Till skillnad från alla andra moderna bilar då alltså som är helt analoga. Obs sarkasm.Fredriksv skrev:bilen är fullproppad med elektronik
Andrahandsvärde vid lätt beg Tesla typ 12000 mil
Moderator: Redaktion
Re: Andrahandsvärde vid lätt beg Tesla typ 12000 mil
Det här är tydligen ett känsligt ämne.nide skrev:Till skillnad från alla andra moderna bilar då alltså som är helt analoga. Obs sarkasm.Fredriksv skrev:bilen är fullproppad med elektronik

Om det är som Henrik i forumet skrivit någonstans, att Modell X kan komma att outshina Model S till samma pris som Model S, så skulle det kunna sätta en viss press på priset för Model S. Även det är ren spekulation då vi inte vet vad som finns i Model X som är så nytt, att allt annat framstår som gammalt.
Vi går hur som helst en spännande tid till mötes och jag tror stenhårt på Tesla. Dom verkar ha skakat om dom etablerade bilmärkena en hel del redan. Bara hoppas att Tesla fortsätter leverera extremt bra bilar.
Personligen står jag i kö för en Model X, fastän jag inte är särskilt intresserad av prestandabilar över huvud taget. Den ligger egentligen en hel del över all rim och reson i förhållande till min budget. MEN idag finns det inte några elbils-alternativ, och därför står jag i kö. Den har väckt ett habegär för en elbil som är större än vad mitt förstånd kan övervinna.
Det enda vi vet är det Tesla själva sagt. Model 3 är en mellanklassbil typ BMW 3 serie / audi A4. Byggs i plåt istället för aluminium och skall kosta runt 50K USD. Dvs lär börja ren på minst 450K SEK eller troligen 500K SEK om man kan jämföra hur model S landat jämfört med USA. Det är vad Tesla sagt men allt kan ändras fram tills de släpper bilen! Hur det påverkar andrahandsvärdet på model S vet ingen. Min gissning är påverkar inte alls. Det som påverkar andrahandsvärdet är snarare Teslas garantier och hur de uppgraderar bilen. Tex ger möjlighet att byta till större och billigare batterier etc, iofs knappast relevant 2017... En 5-10 år gammal model S vore fin att uppgradera batteriet på till en billig peng. Batterierna blir ca 30% billigare per år. Misstänker att Tesla använder lägre kostnader för att finansiera uppgraderingar till bilarna, batterifabrik och superchargers... Fundera på hur en motsvarande prestandabil kommer att stå sig om 3-5 år... Ingen vettig människa kommer vilja ha dem...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Model X ser ju ut som skit så kommer knappast påverka model S. Och prestandan kommer nog inte vara i närheten av tex P85D. Finns säkert de som behöver 7 platser och de har inte och kommer inte köpa model S. Soccermom Teslan. Är inte SUV ute även om den går på el?
Gällande elektronik lär det inte vara rocketscience att uppgradera dator mm om det blir relevant. Hoppas Elon leverera displayfunktion han pratat om. Dvs projicera andra enheters skärm på model S skärm. då blir livslängden betydligt längre. Integrerad teknik är korkat som tex i TV apparater... Det fina med model S är att vi får uppdateringar kvartalsvis och inte skiten som andra bilar där man måste köpa ny bil. Hatade det i de BMW jag ägde. Uselt med kompatibilitet och inga uppdateringar. Läste på TMC att Tesla inte kommer släppa några nya hårdvaruuppdateringsr till bilarna under närmsat 12 månaderna. Dvs liknande autopiloten, givetvis kommer de optimera detaljer som vi inte ser.
Givetvis kommer tekniken bli gammal för eller senare men utan tvekan längre livscykel än alla andra bilar! Plus att det finns en stor chans att Elon släpper uppgraderingar man kan betala för.
Gällande elektronik lär det inte vara rocketscience att uppgradera dator mm om det blir relevant. Hoppas Elon leverera displayfunktion han pratat om. Dvs projicera andra enheters skärm på model S skärm. då blir livslängden betydligt längre. Integrerad teknik är korkat som tex i TV apparater... Det fina med model S är att vi får uppdateringar kvartalsvis och inte skiten som andra bilar där man måste köpa ny bil. Hatade det i de BMW jag ägde. Uselt med kompatibilitet och inga uppdateringar. Läste på TMC att Tesla inte kommer släppa några nya hårdvaruuppdateringsr till bilarna under närmsat 12 månaderna. Dvs liknande autopiloten, givetvis kommer de optimera detaljer som vi inte ser.
Givetvis kommer tekniken bli gammal för eller senare men utan tvekan längre livscykel än alla andra bilar! Plus att det finns en stor chans att Elon släpper uppgraderingar man kan betala för.
En sak som skulle påverka begagnat mer än något annat är nya batterier med betydligt längre räckvidd och till samma pris! Även om de flesta inte behöver det (medelsvensken körmunder 4 mil per dag) så tror jag det påverkar köpmönstet mer än något annat. En annan sak skulle vara om de bygger en fabrik i Europa så leveranstiderna går från 4-5 månader till 3-4 veckor. Det tror jag skulle påverka en del det med. Eller om Tesla går omkull typ som Karma. Den bilen är hu stendöd på begagnatmarknaden...
Klart jag spekulerar, det gör alla.hybris skrev:Eftersom du vet absolut inget om model 3 så spekulerar du å det grövsta! Tänk på ett tal! Model 3 skall bli en mellanklassbil i plåt sägs ryktas det. Inte samma segment som model S. De som egentligen inte har råd med en model S kommer kunna välja en begagnad model S eller en ny model 3. Ungefär som att välja mellan en begagnad Audi S7/RS7 eller en Audi A4. Ja jag spekulerar like mycket baserst på det Elon sagt om model 3 so far....

En Model S kostar ungefär som Mercedes S-klass, BMW 7-serie, Audi A8 mfl. Men många av köparna av Model S är inte de som annars skulle valt någon av dessa bilar, utan snarare C/E-klass, 3/5-serie, A4/A5/A6. De sträcker sig finansiellt egentligen för långt.
Jag skulle tippa på att majoriteten skulle välja en Model 3 om den fanns tillgänlig. Miljonbilar är egentligen inte något man har råd med, men man "tar sig råd" tillsvidare.
Jag skulle vilja säga att välja mellan en beggad S eller ny 3 är nog mer som att välja mellan en beggad S-klass eller en ny C/E-klass. Den föregående har lite högre standard, men den är ju då inte ny och den kommer bli dyrare att reparera, försäkra osv.
Och ja, det absolut värsta som kan hända är förstås om Tesla konkar. Om tex Superchargers då skulle försvinna skulle dom vara döda på marknaden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Med 200 sålda bilar undrar jag verkligen hur det står till med ditt underlag när det gäller köparna? Det här känns ju som du har dragit en slutsats ur något du vill ska vara sant. Så vitt jag vet så rullar en avsevärd mängd av teslorna som förmånsbilar vilket ju inte direkt är dyrare än bilarna du räknar upp.taliz skrev:Men många av köparna av Model S är inte de som annars skulle valt någon av dessa bilar, utan snarare C/E-klass, 3/5-serie, A4/A5/A6. De sträcker sig finansiellt egentligen för långt.
Det är bara att titta på vad köparna har för tidigare bilar. Majoriteten kommer från de jag listade. Titta runt i forumen så skall du se.nide skrev:Med 200 sålda bilar undrar jag verkligen hur det står till med ditt underlag när det gäller köparna? Det här känns ju som du har dragit en slutsats ur något du vill ska vara sant. Så vitt jag vet så rullar en avsevärd mängd av teslorna som förmånsbilar vilket ju inte direkt är dyrare än bilarna du räknar upp.taliz skrev:Men många av köparna av Model S är inte de som annars skulle valt någon av dessa bilar, utan snarare C/E-klass, 3/5-serie, A4/A5/A6. De sträcker sig finansiellt egentligen för långt.
Jag är inte helt övertygad om Teslans förträfflighet som förmånsbil, inköpspriset är helt enkelt för högt för de flesta. Men även om det nu funkar för många så betyder det bara att Model 3 skulle vara ännu mer fördelaktig.
Så eftersom ägarna har haft andra bilar innan så bevisar det att de inte har råd? Eller för att du inte är övertygad om att Teslan är en bra förmånsbil? Eller för att du även om du skulle ha fel ändå tycker att du har rätt. Obegripligt.taliz skrev:Det är bara att titta på vad köparna har för tidigare bilar. Majoriteten kommer från de jag listade. Titta runt i forumen så skall du se.
Jag är inte helt övertygad om Teslans förträfflighet som förmånsbil, inköpspriset är helt enkelt för högt för de flesta. Men även om det nu funkar för många så betyder det bara att Model 3 skulle vara ännu mer fördelaktig.
Nej, uppenbarligen har de råd. Men de sträcker sig som sagt. De hade normalt inte köpt en bil i den prisklassen.nide skrev:Så eftersom ägarna har haft andra bilar innan så bevisar det att de inte har råd? Eller för att du inte är övertygad om att Teslan är en bra förmånsbil? Eller för att du även om du skulle ha fel ändå tycker att du har rätt. Obegripligt.taliz skrev:Det är bara att titta på vad köparna har för tidigare bilar. Majoriteten kommer från de jag listade. Titta runt i forumen så skall du se.
Vad är så svårt att förstå med det?
Du sa ju nyss att de inte hade råd. Hur ska du ha det egentligen?taliz skrev:Nej, uppenbarligen har de råd. Men de sträcker sig som sagt. De hade normalt inte köpt en bil i den prisklassen.
Nej, jag skrev att de "sträcker sig finansiellt" och "egentligen inte har råd". Det är inte samma sak som att inte ha råd.nide skrev:Du sa ju nyss att de inte hade råd. Hur ska du ha det egentligen?taliz skrev:Nej, uppenbarligen har de råd. Men de sträcker sig som sagt. De hade normalt inte köpt en bil i den prisklassen.
Jag skulle inte ha beställt en Model S om det fanns rimliga bilar i lägre prisklasser, men under 20 mil i praktisk räckvidd ser jag inte som rimligt. Och jag skulle inte ha lagt ens hälften på en förbränningsmotorbil, kanske inte köpt någon bil alls. Men det är ju bara jag, och jag försöker inte alls påstå att jag är representativ, men vi finns, de som taliz menar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag skulle normalt sett aldrig köpa en bil dyrare än 5-600K SEK. Nu köper jag Model S för det dubbla. Varför? Model S ör inte en bil det är en revolution. Ha råd eller inte är väl en definitionsfråga. Har dock inga lån på bilen då jag inte gillar att låna pengar. Vi är nog många som köpt en model S och det är den dyraste bil vi köpt... Och jag har redan beställt min andra.
helt galet!!!

Re: Sv: Andrahandsvärde vid lätt beg Tesla typ 12000 mil
Jag håller med Bylund, samma för mig. Nu behöver vi 7 riktiga säten så det blir en model x.bylund skrev:Jag skulle inte ha beställt en Model S om det fanns rimliga bilar i lägre prisklasser, men under 20 mil i praktisk räckvidd ser jag inte som rimligt. Och jag skulle inte ha lagt ens hälften på en förbränningsmotorbil, kanske inte köpt någon bil alls. Men det är ju bara jag, och jag försöker inte alls påstå att jag är representativ, men vi finns, de som taliz menar.
Saker som jag tror ger ett bra andrahandsvärde i närtid:
* Få Svensksålda bilar. Importera från USA är bara att glömma då Teslas verkstäder inte får hjälpa till med konvertering. Dvs omöjligt. Från Norge blir moms och tull samma pris som Sverige och då är Svenska bilar attraktivare.
* leveranstid på 5-6 månader för en ny bil
* väldigt bra garantier
* Prishöjningen på 30-50000 SEK. Såg att en maxutrustad S85D nu kostar som min maxutrustade P85+. Det är andra prishöjningen sedan jag köpte. den första kom i november 2013 då de ändrade paketen till a la carte och det vart dyrare om man inte snikade...
* Tesla är nog Sveriges hetaste bil
* superchargers utbyggnaden ger större intresse (för dem som lider av ångest som inte finns...)
* väldigt lite saker som kan gå sönder och Teslas suveräna service/garantier. 8 år på det med störst risk och fyra på allt annat.
* troligen världens säkraste bil. Full pott både i Europa och USA. Endast en död i olycka och det var en biltjuv som tokkörde. Skall man krocka skall man sitta i model S!
* inga stulna bilar dör tjuven kommit undan. Bådar för bättre försäkringar i framtiden.
* milkostnaden på 1,5-2 SEK (inte räknat värdeminskning bara bränsle)
* miljöaspekten utan kompromisser
* galna prestandan som alla modellerna har
* Få Svensksålda bilar. Importera från USA är bara att glömma då Teslas verkstäder inte får hjälpa till med konvertering. Dvs omöjligt. Från Norge blir moms och tull samma pris som Sverige och då är Svenska bilar attraktivare.
* väldigt bra garantier
* Prishöjningen på 30-50000 SEK. Såg att en maxutrustad S85D nu kostar som min maxutrustade P85+. Det är andra prishöjningen sedan jag köpte. den första kom i november 2013 då de ändrade paketen till a la carte och det vart dyrare om man inte snikade...
* superchargers utbyggnaden ger större intresse (för dem som lider av ångest som inte finns...)
* väldigt lite saker som kan gå sönder och Teslas suveräna service/garantier. 8 år på det med störst risk och fyra på allt annat.
* troligen världens säkraste bil. Full pott både i Europa och USA. Endast en död i olycka och det var en biltjuv som tokkörde. Skall man krocka skall man sitta i model S!
* inga stulna bilar dör tjuven kommit undan. Bådar för bättre försäkringar i framtiden.
- lator
- Teslaägare
Källa på död biltjuv önskas.hybris skrev:Saker som jag tror ger ett bra andrahandsvärde i närtid:
* väldigt bra garantier
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

http://www.bloomberg.com/news/2014-07-1 ... geles.htmllator skrev:Källa på död biltjuv önskas.
Tyvärr måste jag delvis hålla med dig. Innan jag bestämde mig för Model S så funderade jag på att "nedgradera" min BMW 525Dx till en BMW 3 GT som jag tycker är en riktigt trevlig bil och hantera vägen bra. Så hade det inte varit för det gynnsamma förmånsvärdet och Superchargers så hade det inte blivit en Tesla, tyvärr. Nu har jag något att se fram emot som egentligen är en på tog för dyr bil för mig, men det är precis dit jag vill gå med mitt bilåkande.taliz skrev:Klart jag spekulerar, det gör alla.
En Model S kostar ungefär som Mercedes S-klass, BMW 7-serie, Audi A8 mfl. Men många av köparna av Model S är inte de som annars skulle valt någon av dessa bilar, utan snarare C/E-klass, 3/5-serie, A4/A5/A6. De sträcker sig finansiellt egentligen för långt.
Jag skulle tippa på att majoriteten skulle välja en Model 3 om den fanns tillgänlig. Miljonbilar är egentligen inte något man har råd med, men man "tar sig råd" tillsvidare.
Jag skulle vilja säga att välja mellan en beggad S eller ny 3 är nog mer som att välja mellan en beggad S-klass eller en ny C/E-klass. Den föregående har lite högre standard, men den är ju då inte ny och den kommer bli dyrare att reparera, försäkra osv.
Nu blir det en uppgradering till en Models S85D istället som jag riktigt ser fram emot, ingen ångest eller liknande.

Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Rädslan för lågt andrahandsvärdet känns mer konstruerad av skrajsna bilförsäljare.
Min kontakt på Audi var VÄLDIGT noga med att poängtera detta för mig när jag talade om för honom att jag gick i Tesla tankar. Ni kan tro att Premiumtillverkarna gråter blod för tillfället. Det är många fullutrustade premiumbilar OCH dyra service som dom går miste om. Marknaden i Sverige är inte gigantisk direkt. Mellanklassbilar på kampanjer och tjänstebilsavtal är inget dom blir feta på.
Personligen är jag helt övertygad om att man hellre köper en Tesla med 2-3år och 12000mi på nacken. Istället en ny fattigmans utrustad Golf E eller en Nissan LEAF med 10-15 mils räckvidd.
Min kontakt på Audi var VÄLDIGT noga med att poängtera detta för mig när jag talade om för honom att jag gick i Tesla tankar. Ni kan tro att Premiumtillverkarna gråter blod för tillfället. Det är många fullutrustade premiumbilar OCH dyra service som dom går miste om. Marknaden i Sverige är inte gigantisk direkt. Mellanklassbilar på kampanjer och tjänstebilsavtal är inget dom blir feta på.
Personligen är jag helt övertygad om att man hellre köper en Tesla med 2-3år och 12000mi på nacken. Istället en ny fattigmans utrustad Golf E eller en Nissan LEAF med 10-15 mils räckvidd.
"Tyvärr måste jag delvis hålla med dig. Innan jag bestämde mig för Model S så funderade jag på att "nedgradera" min BMW 525Dx till en BMW 3 GT som jag tycker är en riktigt trevlig bil och hantera vägen bra. Så hade det inte varit för det gynnsamma förmånsvärdet och Superchargers så hade det inte blivit en Tesla, tyvärr. Nu har jag något att se fram emot som egentligen är en på tog för dyr bil för mig, men det är precis dit jag vill gå med mitt bilåkande.
Nu blir det en uppgradering till en Models S85D istället som jag riktigt ser fram emot, ingen ångest eller liknande. "
Du har valt helt rätt: Tesla leverans i maj, fick undvara Teslan 2v i september med en BMW 520d som lånebil. Det var som att använda en gammal knapptelefon efter att man vant sig vid IPhone.
Nu blir det en uppgradering till en Models S85D istället som jag riktigt ser fram emot, ingen ångest eller liknande. "
Du har valt helt rätt: Tesla leverans i maj, fick undvara Teslan 2v i september med en BMW 520d som lånebil. Det var som att använda en gammal knapptelefon efter att man vant sig vid IPhone.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Jag var en fanatisk BMW freak. Hade någon sagt att jag skulle köpa en bil från USA och bli total ointresserad av BMW för ett år sedan skulle jag idiotförklarat den personen...
idag är det exakt så. Galet nöjd och redan beställt min andra Tesla! Min första fick jag i slutet på Mars. Galet men ör sjukt nöjd. Tesla är som bilen var när alla körde häst och vagn... 

Det är precis det som jag misstänker det känns när man kör en "gammal teknik" bil. Som tur är har jag en Mitshubitshi PHEV, så om Tesla skulle gå sönder så kan jag forfarande köra el i stan.hanty skrev:Du har valt helt rätt: Tesla leverans i maj, fick undvara Teslan 2v i september med en BMW 520d som lånebil. Det var som att använda en gammal knapptelefon efter att man vant sig vid IPhone.
Som det ser ut just nu så for jag bilen i slutet av april lagom till min födelsedag. Vilken present även om jag betalar den själv.

Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.