Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8725
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Fredrik j skrev: 15 nov 2023 21:25
Jag skulle vilja se en lagstiftning som gör att arbetstagare kan kräva hängavtal. Det skulle få företag att vilja förhandla ett eget avtal.
Det är ju ingen dum idé. Typ att facket tar fram flera avtal var och att vid en anställning har den anställde rätt att välja ett som "golv".
Dock skulle ju facken tappa sina krav på att få sitta i styrelsen på företagen mm. som kanske är de viktigaste bitarna för den anställde ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
VilkenElbilBlirDet
Inlägg: 179
Blev medlem: 10 mar 2022 14:29

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

vigge50 skrev: 15 nov 2023 23:01
iAkita skrev: 15 nov 2023 22:54
vigge50 skrev: 15 nov 2023 22:36
iAkita skrev: 15 nov 2023 08:32
Till alla i tråden som sida upp och sida ner vräker ut sitt förakt mot facken och de LAGLIGA åtgärder de nu tar till för att försöka rädda den svenska arbetsmarknadsmodellen, vad vill ni ha istället?

Jag är ingen stor fackvän, men jag hade gärna sett en mer saklig diskussion. Att säga att något är fel och för jävligt har inget värde om man samtidigt inte kan föreslå ett bättre alternativ.

Så hur vill ni att arbetsmarknaden ska fungera istället? Vem ska driva detta? Vem ska ta fram lagstiftningen? Vad bör lagstiftningen innehålla som gör den bättre än den nuvarande arbetsmarknsadsmodellen för arbetsgivare och arbetstagare?
Konsumentverket gick själva ut förra veckan och sa att om du har en bil som gått sönder så får en verkstad som har kompetens inte lov att neka dig service om de kan göra det.
Så när facket gick ut och sa till att verkstäder inte fick serva Teslor så gick de emot svensk lagstiftning.
Eller har du annan syn på svensk lagstiftning?
Det där tror jag inte en sekund på. Men jag kan ändra mig, om du visar var de har uttalat det och i vilket sammanhang.
Från Teknikens värld
Den direkta effekten är att det inte går att laga, serva eller leverera Teslas bilar i Sverige. Tesla har totalt tio verkstäder i Sverige, men det är inte alla som ingår i strejken. Men de utvidgade stridsåtgärderna betyder också att andra verkstäder, som till exempel plåt- och däckverkstäder, inte får utföra arbete på Tesla-bilar.

Enligt Konsumentverket har man alltid rätt att få sin bil lagad, servad och levererad. Om problem eller tvist uppstår kan konsumenten ta ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden. Men det är ju som de flesta vet en långdragen historia, vilket kan leda till att bilen står länge – om den är trasig.
Eller anser du att jag har missförstått texten?

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... -strejken/


Verkar vara skillnad på ”att” laga och ”när” laga.

”Hej Marcus,
Tack för din fråga!
Har du en bokad tid för reparation och Werksta nu inte kan utföra den på grund av strejken, så kan det ses som att Werksta är i dröjsmål.”

https://www.hallakonsument.se/fragor-oc ... erkstaden/
iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

vigge50 skrev: 15 nov 2023 23:01
iAkita skrev: 15 nov 2023 22:54
vigge50 skrev: 15 nov 2023 22:36
iAkita skrev: 15 nov 2023 08:32
Till alla i tråden som sida upp och sida ner vräker ut sitt förakt mot facken och de LAGLIGA åtgärder de nu tar till för att försöka rädda den svenska arbetsmarknadsmodellen, vad vill ni ha istället?

Jag är ingen stor fackvän, men jag hade gärna sett en mer saklig diskussion. Att säga att något är fel och för jävligt har inget värde om man samtidigt inte kan föreslå ett bättre alternativ.

Så hur vill ni att arbetsmarknaden ska fungera istället? Vem ska driva detta? Vem ska ta fram lagstiftningen? Vad bör lagstiftningen innehålla som gör den bättre än den nuvarande arbetsmarknsadsmodellen för arbetsgivare och arbetstagare?
Konsumentverket gick själva ut förra veckan och sa att om du har en bil som gått sönder så får en verkstad som har kompetens inte lov att neka dig service om de kan göra det.
Så när facket gick ut och sa till att verkstäder inte fick serva Teslor så gick de emot svensk lagstiftning.
Eller har du annan syn på svensk lagstiftning?
Det där tror jag inte en sekund på. Men jag kan ändra mig, om du visar var de har uttalat det och i vilket sammanhang.
Från Teknikens värld
Den direkta effekten är att det inte går att laga, serva eller leverera Teslas bilar i Sverige. Tesla har totalt tio verkstäder i Sverige, men det är inte alla som ingår i strejken. Men de utvidgade stridsåtgärderna betyder också att andra verkstäder, som till exempel plåt- och däckverkstäder, inte får utföra arbete på Tesla-bilar.

Enligt Konsumentverket har man alltid rätt att få sin bil lagad, servad och levererad. Om problem eller tvist uppstår kan konsumenten ta ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden. Men det är ju som de flesta vet en långdragen historia, vilket kan leda till att bilen står länge – om den är trasig.
Eller anser du att jag har missförstått texten?

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... -strejken/
Ja, du har missförstått. Konsumentverkets uttalande handlar om reklamationsrätten.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 924
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Arctic Drifter »

SwedishAdvocate skrev: 15 nov 2023 22:49
Hur det politiska landskapet har förändrats genom åren var en del av diskussionen. Så alltså inte en "whataboutism".

Sorry.
En del av diskussionen ja, jag tyckte det centrala var hurvida facket motarbetat LAS eller inte. När då diskussionen styrdes över mot politiska landskapet och plastpåseskatten, ja då tycker jag min kommentar är befogad.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8725
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Är det någon somvet exakt vilka krav som finns på ett företag i kollektivavtalen, då tänker jag mest negativa saker så som att facket vill ha representanter i styrelsen mm.?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 924
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Arctic Drifter »

Här kommer ett fint exempel på när kollektivavtal försämrar för arbetstagaren.

Först lagen:
Semesterlag 1977:480 skrev:
12 § Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni-augusti. Även utan stöd av avtal får en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när särskilda skäl föranleder det. Lag (2009:1439).

Sedan hängavtalet för hotell och restaurang:
Kollektivavtal - HÄNG - HRF skrev:
3. Om annat inte avtalas, ska semestern förläggas så, att den anställde får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under perioden 15 maj – 15 september.
Ni som jobbar under hotell och restaurangs kollektivavtal, i erat case krävs det ju inte "särskilda skäl" för att förlägga utanför juni-aug utan ni har väl 15 maj - 15 sep i kollektivavtalet?

Hittade ännu värre:
Kollektivavtal - Turistsupplementet skrev:
Vid företag med säsongsarbeten är parterna överens om att semester i normalfallet inte ska
förläggas under pågående säsong för den säsongsanställda personalen. Dock gäller att
säsongsanställd med sammanhängande anställningstid som överstiger sex månader, om inte
annat överenskommes, har rätt till sammanhängande ledighetsperiod om minst fyra veckor
under tiden 15 maj–15 september.
Jag är givetvis medveten om att det finns kollektivavtal som förbättrar men det jag vill belysa med ovanstående är att kollektivavtal faktiskt också kan sätta en lägre nivå än vad lagen gör.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
Ort: Västerås

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Andreasson »

Ptesla skrev: 15 nov 2023 18:14
Jag var nyss och hämtade Teslan på en lackverkstad efter en liten parkeringsskada. Lämnade in den i morse.

Pratade lite med ägaren och han sa "egentligen fick vi inte ta emot din bil, men IF Metall är ju dumma i huvudet, vi kommer aldrig neka våra kunder service".

Verkar inte gå så bra för IF Metall; Nästan ingen på Tesla vill ha kollektivavtal eller strejka, bolagen som sätts i blockad (i alla fall ett) tycker IF Metall är dumma i huvudet och ignorerar deras krav på blockad, Weksta kommer få varsla personal och kanske går i konkurs, Hydro Extrusions förlorar mest troligt Tesla som kund och 50 personer blir utan jobb, Tesla säger troligen upp avtalen med alla svenska underleverantörer och kommer troligen aldrig lägga en enda ny order till någon svensk underleverantör igen.

Ska bli spännande att se hur detta utvecklas! Svårt att se hur det hur man än vänder och vrider på det hela är positivt för Sveriges arbetsmarknad, Sveriges anseende i världen och gör oss till ett attraktivt land att investera i.
Är det någon som har hört någon politiker yttra sig, eller är det en alldeles för het potatis? Det känns nu som att någon borde reagera i och med att utländska bolags investeringsvilja i Sverige hotas.
Senast redigerad av Andreasson, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 971
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Segelflygaren »

Sparren skrev: 15 nov 2023 12:53
iAkita skrev: 15 nov 2023 12:45
Love_O skrev: 15 nov 2023 12:36
iAkita skrev: 15 nov 2023 12:33
Norrlands skrev: 15 nov 2023 12:01


Ja vad ska man säga, jösses alltså :lol:
Vad är det roliga? Självklart blir det billigare för arbetsgivaren om man har sämre villkor för sina anställda.
Men snälla nån ! Visa exakt vart svenska tesla anställda har det dåligt ? Ta fram konkreta bevis så kan vi ha en annan dialog.
Det kan jag inte, eftersom Tesla inte vill dela med sig av på vilket sätt ett kollektivavtal skulle vara sämre för dem själva eller sina anställda. Precis som du inte kan veta hur det ligger till, utan enbart gör ett antagande att facket ljuger.

Facket har medlemmar vid Tesla som strejkar. Självklart har de kännedom om vilka villkor dessa medlemmar har. Om det inte blir fördyrande för Tesla att skriva på, på grund av att de skulle behöva ge de anställda bättre villkor, så förstår jag inte varför de vägrar att ens sätta sig vid förhandlingsbordet..
Det är väl självklart upp till IF Metall att ta fram fakta på hur deras medlemmar har det? De har all möjlighet att prata med dom och tala om hur många som tycker det skulle vara bättre med kollektivavtal.

Argumentet om att det inte finns några nackdelar för Tesla att teckna kollektivavtal om de har bättre villkor har punkterats gång på gång. Hur kul tror du företag som tvingas till sympatiåtgärder tycker att det är? Werksta ångrar sig nog bittert idag.
Användarvisningsbild
subarctic2123
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 19 jan 2020 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av subarctic2123 »

Andreasson skrev: 15 nov 2023 23:23
Ptesla skrev: 15 nov 2023 18:14
Jag var nyss och hämtade Teslan på en lackverkstad efter en liten parkeringsskada. Lämnade in den i morse.

Pratade lite med ägaren och han sa "egentligen fick vi inte ta emot din bil, men IF Metall är ju dumma i huvudet, vi kommer aldrig neka våra kunder service".

Verkar inte gå så bra för IF Metall; Nästan ingen på Tesla vill ha kollektivavtal eller strejka, bolagen som sätts i blockad (i alla fall ett) tycker IF Metall är dumma i huvudet och ignorerar deras krav på blockad, Weksta kommer få varsla personal och kanske går i konkurs, Hydro Extrusions förlorar mest troligt Tesla som kund och 50 personer blir utan jobb, Tesla säger troligen upp avtalen med alla svenska underleverantörer och kommer troligen aldrig lägga en enda ny order till någon svensk underleverantör igen.

Ska bli spännande att se hur detta utvecklas! Svårt att se hur det hur man än vänder och vrider på det hela är positivt för Sveriges arbetsmarknad, Sveriges anseende i världen och gör oss till ett attraktivt land att investera i.
Är det någon som har hört någon politiker yttra sig, är är det en alldeles för het potatis? Det känns nu som att någon borde reagera i och med att utländska bolags investeringsvilja i Sverige hotas.
Väldigt glidande svar, men ett svar. Går att tolka åt båda håll.

https://www.nyteknik.se/fordon/ulf-kris ... ig/4205315
Model 3 Long Range 2020 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 18" Aero-fälgar
Model Y Long Range 2023 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 19" fälgar
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 753
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Dinsdale »

Spekulation:

Tesla stannar kvar i Sverige men upp alla kontrakt med svenska underleverantörer för att vara säkra på att i framtiden inte drabbas av blockad eller strejk man inte har förmåga att runda.
Biltransporter sker med hjälp av utländska lastbilschaufförer, som mycket väl kan lastas ombord på färjor om det är lastbilschaffisen själv som kör lastbilen av färjan. Eventuella svenska arbetstillfällen som lastbilschaufförer går förlorade. Kanske blir färre bilar man får ombord per avgång jämfört med att proppa båten full med bilar utan att också behöva ha lastbilen med.

Men bilarna som säljs här måste fortfarande ha service och reparation, varför antalet anställda som jobbar med det förblir ungefär samma på totalen. Skillnaden blir att de blir direktanställda av Tesla, med eventuellt sämre anställningsvillkor om man ska tro facket.

Frakt av reservdelar kan de säkert enkelt lösa genom att bara lägga delarna i bagageutrymmet på de nya bilarna, man lär behöva ha viss lagerhållning man inte behöver idag.

Att få allt det där på plats tar några månader i anspråk, under den tiden kommer det ta lite längre tid för Teslaägare att få service. De extra kostnaderna under den tiden får man som bilägare stå för själv eftersom lockout/blockad/strejk inte ersätts av försäkringsbolaget.
Model 3 SR+ 18" 2021
vigge50
Inlägg: 7471
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av vigge50 »

Dinsdale skrev: 16 nov 2023 06:43
Spekulation:

Tesla stannar kvar i Sverige men upp alla kontrakt med svenska underleverantörer för att vara säkra på att i framtiden inte drabbas av blockad eller strejk man inte har förmåga att runda.
Biltransporter sker med hjälp av utländska lastbilschaufförer, som mycket väl kan lastas ombord på färjor om det är lastbilschaffisen själv som kör lastbilen av färjan. Eventuella svenska arbetstillfällen som lastbilschaufförer går förlorade. Kanske blir färre bilar man får ombord per avgång jämfört med att proppa båten full med bilar utan att också behöva ha lastbilen med.

Men bilarna som säljs här måste fortfarande ha service och reparation, varför antalet anställda som jobbar med det förblir ungefär samma på totalen. Skillnaden blir att de blir direktanställda av Tesla, med eventuellt sämre anställningsvillkor om man ska tro facket.

Frakt av reservdelar kan de säkert enkelt lösa genom att bara lägga delarna i bagageutrymmet på de nya bilarna, man lär behöva ha viss lagerhållning man inte behöver idag.

Att få allt det där på plats tar några månader i anspråk, under den tiden kommer det ta lite längre tid för Teslaägare att få service. De extra kostnaderna under den tiden får man som bilägare stå för själv eftersom lockout/blockad/strejk inte ersätts av försäkringsbolaget.
Kan nog stämma hyfsat bra bortsett från lastbilschaufförer, där verkar ju Tesla faktiskt leta efter svensk personal om man ska tro deras hemsida.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 880
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av PhR34k »

vigge50 skrev:
Dinsdale skrev: 16 nov 2023 06:43
Spekulation:

Tesla stannar kvar i Sverige men upp alla kontrakt med svenska underleverantörer för att vara säkra på att i framtiden inte drabbas av blockad eller strejk man inte har förmåga att runda.
Biltransporter sker med hjälp av utländska lastbilschaufförer, som mycket väl kan lastas ombord på färjor om det är lastbilschaffisen själv som kör lastbilen av färjan. Eventuella svenska arbetstillfällen som lastbilschaufförer går förlorade. Kanske blir färre bilar man får ombord per avgång jämfört med att proppa båten full med bilar utan att också behöva ha lastbilen med.

Men bilarna som säljs här måste fortfarande ha service och reparation, varför antalet anställda som jobbar med det förblir ungefär samma på totalen. Skillnaden blir att de blir direktanställda av Tesla, med eventuellt sämre anställningsvillkor om man ska tro facket.

Frakt av reservdelar kan de säkert enkelt lösa genom att bara lägga delarna i bagageutrymmet på de nya bilarna, man lär behöva ha viss lagerhållning man inte behöver idag.

Att få allt det där på plats tar några månader i anspråk, under den tiden kommer det ta lite längre tid för Teslaägare att få service. De extra kostnaderna under den tiden får man som bilägare stå för själv eftersom lockout/blockad/strejk inte ersätts av försäkringsbolaget.
Kan nog stämma hyfsat bra bortsett från lastbilschaufförer, där verkar ju Tesla faktiskt leta efter svensk personal om man ska tro deras hemsida.
Teslas fördel i det hela är deras anpassning som är ljusår från traditionella biltillverkare vilket jag tror IF Metl underskattat.

Allt blir in house alt från utlandet.

Det enda som kommer verkligen sätta käppar i hjulet är när bankerna ger sig in i leken. Men sen undrar jag även huruvida el och vatten kan påverkas men det tvivlar jag på.

Resten utav blockaderna kommer att rundas.
Användarvisningsbild
Lassewoien
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 27 okt 2023 08:33
Ort: Mantorp

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lassewoien »

Dinsdale skrev: 16 nov 2023 06:43
Spekulation:

Tesla stannar kvar i Sverige men upp alla kontrakt med svenska underleverantörer för att vara säkra på att i framtiden inte drabbas av blockad eller strejk man inte har förmåga att runda.
Biltransporter sker med hjälp av utländska lastbilschaufförer, som mycket väl kan lastas ombord på färjor om det är lastbilschaffisen själv som kör lastbilen av färjan. Eventuella svenska arbetstillfällen som lastbilschaufförer går förlorade. Kanske blir färre bilar man får ombord per avgång jämfört med att proppa båten full med bilar utan att också behöva ha lastbilen med.

Men bilarna som säljs här måste fortfarande ha service och reparation, varför antalet anställda som jobbar med det förblir ungefär samma på totalen. Skillnaden blir att de blir direktanställda av Tesla, med eventuellt sämre anställningsvillkor om man ska tro facket.

Frakt av reservdelar kan de säkert enkelt lösa genom att bara lägga delarna i bagageutrymmet på de nya bilarna, man lär behöva ha viss lagerhållning man inte behöver idag.

Att få allt det där på plats tar några månader i anspråk, under den tiden kommer det ta lite längre tid för Teslaägare att få service. De extra kostnaderna under den tiden får man som bilägare stå för själv eftersom lockout/blockad/strejk inte ersätts av försäkringsbolaget.
Nog samma som jag själv tror, och som de verkar hålla på med.
Transporter av delar är inga problem. Det finns Ups, DHL, TNT etc
Tror inte citymail och postnord skickar annat än räkningar.
LEXUS -> 2023
M3 - 2024
Aang
Inlägg: 22
Blev medlem: 02 okt 2021 21:31

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Aang »

Det stör mig oerhört, av egen erfarenhet, att facket inte respekterar arbetsgivarnas vilja.
Man får inte alltid det bättre med facket. Det är faktafel. Jag har själv förhandlat kollektivavtal för ett techbolag. Pensioner, försäkringar, bonus, aktieprogram blir sämre.

Men framförallt, det här med att tvinga sig som på de anställda? Jag trodde (hoppades på) att facket fanns för medlemmarna?
Att våldföra sig på en grupp av människor som aldrig bett om deras hjälp?

Jag har varit chef för en fackpamp, inget jag bad om, utan det var mitt första uppdrag som chef, jag fick tugga i och tacka. Han tjänade 20 000 kr mer än jag. Hans löneutveckling var år efter år fantastiskt minst sagt.

Jag frågade HR? Ja, vi vill ha honom nöjd så vi kan göra som vi vill svarade HR.

FACK = MAFFIA

Facket vill inte hjälpa dig.
Alla välfungerande företag med goda villkor som är attraktiva arbetsgivare är ett HOT för facket.

https://etidning.na.se/shared/article/t ... t/hhkJlsz8
Senast redigerad av Aang, redigerad totalt 1 gånger.
Sparren
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 okt 2023 14:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sparren »

PhR34k skrev: 16 nov 2023 06:54
vigge50 skrev:
Dinsdale skrev: 16 nov 2023 06:43
Spekulation:

Tesla stannar kvar i Sverige men upp alla kontrakt med svenska underleverantörer för att vara säkra på att i framtiden inte drabbas av blockad eller strejk man inte har förmåga att runda.
Biltransporter sker med hjälp av utländska lastbilschaufförer, som mycket väl kan lastas ombord på färjor om det är lastbilschaffisen själv som kör lastbilen av färjan. Eventuella svenska arbetstillfällen som lastbilschaufförer går förlorade. Kanske blir färre bilar man får ombord per avgång jämfört med att proppa båten full med bilar utan att också behöva ha lastbilen med.

Men bilarna som säljs här måste fortfarande ha service och reparation, varför antalet anställda som jobbar med det förblir ungefär samma på totalen. Skillnaden blir att de blir direktanställda av Tesla, med eventuellt sämre anställningsvillkor om man ska tro facket.

Frakt av reservdelar kan de säkert enkelt lösa genom att bara lägga delarna i bagageutrymmet på de nya bilarna, man lär behöva ha viss lagerhållning man inte behöver idag.

Att få allt det där på plats tar några månader i anspråk, under den tiden kommer det ta lite längre tid för Teslaägare att få service. De extra kostnaderna under den tiden får man som bilägare stå för själv eftersom lockout/blockad/strejk inte ersätts av försäkringsbolaget.
Kan nog stämma hyfsat bra bortsett från lastbilschaufförer, där verkar ju Tesla faktiskt leta efter svensk personal om man ska tro deras hemsida.
Teslas fördel i det hela är deras anpassning som är ljusår från traditionella biltillverkare vilket jag tror IF Metl underskattat.

Allt blir in house alt från utlandet.

Det enda som kommer verkligen sätta käppar i hjulet är när bankerna ger sig in i leken. Men sen undrar jag även huruvida el och vatten kan påverkas men det tvivlar jag på.

Resten utav blockaderna kommer att rundas.
Om det skulle vara så illa (vilket jag inte tror) att facket kan styra vilka företag som får tillgång till el, vatten och banker så borde det vara tydligt för alla att vi inte längre lever i en demokrati.
Användarvisningsbild
Lassewoien
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 27 okt 2023 08:33
Ort: Mantorp

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lassewoien »

PhR34k skrev: 16 nov 2023 06:54
vigge50 skrev:
Dinsdale skrev: 16 nov 2023 06:43
Spekulation:

Tesla stannar kvar i Sverige men upp alla kontrakt med svenska underleverantörer för att vara säkra på att i framtiden inte drabbas av blockad eller strejk man inte har förmåga att runda.
Biltransporter sker med hjälp av utländska lastbilschaufförer, som mycket väl kan lastas ombord på färjor om det är lastbilschaffisen själv som kör lastbilen av färjan. Eventuella svenska arbetstillfällen som lastbilschaufförer går förlorade. Kanske blir färre bilar man får ombord per avgång jämfört med att proppa båten full med bilar utan att också behöva ha lastbilen med.

Men bilarna som säljs här måste fortfarande ha service och reparation, varför antalet anställda som jobbar med det förblir ungefär samma på totalen. Skillnaden blir att de blir direktanställda av Tesla, med eventuellt sämre anställningsvillkor om man ska tro facket.

Frakt av reservdelar kan de säkert enkelt lösa genom att bara lägga delarna i bagageutrymmet på de nya bilarna, man lär behöva ha viss lagerhållning man inte behöver idag.

Att få allt det där på plats tar några månader i anspråk, under den tiden kommer det ta lite längre tid för Teslaägare att få service. De extra kostnaderna under den tiden får man som bilägare stå för själv eftersom lockout/blockad/strejk inte ersätts av försäkringsbolaget.
Kan nog stämma hyfsat bra bortsett från lastbilschaufförer, där verkar ju Tesla faktiskt leta efter svensk personal om man ska tro deras hemsida.
Teslas fördel i det hela är deras anpassning som är ljusår från traditionella biltillverkare vilket jag tror IF Metl underskattat.

Allt blir in house alt från utlandet.

Det enda som kommer verkligen sätta käppar i hjulet är när bankerna ger sig in i leken. Men sen undrar jag även huruvida el och vatten kan påverkas men det tvivlar jag på.

Resten utav blockaderna kommer att rundas.
Det finns massor av icke svenska banker. Och ”blockad” av transaktioner måste göras av regeringen. Inget bankerna kan ”bidra” med.. och inte vill de heller.
LEXUS -> 2023
M3 - 2024
Norrlands
Inlägg: 53
Blev medlem: 12 nov 2023 20:04

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Norrlands »

PhR34k skrev: 16 nov 2023 06:54
vigge50 skrev:
Dinsdale skrev: 16 nov 2023 06:43
Spekulation:

Tesla stannar kvar i Sverige men upp alla kontrakt med svenska underleverantörer för att vara säkra på att i framtiden inte drabbas av blockad eller strejk man inte har förmåga att runda.
Biltransporter sker med hjälp av utländska lastbilschaufförer, som mycket väl kan lastas ombord på färjor om det är lastbilschaffisen själv som kör lastbilen av färjan. Eventuella svenska arbetstillfällen som lastbilschaufförer går förlorade. Kanske blir färre bilar man får ombord per avgång jämfört med att proppa båten full med bilar utan att också behöva ha lastbilen med.

Men bilarna som säljs här måste fortfarande ha service och reparation, varför antalet anställda som jobbar med det förblir ungefär samma på totalen. Skillnaden blir att de blir direktanställda av Tesla, med eventuellt sämre anställningsvillkor om man ska tro facket.

Frakt av reservdelar kan de säkert enkelt lösa genom att bara lägga delarna i bagageutrymmet på de nya bilarna, man lär behöva ha viss lagerhållning man inte behöver idag.

Att få allt det där på plats tar några månader i anspråk, under den tiden kommer det ta lite längre tid för Teslaägare att få service. De extra kostnaderna under den tiden får man som bilägare stå för själv eftersom lockout/blockad/strejk inte ersätts av försäkringsbolaget.
Kan nog stämma hyfsat bra bortsett från lastbilschaufförer, där verkar ju Tesla faktiskt leta efter svensk personal om man ska tro deras hemsida.
Teslas fördel i det hela är deras anpassning som är ljusår från traditionella biltillverkare vilket jag tror IF Metl underskattat.

Allt blir in house alt från utlandet.

Det enda som kommer verkligen sätta käppar i hjulet är när bankerna ger sig in i leken. Men sen undrar jag även huruvida el och vatten kan påverkas men det tvivlar jag på.

Resten utav blockaderna kommer att rundas.
Banker och framför allt el och vatten kommer knappast det bli några åtgärder med.
Tex DNB tjänar bra med pengar på finansiering och skiter nog helt i blockader. Samt att någon bank skulle stoppa Tesla från att tex betala fakturor är ju osannolikt, är det ens lagligt?
Sedan har vi el och vatten. Det är definitivt inte lagligt att stoppa.
Nä Metall får kliva ut sandlådan nu innan allt för många blir utan arbete pga dem.
Aang
Inlägg: 22
Blev medlem: 02 okt 2021 21:31

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Aang »

Det stör mig oerhört, av egen erfarenhet, att facket inte respekterar arbetsgivarnas vilja.
Man får inte alltid det bättre med facket. Det är faktafel. Jag har själv förhandlat kollektivavtal för ett techbolag. Pensioner, försäkringar, bonus, aktieprogram blir sämre.

Men framförallt, det här med att tvinga sig som på de anställda? Jag trodde (hoppades på) att facket fanns för medlemmarna?
Att våldföra sig på en grupp av människor som aldrig bett om deras hjälp?

Jag har varit chef för en fackpamp, inget jag bad om, utan det var mitt första uppdrag som chef, jag fick tugga i och tacka. Han tjänade 20 000 kr mer än jag. Hans löneutveckling var år efter år fantastiskt minst sagt.

Jag frågade HR? Ja, vi vill ha honom nöjd så vi kan göra som vi vill svarade HR.

FACK = MAFFIA

Facket vill inte hjälpa dig.
Alla välfungerande företag med goda villkor som är attraktiva arbetsgivare är ett HOT för facket.

https://etidning.na.se/shared/article/t ... t/hhkJlsz8
Love_O
Inlägg: 188
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Love_O »

Aang skrev: 16 nov 2023 07:27
Det stör mig oerhört, av egen erfarenhet, att facket inte respekterar arbetsgivarnas vilja.
Man får inte alltid det bättre med facket. Det är faktafel. Jag har själv förhandlat kollektivavtal för ett techbolag. Pensioner, försäkringar, bonus, aktieprogram blir sämre.

Men framförallt, det här med att tvinga sig som på de anställda? Jag trodde (hoppades på) att facket fanns för medlemmarna?
Att våldföra sig på en grupp av människor som aldrig bett om deras hjälp?

Jag har varit chef för en fackpamp, inget jag bad om, utan det var mitt första uppdrag som chef, jag fick tugga i och tacka. Han tjänade 20 000 kr mer än jag. Hans löneutveckling var år efter år fantastiskt minst sagt.

Jag frågade HR? Ja, vi vill ha honom nöjd så vi kan göra som vi vill svarade HR.

FACK = MAFFIA

Facket vill inte hjälpa dig.
Alla välfungerande företag med goda villkor som är attraktiva arbetsgivare är ett HOT för facket.

https://etidning.na.se/shared/article/t ... t/hhkJlsz8
Har varit med om snarliknande själv när det gäller saker som försvunnit när kollektivavtalet kommer in, tyvärr så tror ju folk detta är ren lögn. När det egentligen lever i sin egen lögn och tror facket är för medlemmar.

Har ju iofs varit med om att facklig personal hjälpt arbetsgivaren göra grova felsteg också så tror det mer handlar om (precis som det oftast gör) att facket agerar i sakfrågor som gagnar det själva. I mitt fall där facklig representant hjälpte företaget så fick ju såklart den fackliga representanten fint arbete i det bolag som köpte upp oss.

Precis samma sak är det med Tesla och facket. Det är inte för medlemmarna, utan för fackets säkrande utav inkomst.
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ReNewAble »

iAkita skrev: 15 nov 2023 21:34
agehall skrev: 15 nov 2023 21:21
iAkita skrev: 15 nov 2023 20:46
Tyvärr verkar många i denna tråd, inklusive du själv, hellre önskar att staten går in och detaljreglerar oavsett vad det får för konsekvenser.
Nej, det vill jag inte men det är den indirekta konsekvensen av vad alla som inte anser att det är frivilligt att ha kollektivavtal vill.

Denna del är väldigt enkel. Antingen är det frivilligt att ingå i kollektivavtal eller så ska det lagstiftas om det för att det ska vara tvingande. Det finns inga andra alternativ i Sverige. Jag är väl medveten om att normen i Sverige är att företag har kollektivavtal och jag ser inget fel med det. Men faktum är att det inte är ett tvång att ha kollektivavtal idag.
Jag ser din poäng här, men jag ser inte hur det skulle kunna genomföras praktiskt. Det skulle förskjuta maktbalansen mellan arbetsgivarna och facken något oerhört, till fackens fördel. Om det var lagstiftat att man måste teckna kollektivavtal skulle plötsligt all makt om hur avtalet skulle vara utformat hamna hos facket. Dit vill jag verkligen inte, vill du verkligen det? Då förlitar jag mig hellre till de normer som gör att i princip alla företag i Sverige lyckats komma överens med facket . Det är lite ironiskt att Musk, som ju vill ha så lite statlig inblandning som möjligt, motsätter sig detta.
Finns ingen anledning att lagstifta om kollektivavtal eller att låta staten blanda sig in i vad som står i dem. Däremot så verkar det finnas behov av en oberoende part som innan en konflikt kan avgöra om det finns grund för den eller ej.

Som det är nu så kan både arbetstagarsidan och arbetsgivarsidan påstå vad som helst utan något krav på att framlägga några som helst bevis för att de har saklig grund att starta en konflikt som kan ha stor påverkan på företag och samhälle.

Det finns redan idag en funktion med medling mellan parterna - varför inte koppla in denna redan innan stridsåtgärd för att avgöra om sådan ska vara tillåten eller ej? Detta kan då ske utan att någon av parterna behöver offentliggöra känslig information.

Då kan vi säkra att stridsåtgärd sker när det verkligen behövs och fortsätta få allmänt förtroende för den Svenska modellen. Ingen part kan då använda sig av konflikter i rent politiskt intresse.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

ReNewAble skrev: 16 nov 2023 07:55
iAkita skrev: 15 nov 2023 21:34
agehall skrev: 15 nov 2023 21:21
iAkita skrev: 15 nov 2023 20:46
Tyvärr verkar många i denna tråd, inklusive du själv, hellre önskar att staten går in och detaljreglerar oavsett vad det får för konsekvenser.
Nej, det vill jag inte men det är den indirekta konsekvensen av vad alla som inte anser att det är frivilligt att ha kollektivavtal vill.

Denna del är väldigt enkel. Antingen är det frivilligt att ingå i kollektivavtal eller så ska det lagstiftas om det för att det ska vara tvingande. Det finns inga andra alternativ i Sverige. Jag är väl medveten om att normen i Sverige är att företag har kollektivavtal och jag ser inget fel med det. Men faktum är att det inte är ett tvång att ha kollektivavtal idag.
Jag ser din poäng här, men jag ser inte hur det skulle kunna genomföras praktiskt. Det skulle förskjuta maktbalansen mellan arbetsgivarna och facken något oerhört, till fackens fördel. Om det var lagstiftat att man måste teckna kollektivavtal skulle plötsligt all makt om hur avtalet skulle vara utformat hamna hos facket. Dit vill jag verkligen inte, vill du verkligen det? Då förlitar jag mig hellre till de normer som gör att i princip alla företag i Sverige lyckats komma överens med facket . Det är lite ironiskt att Musk, som ju vill ha så lite statlig inblandning som möjligt, motsätter sig detta.
Finns ingen anledning att lagstifta om kollektivavtal eller att låta staten blanda sig in i vad som står i dem. Däremot så verkar det finnas behov av en oberoende part som innan en konflikt kan avgöra om det finns grund för den eller ej.

Som det är nu så kan både arbetstagarsidan och arbetsgivarsidan påstå vad som helst utan något krav på att framlägga några som helst bevis för att de har saklig grund att starta en konflikt som kan ha stor påverkan på företag och samhälle.

Det finns redan idag en funktion med medling mellan parterna - varför inte koppla in denna redan innan stridsåtgärd för att avgöra om sådan ska vara tillåten eller ej? Detta kan då ske utan att någon av parterna behöver offentliggöra känslig information.

Då kan vi säkra att stridsåtgärd sker när det verkligen behövs och fortsätta få allmänt förtroende för den Svenska modellen. Ingen part kan då använda sig av konflikter i rent politiskt intresse.
Låter som en klok och bra idé som jag gärna skulle sett implementeras. Trevligt att se ett konstruktivt och lösningsorienterat inlägg i denna tråd, för övrigt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
steele76
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 aug 2023 10:20

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av steele76 »

Insändare från en av de "stackars" anställda på Tesla i Örebro

https://www.na.se/2023-11-16/tesla-ar-d ... eKBGyDIN7s
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 956
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

ReNewAble skrev: 16 nov 2023 07:55
Finns ingen anledning att lagstifta om kollektivavtal eller att låta staten blanda sig in i vad som står i dem. Däremot så verkar det finnas behov av en oberoende part som innan en konflikt kan avgöra om det finns grund för den eller ej.

Som det är nu så kan både arbetstagarsidan och arbetsgivarsidan påstå vad som helst utan något krav på att framlägga några som helst bevis för att de har saklig grund att starta en konflikt som kan ha stor påverkan på företag och samhälle.

Det finns redan idag en funktion med medling mellan parterna - varför inte koppla in denna redan innan stridsåtgärd för att avgöra om sådan ska vara tillåten eller ej? Detta kan då ske utan att någon av parterna behöver offentliggöra känslig information.

Då kan vi säkra att stridsåtgärd sker när det verkligen behövs och fortsätta få allmänt förtroende för den Svenska modellen. Ingen part kan då använda sig av konflikter i rent politiskt intresse.
Hur tänker du dig att medling skulle ske i ett läge när det är ett binärt val? Antingen skriver man på kollektivavtal eller så gör man det inte… Vad skulle medlingen leda till?
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

God morgon!
Vaknade upp imorse och har fått bilen eggad.

Tillfällighet? Vet inte men vet inte med mig att jag har någon grannfejd. 😅
IMG_2459.jpeg
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av slugger75 »

steele76 skrev: 16 nov 2023 08:06
Insändare från en av de "stackars" anställda på Tesla i Örebro

https://www.na.se/2023-11-16/tesla-ar-d ... eKBGyDIN7s
Bra skrivet. Sammanfattar ganska väl kärnan i det som många av oss tycker är konstigt med fackets agerande här.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Skriv svar