Kommer modell 3 att förändra världen?
Moderator: Redaktion
Re: Kommer modell 3 att förändra världen?
Vad gäller SuC tror jag att många ser det som att sätta sig i knät på en annan biltillverkare, och jag tror att man ser mer begränsningar än möjligheter. Men varför inte ha som Leafen, två standarder? Då får man det bästa från båda världarna.
Re: Kommer modell 3 att förändra världen?
Model S kan ju ladda från vanliga uttag med UMC, typ 2, Chademo via adapter och superladdare. Inte ens Tesla är så särskilt beroende av superladdare alltså.Jerker skrev:Vad gäller SuC tror jag att många ser det som att sätta sig i knät på en annan biltillverkare, och jag tror att man ser mer begränsningar än möjligheter. Men varför inte ha som Leafen, två standarder? Då får man det bästa från båda världarna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Kommer modell 3 att förändra världen?
Nä precis, skulle Tesla gå i konkurs och Superchargerna försvinna så klarar sig Model S ändå. De skulle klara sig minst lika bra som de andra elbilarna t.o.m.
Att ta både Typ-2/Supercharger och CCS är ju ännu enklare än Typ-1 och Chademo. Det är ju samma kontakt med två extra pinnar bara.
Att ta både Typ-2/Supercharger och CCS är ju ännu enklare än Typ-1 och Chademo. Det är ju samma kontakt med två extra pinnar bara.
Re: Kommer modell 3 att förändra världen?
Där har du svaret. Kört en Leaf version 1 i två år. Elbil är så mycket bättre. Och min är en enkel variant, men ändå så kul. Om nu M3 blir en riktigt kul bil kommer förarna vilja ha den. Ekonomichefen kommer också vilja ha den, för den är billigare. Då kommer det gå riktigt fort. Kommer bli konkurser för de som inte är med i utvecklingen.Shven skrev:Har läst en bok som heter Disruption och handlar om när gammal teknik blir överkärd av ny teknik. I boken beskrivs när Facits mekaniska räknare blev förbisprungen av de digitala räknarna, när digitala kameror slut ut gamla kameror med film och när Kodak gick i konkurs. Inte för att den gamla tekniken var dålig utan för att den nya var billigare.
Vad som hänt är lättare att beskriva men det är svårare att sia om framtiden. Om batterierna kommer att fortsätter att följa samma prisutveckling som de gjort de sista åren kommer batterierna bli så billiga år 2023 att bilar med ICE inte kommer att vara konkurrenskraftiga.
Om det blir så här vet ingen men vad boken beskriver är att förändringen går mycket fortare än man tror. Det är 7 år dit!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD
Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Kia EV6+ AWD
Kod: Markera allt
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Re: Kommer modell 3 att förändra världen?
Det där är rätt intressant, läs ex denna:Basunen skrev:Där har du svaret. Kört en Leaf version 1 i två år. Elbil är så mycket bättre. Och min är en enkel variant, men ändå så kul. Om nu M3 blir en riktigt kul bil kommer förarna vilja ha den. Ekonomichefen kommer också vilja ha den, för den är billigare. Då kommer det gå riktigt fort. Kommer bli konkurser för de som inte är med i utvecklingen.
http://www.automotive-eetimes.com/news/ ... s_id=79766
Audis chef över elektromobilitet, eller elbilsdivisionen om man så vill:
Och där har vi nog en av de viktigaste sakerna med elbilen. T.o.m i våran Outlander så får man ganska snabbt känslan att det är något fel med att köra på något annat än el. Provar man sedan en Model S P90 DL så är det körtIf carmakers would abandon their restraints, the electromobility landscape would look quite different, he made clear. “Those who had ever driven electrically are lost for the internal combustion engine for all times”, Niemand said.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Kommer modell 3 att förändra världen?
Det lustiga med det där är väl:
Vi vet iofs inte exakt vad Model 3 blir för bil men en inte alltför vågad gissning är väl att det är Model 3 som kommer att anses vara billig i sammanhanget.. Let the Bolt and LEAF owners of the world worry about pinching pennies. Tesla Model 3 buyers will operate on an entirely different plane, one that looks up to the Model S rather than down to the mass produced people movers of the world.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Kommer modell 3 att förändra världen?
Jag reagerar på artikelns insinuation att eftersom tidigare elbilar sålt dåligt så är de ett nischsegment som har ett lågt försäljningstak. Men anledningen till att elbilar hittills sålt dåligt är ju att de har varit dåliga!
Jag menar att tidigare elbilar har varit svårsålda av tre skäl:
1) räckvidden
2) priset
3) laddningen (tidsåtgång och antal ställen)
Med Model S har Tesla löst två av dessa problem, och den har kapat åt sig en marknadsandel i lyxsegmentet. Med Model 3 löser de inköpspriset också, så varför skulle den inte kunna konkurrera i mellanpremiumklassen?
Jag tror Tesla kommer kunna sälja precis så många Model 3 som de kan producera. Gäller för övrigt Bolt och Ampera-E också. Och när det väl händer, då kommer det bli fart på alla andra biltillverkare.
Det märke som dröjer till efter 2020 med att släppa en duglig elbil tror jag kommer se sina aktier rasa fortare än vintern utför våra fjällar. Jag tror det kommer bli fantastiskt tydligt vad folk vill ha när det finns vettiga eldrivna alternativ. Jag menar, folk köper ju laddhybrider redan idag trots att de kostar mer, och jag tror det beror på att eldriften är attraktiv i sig själv. Tysthet, vridmoment, miljöhänsyn, bränsleekonomi - allt talar för elmotorn.
2030 ungefär tror jag att ICE-bilar kommer vara helt ute. Största frågan kommer vara hur snabbt tillverkarna kan rampa upp produktionen av elbilar. Jag tror de kommer kunna ta över 5% av marknaden 2020, 30% 2025 , 50% 2030 och 90% 2035. Möjligtvis bromsas det av att biltillverkarna försöker styra om kunderna till ICE för att alls få dem sålda.
Jag menar att tidigare elbilar har varit svårsålda av tre skäl:
1) räckvidden
2) priset
3) laddningen (tidsåtgång och antal ställen)
Med Model S har Tesla löst två av dessa problem, och den har kapat åt sig en marknadsandel i lyxsegmentet. Med Model 3 löser de inköpspriset också, så varför skulle den inte kunna konkurrera i mellanpremiumklassen?
Jag tror Tesla kommer kunna sälja precis så många Model 3 som de kan producera. Gäller för övrigt Bolt och Ampera-E också. Och när det väl händer, då kommer det bli fart på alla andra biltillverkare.
Det märke som dröjer till efter 2020 med att släppa en duglig elbil tror jag kommer se sina aktier rasa fortare än vintern utför våra fjällar. Jag tror det kommer bli fantastiskt tydligt vad folk vill ha när det finns vettiga eldrivna alternativ. Jag menar, folk köper ju laddhybrider redan idag trots att de kostar mer, och jag tror det beror på att eldriften är attraktiv i sig själv. Tysthet, vridmoment, miljöhänsyn, bränsleekonomi - allt talar för elmotorn.
2030 ungefär tror jag att ICE-bilar kommer vara helt ute. Största frågan kommer vara hur snabbt tillverkarna kan rampa upp produktionen av elbilar. Jag tror de kommer kunna ta över 5% av marknaden 2020, 30% 2025 , 50% 2030 och 90% 2035. Möjligtvis bromsas det av att biltillverkarna försöker styra om kunderna till ICE för att alls få dem sålda.
Re: Kommer modell 3 att förändra världen?
Jag tror på ett scenario där vi får en brytpunkt där luften går ur ICE-marknaden inom loppet av ett par år. När det inträffar vet jag inte, men så kommer det nog att bli. Plötsligt är alla medvetna om fördelen med elbilar och alla vill ha en. Ingen vill köpa en fossilbil.
Re: Kommer modell 3 att förändra världen?
Frågan är om den blir jämförbar med V60. Klarar den stt lasta lika mycket plus hela familjen med barnstolar och allt utan att man sitter ihoptryckt som ett dragspel i fram kan jag mycket väl tänka mig Model3 som nästa bil. Men jag har fått uppfattningen att det blir lite mer som en Hyundai i30 i storlek.. Här hoppas jag verkligen att jag har fel..Toja skrev:När Model 3 kommer är den troligen billigare än V60. Om man räknar total kostnaden på 3 år
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skulle det vara så att Model3 blir för lite (för mina behov) får jag hoppas att någon av de andra tillverkarna som lovat elbilar kommer med ett vettigt alternativ. Troligen kommer i allafall några hinna släppa sina elbilar innan Model3 landar i Sverige (typ 2018).
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Kommer modell 3 att förändra världen?
De har ju sagt att den ska vara som 3-serien i storlek, dvs som V60 också för den delen. Och Model S visar ju verkligen att en elbil kan förvalta utrymmena mycket bättre. Den är ju våldsamt rymlig på alla sätt, och kan absolut konkurrera med V70 i en klassisk familjebilsrond trots att den bara är halvkombi.joel80 skrev:Frågan är om den blir jämförbar med V60. Klarar den stt lasta lika mycket plus hela familjen med barnstolar och allt utan att man sitter ihoptryckt som ett dragspel i fram kan jag mycket väl tänka mig Model3 som nästa bil. Men jag har fått uppfattningen att det blir lite mer som en Hyundai i30 i storlek.. Här hoppas jag verkligen att jag har fel..Toja skrev:När Model 3 kommer är den troligen billigare än V60. Om man räknar total kostnaden på 3 år
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skulle det vara så att Model3 blir för lite (för mina behov) får jag hoppas att någon av de andra tillverkarna som lovat elbilar kommer med ett vettigt alternativ. Troligen kommer i allafall några hinna släppa sina elbilar innan Model3 landar i Sverige (typ 2018).
Med tanke på Teslas position på marknaden just nu och den tänkta prisbilden tror jag de skulle dribbla bort sig om Model 3 visade sig vara en småbil.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Kommer modell 3 att förändra världen?
Jag tror att försäljningen kan "explodera".Jerka skrev:Jag reagerar på artikelns insinuation att eftersom tidigare elbilar sålt dåligt så är de ett nischsegment som har ett lågt försäljningstak. Men anledningen till att elbilar hittills sålt dåligt är ju att de har varit dåliga!
Jag menar att tidigare elbilar har varit svårsålda av tre skäl:
1) räckvidden
2) priset
3) laddningen (tidsåtgång och antal ställen)
Med Model S har Tesla löst två av dessa problem, och den har kapat åt sig en marknadsandel i lyxsegmentet. Med Model 3 löser de inköpspriset också, så varför skulle den inte kunna konkurrera i mellanpremiumklassen?
Jag tror Tesla kommer kunna sälja precis så många Model 3 som de kan producera. Gäller för övrigt Bolt och Ampera-E också. Och när det väl händer, då kommer det bli fart på alla andra biltillverkare.
Det märke som dröjer till efter 2020 med att släppa en duglig elbil tror jag kommer se sina aktier rasa fortare än vintern utför våra fjällar. Jag tror det kommer bli fantastiskt tydligt vad folk vill ha när det finns vettiga eldrivna alternativ. Jag menar, folk köper ju laddhybrider redan idag trots att de kostar mer, och jag tror det beror på att eldriften är attraktiv i sig själv. Tysthet, vridmoment, miljöhänsyn, bränsleekonomi - allt talar för elmotorn.
2030 ungefär tror jag att ICE-bilar kommer vara helt ute. Största frågan kommer vara hur snabbt tillverkarna kan rampa upp produktionen av elbilar. Jag tror de kommer kunna ta över 5% av marknaden 2020, 30% 2025 , 50% 2030 och 90% 2035. Möjligtvis bromsas det av att biltillverkarna försöker styra om kunderna till ICE för att alls få dem sålda.
Det finns inte många killar i världen som inte vet vad en Tesla är trots att dom aldrig gjort reklam.
Jag tror att väldigt många vill ha en Tesla bara priset blir rätt (som Model 3).
Det sak bli spännande när dimvisar den och även när dom börjar leverera.
Senast redigerad av Toja, redigerad totalt 1 gånger.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Kommer modell 3 att förändra världen?
Förvisso sant, men det blir nog snarare en sedan än kombi, så även om volymen blir stor kan det vara svårt att ta vissa stora föremål, som t ex möbler. Däremot på långresa med familjen och många mindre kollin så lär den hävda sig bra även mot en V60.danni skrev:De har ju sagt att den ska vara som 3-serien i storlek, dvs som V60 också för den delen. Och Model S visar ju verkligen att en elbil kan förvalta utrymmena mycket bättre. Den är ju våldsamt rymlig på alla sätt, och kan absolut konkurrera med V70 i en klassisk familjebilsrond trots att den bara är halvkombi.joel80 skrev:Frågan är om den blir jämförbar med V60. Klarar den stt lasta lika mycket plus hela familjen med barnstolar och allt utan att man sitter ihoptryckt som ett dragspel i fram kan jag mycket väl tänka mig Model3 som nästa bil. Men jag har fått uppfattningen att det blir lite mer som en Hyundai i30 i storlek.. Här hoppas jag verkligen att jag har fel..Toja skrev:När Model 3 kommer är den troligen billigare än V60. Om man räknar total kostnaden på 3 år
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skulle det vara så att Model3 blir för lite (för mina behov) får jag hoppas att någon av de andra tillverkarna som lovat elbilar kommer med ett vettigt alternativ. Troligen kommer i allafall några hinna släppa sina elbilar innan Model3 landar i Sverige (typ 2018).
Med tanke på Teslas position på marknaden just nu och den tänkta prisbilden tror jag de skulle dribbla bort sig om Model 3 visade sig vara en småbil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Kommer modell 3 att förändra världen?
Jag hade inte blivit förvånad om Model 3 blir en halvkombilösning liknande Model S. Jag tror dessutom de flesta inser ganska fort att de inte egentligen behöver kunna ta stora möbler i bilen. Det finns enklare sätt att lösa det på. Även här i kombilandet #1 har ju trenden faktiskt gått mot att folk inser att de klarar sig på en BMW GT och liknande trots att de har familj. Att kunna lasta enorma fyrkantiga paket är helt enkelt såpass sällan ett issue. Sålänge utrymmet är stort och det är lätt att lasta i och ur nåt stort som en barnvagn, så tror jag folk får det att funka.bylund skrev:Förvisso sant, men det blir nog snarare en sedan än kombi, så även om volymen blir stor kan det vara svårt att ta vissa stora föremål, som t ex möbler. Däremot på långresa med familjen och många mindre kollin så lär den hävda sig bra även mot en V60.danni skrev:De har ju sagt att den ska vara som 3-serien i storlek, dvs som V60 också för den delen. Och Model S visar ju verkligen att en elbil kan förvalta utrymmena mycket bättre. Den är ju våldsamt rymlig på alla sätt, och kan absolut konkurrera med V70 i en klassisk familjebilsrond trots att den bara är halvkombi.joel80 skrev:Frågan är om den blir jämförbar med V60. Klarar den stt lasta lika mycket plus hela familjen med barnstolar och allt utan att man sitter ihoptryckt som ett dragspel i fram kan jag mycket väl tänka mig Model3 som nästa bil. Men jag har fått uppfattningen att det blir lite mer som en Hyundai i30 i storlek.. Här hoppas jag verkligen att jag har fel..Toja skrev:När Model 3 kommer är den troligen billigare än V60. Om man räknar total kostnaden på 3 år
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skulle det vara så att Model3 blir för lite (för mina behov) får jag hoppas att någon av de andra tillverkarna som lovat elbilar kommer med ett vettigt alternativ. Troligen kommer i allafall några hinna släppa sina elbilar innan Model3 landar i Sverige (typ 2018).
Med tanke på Teslas position på marknaden just nu och den tänkta prisbilden tror jag de skulle dribbla bort sig om Model 3 visade sig vara en småbil.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Kommer modell 3 att förändra världen?
Jag tror att vi är rätt många som lever så här: Vi har eget hus med trädgård. Att renovera och bygga om är en livsstil och för att sköta allt detta krävs en rejäl bil (kombi) med drag och möjlighet till tackräcke, eftersom behoven att använda dessa faciliteter är ofta återkommande och inte några engångsföreteelser. När jag kan köpa en sån elbil till ett humant pris är jag nöjd, inte förr.danni skrev:Jag hade inte blivit förvånad om Model 3 blir en halvkombilösning liknande Model S. Jag tror dessutom de flesta inser ganska fort att de inte egentligen behöver kunna ta stora möbler i bilen. Det finns enklare sätt att lösa det på. Även här i kombilandet #1 har ju trenden faktiskt gått mot att folk inser att de klarar sig på en BMW GT och liknande trots att de har familj. Att kunna lasta enorma fyrkantiga paket är helt enkelt såpass sällan ett issue. Sålänge utrymmet är stort och det är lätt att lasta i och ur nåt stort som en barnvagn, så tror jag folk får det att funka.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Kommer modell 3 att förändra världen?
Ni är säkert några stycken, men rent statistiskt sett vågar jag påstå att ni är insignifikanta. Ni får väl vänta till Tesla släpper en pickupJerker skrev:Jag tror att vi är rätt många som lever så här: Vi har eget hus med trädgård. Att renovera och bygga om är en livsstil och för att sköta allt detta krävs en rejäl bil (kombi) med drag och möjlighet till tackräcke, eftersom behoven att använda dessa faciliteter är ofta återkommande och inte några engångsföreteelser. När jag kan köpa en sån elbil till ett humant pris är jag nöjd, inte förr.danni skrev:Jag hade inte blivit förvånad om Model 3 blir en halvkombilösning liknande Model S. Jag tror dessutom de flesta inser ganska fort att de inte egentligen behöver kunna ta stora möbler i bilen. Det finns enklare sätt att lösa det på. Även här i kombilandet #1 har ju trenden faktiskt gått mot att folk inser att de klarar sig på en BMW GT och liknande trots att de har familj. Att kunna lasta enorma fyrkantiga paket är helt enkelt såpass sällan ett issue. Sålänge utrymmet är stort och det är lätt att lasta i och ur nåt stort som en barnvagn, så tror jag folk får det att funka.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Kommer modell 3 att förändra världen?
Vi är rätt många, kan jag lova. Alla är inte exakt som jag, men lägg till barnfamiljer som ska ha in mer än en vagn därbak, husvagnsägare, hästägare etc. så blir det rätt många. Men alla kommer inte att köpa en Tesla och framför allt: Innan det finns en sån elbil på marknaden och som inte ligger i miljonklassen så kommer de att hålla sig till fossilbilar. Med min historia som köpare av väl begagnade kombibilar, företrädesvis Volvo, för att få ner kapitalkostnaden, så är jag en udda fågel bland köpare av nya bilar. Jag har aldrig tidigare i mitt 53-åriga liv köpt en ny bil och anledningen till att jag gör det nu är att det inte finns begagnade elbilar att köpa. Och eftersom det verkar som att det kommer att dröja sisådär 25-30 år tills det kommer att gå att köpa en begagnad elbilskombi som motsvarar mina behov för några tusenlappar så tvingas jag bita i det sura äpplet och köpa nytt. Antagligen blir det så att jag kommer att köpa en Tesla 3, och sen sälja den och köpa en Tesla Y och då kanske jag klarar mig utan backup av en fossilkombi och då får det bli det sista bilköp jag gör i livet.danni skrev:Ni är säkert några stycken, men rent statistiskt sett vågar jag påstå att ni är insignifikanta. Ni får väl vänta till Tesla släpper en pickupJerker skrev:Jag tror att vi är rätt många som lever så här: Vi har eget hus med trädgård. Att renovera och bygga om är en livsstil och för att sköta allt detta krävs en rejäl bil (kombi) med drag och möjlighet till tackräcke, eftersom behoven att använda dessa faciliteter är ofta återkommande och inte några engångsföreteelser. När jag kan köpa en sån elbil till ett humant pris är jag nöjd, inte förr.danni skrev:Jag hade inte blivit förvånad om Model 3 blir en halvkombilösning liknande Model S. Jag tror dessutom de flesta inser ganska fort att de inte egentligen behöver kunna ta stora möbler i bilen. Det finns enklare sätt att lösa det på. Även här i kombilandet #1 har ju trenden faktiskt gått mot att folk inser att de klarar sig på en BMW GT och liknande trots att de har familj. Att kunna lasta enorma fyrkantiga paket är helt enkelt såpass sällan ett issue. Sålänge utrymmet är stort och det är lätt att lasta i och ur nåt stort som en barnvagn, så tror jag folk får det att funka.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Kommer modell 3 att förändra världen?
Jag har full förståelse för att vissa har behov av stort lastrum, men att det måste finnas i en bil som betecknas som en "kombi" förstår jag inte.
Lastrummet i min 85D är ju nästan dubbelt så stort som i en V70 kombi?!?
Lastrummet i min 85D är ju nästan dubbelt så stort som i en V70 kombi?!?
Re: Kommer modell 3 att förändra världen?
Precis. Vem vill då köpa en bil som är sämre och dyrare? Kommer bli riktigt spännande att följa.Jerker skrev:Jag tror på ett scenario där vi får en brytpunkt där luften går ur ICE-marknaden inom loppet av ett par år. När det inträffar vet jag inte, men så kommer det nog att bli. Plötsligt är alla medvetna om fördelen med elbilar och alla vill ha en. Ingen vill köpa en fossilbil.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD
Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Kia EV6+ AWD
Kod: Markera allt
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Kommer modell 3 att förändra världen?
Vänta du till Tesla släpper Model V (som i villa) - en billig kombi med dragkrok, tackräcke, hållare för gipsskivor OCH måsvingedörrar! Du kommer tömma ditt pensionskonto!Jerker skrev:...och sen sälja den och köpa en Tesla Y och då kanske jag klarar mig utan backup av en fossilkombi och då får det bli det sista bilköp jag gör i livet.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Kommer modell 3 att förändra världen?
Ser med spänning fram emot det...Herr X skrev:Vänta du till Tesla släpper Model V (som i villa) - en billig kombi med dragkrok, tackräcke, hållare för gipsskivor OCH måsvingedörrar! Du kommer tömma ditt pensionskonto!Jerker skrev:...och sen sälja den och köpa en Tesla Y och då kanske jag klarar mig utan backup av en fossilkombi och då får det bli det sista bilköp jag gör i livet.
Re: Kommer modell 3 att förändra världen?
Fast en gammal 240/740/940 kombi har ett oslagbart utrymme. Det är inte bara en fråga om volym utan hur måtten är disponerade. Det ska vara fyrkantigt med en stor baklucka så att man kan utnyttja hela bredden och höjden och ingen kant baktill osv. Jag fraktat väldigt stora och långa saker i en 740 som man aldrig skulle få in i en rad andra kombi- och halvkombibilar som på pappret har lika stora bagageutrymmen. Och om det nu går att lasta dubbelt så mycket i en Tesla S så är det inte riktigt jämförbart eftersom den kostar i runda slängar minst 200 ggr mer än min gamla Volvo gjorde i inköp...ovelundkvist skrev:Jag har full förståelse för att vissa har behov av stort lastrum, men att det måste finnas i en bil som betecknas som en "kombi" förstår jag inte.
Lastrummet i min 85D är ju nästan dubbelt så stort som i en V70 kombi?!?
Re: Kommer modell 3 att förändra världen?
Tror det är en större del elbilsköpare som har behov av lastutrymme och dragkrok än bilköpare i genomsnitt. Villaägare och landsbygdsbor har betydligt lättare att ladda bilarna och de kör ofta halv långa sträckor för att klara vardagen så elbilen passar dem. Den här gruppen behöver ofta det där extra utrymmet både i bilen och på ett släp.
Det jag sitter och småhoppas på är att det som kallas Model Y släpps samtidigt, alltså en 5-sitsig Model X Crossover-over. Men de lär ju fokusera på en bil typ i taget åtminstone per presentation.
Det jag sitter och småhoppas på är att det som kallas Model Y släpps samtidigt, alltså en 5-sitsig Model X Crossover-over. Men de lär ju fokusera på en bil typ i taget åtminstone per presentation.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Kommer modell 3 att förändra världen?
Fast Jerker, om du utgår från folk som absolut inte får in sakerna i annat än en enormt rymlig och helt fyrkantig gammal box som 940, då är ni verkligen i pytteliten minoritet. Visst finns ni, men inte nog för att tillverkarna ska ta någon hänsyn till er om man tittar på utbudet på marknaden. Hur många bilar finns det idag som uppfyller det kriteriet? Det vore möjligen E-klasskombin, men den kommande generationen kommer ha mindre utrymme. Och Volvo överger lådformen i och med V90. Sen finns det vissa som absolut inte vill leva utan dragkrok för den delen, men de är inte så jättemånga de heller.
Jag säger som sagt inte att dina behov är påhittade eller att du är helt ensam om att ha den. Jag säger bara att de allra, allra flesta inte har såna behov, och jag tror dessutom väldigt många svenskar lurar sig att de absolut behöver kombi fastän de inte gör det. Jag har själv två småbarn och jag kan intyga att Model S är en helt perfekt familjebil, även om du till exempel skulle ha en stor syskonvagn. En rymlig elbil, särskilt en med så väldisponerade utrymmen som en Tesla, duger utmärkt i halvkombiform till de flesta, inklusive barnfamiljer.
Jag säger som sagt inte att dina behov är påhittade eller att du är helt ensam om att ha den. Jag säger bara att de allra, allra flesta inte har såna behov, och jag tror dessutom väldigt många svenskar lurar sig att de absolut behöver kombi fastän de inte gör det. Jag har själv två småbarn och jag kan intyga att Model S är en helt perfekt familjebil, även om du till exempel skulle ha en stor syskonvagn. En rymlig elbil, särskilt en med så väldisponerade utrymmen som en Tesla, duger utmärkt i halvkombiform till de flesta, inklusive barnfamiljer.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com