Blir en bra andrabil
Moderator: Redaktion
Blir en bra andrabil
Nu när man sett bilen konstaterar jag att det blir en perfekt andrabil. För liten och för långsam för att eraätta model S för mig men perfekt som andrabil i familjen. Som förväntat.
Såg bra ut men gillar inte designen kring kofångaren där man fångat upp skylthållaren...
Såg bra ut men gillar inte designen kring kofångaren där man fångat upp skylthållaren...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Blir en bra andrabil
Håller med, tycker den i stort är snygg bortsett från det lite konstiga vecket fram. Kommer att sälja grymt brahybris skrev:Nu när man sett bilen konstaterar jag att det blir en perfekt andrabil. För liten och för långsam för att eraätta model S för mig men perfekt som andrabil i familjen. Som förväntat.
Såg bra ut men gillar inte designen kring kofångaren där man fångat upp skylthållaren...

Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: Blir en bra andrabil
Tänker också i samma banor med en perfekt andra bil om man nu behöver en stor första bil i familjen.
Men tror även den kommer att sopa rent i tjänstebilsmarknaden för de som då ej behöver en massa utrustning osv för det bör väl bli svårt att slå driftskostnaderna eller och ett utbyggt Supercharger system?
Och hur blir då andra handsvärdet på en begagnad modell S?
Men tror även den kommer att sopa rent i tjänstebilsmarknaden för de som då ej behöver en massa utrustning osv för det bör väl bli svårt att slå driftskostnaderna eller och ett utbyggt Supercharger system?
Och hur blir då andra handsvärdet på en begagnad modell S?
Re: Blir en bra andrabil
jag tycker en S är alldeles för stor. En Model 3 blir en ypperlig första bil för mig.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Blir en bra andrabil
För långsam ...har dom gått ut med alla versioner?
Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1534
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: Blir en bra andrabil
Basversionen på 6 sekunder, det är väl inte illa.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Blir en bra andrabil
Prestandaversionen kommer vara minst 20% snabbare än P85DL och ha "Maximum Plaid" inställning istället för förlegade Ludicrous. 

Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Blir en bra andrabil
Håller med. För bra för mig, är inte alls intresserad av såna prestanda. De kunde gott ha sparat in några tusen på att ha en slöare basmodell.SR-71-BlackBird skrev:Basversionen på 6 sekunder, det är väl inte illa.
Re: Blir en bra andrabil
som Elon sa "we don't build slow cars"Jerker skrev:Håller med. För bra för mig, är inte alls intresserad av såna prestanda. De kunde gott ha sparat in några tusen på att ha en slöare basmodell.SR-71-BlackBird skrev:Basversionen på 6 sekunder, det är väl inte illa.

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Blir en bra andrabil
Grejen är ju att det inte är så mycket att spara på att göra en elbil slö, om man inte vill sälja fossilare bredvid.Jerker skrev:Håller med. För bra för mig, är inte alls intresserad av såna prestanda. De kunde gott ha sparat in några tusen på att ha en slöare basmodell.SR-71-BlackBird skrev:Basversionen på 6 sekunder, det är väl inte illa.
Re: Blir en bra andrabil
Nej, det är det som är problemet med Tesla ur mitt perspektiv. Jag vill egentligen bara ha en enkel basbil, men den ska ha lång räckvidd, snabbladdare och drag. Men det är ingen annan som har presenterat en sån bil än till ett lågt pris.HelectriC skrev:som Elon sa "we don't build slow cars"Jerker skrev:Håller med. För bra för mig, är inte alls intresserad av såna prestanda. De kunde gott ha sparat in några tusen på att ha en slöare basmodell.SR-71-BlackBird skrev:Basversionen på 6 sekunder, det är väl inte illa.
Re: Blir en bra andrabil
Det kanske inte är så lätt att bygga en sådan. Merkostnaden för prestandan är däremot förmodligen rätt marginell jämfört med kundvärdet för de flesta.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Blir en bra andrabil
Man behöver inte älska fart för att ha nytta av en snabb bil. Säkerheten vid en omkörning ökar rejält om du har snabb acceleration.
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Re: Blir en bra andrabil
Men det är bara det att min Renault Zoe uppfyller mer än väl de kraven, trots att den är är en riktig lågprestandabil i jämförelse med Tesla. Den är mycket snabbare vid omkörningar än min Volvo 740 och den har jag inte heller haft några problem med. I synnerhet är den bra i tät stadstrafik där man lätt kan utnyttja plötsligt uppkomna hål i en grannfil, nåt som är nästan omöjligt med en fossil som man måste se till att ha rätt växel i just då; bara att trampa ner gaspedalen och man får en omedelbar respons - även med den lilla skiten!Machris skrev:Man behöver inte älska fart för att ha nytta av en snabb bil. Säkerheten vid en omkörning ökar rejält om du har snabb acceleration.
Om man har behov av att göra snabbare omkörningar än så har man nog andra problem...

Re: Blir en bra andrabil
Det dyra med hög prestanda torde vara ett batteri som levererar. Har man ett stort batteri, med många parallella celler så får man också ett batteri man kan ta ut högre effekt ur på köpet. Så med lång räckvidd kommer hög prestanda nästan gratis. Visst måste delar av bilen göras starkare, och man behöver inverter och motor som klarar de högre strömmarna, men som andra är inne på så är det så små besparingar att det knappast blir billigare, särskilt om de måste ha en särskild lågprestandavariant om många ändå väljer att lägga till lite för bättre prestanda.
Att Zoe har lägre prestanda beror nog främst på dess mindre batteri.
Att Zoe har lägre prestanda beror nog främst på dess mindre batteri.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Blir en bra andrabil
Min jämförelse gäller mot vår tidigare första-, numera andrabil, VW Passat m gasdrift. Man undrar om den är igång när man trampar på gaspedalen. Bara oväsendet som gör att man inser att den har tändningen påslagenJerker skrev:Men det är bara det att min Renault Zoe uppfyller mer än väl de kraven, trots att den är är en riktig lågprestandabil i jämförelse med Tesla. Den är mycket snabbare vid omkörningar än min Volvo 740 och den har jag inte heller haft några problem med. I synnerhet är den bra i tät stadstrafik där man lätt kan utnyttja plötsligt uppkomna hål i en grannfil, nåt som är nästan omöjligt med en fossil som man måste se till att ha rätt växel i just då; bara att trampa ner gaspedalen och man får en omedelbar respons - även med den lilla skiten!Machris skrev:Man behöver inte älska fart för att ha nytta av en snabb bil. Säkerheten vid en omkörning ökar rejält om du har snabb acceleration.
Om man har behov av att göra snabbare omkörningar än så har man nog andra problem...

Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Re: Blir en bra andrabil
Det kommer finnas cab version av Model 3 också, den drar ner framrutan och hela taket så du verkligen känner av Maximum Plaid!thebishop skrev:Prestandaversionen kommer vara minst 20% snabbare än P85DL och ha "Maximum Plaid" inställning istället för förlegade Ludicrous.
April April på dig med!
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Re: Blir en bra andrabil
Om man börjar minska på alla såna små detaljer, dessutom panoramataket, handtag som poppar ut (finns ju tydligen på dessa demobilar) och mycket annat så är jag övertygad om att man kan skala bort 100000 på priset.
Men jag vet, Tesla kommer aldrig att bli en sån bil. Men jag undrar när det kommer en sån?
Men jag vet, Tesla kommer aldrig att bli en sån bil. Men jag undrar när det kommer en sån?
Re: Blir en bra andrabil
Jag nämnde i en annan tråd här att de bästa säljande bilarna i Europa är Golf, Fiesta, Polo och Clio. Det såldes totalt 761 000 av dessa i Europa 2015. Nog tror jag att Tesla så småningom kommer att sälja bilar i den klassen, det vore vansinne att inte göra det. Och som du säger så finns det nog en del att göra på priset, enklare stolar, inget panoramatak, handtagen och annat smått och gott. En mindre bil förstås, men kanske främst lägre batteripriser när Gigafabriken är igång i full skala 2020. Kommer man ner till $25 000 och med Tesla prestanda, 30+ mils räckvidd så kan man nog konkurrera med ex Audi A3 sportback som kostar från 210 000.Jerker skrev:Om man börjar minska på alla såna små detaljer, dessutom panoramataket, handtag som poppar ut (finns ju tydligen på dessa demobilar) och mycket annat så är jag övertygad om att man kan skala bort 100000 på priset.
Men jag vet, Tesla kommer aldrig att bli en sån bil. Men jag undrar när det kommer en sån?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Blir en bra andrabil
Ja, eller så blir det kineser och andra asiater som kommer med de bilarna. Nån kommer absolut att göra det! När marknaden mognar och alla vill ha en elbil kommer det vara en självklarhet med lång räckvidd och snabbladdning. Sen kommer det att finnas bilar i alla utföranden och i alla prisklasser. Ännu ett tag kommer storleken på batteripacket och därmed räckvidden att vara en kostnadsfråga, men jag tror det med tiden upphör att vara det.Laban skrev:Jag nämnde i en annan tråd här att de bästa säljande bilarna i Europa är Golf, Fiesta, Polo och Clio. Det såldes totalt 761 000 av dessa i Europa 2015. Nog tror jag att Tesla så småningom kommer att sälja bilar i den klassen, det vore vansinne att inte göra det. Och som du säger så finns det nog en del att göra på priset, enklare stolar, inget panoramatak, handtagen och annat smått och gott. En mindre bil förstås, men kanske främst lägre batteripriser när Gigafabriken är igång i full skala 2020. Kommer man ner till $25 000 och med Tesla prestanda, 30+ mils räckvidd så kan man nog konkurrera med ex Audi A3 sportback som kostar från 210 000.Jerker skrev:Om man börjar minska på alla såna små detaljer, dessutom panoramataket, handtag som poppar ut (finns ju tydligen på dessa demobilar) och mycket annat så är jag övertygad om att man kan skala bort 100000 på priset.
Men jag vet, Tesla kommer aldrig att bli en sån bil. Men jag undrar när det kommer en sån?
Re: Blir en bra andrabil
I din våta dröm. Nej det kommer ingen model 3 i model S prestanda.thebishop skrev:Prestandaversionen kommer vara minst 20% snabbare än P85DL och ha "Maximum Plaid" inställning istället för förlegade Ludicrous.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Blir en bra andrabil
Chevy Bolt is waiting for you!!! Wrong brand!Jerker skrev:Nej, det är det som är problemet med Tesla ur mitt perspektiv. Jag vill egentligen bara ha en enkel basbil, men den ska ha lång räckvidd, snabbladdare och drag. Men det är ingen annan som har presenterat en sån bil än till ett lågt pris.HelectriC skrev:som Elon sa "we don't build slow cars"Jerker skrev:Håller med. För bra för mig, är inte alls intresserad av såna prestanda. De kunde gott ha sparat in några tusen på att ha en slöare basmodell.SR-71-BlackBird skrev:Basversionen på 6 sekunder, det är väl inte illa.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Blir en bra andrabil
Batteripacken står för ca 40% av bilens kostnad. Du kommer knappast kunna dra ned några 100000 på det du pratar om. Det är detaljer i sammanhanget. Det låter som du söker efter något annat än Tesla. Du kanske skall avboka bilen och hoppas på att Volvo eller Renault släpper något som passar dig? Långsam, lång räckvidd, får gärna se ut som skit, drag... Tesla stpr nog bara för räckvidd i din kravspec.Jerker skrev:Om man börjar minska på alla såna små detaljer, dessutom panoramataket, handtag som poppar ut (finns ju tydligen på dessa demobilar) och mycket annat så är jag övertygad om att man kan skala bort 100000 på priset.
Men jag vet, Tesla kommer aldrig att bli en sån bil. Men jag undrar när det kommer en sån?

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Blir en bra andrabil
Nja, den har inte tillgång till nåt snabbladdarnätverk och jag tvivlar på att det kommer nåt sånt inom de närmaste åren.hybris skrev:Chevy Bolt is waiting for you!!! Wrong brand!
Re: Blir en bra andrabil
Ja, inte otroligt att det blir en Volvo nån gång i framtiden. Men den framtid som ser ut att komma först är Tesla 3, så jag börjar troligtvis ändå med att köpa den.hybris skrev:Batteripacken står för ca 40% av bilens kostnad. Du kommer knappast kunna dra ned några 100000 på det du pratar om. Det är detaljer i sammanhanget. Det låter som du söker efter något annat än Tesla. Du kanske skall avboka bilen och hoppas på att Volvo eller Renault släpper något som passar dig? Långsam, lång räckvidd, får gärna se ut som skit, drag... Tesla stpr nog bara för räckvidd i din kravspec.Jerker skrev:Om man börjar minska på alla såna små detaljer, dessutom panoramataket, handtag som poppar ut (finns ju tydligen på dessa demobilar) och mycket annat så är jag övertygad om att man kan skala bort 100000 på priset.
Men jag vet, Tesla kommer aldrig att bli en sån bil. Men jag undrar när det kommer en sån?
Jag tror att det kommer att dröja väldigt länge innan de traditionella tillverkarna har fattat att Teslas SuC-koncept is da shit, och innan det händer kommer jag ändå att hålla mig till Tesla, trots alla de brister deras bilar har.
