Räckvidd ner på 90% av WLTP efter bara 7 månader

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

henkomac
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 okt 2022 11:29

Räckvidd ner på 90% av WLTP efter bara 7 månader

Inlägg av henkomac »

Hej! Kollar min batterikapacitet på en fulladdad Model Y RWD och den säger att dess räckvidd är 416km fulladdad i ca 20graders utomhustemperatur, utan last. WLTP på min RWD när den var ny var 455km, så med 416km max räckvidd har den alltså bara 90% kapacitet jämfört med det utlovade. Är det normalt och förväntat att batteriet degraderats såpass mycket på så kort tid?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Räckvidd ner på 90% av WLTP efter bara 7 månader

Inlägg av taliz »

Displayen har aldrig visat WLTP.
Den visar Teslas egna uppskattning som är närmare EPA.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
henkomac
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 okt 2022 11:29

Re: Räckvidd ner på 90% av WLTP efter bara 7 månader

Inlägg av henkomac »

Aha, ok tack för förtydligandet. Räckvidden har hur som helst minskats en hel del jämfört när den var ny. Displayen visade trots allt mer än 416 när den var ny, kanske mer runt 445km om jag inte minns fel, så 93% kapacitet idag jämfört med då i så fall. Är det fortfarande normalt med 95% kapacitet på ett halvår?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Räckvidd ner på 90% av WLTP efter bara 7 månader

Inlägg av taliz »

RWD har ett LFP batteri som är noterbart svårt för BMS att beräkna kapaciteten i.
Kör ner bilen till nära 0% och ladda sen fullt och se vad det står.

Vill förövrigt minnas att Y RWD snarare har runt 420 som max. 3 RWD ligger runt 440.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2218
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: Räckvidd ner på 90% av WLTP efter bara 7 månader

Inlägg av pejvic »

henkomac skrev: 11 aug 2023 11:32
Aha, ok tack för förtydligandet. Räckvidden har hur som helst minskats en hel del jämfört när den var ny. Displayen visade trots allt mer än 416 när den var ny, kanske mer runt 445km om jag inte minns fel, så 93% kapacitet idag jämfört med då i så fall. Är det fortfarande normalt med 95% kapacitet på ett halvår?
nej det är ej rimligt, gör du vad som står att ladda den till. 100% en gång i veckan?
låt den även vila (utan sentry) på olika nivåer. Kör ner den till låg Soc osv, så kommer det tillbaka.
Det ligger gömt under 0 som säkerhetsbuffert eftersom BMS har svårt att mäta.

En säkerhetsgrej så man ej blir stående längs vägen.
henkomac
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 okt 2022 11:29

Re: Räckvidd ner på 90% av WLTP efter bara 7 månader

Inlägg av henkomac »

Ja jag laddar den till 100%. Ok tack ska testa att ladda ur den till låg Soc, vad räknas som låg soc i det här sammanhanget? Antar att man kan ladda ur det sista mha typ värme i bilen ståendes på hemmaparkeringen etc istället för att vara ute och köra ner batteriet till 0%? Så slipper man vara ute och köra och bli stående :)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5828
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Räckvidd ner på 90% av WLTP efter bara 7 månader

Inlägg av AAKEE »

henkomac skrev: 11 aug 2023 11:32
Aha, ok tack för förtydligandet. Räckvidden har hur som helst minskats en hel del jämfört när den var ny. Displayen visade trots allt mer än 416 när den var ny, kanske mer runt 445km om jag inte minns fel, så 93% kapacitet idag jämfört med då i så fall. Är det fortfarande normalt med 95% kapacitet på ett halvår?
Teslas bilar visar EPA-räckvidden. (Aldrig någonsin hittills WLTP)

Den börjar normalt runt 424km ny har jag för mig.

416km efter ett drygt halvår är 100% normalt och förväntat.
Räkna med att tappa upp till 5% av räckvidden första året.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Räckvidd ner på 90% av WLTP efter bara 7 månader

Inlägg av Pasjostrom »

Som tillägg till sista svaret. Du behöver inte räkna med 5% degradering per år efter första året, degraderingen är störst i början.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 527
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Räckvidd ner på 90% av WLTP efter bara 7 månader

Inlägg av Nogo »

Jag har aldrig sett min bil ha mer än 418km på displayen. Den hade nog mer från början då man kunde köra 3-4km innan den började gå ner. Nu har min 417km efter 7,5 månader och 4000mil. Visade som mest 60,5kWh i energiappen efter att man beräknar räckvidd med snittförbrukning, nu strax under 59,5kWh.

Om man jämför med min M3P på samma tid hade jag tappat över 30km på displayen.
Senast redigerad av Nogo, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 532
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Räckvidd ner på 90% av WLTP efter bara 7 månader

Inlägg av Collin87 »

Nogo skrev: 11 aug 2023 14:08
Jag har aldrig sett min bil ha mer än 418km på displayen. Den hade nog mer från början då man kunde köra 3-4km innan den började gå ner. Nu har min 417km efter 7,5 månader och 4000mil. Visade som mest 60,5kWh i energiappen efter att man beräknar räckvidd med snittförbrukning, nu strax under 59,5kWh.
Samma med vår, visat 418 km sedan start och visar detsamma ännu.
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5828
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Räckvidd ner på 90% av WLTP efter bara 7 månader

Inlägg av AAKEE »

Nogo skrev: 11 aug 2023 14:08
Jag har aldrig sett min bil ha mer än 418km på displayen.
Jag minns säkert fel!

Ser ut på teslalogger som 418km är full range.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 664
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Räckvidd ner på 90% av WLTP efter bara 7 månader

Inlägg av CrazyGang »

Min började på 418km (337km när den var kall).

Visar 416km nu efter drygt 20.000km körda.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 487
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Räckvidd ner på 90% av WLTP efter bara 7 månader

Inlägg av FStaake »

Har samma upplevelse som majoriteten.
417km vid 100% och har visat samma sedan ny.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: Räckvidd ner på 90% av WLTP efter bara 7 månader

Inlägg av Oscar11 »

Men visar inte bilen estimerad räckvidd baserad på dina senaste 10 mil? Har ju inget med EPA och wltp att göra.
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5828
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Räckvidd ner på 90% av WLTP efter bara 7 månader

Inlägg av AAKEE »

Oscar11 skrev: 12 aug 2023 10:17
Men visar inte bilen estimerad räckvidd baserad på dina senaste 10 mil? Har ju inget med EPA och wltp att göra.
Räckvidden som visas vid batteriet (valbart mellan procent och sträcka) är fast.
Varje km är en fast energimängd. Så långe batteriets kapacitet inte ändras kommer bilen visa samma räckvidd vid full laddning varje gång.
Den är alltså helt oberoende av hur du kört de sista 100 kilometrarna.

Och den är baserad på EPA. Så när bilen är ny och batteriets kapacitet är hög nog visar den EPA-räckvidden.

Min M3P hade EPA 315 miles/ 507km vilket den också visade i början.

Min Model S visade 560km i förrgår, vilket är EPA-räckvidden (348 miles).
IMG_4718.jpeg
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: Räckvidd ner på 90% av WLTP efter bara 7 månader

Inlägg av Oscar11 »

Ok tack för klargörande.
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5828
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Räckvidd ner på 90% av WLTP efter bara 7 månader

Inlägg av AAKEE »

Oscar11 skrev: 12 aug 2023 10:17
…EPA…
Jag är inte 100% påläst på värdena för din model Y men jag tror att det krävs ca 79kWh kapacitet för att bilen ska visa full range.
Full range är EPA-räckvidden för MY LR, 330 miles / 531 km.

Din bil har ett LG-batteri på 78.8kWh som brukar kunna toppa just över 79kWh (79.1kWh är vanligt). LG’s batterier brukar börja lite lågt och det brukar ta en månad eller två att nå toppen. Laddar du fullt borde du kunna se ca 530km räckvidd, eller strax under.

Bilen räknar in batteriets buffer i räckvidden när man har full laddning, så varje km är värd cirka 149Wh vid 100%.

När du kör med bilen är varje 1% eller km bara värd 95.5% av 1% eller km för att dölja buffern vilket innebär att varje km visa räckvidd som förbrukas är värd 142Wh.

Kör du så att resor visar 14.2kWh förbrukat kommer du ha gjort av med 100km räckvidd vid batteriet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 524
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Räckvidd ner på 90% av WLTP efter bara 7 månader

Inlägg av LarsaR »

AAKEE skrev: 12 aug 2023 10:21
Oscar11 skrev: 12 aug 2023 10:17
Men visar inte bilen estimerad räckvidd baserad på dina senaste 10 mil? Har ju inget med EPA och wltp att göra.
Räckvidden som visas vid batteriet (valbart mellan procent och sträcka) är fast.
Varje km är en fast energimängd. Så långe batteriets kapacitet inte ändras kommer bilen visa samma räckvidd vid full laddning varje gång.
Den är alltså helt oberoende av hur du kört de sista 100 kilometrarna.

Och den är baserad på EPA. Så när bilen är ny och batteriets kapacitet är hög nog visar den EPA-räckvidden.

Min M3P hade EPA 315 miles/ 507km vilket den också visade i början.

Min Model S visade 560km i förrgår, vilket är EPA-räckvidden (348 miles).
IMG_4718.jpeg
Min Plaid visar fortfarande 637 km efter 8,5 månad och 2000 mil varav drygt hälften laddat på SuC, kan det verkligen stämma? (19”)
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5828
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Räckvidd ner på 90% av WLTP efter bara 7 månader

Inlägg av AAKEE »

LarsaR skrev: 12 aug 2023 11:07
Min Plaid visar fortfarande 637 km efter 8,5 månad och 2000 mil varav drygt hälften laddat på SuC, kan det verkligen stämma? (19”)
637km är rätt ”nyvärde”. Plaid har 396 miles EPA-räckvidd med 19”. (Jag provade byta och fick 637km också, för test bara).

Plaid ser ut att ha runt 97.5-98kWh som degraderingströskel. Jag har bara kollat lite grovt och inte exakt.
Degraderingströskeln är alltså den kapacitet batteriet kan sjunka till utan att rangen minskar (från EPA). När kapaciteten minskar under tröskelvärdet börjar rangen vid 100% minska.

Rent principiellt har Panasonics 18650 testats väldigt mycket i forskning och det har även tagits celler ifrån nästan nya model S som testats. Principen bör egentligen fortfarande följa ungefär detta, man kan tänka sig aningen lägre ”rate” iom att man fått något år till på sig att utveckla batteritekniken:
IMG_4553.jpeg
Vilket innebär att man bör tappa i storleksordningen 5% första året i calendar aging om man har en snittemp på 25C och oftast har SOC > 60%.
Batterierna brukar ha några smekmånader där de rent ökar i kapacitet, i vart fall i Sveriges temperaturer. Så början till att kapaciteten minskar kan vara 3-4 månader bort och sedan har vi degraderingströskeln så min gissning är din bil snart börjar kortare range. (Gissar att du laddar till 70-90% mest och stt bilen står med hög SOC ofta?

Såhär ser teslaloggers data ut. Tyvärr inte så många deltagare än iaff:
IMG_4720.jpeg
Både bilar med 19” och 21” med i datat.
Man kan faktiskt ana att rangen börjar lite lägre och stiger med topp runt 6-800 mil, och sedan börjar droppa.
Datat är Teslaloggers som får BMS-data skickat från bilen via Scan My tesla.
Jag använder Scan My Tesla och teslalogger, gjorde det även med min M3P.
Scan my tesla beräknar räckvidden med hjälp av värdet nominal full pack och exakt SOC, så det är väldigt pålitligt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 524
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Räckvidd ner på 90% av WLTP efter bara 7 månader

Inlägg av LarsaR »

AAKEE skrev: 12 aug 2023 11:42
LarsaR skrev: 12 aug 2023 11:07
Min Plaid visar fortfarande 637 km efter 8,5 månad och 2000 mil varav drygt hälften laddat på SuC, kan det verkligen stämma? (19”)
637km är rätt ”nyvärde”. Plaid har 396 miles EPA-räckvidd med 19”. (Jag provade byta och fick 637km också, för test bara).

Plaid ser ut att ha runt 97.5-98kWh som degraderingströskel. Jag har bara kollat lite grovt och inte exakt.
Degraderingströskeln är alltså den kapacitet batteriet kan sjunka till utan att rangen minskar (från EPA). När kapaciteten minskar under tröskelvärdet börjar rangen vid 100% minska.

Rent principiellt har Panasonics 18650 testats väldigt mycket i forskning och det har även tagits celler ifrån nästan nya model S som testats. Principen bör egentligen fortfarande följa ungefär detta, man kan tänka sig aningen lägre ”rate” iom att man fått något år till på sig att utveckla batteritekniken:
IMG_4553.jpeg

Vilket innebär att man bör tappa i storleksordningen 5% första året i calendar aging om man har en snittemp på 25C och oftast har SOC > 60%.
Batterierna brukar ha några smekmånader där de rent ökar i kapacitet, i vart fall i Sveriges temperaturer. Så början till att kapaciteten minskar kan vara 3-4 månader bort och sedan har vi degraderingströskeln så min gissning är din bil snart börjar kortare range. (Gissar att du laddar till 70-90% mest och stt bilen står med hög SOC ofta?

Såhär ser teslaloggers data ut. Tyvärr inte så många deltagare än iaff:

IMG_4720.jpeg

Både bilar med 19” och 21” med i datat.
Man kan faktiskt ana att rangen börjar lite lägre och stiger med topp runt 6-800 mil, och sedan börjar droppa.
Datat är Teslaloggers som får BMS-data skickat från bilen via Scan My tesla.
Jag använder Scan My Tesla och teslalogger, gjorde det även med min M3P.
Scan my tesla beräknar räckvidden med hjälp av värdet nominal full pack och exakt SOC, så det är väldigt pålitligt.
Tack, borde alltså börja hända saker de närmaste månaderna. Laddar till 100% just innan jag ska på en resa >250 km, till max 80% på SuC och aldrig över 55% till vardags. När den står i garaget är det max någon timme med 55%.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5828
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Räckvidd ner på 90% av WLTP efter bara 7 månader

Inlägg av AAKEE »

LarsaR skrev: 12 aug 2023 12:13

Tack, borde alltså börja hända saker de närmaste månaderna. Laddar till 100% just innan jag ska på en resa >250 km, till max 80% på SuC och aldrig över 55% till vardags. När den står i garaget är det max någon timme med 55%.
Ahh, du kör med låg SOC. :)

Då har du halverat degraderingstakten (👌) för calendar aging, vilket typiskt står för den absoluta huvuddelen av degraderingen.

Som du kan se i bilden över calendar aging halverar du den om SOC är 55% eller mindre.
Med 25C i snitt på celltemp (du bor söderöver, eller?) vilket är rimligt kanske du tappar cirka 2.5% det första året. Då kommer du ha cirka 97 kWh kvar efter ett år, förutsatt att bilen började på 99.4kWh. Räknar du från tillverkningsdatum (finns på regbevis eller transportstyrelsens hemsida) kan du utgå från att den började på 99.4.
Räknar jag på calendar aging enligt tabellen med 55% eller lägre och att degraderingströskeln är runt 97.5kWh (exakt värde måste kollas) så blir det runt 8-10 månader från tillverkning så det borde vara nära.

Jag gjorde en sån ”plan” för min M3P som jag fick revidera lite när jag hade bättre koll på genomsnittslig celltemp och SOC.
Den stämde i princip på ”öret” till sista dagen jag hade bilen.
Jag har gjort en beräkningsformel för det här som verkar stämma grymt bra med model 3.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2823
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Räckvidd ner på 90% av WLTP efter bara 7 månader

Inlägg av NEO »

Min Y visade 420km som ny. Full pack when new har alltid varit 60.5kWh enligt SMT. Som mest har jag haft 61,4kWh Nominal och Ideal remaining.

Idag har den gått 10000km visar 418km på 100% och jag har runt 60kWh i NFP (längesedan jag kopplade in och kikade vid full laddning, ska göra det senare idag)

Skulle säga att degradering är minimal till nästan obefintlig om man utgår från 60,5kWh som bilens BMS rapporterar som ny. Vi har haft Yn som andrabil men den har fungerat över förväntan när Plaiden var inne på byte av några PPF delar som repats av tredje part (Tesla) Den toppar 170kW på V3 samt håller 120kW i snitt mellan 20-70% med laddningstid på 15min för det intervallet. Vi körde cirka 280km från 100-20% motorvägsfart, full packning och cyklar bak. 300km från 100-någorlunda safe % att ankomma SuC är rimligt om man kör lagligt. Inte så mycket sämre än vår Plaid med 21".
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 1851
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Räckvidd ner på 90% av WLTP efter bara 7 månader

Inlägg av Lerumsexpressen »

Kan inte minnas att vi var lika fokuserade på låtsas siffran för uppskattad räckvidd i våra bensin och diesel bilar? Eller har jag glömt bort det?

Siffrorna i våra bensin och diesel bilar var nog inte baserade på motorslitage, senaste service, olja och luftfilter, turbo/kompressor, insprutning, tändstift, sommar eller vinter bensin, oktantal alt. diesel-kvalitet, lufttemperaturen, däcken, körstil osv.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4123
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Räckvidd ner på 90% av WLTP efter bara 7 månader

Inlägg av Tellus »

Fremont 2021a med gamla panasonic batteriet?
Verkar bara ladda till 4,13 volt vs ny 4,18 (i vila). Kanske blir så naturligt när batteriet degraderas?
Eller är detta ett strypt 82,1 pack?
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 524
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Räckvidd ner på 90% av WLTP efter bara 7 månader

Inlägg av LarsaR »

Lerumsexpressen skrev: 12 aug 2023 14:58
Kan inte minnas att vi var lika fokuserade på låtsas siffran för uppskattad räckvidd i våra bensin och diesel bilar? Eller har jag glömt bort det?

Siffrorna i våra bensin och diesel bilar var nog inte baserade på motorslitage, senaste service, olja och luftfilter, turbo/kompressor, insprutning, tändstift, sommar eller vinter bensin, oktantal alt. diesel-kvalitet, lufttemperaturen, däcken, körstil osv.
Försökte följa det minutiöst på min SAAB 900 turbo -79, var ju före datorer och excel. Blev chockerad när jag i en stressad resa Stockholm-Jönköping-Göteborg i 130 tempo för första gången kom under en liter milen, trots fullastad bil på semester! Kom 51 mil på 48 liter. Erinrade mig då att han motoringenjören på SAAB sagt att den var energieffektivast i 130. Lyckades aldrig göra om det och kunde aldrig se samband med nya stift/olja/104 oktan. Dock blev den generellt snålare när jag drog upp laddtrycket :D
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Skriv svar