Vilken Tesla 3 modell väljer du?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Re: Vilken Tesla 3 modell väljer du?

Inlägg av Kalle »

abc123 skrev:
Beror förstås på prisbilden, tur nog har man lite tid på sig att få ihop en större kontantinsats. Bokade först i söndags morse.

Om jag verkligen går vidare med köpet beror på om bilen fungerar som familjebil, dvs att jag kan ha 2st bakåtvända bilbarnstolar i den och att bagageutrymmet är av acceptabel storlek. Den behöver ha lite mer leg room och cabin space generellt än min nuvarande BMW e90 touring (som jag för övrigt hoppas håller ihop tills att jag får Teslan och inte tvingas köpa en annan ny bil innan :D ). Vidare behöver jag lobba inom min BRF för ladduttag på min garageplats. Kan jag ha en Tesla om jag ej kan ladda hemma (bor i centrala Sthlm)?

Min spec blir hursomhelst:

- Ej minsta batteriet
- RWD, om man ej måste ta AWD för att få ett större batteri
- Minsta fälgarna
- Svart solidlack
- Vinterhjul
- Autopilot
Om jag har finansiellt utrymme väljs skinnklädsel, träpaneler, vinterpaket och större stereo.
Elon twitrade just om barnstolar, ska inte va några problem.
Och benrumet påstår de är väldigt bar :)

Jag tror de fins de här på forumet som inte har ladmöjlighet hemma.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

hybris skrev:
Zalman3 skrev:
Det är ingen högoddsare att modell 3 kommer i minst tre olika utföranden

Spekulationerna är
344: Entry-level, single-motor, rear-wheel drive version, with a base price of $35,000, EPA range of 220 miles from a 44-kWh battery, and 0-to-60-mph time of 5.6 seconds
366D: Dual-motor AWD standard version with an EPA range of 320 miles from a 66-kWh battery. 0-60 time 4.7 seconds, price $44,000
P366D: 340-hp performance version with dual motors, AWD, a 300-mile EPA range, and 0-to-60 time of 3.1 seconds; priced with leather and a luxury interior at $60,000
https://www.yahoo.com/autos/tesla-model ... 00633.html

http://static.cdn-seekingalpha.com/uplo ... origin.jpg

Vilken kommer du att köpa, 344, 366D eller P366D?

Jag tror att 366D blir storsäljaren :-)
Den har bra pris, prestanda, räckvidd och 4wd.
Vilka fantasissiffror!!! 360hk och 0-100 på 3.1s? Glöm det.... Den bilen kommer inte... Den snabbaste kommer vara max 4s.
Tänk på att det hinner komma större batteri och nya PDL mideller av S tills dess också
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

abc123 skrev:
Kan jag ha en Tesla om jag ej kan ladda hemma (bor i centrala Sthlm)?
Nog kan man, men man tappar en av de stora bekvämligheterna med elbil - att starta varje morgon fulladdad. Kan man istället ladda på jobbet så fungerar det nog nästan lika bra.
Senast redigerad av bylund, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

e5m1r skrev:
StefL skrev:
Själv är jag intresserad av att veta vad det kostar att slippa dom jävla jättefälgarna alla biltillverkare envisas med att utrusta nya bilar med. Jag vill inte ha en metallrulle med ett varv eltejp på ytterst - jag vill ha ett DÄCK. 20" på en bil i samma storlek som Octavian jag kör idag - vad f-n har designern rökt?
Har 16" på mina sommar- och 15" på vinterfälgarna idag. Redan 18" känns smått horribelt men det beror förstås på den yttre storleken och vilken profil däcken får.
Det gäller att få plats för bromsar också
Om du får dit 15" så säger deta en del om hur stora skivor och bromok är
Å andra sidan kan man hävda att de gjort en felkonstruktion av bromsarna om man behöver 18" fälgar på 1600 kilo bil med en toppfart på 210-230 km/h som inte skall gå på bana (avsett) när man har lysande bromsverkan på en F1-bil med 13" fälgar. ;)
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
abc123

Inlägg av abc123 »

bylund skrev:
abc123 skrev:
Kan jag ha en Tesla om jag ej kan ladda hemma (bor i centrala Sthlm)?
Nog kan man, men man tappar en av de stora bekvämligheterna med elbil - att starta varje morgon fullastad. Kan man istället ladda på jobbet så fungerar det nog nästan lika bra.
Ja, jag misstänker också det. Får lobba hårt på BRFen helt enkelt!
Model Y RWD - 2024
abc123

Inlägg av abc123 »

Kalle skrev:

Elon twitrade just om barnstolar, ska inte va några problem.
Och benrumet påstår de är väldigt bar :)

Jag tror de fins de här på forumet som inte har ladmöjlighet hemma.
Jo, jag tyckte mig läsa på denna sidan att bilen var väldigt rymlig, tom rymligare en Model S som ju är väldigt stor vilket i sig låter lovande!
Model Y RWD - 2024
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Haglund skrev:
e5m1r skrev:
StefL skrev:
Själv är jag intresserad av att veta vad det kostar att slippa dom jävla jättefälgarna alla biltillverkare envisas med att utrusta nya bilar med. Jag vill inte ha en metallrulle med ett varv eltejp på ytterst - jag vill ha ett DÄCK. 20" på en bil i samma storlek som Octavian jag kör idag - vad f-n har designern rökt?
Har 16" på mina sommar- och 15" på vinterfälgarna idag. Redan 18" känns smått horribelt men det beror förstås på den yttre storleken och vilken profil däcken får.
Å andra sidan kan man hävda att de gjort en felkonstruktion av bromsarna om man behöver 18" fälgar på 1600 kilo bil med en toppfart på 210-230 km/h som inte skall gå på bana (avsett) när man har lysande bromsverkan på en F1-bil med 13" fälgar. ;)
vad väger en F1? 7-800kg?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

HelectriC skrev:
Haglund skrev:
e5m1r skrev:
StefL skrev:
vad väger en F1? 7-800kg?
Absolut, men de utvecklar extrem downforce, har ofattbart klistriga däck och körs ganska mycket hårdare än en genomsnittlig mellanklassbil. ;)
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

MC White eller möjligen solid vit.

Must have:

Autopilot - 99% av mina mil är resor på 30 mil och uppåt, i veckorna står bilen i princip jämt.

Dragkrok - Kostar inte mycket på X och blir nog billigare än så. Mest för cyklar men även för att ta upp och sjösätta båten och resor till/från soptippen då och då, ett par km.

Glastak eller stål - skippar öppningsbart tak men i övrigt är prio att kunna ha takräcke. Dels för att jag kör kajaker då och då, dels för att jag kommer behöva ha takbox på många resor för lite extra bagage.

Nice to have:

Större batteri - om det behövs, vill komma minst 35 mil i normalläget, vid snö och kyla kan kortare vara OK. Bra med extra kräm vid taklast också.

Skinnklädsel, mörk - räknar med att ha kvar bilen länge och skinn håller sig otroligt mycket snyggare.

AWD - om det finns pengar kvar, misstänker att detta också innebär en kvickare bil.

Övrigt:
Jag som kör mest längre resor och då utanför stan gillar att ha bra ljus, hoppas på riktigt bra strålkastare. Har haft extraljus på de senaste tre bilarna men det känns inte som att jag vill förstöra utseendet på denna.

Edit: Uppvärmd vindruta där torkarbladen parkerar har jag haft på de två senaste bilarna (Subaru Foresters) och det är helt meningslöst, till och med dåligt i viss väderlek. Audin jag kör nu har det inte och jag har aldrig saknat det. Det enda i vinterpaketet som kanske vore trevligt är uppvärmda ratten, men å andra sidan så hoppas jag att det mest blir AP :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Det som fick mig att välja vinterpaketet var att även baksätena var eluppvärmda. Vi åker oftast 4 i bilen och då är det skönt att även baksätespassagerarna har det varmt där bak.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Ditto angående värme i baktsätet. Barnen skulle älska det. Fast frågan är väl då om det är ett så stort problem med tanke på att det är så lätt att förvärma bilen ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Fördelen är att det går att ha lägre kupétemperatur med sätesvärme, och det drar mindre energi än att värma luften, så om man har sätesvärme bak är det lättare att få alla nöjda om man åker långt på vintern om man har passagerare där.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag undrar hur Model 3 enorma glastak kommer funka under vinter. Det blir nog en hel del kallras från den.
Och Model 3 med plåttak -om det ens kommer bli en- hjälper inte mycket heller, då bakrutan börjar strax bakom framsätena! Baksätet kommer alltid ha glastak över sig.
Bild
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare

Inlägg av Spyder »

TiborBlomhall skrev:
Jag undrar hur Model 3 enorma glastak kommer funka under vinter. Det blir nog en hel del kallras från den.
Och Model 3 med plåttak -om det ens kommer bli en- hjälper inte mycket heller, då bakrutan börjar strax bakom framsätena! Baksätet kommer alltid ha glastak över sig.
Ja vid -40 grader får man nog sätta dit lite isolering :)
Användarvisningsbild
muran
Teslaägare

Inlägg av muran »

Har inte vinterpaket på min Model S. Det enda där i som skulle vara det minsta intressant för mig hade varit värme i ratten.
Man värmer upp bilen innan man kör, därmed är all frost borta från rutorna och det är varmt och skönt i kupén.
Stolsvärme använder jag i princip aldrig, inte ens fram.
På min andra-bil idag har jag stolsvärme bak (XC60), hade det även på min gamla Saab som senare blev ersatt av Teslan. På bägge dessa bilarna har nog stolsvärmen bak använts totalt 3 ggr på 10 år, och då i testsyfte.

På Model 3 siktar jag på:
* största batteri
* AWD
* panoramatak (jag är lång och upplever inte något kallras i Model S med glastak)
* Autopilot (såklart)
* Skinnklädsel
* Luftfjädring
* Dragkrok
* Allt annat nytt som Elon eventuellt överraskar oss med.

Vinterpaket, ljudpaket, interior lightning, osv. bryr jag mig inte om.
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Swede1

Inlägg av Swede1 »

muran skrev:
Har inte vinterpaket på min Model S. Det enda där i som skulle vara det minsta intressant för mig hade varit värme i ratten.
Man värmer upp bilen innan man kör, därmed är all frost borta från rutorna och det är varmt och skönt i kupén.
På min andra-bil idag har jag stolsvärme bak (XC60), hade det även på min gamla Saab som senare blev ersatt av Teslan. På bägge dessa bilarna har nog stolsvärmen bak använts totalt 3 ggr på 10 år, och då i testsyfte.

* största batteri
* AWD
* panoramatak (jag är lång och upplever inte något kallras i Model S med glastak)
* Autopilot (såklart)
* Skinnklädsel
* Luftfjädring
* Dragkrok

Hej, vad har du för batteri idag? Varför vill du ha största batteriet?
Användarvisningsbild
muran
Teslaägare

Inlägg av muran »

Swede1 skrev:
muran skrev:

* största batteri
* AWD
* Autopilot (såklart)
* Skinnklädsel
* Luftfjädring
* Dragkrok

Hej, vad har du för batteri idag? Varför vill du ha största batteriet?
Har 85kwh batteri idag.
Det finns det såklart en priskorrelation där idag också så det beror så klart på hur mycket mer KWh man får kontra priset i Model 3.
Större batteri = desto mer sällan behöver jag ladda / desto större frihet har jag att köra.
Laddar idag kanske 1 gång i veckan på hemmaplan pga. väldigt mycket bråte i garaget där 3-fas sitter (renoverar villan). Större batteri innebär då att jag behöver rensa ur garaget mindre ofta. ;)
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jag väljer spaceX versionen som har 58000 hk och kan flyga! Givet!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
18650

Inlägg av 18650 »

hybris skrev:
Du skulle nog ta och se över din medicinering så att doserna ligger rätt. :roll:
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Du kan inte säga att den inte kommer...
vigge50

Inlägg av vigge50 »

18650 skrev:
hybris skrev:
Du skulle nog ta och se över din medicinering så att doserna ligger rätt. :roll:
Han lyssnar bara på Elon
image.jpeg
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Exakt! SpaceX option pack! Eller kanske Falcon1?
Skriv svar