Beräkna degradering

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3938
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Beräkna degradering

Inlägg av AAKEE »

Filip Malm skrev: 08 sep 2023 21:16
Model S 100D
Tillverkad -17/8
I trafik -17 November
448km@100%
19000mil
43% DC Laddning
Bara ägt 2000mil.
Ute.
Laddas mest nattetid från 20 till 55%
Enligt uppgift 97kWh brutto som ny.
Nu kring 87kWh enligt SMT.
Model S 100D 17/18 hade ett batteripack på 102,4 kWh nykapacitet. De äldre model S:arna hade inte värdet "Full Pack When new" med i BMS-data, men det är utrett från ganska många håll. De flesta screens från Scan My Tesla visar att bilarna har haft runt 98-100kWh nominal full pack när de är några mpnader gamla, vilekt stämmer bra med att de började runt 102.4kWh.
(Batterierna tappar ju kapacitet pga calendar aging redan när bilen lämnar fabriken.)

I ditt fall spelar din laddningsnivå väldigt liten roll efter så lång tid så jag valde 75% då det är okänt. (de flesta laddar väl, eller har historiskt laddat till 70-90%).
Mht miltalet på 6 år så har bilen snittat 8.7 mil per dag, men i.om helger mm så kanske snitt 10 de dagar den har körts mer.
Räknade därför på 25% daglig användning, dvs ladda igen vid 50%.
Jag satte "ute" som parkering över tid, dvs 15C snitt på batteriet. Bor man i mellernsta eller södra Sverige kanske man har ett oisolerat garage eller håller relativt låg temp i det.

Såhär träffade inknappningen med ovanstående data (till del uppskattningar, då vi antagligen inte kommer åt historiken):
s100d2.png
(Har klippt bort en del info i bilden eftersom jag inte tänker dela dokumentet eller informationen helt öppet om hur jag beräknar. Det är rakt av enlligt forskningsdata men jag har lagt rätt många timmar på att sammanställa det. Formlerna och excel är eg. en nobrainer men tiden att ta fram vad en cykel tar vid 80-50% eller 90-70% osv tog en hel del tid. När det blir lite tid över tänkte jag göra en interaktiv hemsida, därav att inte dela det)

Det verkar stämma väldigt bra, med passusen att det mesta är uppskattningar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3938
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Beräkna degradering

Inlägg av AAKEE »

AAKEE skrev: 08 sep 2023 10:18
Robin_j skrev: 08 sep 2023 06:22
IMG_20230908_060415.jpgIMG_20230908_060358.jpg
Typical är 180wh på gammla s Har jag alltid hört
Mycket intressant tråd iallafall
Dina bilder visar på ca 71.6kWh kapacitet rnligt energigrafen, dvs en hel del bättre än mitt program ger.
Det blir runt 12% degradering. (Original brutto är 81.5 kWh sägs det).
Riktigt bra, men då måste jag tuna mina formler lite 😅

Energigrafen inkluderar bufferten även på äldre S, det är verifierat med koll på forum där man använt energigrafen, TM Spy och scan my tesla.
@Robin: Är du första ägare? Vet du om bilen har sitt originalbatteri eller om det är bytt?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/robin14790

Re: Beräkna degradering

Inlägg av Robin_j »

AAKEE skrev: 09 sep 2023 13:01
AAKEE skrev: 08 sep 2023 10:18
Robin_j skrev: 08 sep 2023 06:22
IMG_20230908_060415.jpgIMG_20230908_060358.jpg
Typical är 180wh på gammla s Har jag alltid hört
Mycket intressant tråd iallafall
Dina bilder visar på ca 71.6kWh kapacitet rnligt energigrafen, dvs en hel del bättre än mitt program ger.
Det blir runt 12% degradering. (Original brutto är 81.5 kWh sägs det).
Riktigt bra, men då måste jag tuna mina formler lite 😅

Energigrafen inkluderar bufferten även på äldre S, det är verifierat med koll på forum där man använt energigrafen, TM Spy och scan my tesla.
@Robin: Är du första ägare? Vet du om bilen har sitt originalbatteri eller om det är bytt?
Ägare 2
Orginal batteri helt orört så ovanligt för en 2014
Min är väldigt bra kalibrerad efter kört secc 3 gånger... Så verkligen använt alla %🙄
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Beräkna degradering

Inlägg av Banane »

Vad säger det här? 492 km EPA? Är ju mer än de 466 km som bilen säger. Och det stämmer bättre mot vad bilen skulle ha i EPA som ny.
Screenshot_2023-09-12-20-27-59-43_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae.jpg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Beräkna degradering

Inlägg av Bjelke »

Robin_j skrev: 09 sep 2023 13:28
AAKEE skrev: 09 sep 2023 13:01
AAKEE skrev: 08 sep 2023 10:18
Robin_j skrev: 08 sep 2023 06:22
IMG_20230908_060415.jpgIMG_20230908_060358.jpg
Typical är 180wh på gammla s Har jag alltid hört
Mycket intressant tråd iallafall
Dina bilder visar på ca 71.6kWh kapacitet rnligt energigrafen, dvs en hel del bättre än mitt program ger.
Det blir runt 12% degradering. (Original brutto är 81.5 kWh sägs det).
Riktigt bra, men då måste jag tuna mina formler lite 😅

Energigrafen inkluderar bufferten även på äldre S, det är verifierat med koll på forum där man använt energigrafen, TM Spy och scan my tesla.
@Robin: Är du första ägare? Vet du om bilen har sitt originalbatteri eller om det är bytt?
Ägare 2
Orginal batteri helt orört så ovanligt för en 2014
Min är väldigt bra kalibrerad efter kört secc 3 gånger... Så verkligen använt alla %🙄
Han som köpte min första från 2014 har kört runt 40 tusen mil nu och vad jag vet fortfarande
med original-batteriet :) han hänger nog inte här längre men vore intressant med hans siffror här…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3938
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Beräkna degradering

Inlägg av AAKEE »

Bjelke skrev: 13 sep 2023 09:31
Robin_j skrev: 09 sep 2023 13:28
AAKEE skrev: 09 sep 2023 13:01
AAKEE skrev: 08 sep 2023 10:18
Robin_j skrev: 08 sep 2023 06:22
IMG_20230908_060415.jpgIMG_20230908_060358.jpg
Typical är 180wh på gammla s Har jag alltid hört
Mycket intressant tråd iallafall
Dina bilder visar på ca 71.6kWh kapacitet rnligt energigrafen, dvs en hel del bättre än mitt program ger.
Det blir runt 12% degradering. (Original brutto är 81.5 kWh sägs det).
Riktigt bra, men då måste jag tuna mina formler lite 😅

Energigrafen inkluderar bufferten även på äldre S, det är verifierat med koll på forum där man använt energigrafen, TM Spy och scan my tesla.
@Robin: Är du första ägare? Vet du om bilen har sitt originalbatteri eller om det är bytt?
Ägare 2
Orginal batteri helt orört så ovanligt för en 2014
Min är väldigt bra kalibrerad efter kört secc 3 gånger... Så verkligen använt alla %🙄
Han som köpte min första från 2014 har kört runt 40 tusen mil nu och vad jag vet fortfarande
med original-batteriet :) han hänger nog inte här längre men vore intressant med hans siffror här…
Får du tag på honom?
Hade vart kul med en äldre som gått riktigt långt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3938
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Beräkna degradering

Inlägg av AAKEE »

Banane skrev: 12 sep 2023 20:30
Vad säger det här? 492 km EPA? Är ju mer än de 466 km som bilen säger. Och det stämmer bättre mot vad bilen skulle ha i EPA som ny.
Det säger egentligen ingenting om degradering.
492km kan säga litegrann, om det var fulladdat.

Annars visar den bara att din körning förbrukat mer än EPA-förbrukningen (räknat i Wh/km).
Det är helt normalt eftersom man brukar behöva ligga i runt 80-90km/h en varm dag för att åka på EPA-förbrukningen.

Du har kört 79km med bilens visade räckvidd minskade med 90.6km.

Körningen drog 79+16 km.
Klimatorn sparade 1.8 km mot EPA
Allt annat sparade 1.6 km
Höjd (nedförslut) sparade 1km

Summa 90.6km förbrukat.

Själva körningen (fart mm) gick med (79+16)/79 = 120% av EPA-förbrukningen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Beräkna degradering

Inlägg av Banane »

AAKEE skrev: 13 sep 2023 11:23
Banane skrev: 12 sep 2023 20:30
Vad säger det här? 492 km EPA? Är ju mer än de 466 km som bilen säger. Och det stämmer bättre mot vad bilen skulle ha i EPA som ny.
Det säger egentligen ingenting om degradering.
492km kan säga litegrann, om det var fulladdat.

Annars visar den bara att din körning förbrukat mer än EPA-förbrukningen (räknat i Wh/km).
Det är helt normalt eftersom man brukar behöva ligga i runt 80-90km/h en varm dag för att åka på EPA-förbrukningen.

Du har kört 79km med bilens visade räckvidd minskade med 90.6km.

Körningen drog 79+16 km.
Klimatorn sparade 1.8 km mot EPA
Allt annat sparade 1.6 km
Höjd (nedförslut) sparade 1km

Summa 90.6km förbrukat.

Själva körningen (fart mm) gick med (79+16)/79 = 120% av EPA-förbrukningen.
Det var siffran 492 jag avsåg. Att det nog är EPA-siffran. Det är 8-9% under vad den hade som ny vilket stämmer mot mina TeslaFi-siffror. Eller ja egentligen är det fler procent för bufferten har ju också degraderats bort.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3938
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Beräkna degradering

Inlägg av AAKEE »

Banane skrev: 13 sep 2023 12:23
AAKEE skrev: 13 sep 2023 11:23
Banane skrev: 12 sep 2023 20:30
Vad säger det här? 492 km EPA? Är ju mer än de 466 km som bilen säger. Och det stämmer bättre mot vad bilen skulle ha i EPA som ny.
Det säger egentligen ingenting om degradering.
492km kan säga litegrann, om det var fulladdat.

Annars visar den bara att din körning förbrukat mer än EPA-förbrukningen (räknat i Wh/km).
Det är helt normalt eftersom man brukar behöva ligga i runt 80-90km/h en varm dag för att åka på EPA-förbrukningen.

Du har kört 79km med bilens visade räckvidd minskade med 90.6km.

Körningen drog 79+16 km.
Klimatorn sparade 1.8 km mot EPA
Allt annat sparade 1.6 km
Höjd (nedförslut) sparade 1km

Summa 90.6km förbrukat.

Själva körningen (fart mm) gick med (79+16)/79 = 120% av EPA-förbrukningen.
Det var siffran 492 jag avsåg. Att det nog är EPA-siffran. Det är 8-9% under vad den hade som ny vilket stämmer mot mina TeslaFi-siffror. Eller ja egentligen är det fler procent för bufferten har ju också degraderats bort.
492km är isf samma som bilen visar vid batteriet om du väljer att visa räckvidden där.
Varje km är en fast mängd energi så det visar rött exakt vad BMS tror om kapaciteten & degraderingen.

Vilken bilmodell, årtal?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Beräkna degradering

Inlägg av Banane »

AAKEE skrev: 13 sep 2023 17:46
Banane skrev: 13 sep 2023 12:23
AAKEE skrev: 13 sep 2023 11:23
Banane skrev: 12 sep 2023 20:30
Vad säger det här? 492 km EPA? Är ju mer än de 466 km som bilen säger. Och det stämmer bättre mot vad bilen skulle ha i EPA som ny.
Det säger egentligen ingenting om degradering.
492km kan säga litegrann, om det var fulladdat.

Annars visar den bara att din körning förbrukat mer än EPA-förbrukningen (räknat i Wh/km).
Det är helt normalt eftersom man brukar behöva ligga i runt 80-90km/h en varm dag för att åka på EPA-förbrukningen.

Du har kört 79km med bilens visade räckvidd minskade med 90.6km.

Körningen drog 79+16 km.
Klimatorn sparade 1.8 km mot EPA
Allt annat sparade 1.6 km
Höjd (nedförslut) sparade 1km

Summa 90.6km förbrukat.

Själva körningen (fart mm) gick med (79+16)/79 = 120% av EPA-förbrukningen.
Det var siffran 492 jag avsåg. Att det nog är EPA-siffran. Det är 8-9% under vad den hade som ny vilket stämmer mot mina TeslaFi-siffror. Eller ja egentligen är det fler procent för bufferten har ju också degraderats bort.
492km är isf samma som bilen visar vid batteriet om du väljer att visa räckvidden där.
Varje km är en fast mängd energi så det visar rött exakt vad BMS tror om kapaciteten & degraderingen.

Vilken bilmodell, årtal?
Nej det är inte samma. S100 2018
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3938
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Beräkna degradering

Inlägg av AAKEE »

Banane skrev: 13 sep 2023 18:18

Nej det är inte samma. S100 2018
Model S hade NECD som visning i ”rest of the world” tidigare, jag vet inte när de släppte det och gick på EPA rakt av.

Du skulle kunna räkna fram kapaciteten med energigrafen istället.
Snitt x beräknad räckvidd x 100 / SOC = Wh kapacitet i batteriet.
Krävs inte att köra eller ladda fullt, bara ta världen eller fota och posta.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Beräkna degradering

Inlägg av Bjelke »

AAKEE skrev: 13 sep 2023 11:11
Bjelke skrev: 13 sep 2023 09:31
Robin_j skrev: 09 sep 2023 13:28
AAKEE skrev: 09 sep 2023 13:01
AAKEE skrev: 08 sep 2023 10:18


Dina bilder visar på ca 71.6kWh kapacitet rnligt energigrafen, dvs en hel del bättre än mitt program ger.
Det blir runt 12% degradering. (Original brutto är 81.5 kWh sägs det).
Riktigt bra, men då måste jag tuna mina formler lite 😅

Energigrafen inkluderar bufferten även på äldre S, det är verifierat med koll på forum där man använt energigrafen, TM Spy och scan my tesla.
@Robin: Är du första ägare? Vet du om bilen har sitt originalbatteri eller om det är bytt?
Ägare 2
Orginal batteri helt orört så ovanligt för en 2014
Min är väldigt bra kalibrerad efter kört secc 3 gånger... Så verkligen använt alla %🙄
Han som köpte min första från 2014 har kört runt 40 tusen mil nu och vad jag vet fortfarande
med original-batteriet :) han hänger nog inte här längre men vore intressant med hans siffror här…
Får du tag på honom?
Hade vart kul med en äldre som gått riktigt långt.
Ska fråga honom iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Filip Malm
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 feb 2022 20:47

Re: Beräkna degradering

Inlägg av Filip Malm »

Intressant att följa upp degraderingen🙂
Vi kan nog anta att de flesta 100 packen ligger kring 102kWh men det finns indikationer på att vissa av 100 packen kring -17/18 låg på 97kWh nya. Ursprunglig buffer på 4, senare ökad till 5kWh.

Här är lite inklippt data postad 2018:

"100D Measured VIN JF08XXXX
Advertised Full Pack 100 kWh
Nominal Full Pack Pack 96.9 kWh
Energy Buffer 4 kWh
Usabel Full Pack 92.9 kWh
Only with 40.6Km on the odometer Brand New at delivery. Finished in production january 14th 2018 and shipped to Norway. BMS said state of charge at 58.5% 366,32V 1.0A and 10 mV difference from highest (3.821V) to lowest (3.811V ) battery voltage"

100D Measured
Advertised Full Pack 100 kWh
Nominal Full Pack 97.5 kWh
Energy Buffer 4 kWh
Usabel Full Pack 93.5 kWh
With 3719Km on the odometer
AAKEE skrev: 09 sep 2023 12:57
Filip Malm skrev: 08 sep 2023 21:16
Model S 100D
Tillverkad -17/8
I trafik -17 November
448km@100%
19000mil
43% DC Laddning
Bara ägt 2000mil.
Ute.
Laddas mest nattetid från 20 till 55%
Enligt uppgift 97kWh brutto som ny.
Nu kring 87kWh enligt SMT.
Model S 100D 17/18 hade ett batteripack på 102,4 kWh nykapacitet. De äldre model S:arna hade inte värdet "Full Pack When new" med i BMS-data, men det är utrett från ganska många håll. De flesta screens från Scan My Tesla visar att bilarna har haft runt 98-100kWh nominal full pack när de är några mpnader gamla, vilekt stämmer bra med att de började runt 102.4kWh.
(Batterierna tappar ju kapacitet pga calendar aging redan när bilen lämnar fabriken.)

I ditt fall spelar din laddningsnivå väldigt liten roll efter så lång tid så jag valde 75% då det är okänt. (de flesta laddar väl, eller har historiskt laddat till 70-90%).
Mht miltalet på 6 år så har bilen snittat 8.7 mil per dag, men i.om helger mm så kanske snitt 10 de dagar den har körts mer.
Räknade därför på 25% daglig användning, dvs ladda igen vid 50%.
Jag satte "ute" som parkering över tid, dvs 15C snitt på batteriet. Bor man i mellernsta eller södra Sverige kanske man har ett oisolerat garage eller håller relativt låg temp i det.

Såhär träffade inknappningen med ovanstående data (till del uppskattningar, då vi antagligen inte kommer åt historiken):
s100d2.png
(Har klippt bort en del info i bilden eftersom jag inte tänker dela dokumentet eller informationen helt öppet om hur jag beräknar. Det är rakt av enlligt forskningsdata men jag har lagt rätt många timmar på att sammanställa det. Formlerna och excel är eg. en nobrainer men tiden att ta fram vad en cykel tar vid 80-50% eller 90-70% osv tog en hel del tid. När det blir lite tid över tänkte jag göra en interaktiv hemsida, därav att inte dela det)

Det verkar stämma väldigt bra, med passusen att det mesta är uppskattningar.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3938
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Beräkna degradering

Inlägg av AAKEE »

Filip Malm skrev: 14 sep 2023 21:08
Intressant att följa upp degraderingen🙂
Vi kan nog anta att de flesta 100 packen ligger kring 102kWh men det finns indikationer på att vissa av 100 packen kring -17/18 låg på 97kWh nya. Ursprunglig buffer på 4, senare ökad till 5kWh.

Här är lite inklippt data postad 2018:

"100D Measured VIN JF08XXXX
Advertised Full Pack 100 kWh
Nominal Full Pack Pack 96.9 kWh
Energy Buffer 4 kWh
Usabel Full Pack 92.9 kWh
Only with 40.6Km on the odometer Brand New at delivery. Finished in production january 14th 2018 and shipped to Norway. BMS said state of charge at 58.5% 366,32V 1.0A and 10 mV difference from highest (3.821V) to lowest (3.811V ) battery voltage"

100D Measured
Advertised Full Pack 100 kWh
Nominal Full Pack 97.5 kWh
Energy Buffer 4 kWh
Usabel Full Pack 93.5 kWh
With 3719Km on the odometer
AAKEE skrev: 09 sep 2023 12:57
Filip Malm skrev: 08 sep 2023 21:16
Model S 100D
Tillverkad -17/8
I trafik -17 November
448km@100%
19000mil
43% DC Laddning
Bara ägt 2000mil.
Ute.
Laddas mest nattetid från 20 till 55%
Enligt uppgift 97kWh brutto som ny.
Nu kring 87kWh enligt SMT.
100kWh packen består av 16 moduler som är på 6.4kWh (22.2volt nominell spänning x 287 Ah).
Vad jag kan hitta är det samma spec på alla tidigare 100-pack.
BMS innehöll inget värde för “ full pack when new” på den tiden.

Refresh har 99.4kWh full pack when new, men de är uppbyggda på ett helt annat sätt dvs inga mindre moduler utan fem subpacks på samma sätt som model 3/Y har fyra subpacks.


Batterierna levererar normalt samma värde som full pack when new i testerna. Model S refresh på “full pack when new” 99.4kWh har levererat 99.3-99.4kWh i testerna. Model 3 “full pack when new” 82.1-kWh packet har varierat mellan 82.07kWh och 80.7kWh.


För 2017 model S 100D och P100D ser testerna ut såhär:
Numera presenteras uppmätt hur mycket energi (kWh) man får ut ur batterierna men inte 2017. Däremot vet vi kapaciteten på flera av de andra batterierna och det blir ungefär samma faktor mellan recharge och levererad ström som det är för model 3 och S numera (oftast 0.885).
S 100D med 113.2kWh recharge energy blir ganska prick 100kWh levererat, och P100D med ca 112 kWh recharge blir cirka 99kWh.
Det är samma batteri, det man ser är att en bil som har större motorer och kanske större hjul har högre förluster från batteriet (pga högre förbrukning och högre strömstyrkor). Samma fenomen syns på nya refresh också.
Jag skulle säga att batterierna i vart fall klarar att leverera 100kWh i EPA-testet.
IMG_1732.jpeg
Batterierna börjar såklart åldras redan när bilen är byggd och laddad, så med den ganska snabba calendar aging (1-2% första månaden vid 25C beroende på SOC) så kommer inte en bil som levereras i Europa riktigt att hålla “full pack when new”-värdet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MGHG
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 19 mar 2022 09:40
Referralkod: ts.la/martin320985

Re: Beräkna degradering

Inlägg av MGHG »

Får man använda denna tråd för en ganska ny Model 3 också ;)

Vilken Modell/år och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
Model 3 Long Range 2023 E5LD
Nuvarande räckvidd 576 km enligt batteriikonen
100 % SOC motsvarar 78 880 Wh enligt energigrafen

År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
Tillverkad 2022-10-31 (enligt Transportstyrelsen)
Uthämtad 2022-12-29

Vilken ort eller län eller landsända bilen står i.
Göteborgstrakten
Inget garage används

Till vilken SOC bilen laddas.
50 %

Vilken SOC bilen har efter dagen, men före laddning.
35 % i genomsnitt, varierar mellan 30 % och 40 % beroende på årstid och ärenden

När på dygnet laddningen påbörjas.
Omkring kl. 4:00, varierar mellan 2:00 och 5:00 beroende på elpris och SOC.

Mätarställning.
21 000 km

Genomsnittsförbrukning sen ny.
150 Wh/km (använder Aero-hjulsidor)
Tesla Model 3 Long Range, svart, 18” aero-fälgar, premiuminteriör. Hämtad 2022-12-29.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3938
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Beräkna degradering

Inlägg av AAKEE »

MGHG skrev: 16 sep 2023 11:48
Får man använda denna tråd för en ganska ny Model 3 också ;)

Vilken Modell/år och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
Model 3 Long Range 2023 E5LD
Nuvarande räckvidd 576 km enligt batteriikonen
100 % SOC motsvarar 78 880 Wh enligt energigrafen

År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
Tillverkad 2022-10-31 (enligt Transportstyrelsen)
Uthämtad 2022-12-29

Vilken ort eller län eller landsända bilen står i.
Göteborgstrakten
Inget garage används

Till vilken SOC bilen laddas.
50 %

Vilken SOC bilen har efter dagen, men före laddning.
35 % i genomsnitt, varierar mellan 30 % och 40 % beroende på årstid och ärenden

När på dygnet laddningen påbörjas.
Omkring kl. 4:00, varierar mellan 2:00 och 5:00 beroende på elpris och SOC.

Mätarställning.
21 000 km

Genomsnittsförbrukning sen ny.
150 Wh/km (använder Aero-hjulsidor)
Åldern ska inte spela någon roll så för beräkningen, det är just det som beräknas :-)

(Det finns en annan tråd där vi kört model 3 etc innan men det hår såklart lika bra här)

Formlernas data är just nu enbart Panasonics NCA-batterier, jag har sammanställt väldigt mycket forskningsdata för att få formlerna att räkna på ”genomsnittet” så att säga.

LG NMCA håller märkbart lägre degradering än Panasonics NCA i model 3.
Det finns lite tecken på att Tesla är på väg att gå över till NMCA/NMC. Tidigare kunde ingen kemi konkurera med NCA räckvidd, men det kan LG’s NMCA.
Det börjar finnas data att nyttja för att göra en formel för LG-batterierna, till del tack vare eivissa på TMC och tff-forum.de men jag har inte haft tid att ta tag i det.

Här är i vart fall dina data i knappade men eftersom basen är NCA ska du ha mindre degradering än det. Jag la in 79.2kWh som startvärde då batterierna ofta toppar 79.1-79.3 och låg-SOC:are brukar nå högre.
IMG_5164.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: Beräkna degradering

Inlägg av jans »

-Vilken Modell/år och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
S85P+ 364 km
-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
uthämtad juni 2014
- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i.
Stockholm
-om garage används tex vintertid.
Ja, alla år
- Till vilken SOC bilen laddas.
har varierat genom åren, f.n. 80 % normalt
-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före
laddning.
olika
-När på dygnet laddningen påbörjas.
olika
-Mätarställning.
178.021
-Genomsnittsförbrukning sen ny.
Numera med 19" c:a 210. var nog 230 som värst med 21" (tror foten blivit lite lättare, också...)
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3938
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Beräkna degradering

Inlägg av AAKEE »

jans skrev: 18 sep 2023 09:59
-Vilken Modell/år och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
S85P+ 364 km
-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
uthämtad juni 2014
- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i.
Stockholm
-om garage används tex vintertid.
Ja, alla år
- Till vilken SOC bilen laddas.
har varierat genom åren, f.n. 80 % normalt
-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före
laddning.
olika
-När på dygnet laddningen påbörjas.
olika
-Mätarställning.
178.021
-Genomsnittsförbrukning sen ny.
Numera med 19" c:a 210. var nog 230 som värst med 21" (tror foten blivit lite lättare, också...)
Du kanske kan kolla med energigrafen?
Snitt x beräknad räckvidd x 100 / SOC(%) = Wh.

Räckvidden, om den visar EPA/NECD blir för bökigt att utreda.

Hamnar här på de data (80%) laddning och sen delade jag körd sträcka på 9 år för att få daglig användning, dvs end of day SOC.
IMG_5189.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar