Blir en bra andrabil

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Blir en bra andrabil

Inlägg av hybris »

Nu när man sett bilen konstaterar jag att det blir en perfekt andrabil. För liten och för långsam för att eraätta model S för mig men perfekt som andrabil i familjen. Som förväntat.

Såg bra ut men gillar inte designen kring kofångaren där man fångat upp skylthållaren...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Re: Blir en bra andrabil

Inlägg av mahulkp »

hybris skrev:
Nu när man sett bilen konstaterar jag att det blir en perfekt andrabil. För liten och för långsam för att eraätta model S för mig men perfekt som andrabil i familjen. Som förväntat.

Såg bra ut men gillar inte designen kring kofångaren där man fångat upp skylthållaren...
Håller med, tycker den i stort är snygg bortsett från det lite konstiga vecket fram. Kommer att sälja grymt bra :-)
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Tänker också i samma banor med en perfekt andra bil om man nu behöver en stor första bil i familjen.

Men tror även den kommer att sopa rent i tjänstebilsmarknaden för de som då ej behöver en massa utrustning osv för det bör väl bli svårt att slå driftskostnaderna eller och ett utbyggt Supercharger system?

Och hur blir då andra handsvärdet på en begagnad modell S?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

jag tycker en S är alldeles för stor. En Model 3 blir en ypperlig första bil för mig.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Eliard
Teslaägare

Inlägg av Eliard »

För långsam ...har dom gått ut med alla versioner?

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Basversionen på 6 sekunder, det är väl inte illa.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Prestandaversionen kommer vara minst 20% snabbare än P85DL och ha "Maximum Plaid" inställning istället för förlegade Ludicrous. ;-)
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

SR-71-BlackBird skrev:
Håller med. För bra för mig, är inte alls intresserad av såna prestanda. De kunde gott ha sparat in några tusen på att ha en slöare basmodell.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Håller med. För bra för mig, är inte alls intresserad av såna prestanda. De kunde gott ha sparat in några tusen på att ha en slöare basmodell.
som Elon sa "we don't build slow cars" :mrgreen:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Grejen är ju att det inte är så mycket att spara på att göra en elbil slö, om man inte vill sälja fossilare bredvid.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev:
Jerker skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Nej, det är det som är problemet med Tesla ur mitt perspektiv. Jag vill egentligen bara ha en enkel basbil, men den ska ha lång räckvidd, snabbladdare och drag. Men det är ingen annan som har presenterat en sån bil än till ett lågt pris.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Det kanske inte är så lätt att bygga en sådan. Merkostnaden för prestandan är däremot förmodligen rätt marginell jämfört med kundvärdet för de flesta.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare

Inlägg av Machris »

Man behöver inte älska fart för att ha nytta av en snabb bil. Säkerheten vid en omkörning ökar rejält om du har snabb acceleration.
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Machris skrev:
Man behöver inte älska fart för att ha nytta av en snabb bil. Säkerheten vid en omkörning ökar rejält om du har snabb acceleration.
Men det är bara det att min Renault Zoe uppfyller mer än väl de kraven, trots att den är är en riktig lågprestandabil i jämförelse med Tesla. Den är mycket snabbare vid omkörningar än min Volvo 740 och den har jag inte heller haft några problem med. I synnerhet är den bra i tät stadstrafik där man lätt kan utnyttja plötsligt uppkomna hål i en grannfil, nåt som är nästan omöjligt med en fossil som man måste se till att ha rätt växel i just då; bara att trampa ner gaspedalen och man får en omedelbar respons - även med den lilla skiten!

Om man har behov av att göra snabbare omkörningar än så har man nog andra problem... ;)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det dyra med hög prestanda torde vara ett batteri som levererar. Har man ett stort batteri, med många parallella celler så får man också ett batteri man kan ta ut högre effekt ur på köpet. Så med lång räckvidd kommer hög prestanda nästan gratis. Visst måste delar av bilen göras starkare, och man behöver inverter och motor som klarar de högre strömmarna, men som andra är inne på så är det så små besparingar att det knappast blir billigare, särskilt om de måste ha en särskild lågprestandavariant om många ändå väljer att lägga till lite för bättre prestanda.

Att Zoe har lägre prestanda beror nog främst på dess mindre batteri.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare

Inlägg av Machris »

Jerker skrev:
Machris skrev:
Men det är bara det att min Renault Zoe uppfyller mer än väl de kraven, trots att den är är en riktig lågprestandabil i jämförelse med Tesla. Den är mycket snabbare vid omkörningar än min Volvo 740 och den har jag inte heller haft några problem med. I synnerhet är den bra i tät stadstrafik där man lätt kan utnyttja plötsligt uppkomna hål i en grannfil, nåt som är nästan omöjligt med en fossil som man måste se till att ha rätt växel i just då; bara att trampa ner gaspedalen och man får en omedelbar respons - även med den lilla skiten!

Om man har behov av att göra snabbare omkörningar än så har man nog andra problem... ;)
Min jämförelse gäller mot vår tidigare första-, numera andrabil, VW Passat m gasdrift. Man undrar om den är igång när man trampar på gaspedalen. Bara oväsendet som gör att man inser att den har tändningen påslagen :D
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare

Inlägg av tehjimos »

thebishop skrev:
Prestandaversionen kommer vara minst 20% snabbare än P85DL och ha "Maximum Plaid" inställning istället för förlegade Ludicrous. ;-)
Det kommer finnas cab version av Model 3 också, den drar ner framrutan och hela taket så du verkligen känner av Maximum Plaid!

April April på dig med!
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Om man börjar minska på alla såna små detaljer, dessutom panoramataket, handtag som poppar ut (finns ju tydligen på dessa demobilar) och mycket annat så är jag övertygad om att man kan skala bort 100000 på priset.

Men jag vet, Tesla kommer aldrig att bli en sån bil. Men jag undrar när det kommer en sån?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Jerker skrev:
Om man börjar minska på alla såna små detaljer, dessutom panoramataket, handtag som poppar ut (finns ju tydligen på dessa demobilar) och mycket annat så är jag övertygad om att man kan skala bort 100000 på priset.

Men jag vet, Tesla kommer aldrig att bli en sån bil. Men jag undrar när det kommer en sån?
Jag nämnde i en annan tråd här att de bästa säljande bilarna i Europa är Golf, Fiesta, Polo och Clio. Det såldes totalt 761 000 av dessa i Europa 2015. Nog tror jag att Tesla så småningom kommer att sälja bilar i den klassen, det vore vansinne att inte göra det. Och som du säger så finns det nog en del att göra på priset, enklare stolar, inget panoramatak, handtagen och annat smått och gott. En mindre bil förstås, men kanske främst lägre batteripriser när Gigafabriken är igång i full skala 2020. Kommer man ner till $25 000 och med Tesla prestanda, 30+ mils räckvidd så kan man nog konkurrera med ex Audi A3 sportback som kostar från 210 000.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Laban skrev:
Jerker skrev:

Jag nämnde i en annan tråd här att de bästa säljande bilarna i Europa är Golf, Fiesta, Polo och Clio. Det såldes totalt 761 000 av dessa i Europa 2015. Nog tror jag att Tesla så småningom kommer att sälja bilar i den klassen, det vore vansinne att inte göra det. Och som du säger så finns det nog en del att göra på priset, enklare stolar, inget panoramatak, handtagen och annat smått och gott. En mindre bil förstås, men kanske främst lägre batteripriser när Gigafabriken är igång i full skala 2020. Kommer man ner till $25 000 och med Tesla prestanda, 30+ mils räckvidd så kan man nog konkurrera med ex Audi A3 sportback som kostar från 210 000.
Ja, eller så blir det kineser och andra asiater som kommer med de bilarna. Nån kommer absolut att göra det! När marknaden mognar och alla vill ha en elbil kommer det vara en självklarhet med lång räckvidd och snabbladdning. Sen kommer det att finnas bilar i alla utföranden och i alla prisklasser. Ännu ett tag kommer storleken på batteripacket och därmed räckvidden att vara en kostnadsfråga, men jag tror det med tiden upphör att vara det.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

thebishop skrev:
I din våta dröm. Nej det kommer ingen model 3 i model S prestanda.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jerker skrev:
HelectriC skrev:
Jerker skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Nej, det är det som är problemet med Tesla ur mitt perspektiv. Jag vill egentligen bara ha en enkel basbil, men den ska ha lång räckvidd, snabbladdare och drag. Men det är ingen annan som har presenterat en sån bil än till ett lågt pris.
Chevy Bolt is waiting for you!!! Wrong brand!
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jerker skrev:

Batteripacken står för ca 40% av bilens kostnad. Du kommer knappast kunna dra ned några 100000 på det du pratar om. Det är detaljer i sammanhanget. Det låter som du söker efter något annat än Tesla. Du kanske skall avboka bilen och hoppas på att Volvo eller Renault släpper något som passar dig? Långsam, lång räckvidd, får gärna se ut som skit, drag... Tesla stpr nog bara för räckvidd i din kravspec. ;-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

hybris skrev:
Chevy Bolt is waiting for you!!! Wrong brand!
Nja, den har inte tillgång till nåt snabbladdarnätverk och jag tvivlar på att det kommer nåt sånt inom de närmaste åren.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

hybris skrev:
Jerker skrev:

Batteripacken står för ca 40% av bilens kostnad. Du kommer knappast kunna dra ned några 100000 på det du pratar om. Det är detaljer i sammanhanget. Det låter som du söker efter något annat än Tesla. Du kanske skall avboka bilen och hoppas på att Volvo eller Renault släpper något som passar dig? Långsam, lång räckvidd, får gärna se ut som skit, drag... Tesla stpr nog bara för räckvidd i din kravspec. ;-)
Ja, inte otroligt att det blir en Volvo nån gång i framtiden. Men den framtid som ser ut att komma först är Tesla 3, så jag börjar troligtvis ändå med att köpa den.

Jag tror att det kommer att dröja väldigt länge innan de traditionella tillverkarna har fattat att Teslas SuC-koncept is da shit, och innan det händer kommer jag ändå att hålla mig till Tesla, trots alla de brister deras bilar har. ;-)
Skriv svar