Hej, jag tänkte göra en sammanfattning på vad som händer.
Bilar som befinner sig i Zeebrugge och som ska till Södertälje kommer få vänta på Hoegh Tokyo.
Båtar som är/ ska till Sverige.
City of rotterdam är i GBG just nu åkte från Zeebrugge till Danmark och nu Gbg och ska senare vidare till Malmö.
Elbe highyway befinner sig i malmö sedan igår, åkte också från Zeebrugge.
Danube Highyway är påväg till Södertälje och kommer fram vid midnatt. Åkt från Cuxhaven med berlin byggda teslor.
Isar highway är på väg till Malmö och är där 30 aug, även den åker från Zeebrugge.
Detta är vad jag vet just nu. De som åker från Zeebrugge har förmodligen kina byggda bilar. Varför de ej kör kina bygdda bilar till Södertälje är som tidigare sagt att det är för låga volymer och behöver vänta på Hoegh Tokyo som kommer till Zeebrugge 3 sep.
Bilarna kommer senare tas till Cuxhaven och vidare mot Södertälje.
/PS fick nytt info nyss att Hoegh Tokyo kommer inte kunna komma 3 sep till Zeebrugge utan det blir 6/7 sep…
Fick info av min SA idag att min Berlinbyggda MYLR stått i Zeebrugge, förmodligen redan lastad och ska levereras till Gbg i slutet av veckan. Borde då vara Morning Lisa
Min MYP MCR (GBG hamn) fick idag framflyttad EDD till 1-15 sep. Jag hoppas att den också är på Morning Lisa. Den ligger just nu ankrad utanför Bremerhaven då det verkar vara fullt i hamnen.
Fick också framflyttad EDD till samma period idag så känns rimligt att våra kommer med samma båt.
Hon ska enligt plan lämna Bremerhaven på onsdag så väntar kanske in fler bilar från fabriken just nu.
Då har jag hämtat ut min vita MYP. Totalt 3 anmärkningar vilket känns surt. Skadad fälg bak, ca 1 cm stort veck/reva i ytterkant. Spoilern/Vingen lös i ena kanten. Samt 2 mini rivmärken i läderklädsel i baksätet. Dessa revor är visserligen små, som hårstrån men ändå.
Känns sådär när man pröjsar runt 700 papp för en bil. Men samtidigt hade jag nästan räknat med att det skulle vara något. Lade in samtliga anmärkningar i appen i form av ett serviceärende.
I övrigt mycket nöjd, den går som en dröm. Bra komfort och otrolig prestanda.
Senast redigerad av jlsve, redigerad totalt 1 gånger.
Med reservation av att upprepa från tidigare i tråden - Förhoppningsvis ett onödigt tips - men mitt är att se till att leveranspersonalen också har fotograferat och dokumenterat skadorna.
Äntligen kom det efterlängtade SMSet, leverans bokad till 5/9 klockan 16:40 i Malmö.
Lämnar Zeebrugge på Fredag och ankommer Malmö hamn Söndag kväll med lossning Måndag.
Förhoppningsvis kan man se reg-nummer på Torsdag
19/6-23 MY RWD Vit Beställd 21/7-23 VIN, EDD 3-17/9-23 15/8-23 VIN i app, EDD 3-17/9-23 15/8-23 Avisering om betalning, EDD 3-17/9-23
28/8-23 Leverans bokad till 5/9 16:40
Beställde MYRWD Grey/Black 30/6 - leverans Juli/Augusti
Sedan försvann Grey som option.
Sedan blev det leverans 28/8 -- 27/9.
Tror ni det är den enda MY som kommer från Shanghai till mig (Huddinge) nånstans i September?
Fick Ultimatum från frugan att det måste vara en grå, och billig, annars fick det vara. Jag skulle ju kunna tänka mig att plocka en nedsatt lagerbil i Svart/Svart ..
Det känns som att det går åt fel håll:
9/8: EDD tillbaks till "Augusti - September"
Man kan ju undra om de kommer kunna leverera vad jag beställt ... inom rimlig tid.
Eller, osäkerheten i EDD kanske har att göra med att vissa båtar plötsligt fick problem att angöra hamnar som Göteborg, i och med ovädret Hans .. ?
Har förstått att VIN dyker upp i Teslakontot/app:en när bilen är på båten från Kina, och att man då kan börja spåra/förvänta sig leverans... ?! Isåfall väntar jag fortfarande ... suck ..
Kunde inte hålla min nyfikenhet borta, så ringde Tesla.
Fick först höra att "Du verkar inte ha blivit matchad med någon bil, och den färgen finns ju inte längre i Sverige. Så du får nog vänta på något som aldrig kommer hända."
Men efter att jag pushat och hon frågat en kollega, så sa hon att "Du skall få din bil, och nuvarande fönster Aug/Sep gäller tills vidare".
Nåja, den som lever får se.
/n
Nästa kapitel:
Idag ringde de från Tesla och sa att min bil inte kommer att tillverkas. Sju veckors väntan nedspolat.
De erbjöd en lagerbil i annan kulör (med väntan), eller en Quicksilver med lite rabatt.. Fick helgen på mig att bestämma mig.
Suck.. Var ju kravet från frugan att det skulle bli mörkgrå eller ingen bil alls.
Det ljusa (?) i det hela är väl att jag isåfall får en Berlin-bil istället för Shanghai-bil.
/n
Tack du som avbeställde din bil som var identisk med min ursprungsorder. Kanske kan få leverans innan Q3 är slut .. dvs. 3 månaders leveranstid från beställning, och den sista Midnight Silver MY som levereras i Sverige.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Beställde MYRWD Grey/Black 30/6 - leverans Juli/Augusti
Sedan försvann Grey som option.
Sedan blev det leverans 28/8 -- 27/9.
Tror ni det är den enda MY som kommer från Shanghai till mig (Huddinge) nånstans i September?
Fick Ultimatum från frugan att det måste vara en grå, och billig, annars fick det vara. Jag skulle ju kunna tänka mig att plocka en nedsatt lagerbil i Svart/Svart ..
Det känns som att det går åt fel håll:
9/8: EDD tillbaks till "Augusti - September"
Man kan ju undra om de kommer kunna leverera vad jag beställt ... inom rimlig tid.
Eller, osäkerheten i EDD kanske har att göra med att vissa båtar plötsligt fick problem att angöra hamnar som Göteborg, i och med ovädret Hans .. ?
Har förstått att VIN dyker upp i Teslakontot/app:en när bilen är på båten från Kina, och att man då kan börja spåra/förvänta sig leverans... ?! Isåfall väntar jag fortfarande ... suck ..
Kunde inte hålla min nyfikenhet borta, så ringde Tesla.
Fick först höra att "Du verkar inte ha blivit matchad med någon bil, och den färgen finns ju inte längre i Sverige. Så du får nog vänta på något som aldrig kommer hända."
Men efter att jag pushat och hon frågat en kollega, så sa hon att "Du skall få din bil, och nuvarande fönster Aug/Sep gäller tills vidare".
Nåja, den som lever får se.
/n
Nästa kapitel:
Idag ringde de från Tesla och sa att min bil inte kommer att tillverkas. Sju veckors väntan nedspolat.
De erbjöd en lagerbil i annan kulör (med väntan), eller en Quicksilver med lite rabatt.. Fick helgen på mig att bestämma mig.
Suck.. Var ju kravet från frugan att det skulle bli mörkgrå eller ingen bil alls.
Det ljusa (?) i det hela är väl att jag isåfall får en Berlin-bil istället för Shanghai-bil.
/n
Tack du som avbeställde din bil som var identisk med min ursprungsorder. Kanske kan få leverans innan Q3 är slut .. dvs. 3 månaders leveranstid från beställning, och den sista Midnight Silver MY som levereras i Sverige.
Ett riktigt glädjeämne! Har följt din limbo. Kul att det löste sig!
Med reservation av att upprepa från tidigare i tråden - Förhoppningsvis ett onödigt tips - men mitt är att se till att leveranspersonalen också har fotograferat och dokumenterat skadorna.
De gjorde inte trots uppmaning. ”Du får registrera det i appen direkt”.
I Stockholm så registrerade leveranspersonalen mina anmärkningar som gällde repor i lacken på motorhuven. Skrev sedan i appen och lämnade in bilen på service och dom kollade det hela också och hittade ytterligare repor jag missat. Fick en ytterligare bokad tid till den 25 September för omlackning av de delar som hade repor.
M3 LR AWD PearlWhite -21, Facelift MG4 Long Range Trophy med värmepump 2023
M3 Rear wheel drive Deep Blue Metallic 2023
I Stockholm så registrerade leveranspersonalen mina anmärkningar som gällde repor i lacken på motorhuven. Skrev sedan i appen och lämnade in bilen på service och dom kollade det hela också och hittade ytterligare repor jag missat. Fick en ytterligare bokad tid till den 25 September för omlackning av de delar som hade repor.
Precis så borde det gå till. Men inte i Örebro, alla jag pratade med var nya på jobbet. Men det registrerades i appen direkt och dokumenterades med flera foton på plats. Så det borde lösa sig smidigt hoppas jag.
Fotografera själv! Teslas personal kan "slarva bort" bilderna....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Ni som fått sms om upphämtning. Hur ser smset ut? Står där någonting om bilens identitet?
Frågar eftersom vi har 2 aktiva beställningar som ligger i samma leveransperiod. Hade ju varit kul att veta vilken av bilarna som det första kommande smset gäller..
Ni som fått sms om upphämtning. Hur ser smset ut? Står där någonting om bilens identitet?
Frågar eftersom vi har 2 aktiva beställningar som ligger i samma leveransperiod. Hade ju varit kul att veta vilken av bilarna som det första kommande smset gäller..
Inget om identitet
19/6-23 MY RWD Vit Beställd 21/7-23 VIN, EDD 3-17/9-23 15/8-23 VIN i app, EDD 3-17/9-23 15/8-23 Avisering om betalning, EDD 3-17/9-23
28/8-23 Leverans bokad till 5/9 16:40
Då har jag fått mitt Vin i appen (vad betyder det rent tidsmässigt?) och leverans estimerad till 20-30 sept. Beställt en MYP i MCR. Bör den komma före 1 okt?