Model S 100D 17/18 hade ett batteripack på 102,4 kWh nykapacitet. De äldre model S:arna hade inte värdet "Full Pack When new" med i BMS-data, men det är utrett från ganska många håll. De flesta screens från Scan My Tesla visar att bilarna har haft runt 98-100kWh nominal full pack när de är några mpnader gamla, vilekt stämmer bra med att de började runt 102.4kWh.Filip Malm skrev: ↑08 sep 2023 21:16Model S 100D
Tillverkad -17/8
I trafik -17 November
448km@100%
19000mil
43% DC Laddning
Bara ägt 2000mil.
Ute.
Laddas mest nattetid från 20 till 55%
Enligt uppgift 97kWh brutto som ny.
Nu kring 87kWh enligt SMT.
(Batterierna tappar ju kapacitet pga calendar aging redan när bilen lämnar fabriken.)
I ditt fall spelar din laddningsnivå väldigt liten roll efter så lång tid så jag valde 75% då det är okänt. (de flesta laddar väl, eller har historiskt laddat till 70-90%).
Mht miltalet på 6 år så har bilen snittat 8.7 mil per dag, men i.om helger mm så kanske snitt 10 de dagar den har körts mer.
Räknade därför på 25% daglig användning, dvs ladda igen vid 50%.
Jag satte "ute" som parkering över tid, dvs 15C snitt på batteriet. Bor man i mellernsta eller södra Sverige kanske man har ett oisolerat garage eller håller relativt låg temp i det.
Såhär träffade inknappningen med ovanstående data (till del uppskattningar, då vi antagligen inte kommer åt historiken): (Har klippt bort en del info i bilden eftersom jag inte tänker dela dokumentet eller informationen helt öppet om hur jag beräknar. Det är rakt av enlligt forskningsdata men jag har lagt rätt många timmar på att sammanställa det. Formlerna och excel är eg. en nobrainer men tiden att ta fram vad en cykel tar vid 80-50% eller 90-70% osv tog en hel del tid. När det blir lite tid över tänkte jag göra en interaktiv hemsida, därav att inte dela det)
Det verkar stämma väldigt bra, med passusen att det mesta är uppskattningar.