Elon har twittrat att han hoppas Model 3 får cd på 0,21, det i kombination med troligtvis mindre frontarea ger nog en ganska stor skillnad på räckvidden.18650 skrev:Vet man något om bilarnas luftmotstånd? cd värde gånger frontarea är lika med luftmotståndet. Kanske kan man med en bild från eventet och vetskapen om att däcken är 235mm breda räkna ut arean? Samma med Bolt, om det inte framgår någon stans.MaLund13 skrev:Rätt säker på att den har 60 kWh i grundmodellen, och uppnår förmodligen högre räckvidd än Bolt pga lägre luftmotstånd. Möjligen 65 kWh, men inte mindre.
Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!

Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Model 3 vs what????
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Lågt luftmotstånd, relativt låg vikt och lågt rullmotstånd ger lång räckvidd vid riktigt bra förhållanden men mycket sämre vid dåliga. Man kan göra hur mycket man vill med att minska energiförbrukning men får grundmodellen under 55kWh så är grundmodellen helt utesluten för mig, även om 50-55kwh borde räcka för 215miles epa
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Hade hoppats det skulle ge "hög" räckvidd.. eller alltså lång.apkungen skrev:Lågt luftmotstånd, relativt låg vikt och lågt rullmotstånd ger låg räckvidd vid riktigt bra förhållanden men mycket sämre vid dåliga.

Du menar att t.ex snöslask eller bara dåligt väder påverkar mkt mer om bilen har lågt luftmotstånd? Ja det känns logiskt... Undrar hur pass mycket sämre. Även kyla och alltså värme i bilen borde då påverka avståndet mer om den i grunden drar mindre per km.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
En snål bil drar procentuellt mer vid kyla, dåligt väglag eller andra besvärliga yttre omständigheter. Samma sak med ökad hastighet och därför är det av högsta vikt att eldrivna bilar har ett så lågt luftmotstånd som möjligt. Nissan Leaf är ett exempel på felaktigt utförd design. Vid motorvägsfart drar den helt klart mer än Tesla Model S. Model 3 bör ha lägre luftmotstånd än Model S även om vi inte har fått någon definitiv bekräftelse på detta medan Bolt bör ligga i samma nivå som Leaf. Detta medför att en Model 3 bör kunna hålla en betydligt högre fart med samma energiåtgång som en Bolt (eller Leaf för den delen). Däremot kan Model 3´s breda däck medföra ökad förbrukning vid slask eller regn jämfört med de (antagligen) mera lättrullande Bolt-hjulen. Jag hade därför hoppats på ett nytänkande vad gäller däcksdimensioner på Model 3.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Förra Chevrolet Volt kostade 39000 USD i USA och Opel ampera kostade 420 000 kr. En "kurs" på ca 10,75 alltså. I så fall skulle bolt kosta ca 400 000 kr. Dvs samma pris som Tesla 3.
Man kan spekulera i att de skulle subventionera den i EU jämfört med USA, men varför? Om jag var chef för General Motors så skulle jag satsa på att slå Tesla på hemmaplan om något.
Man kan spekulera i att de skulle subventionera den i EU jämfört med USA, men varför? Om jag var chef för General Motors så skulle jag satsa på att slå Tesla på hemmaplan om något.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Grundmodellen av Ampera var klart mer utrustad än volt. Interiören känns mycket mindre plastig och har skinnköädsel som standard i ampera. Kolla om du hittar vad Volt kostade i Sverige. Den såldes här ett tag.AGCF skrev:Förra Chevrolet Volt kostade 39000 USD i USA och Opel ampera kostade 420 000 kr. En "kurs" på ca 10,75 alltså. I så fall skulle bolt kosta ca 400 000 kr. Dvs samma pris som Tesla 3.
Man kan spekulera i att de skulle subventionera den i EU jämfört med USA, men varför? Om jag var chef för General Motors så skulle jag satsa på att slå Tesla på hemmaplan om något.
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Om jag skulle gissa så gissar jag på 380 000 för opel Ampera e och 407 000 för model 3. Långt ifrån tillräckligt lågt pris för att Bolt ska sälja ordentligt bra men det finns tom möjlighet att Bolt får draghjälp av model 3. Många som inte orkar vänta kanske väljer den och det är ju egentligen bara bra. Tesla lär ju inte få problem med efterfrågan i närtid.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7975
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
När Bolt är dyrare än Model 3 i USA, varför skulle Ampera-e bli billigare i Sverige?
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Nu har Jan Bergren @ expressen satt sin expertis på att den kommer att bli billigare, då måste vi väl tro på det ?TiborBlomhall skrev:När Bolt är dyrare än Model 3 i USA, varför skulle Ampera-e bli billigare i Sverige?

Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Nej det är vad jag tror bara.
Tesla prissätter så är de tjänar lika mycket på varje bil de säljer vad jag förstår. Annars tillverkare följer marknaden lite mer vad jag förstått.
Nu säljer ju inte chevrolet bilar längre här i Sverige men om man tex jämför en bmw i3 i Sverige o i usa så blir det 340ksek i Sverige och 43400usd, en "växelkurs" på 9,10kr per dollar vilket skulle innebära ett pris på typ 8kr/usd. Om gm skulle köra med samma prissättning skulle det innebära 300ksek för en opel Ampera e.
Nu tror jag inte är den blir så billig men billigare än 400k tror jag definitivt på iaf.
Tesla prissätter så är de tjänar lika mycket på varje bil de säljer vad jag förstår. Annars tillverkare följer marknaden lite mer vad jag förstått.
Nu säljer ju inte chevrolet bilar längre här i Sverige men om man tex jämför en bmw i3 i Sverige o i usa så blir det 340ksek i Sverige och 43400usd, en "växelkurs" på 9,10kr per dollar vilket skulle innebära ett pris på typ 8kr/usd. Om gm skulle köra med samma prissättning skulle det innebära 300ksek för en opel Ampera e.
Nu tror jag inte är den blir så billig men billigare än 400k tror jag definitivt på iaf.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7975
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Fast omräkningskursen på 10,75 för Volt/Ampera var väl från den tiden en dollar kostade runt 6 kronor?
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Sant men tror inte att det spelar så stor roll för "jättarna". De prissätter nog ur konkurrenssituation och de som bolt kommer att konkurrera med att räckviddsuppgraderade i3, e-golf mfl. Vi får se hur det blir helt enkelt.
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Valutan påverkar naturligtvis vid prissättningen men sedan så är priset valutasäkrat så att det inte måste ändras oavsett upp eller nedgång. Visst är valutan inte det enda som påverkar utan även den lokala marknaden men ser inte att Europa skulle vara en billigare bilmarknad än USA, snarare tvärt om.apkungen skrev:Sant men tror inte att det spelar så stor roll för "jättarna". De prissätter nog ur konkurrenssituation och de som bolt kommer att konkurrera med att räckviddsuppgraderade i3, e-golf mfl. Vi får se hur det blir helt enkelt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
USA har lägre skatter på bilar och mer elbilsinitiativ vilket gör att det kan krävas att tillverkarna säljer dem till ett lägre pris till återförsäljare i Sverige jämfört med USA för att den ska sälja bra. Sen om de gör så eller inte, det återstår ju att se.
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Jag skulle säga att det Bolt kan konkurrera med jämfört med Model 3 är tillgänglighet och formfaktor. Bolt är klart mer kompakt och har en mer upprätt körställning och det är många som uppskattar det, särskilt i städerna. Kan man få den i slutet av 2016 med hyfsad leveranstid tror jag den kan sälja bra. Men den bör nog inte kosta mer än 300-350 k, för mer tror jag inte folk kommer vilja betala. Tesla bör kunna ta runt 100k mer för Model 3 pga design och prestanda.
Om man jämför Bolt med t ex Golf så är det bara GTI-modellen som kan mäta sig med Bolts prestanda (0-100 på 6,4 s jämfört med Bolts "under 7"). Golf GTI kostar 294 k i grundutförande och då tycker jag Bolt är en klart mer spännande bil.
Om man jämför Bolt med t ex Golf så är det bara GTI-modellen som kan mäta sig med Bolts prestanda (0-100 på 6,4 s jämfört med Bolts "under 7"). Golf GTI kostar 294 k i grundutförande och då tycker jag Bolt är en klart mer spännande bil.
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Ja når man 300k så skulle det nog fungera, men med de ~430 000 SEK den skulle kosta med dagens dollarkurs lär det knappast bli en hit.
Sen har jag väl lite åsikter om design och interiör:

För mig är det där mer Clio klass än Golf:

Sen har jag väl lite åsikter om design och interiör:

För mig är det där mer Clio klass än Golf:

Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Kan inte hålla med om att det är clioklass men kanske inte riktigt vw heller...
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Vi har ju inte känt på den än men ser helt klart ut som en småbilsinredning. Borde inte ens vara jämnförbar med Tesla.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7975
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Nu måste jag bara flika in: det finns även Golf R med märkbart bättre prestanda än GTI. Men priset ökar också förstås (upp till 400-området). Jag har haft två Golf R och vad jag sett av Bolt hittills skulle jag inte ha bytt från R till Bolt.Jerka skrev:Om man jämför Bolt med t ex Golf så är det bara GTI-modellen som kan mäta sig med Bolts prestanda (0-100 på 6,4 s jämfört med Bolts "under 7").
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
De kommer väl lägga på ny mjukvara med funktioner för knapparna och sätta på en klisterbild vid nästa service...TiborBlomhall skrev:Jag gillar hur de har smockat in 16 knappar på den lilla ytan - men ändå tänkt "tänk om de inte räcker", så de la till tre till för säkerhets skull.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Jag skulle hellre ha en Renault zoe än en bmw 5-serie så länge den inte är elektrisk. Det finns många som tänker i de banorna också så även om bolt kanske inte är lika lyxig som en fin golf så finns det nog många som hellre har en bolt. En Bolt med en härlig 200hk motor utan växellåda och direkt gas respons är enligt mig mynt härligare att köra än en bmw m3, iaf till vardags runt i stan och på motorväg osv
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Många elbilsentusiaster kanske, men räcker det för att locka över den stora massan till att köpa elbil ? De 760k/år Golf, Fiesta, Polo, Clio köparna i Europa ex. Jag tror inte det. Och det är väl det vi vill se nu från de stora tillverkarna, elbilar som följer Elons devis, "bättre än motsvarande fossilbil" och som går att sälja utan subventioner. Som, tja, Model 3apkungen skrev:Jag skulle hellre ha en Renault zoe än en bmw 5-serie så länge den inte är elektrisk. Det finns många som tänker i de banorna också så även om bolt kanske inte är lika lyxig som en fin golf så finns det nog många som hellre har en bolt. En Bolt med en härlig 200hk motor utan växellåda och direkt gas respons är enligt mig mynt härligare att köra än en bmw m3, iaf till vardags runt i stan och på motorväg osv

Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Jag tycker att många elbilar är bättre än motsvarande fossilbil redan idag men min känsla är att många inte har fattat det än. Hur smidigt det är med en fulladdad bil, hur underbar en elbil är att köra, hur bekvämt den går, hur snabbt man blir ovän med mackar och bensin och är skrapa rutan på morgonen mm mm
Men du har rätt. Jag tror inte att bolt kommer att bli samma hit som model 3 men det är ändå en god start för jag tror att det finns många som inte bryr sig jättemycket om hur fin och snygg ch hur mycket funktioner en bil har och gillar konceptet med elbil och hur bra den är för miljön men när de får höra att d inte ens kommer till västerås på en laddning så blir det helt ointressant för många. Det viktigaste är räckvidd och där tycker jag att chevrolet gör bra. Där har de verkligen satsat. Det näst viktigare är laddning och där väntar jag med spänning
på om det kanske blir lite snabbare laddning än 50kW trots allt
. Skulle vara fett
Men du har rätt. Jag tror inte att bolt kommer att bli samma hit som model 3 men det är ändå en god start för jag tror att det finns många som inte bryr sig jättemycket om hur fin och snygg ch hur mycket funktioner en bil har och gillar konceptet med elbil och hur bra den är för miljön men när de får höra att d inte ens kommer till västerås på en laddning så blir det helt ointressant för många. Det viktigaste är räckvidd och där tycker jag att chevrolet gör bra. Där har de verkligen satsat. Det näst viktigare är laddning och där väntar jag med spänning

