Wh/km = l/km?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Wh/km = l/km?

Inlägg av Jocce »

Hur räknar man om wh/km som energi/förbrukningsmätaren visar till liter/km om man gör en jämförelse med bensin & diesel?

(Dvs hur mycket energiinnehåll finns i bensinen/dieseln..typ).

Frågan har ju kommit upp när man haft folk i bilen som vill veta "hur mycket drar den då...om man jämför med en vanlig bil?"


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7450
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Wh/km = l/km?

Inlägg av TiborBlomhall »

http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/#13

0.24 L/mil blandad körning
Teslafan
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 feb 2016 06:25

Re: Wh/km = l/km?

Inlägg av Teslafan »

Enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density inneháller 1 liter bensin 34,2 MJ = 9,576 kWh. Det ger att en fossilbil som drar 7 l/100km motsvarar 67 kWh/100km, tydligt bevis pá elmotorns överlägsna effektivitet.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Wh/km = l/km?

Inlägg av Kirre »

Ett sätt att se på det är att jämföra vad bränslekostnaden är för att köra 1 mil.

En Passat (och även volvo v70) drar enligt Teknikens Världs sk Sverigecykel ca 0,68 liter/mil (diesel) vid blandad körning. En Tesla Model S drar ca 2kwh/mil. Dieselpriset är idag 12,33kr/liter och elpriset är ca 0,9kr/kwh (el+elnätsavg). Denna kalkyl förutsätter då att du laddar all el till bilen hemma och inte använder Superchargers.

Bränslekostnaden för Passaten blir då 8,4kr/mil och för Teslan 1,8kr/mil.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
Forestman
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 18 nov 2015 11:43
Ort: Sollefteå

Re: Wh/km = l/km?

Inlägg av Forestman »

Hur stor är förlusten? Dvs om jag laddar en Kw hur mycket får jag ut ur batteriet?
Volvo V 60 laddhybrid, Toyota prius
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Wh/km = l/km?

Inlägg av 12man »

vissa elnät har ingen elnätsavgift mellan 19-20 till 06-07, i februari kostade då kwh c:a 70 öre varav 68% skatt i olika former, lika illa elller värre än diesel och bensin
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7450
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Wh/km = l/km?

Inlägg av TiborBlomhall »

Forestman skrev:
Hur stor är förlusten? Dvs om jag laddar en Kw hur mycket får jag ut ur batteriet?
Laddförlusten sägs vara ca 5% för Tesla Model S, dvs laddar du in 20 kWh har du 19 kWh du kan få ut sen.
OBS dock att förutom laddförlust går det också åt massor med energi så här års till att värma batterierna när man ska ladda!
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Wh/km = l/km?

Inlägg av Kirre »

TiborBlomhall skrev:
Forestman skrev:
Hur stor är förlusten? Dvs om jag laddar en Kw hur mycket får jag ut ur batteriet?
Laddförlusten sägs vara ca 5% för Tesla Model S, dvs laddar du in 20 kWh har du 19 kWh du kan få ut sen.
OBS dock att förutom laddförlust går det också åt massor med energi så här års till att värma batterierna när man ska ladda!
Intressant, tänkte inte på detta.

Finns det någon generell uträknad formel (med tanke på alla teslor, körda mil, årstider etc) man kan använda för att räkna ut förlusten mer exakt, hänsyn taget till det du skriver ovan?

Håller på med ett (antagligen helt onödigt men är man nerd så är man ;) ) business case för att köra Teslan som tjänstebil på min lilla firma och då tänkte jag plocka in så många variabler som det bara är möjligt. Just nu ser det nämligen ut att kunna gå med vinst (formeln ser grovt ut så här: förmånsvärde (lönekvittning enligt annan tråd här) minus ersättning för privatbetalda mil körda i tjänsten plus egenladdning minus SC laddning).
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Wh/km = l/km?

Inlägg av AGCF »

Lyssnade på en podcast om Tesla igår på löpturen och de påstod att raffineringen av bensin drar lika mycket el som en elbil drar i framdriften. En gallon bensin kräver 6 kWh el att raffinera. En gallon är 3,8 liter. En Tesla kan köra 30 km på 6 kWh. Så det stämmer väl inte riktigt.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare
Inlägg: 339
Blev medlem: 27 jun 2014 23:35

Re: Wh/km = l/km?

Inlägg av sondell »

AGCF skrev:
Lyssnade på en podcast om Tesla igår på löpturen och de påstod att raffineringen av bensin drar lika mycket el som en elbil drar i framdriften. En gallon bensin kräver 6 kWh el att raffinera. En gallon är 3,8 liter. En Tesla kan köra 30 km på 6 kWh. Så det stämmer väl inte riktigt.
Är ganska nära. Men det som är fel är att det inte är ström den energin kommer ifrån. Den kommer från råoljan självt I raffineringen. Så, ja, det går åt å mycket ENERGI, men inte ström. Et felaktigt uttalande ab mr Musk en gång I tiden.
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare
Inlägg: 339
Blev medlem: 27 jun 2014 23:35

Re: Wh/km = l/km?

Inlägg av sondell »

TiborBlomhall skrev:
Forestman skrev:
Hur stor är förlusten? Dvs om jag laddar en Kw hur mycket får jag ut ur batteriet?
Laddförlusten sägs vara ca 5% för Tesla Model S, dvs laddar du in 20 kWh har du 19 kWh du kan få ut sen.
OBS dock att förutom laddförlust går det också åt massor med energi så här års till att värma batterierna när man ska ladda!
Det var kanske at ta i ;). Ca 80% effektivitet brukar man væl prata om. Charge/discharge efficiency är runt 5 procent verkar det som. Men förluster i laddare är 10-15%. Så är det förluster i elnätet och produktion. Men då ska man ju jämföra med distribution och production av diesel och bensin också.
Skriv svar