjusigt :)
Han som köpte min första Tesla har passerat 35 tusen mil och folien är fortfarande fin (front och backspeglar
folierade jag om precis innan jag sålde den för tre år sedan) :)
Det var en halvmatt folie, dom klarar sig lite bättre än blanka tycker jag…
Kul att höra! Jag ska göra mattsvart så är lite orolig över hur mycket skiten kommer sitta. Någon som vet vad man ska behandla folien med för att få den lättvättad?
Min första var ju satin (halvmatt) och den la Bollnäs Bilvård (tror dom bytte namn nyligen dock) ett keramiskt
på men minns inte vilket men den blev extremt lättvättad :)
Vad jag hört så fastnar inte skiten direkt värre på matt folie (alla bättre folier har ju ganska grymma
ytor som utvecklats länge nu), och på min ena nu, också satin, så skippade jag extra produkter och den är
väldigt lättvättad iaf :)
Vilka produkter som finns har jag sämre koll på…
Tack,då ska jag kolla upp vilka keramiska produkter som funkar så får man lägga på själv :)
Johan81

Inlägg av Johan81 »

Fick precis besked dagen före hämtning att tesla inte kan transportera den till utlämningsstället (Norrköping) bilen står i Södertälje.

Är de fler som råkat ut för samma sak?
TeslaNiklas

Inlägg av TeslaNiklas »

Johan81 skrev:
Fick precis besked dagen före hämtning att tesla inte kan transportera den till utlämningsstället (Norrköping) bilen står i Södertälje.

Skulle du hämtat den imorgon lördag alltså? Jag ska hämta i Stockholm men har inte ens fått info om leverans.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin63489

Inlägg av CrazyGang »

Nu är bilen uthämtad!

Tyvärr inte fulladdad och jag som behöver fullt för att komma till Dorotea… :(

Iskalla LFP är ingen höjdare.
2FC6E9EC-EA37-4753-BE02-C4FBA592FAD6.jpeg
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare

Inlägg av CrazyGang »

:ugeek: Första etappen klar. Blev Övik istället för att vänta 1,5h på att ladda fullt med iskallt batteri.

Bilen har förvärmt hela resan Umeå-Övik så det drar nog upp förbrukningen en del. Hade varit najs att slippa starta med iskallt, halvfullt batteri. :roll:

Korta intryck:
- sätena känns nya, mer sidostöd i både dyna och rygg
- fjädringen känns väldigt bekväm, bättre än min M3 på 18”
- ljudkomforten bättre än min M3, trots dubb på denna och dubbfria på M3:an
- bra tryck i accet men brusten på grepp begränsar, fullt tillräckligt snabb
- fantastiskt fin kvalitetskänsla och passform
- helljusautomatik och farthållare har fungerat helt felfritt

Rysskyla hela vägen, som varmast -18 men oftast under -20.
E03D4829-2498-409F-9751-EC11049BC11E.jpeg
Nissan LEAF 40kwh 2018
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare

Inlägg av CrazyGang »

Den här fliken fanns inte på min gamla bil, bra data!
9E98F383-BCA8-4A47-BCDA-F9F641A2DA81.jpeg
Nissan LEAF 40kwh 2018
Johan81

Inlägg av Johan81 »

TeslaNiklas skrev:
Johan81 skrev:

Skulle du hämtat den imorgon lördag alltså? Jag ska hämta i Stockholm men har inte ens fått info om leverans.
Japp lördag 10:40 fått ny tid nu onsdag och tesla håller tummarna som de heter att bilen ska kunna transporteras till dess.

Jag erbjöd mig hämta bilen i Södertäljes hamn men de gick inte.

Ni dom fått era bilar vad är de för storlek på batterier? När jag läser på car info är de ett 50kwh batteri.
Användarvisningsbild
Ofo
Teslaägare

Inlägg av Ofo »

Helt omöjligt! Min gamla SR+ har 55…
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

nej det är Catl 60kwh med tillgänligt 57.5 kwh har jag hört.
Sjukt känslig för kyla. Fick 8% mer i batteriet efter en natt i varmgarage.

Pluggade in laddning då när batteriet var runt 16 grader och laddade fullt. Enligt mätaren var det då 9%.
Enligt bilen gick det in 49kwh. Någon får hjälpa till att räkna här men jag antar att det ligger en buffert under 0 så det är kanske 57,5kwh.

jag fick 384km vid 100% laddat. Testa också ni övriga var ni får. I mitt fall var det varmgarage så jag antar att den visar liknande i vår sommar.
Imorgon skall jag testa förbrukning.

De skulle aldrig leverera en Y med 50kwh. Det funkar inte.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare

Inlägg av CrazyGang »

Nackdelen med att inte ladda på SuC i -25… 30kw… :(

Finns inga vettiga resvägar från Umeå-Östersund, antingen låååång omväg via Sundsvall eller ladda icke-Tesla-laddare med knapp styrfart.

Förbrukningen riktigt bra iaf! 190wh/km. Tempen stadigt under -20, 80-90-väg med en del snö/is.

Är inte riktigt kompis med stolen, tycker den är för smal och sidostöden på sittdynan för hårda/höga.
043FBCD4-7434-4673-84C9-13761FF71CB5.jpeg
Nissan LEAF 40kwh 2018
gudas

Inlägg av gudas »

CrazyGang skrev:
Nackdelen med att inte ladda på SuC i -25… 30kw… :(

Finns inga vettiga resvägar från Umeå-Östersund, antingen låååång omväg via Sundsvall eller ladda icke-Tesla-laddare med knapp styrfart.

Förbrukningen riktigt bra iaf! 190wh/km. Tempen stadigt under -20, 80-90-väg med en del snö/is.

Är inte riktigt kompis med stolen, tycker den är för smal och sidostöden på sittdynan för hårda/höga.
Mitt problem med stolen är att just förarstolens svankstöd verkar ha fått dubbelt upp med stoppning. Sätter jag mig på passagerarsidan är det stolen skön och känns som den ska medan förarsidans stol är som passagerarsidan men med extra kudde i svanken. Felanmält till Tesla, för det blir omöjligt med långresor i en sån stol.
Nele

Inlägg av Nele »

Någon här inne som beställt en Vit/Svart med 20" fälgar med upphämtning i Trosta? Väntar fortfarande febrilt på ett SMS om upphämtningadatum.. Ser att endel fått SMS men tänkte på om fler med lika konfig väntar också.
Senast redigerad av Nele, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare

Inlägg av CrazyGang »

Fy fan. Kom hem med 2%. :? Hemskt att köra sträckor utan SuC. Aldrig mer -25, icke förvärmd bil och inga SuC.

Bilen drog 15% mer än ruttplaneraren räknade med. Hade jag inte stannat och fyllt 20% extra i Bispgården hade jag stått i skogen med tomt batteri, 5 mil hemifrån.

Stolen känns inte alls bra. M3 stolarna var gudomliga, den här känns för smal. Jag är ändå bara 183 cm/72 kg. Är stolen ny modell? Vad säger övriga som tagit leverans?
Nissan LEAF 40kwh 2018
Användarvisningsbild
JonteB
Teslaägare

Inlägg av JonteB »

Johan81 skrev:

Min bil var nog tänkt att åka på exakt samma lastbil som din. Dom fick inte tag i fraktfirman och hon som ringde kunde se att bilen stod kvar i Södertälje. Skulle hämtat idag 15:20 :(
kaffekoko

Inlägg av kaffekoko »

Hämtade ut en rwd eftermiddag. 39% i batteriet och 7mil hem. -20grader på termometern och sommardäck. Slog in i navigatorn och den ville ladda i Sollentuna. När jag var framme där varnade den för låg batterinivå etc. så verkar ha gått åt rätt mycket (typ 25% på 3mil). Givetvis världens kö pga alla taxibilar skulle ladda upp inför fredagskvällen. Sen laddhastighet på runt 40kwh. Men skönt att ha den hemma nu i alla fall
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

kaffekoko skrev:
Hämtade ut en rwd eftermiddag. 39% i batteriet och 7mil hem. -20grader på termometern och sommardäck. Slog in i navigatorn och den ville ladda i Sollentuna. När jag var framme där varnade den för låg batterinivå etc. så verkar ha gått åt rätt mycket (typ 25% på 3mil). Givetvis världens kö pga alla taxibilar skulle ladda upp inför fredagskvällen. Sen laddhastighet på runt 40kwh. Men skönt att ha den hemma nu i alla fall
Gisslet där är att man följer reseplaneraren. jag fick också Sollentuna på vägen hem. Startade med 25% från Trosta på Sommarhjul.
Gick snabbt in i navimenyn och klickade bort reseplaneraren och kom hem 5 mil med god marginal.

Dvs - reseplaneraren lägger in onödiga stopp som förvärmer batteriet vilket drar sjukt mkt. Sparade en hel del tid på att klicka ur den.
Hämtade i förrgår, också svinkallt och snöfall.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare

Inlägg av CrazyGang »

Jag fick 46,8kWh när jag laddade 2-100%. Något är skumt här, var BMS:en så fel ute?!
Nissan LEAF 40kwh 2018
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare

Inlägg av CrazyGang »

Om jag minns rätt från igår så var laddningen i Övik 14-100%. Ser nu att den gav 44kWh.

Tror att batteriet är rätt dåligt kalibrerat. 337 km range enligt bilen.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare

Inlägg av ANLI »

Tesla ska väl ladda bilarna med LFP till 100% vid leverans. Men det är väl lite kaos nu kanske?
Min var nästan fulladdad när jag hämtade den i mars.

Mitt batteri var rejält obalanserat vid leverans så det är viktigt att ladda 100% i början.
Men rådet att alltid ladda till 100% är naturligtvis fel.

Skönt att ha fossilbilen kvar när det blir riktig vinter och längre körningar.
Uppvärmning av batteriet drar massor av energi från batteriet och elnätet.
Idiotiskt att förvärmning inte går att välja bort vid navigering till SUC.

Elbil funkar klockrent ned till 0 °C.
Vid minusgrader måste batteriet värmas och värmepumpens COP sjunker drastiskt.
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

ANLI skrev:
Idiotiskt att förvärmning inte går att välja bort vid navigering till SUC.
Jo det ska gå. Bara tryck på info-rutan när den kommer upp ("förvärmning pågår" eller vad det står på den) så försvinner den rutan och förvärmning stängs av.
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 1 gånger.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Skriv svar