Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

MaLund13

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Inlägg av MaLund13 »

18650 skrev:
MaLund13 skrev:
Rätt säker på att den har 60 kWh i grundmodellen, och uppnår förmodligen högre räckvidd än Bolt pga lägre luftmotstånd. Möjligen 65 kWh, men inte mindre.

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
Vet man något om bilarnas luftmotstånd? cd värde gånger frontarea är lika med luftmotståndet. Kanske kan man med en bild från eventet och vetskapen om att däcken är 235mm breda räkna ut arean? Samma med Bolt, om det inte framgår någon stans.
Elon har twittrat att han hoppas Model 3 får cd på 0,21, det i kombination med troligtvis mindre frontarea ger nog en ganska stor skillnad på räckvidden.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Model 3 vs what????
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Lågt luftmotstånd, relativt låg vikt och lågt rullmotstånd ger lång räckvidd vid riktigt bra förhållanden men mycket sämre vid dåliga. Man kan göra hur mycket man vill med att minska energiförbrukning men får grundmodellen under 55kWh så är grundmodellen helt utesluten för mig, även om 50-55kwh borde räcka för 215miles epa
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

apkungen skrev:
Lågt luftmotstånd, relativt låg vikt och lågt rullmotstånd ger låg räckvidd vid riktigt bra förhållanden men mycket sämre vid dåliga.
Hade hoppats det skulle ge "hög" räckvidd.. eller alltså lång. ;)

Du menar att t.ex snöslask eller bara dåligt väder påverkar mkt mer om bilen har lågt luftmotstånd? Ja det känns logiskt... Undrar hur pass mycket sämre. Även kyla och alltså värme i bilen borde då påverka avståndet mer om den i grunden drar mindre per km.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

En snål bil drar procentuellt mer vid kyla, dåligt väglag eller andra besvärliga yttre omständigheter. Samma sak med ökad hastighet och därför är det av högsta vikt att eldrivna bilar har ett så lågt luftmotstånd som möjligt. Nissan Leaf är ett exempel på felaktigt utförd design. Vid motorvägsfart drar den helt klart mer än Tesla Model S. Model 3 bör ha lägre luftmotstånd än Model S även om vi inte har fått någon definitiv bekräftelse på detta medan Bolt bör ligga i samma nivå som Leaf. Detta medför att en Model 3 bör kunna hålla en betydligt högre fart med samma energiåtgång som en Bolt (eller Leaf för den delen). Däremot kan Model 3´s breda däck medföra ökad förbrukning vid slask eller regn jämfört med de (antagligen) mera lättrullande Bolt-hjulen. Jag hade därför hoppats på ett nytänkande vad gäller däcksdimensioner på Model 3.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Förra Chevrolet Volt kostade 39000 USD i USA och Opel ampera kostade 420 000 kr. En "kurs" på ca 10,75 alltså. I så fall skulle bolt kosta ca 400 000 kr. Dvs samma pris som Tesla 3.

Man kan spekulera i att de skulle subventionera den i EU jämfört med USA, men varför? Om jag var chef för General Motors så skulle jag satsa på att slå Tesla på hemmaplan om något.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

AGCF skrev:
Förra Chevrolet Volt kostade 39000 USD i USA och Opel ampera kostade 420 000 kr. En "kurs" på ca 10,75 alltså. I så fall skulle bolt kosta ca 400 000 kr. Dvs samma pris som Tesla 3.

Man kan spekulera i att de skulle subventionera den i EU jämfört med USA, men varför? Om jag var chef för General Motors så skulle jag satsa på att slå Tesla på hemmaplan om något.
Grundmodellen av Ampera var klart mer utrustad än volt. Interiören känns mycket mindre plastig och har skinnköädsel som standard i ampera. Kolla om du hittar vad Volt kostade i Sverige. Den såldes här ett tag.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Om jag skulle gissa så gissar jag på 380 000 för opel Ampera e och 407 000 för model 3. Långt ifrån tillräckligt lågt pris för att Bolt ska sälja ordentligt bra men det finns tom möjlighet att Bolt får draghjälp av model 3. Många som inte orkar vänta kanske väljer den och det är ju egentligen bara bra. Tesla lär ju inte få problem med efterfrågan i närtid.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

När Bolt är dyrare än Model 3 i USA, varför skulle Ampera-e bli billigare i Sverige?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

TiborBlomhall skrev:
När Bolt är dyrare än Model 3 i USA, varför skulle Ampera-e bli billigare i Sverige?
Nu har Jan Bergren @ expressen satt sin expertis på att den kommer att bli billigare, då måste vi väl tro på det ? :mrgreen:
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Nej det är vad jag tror bara.

Tesla prissätter så är de tjänar lika mycket på varje bil de säljer vad jag förstår. Annars tillverkare följer marknaden lite mer vad jag förstått.

Nu säljer ju inte chevrolet bilar längre här i Sverige men om man tex jämför en bmw i3 i Sverige o i usa så blir det 340ksek i Sverige och 43400usd, en "växelkurs" på 9,10kr per dollar vilket skulle innebära ett pris på typ 8kr/usd. Om gm skulle köra med samma prissättning skulle det innebära 300ksek för en opel Ampera e.

Nu tror jag inte är den blir så billig men billigare än 400k tror jag definitivt på iaf.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Fast omräkningskursen på 10,75 för Volt/Ampera var väl från den tiden en dollar kostade runt 6 kronor?
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Sant men tror inte att det spelar så stor roll för "jättarna". De prissätter nog ur konkurrenssituation och de som bolt kommer att konkurrera med att räckviddsuppgraderade i3, e-golf mfl. Vi får se hur det blir helt enkelt.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

apkungen skrev:
Sant men tror inte att det spelar så stor roll för "jättarna". De prissätter nog ur konkurrenssituation och de som bolt kommer att konkurrera med att räckviddsuppgraderade i3, e-golf mfl. Vi får se hur det blir helt enkelt.
Valutan påverkar naturligtvis vid prissättningen men sedan så är priset valutasäkrat så att det inte måste ändras oavsett upp eller nedgång. Visst är valutan inte det enda som påverkar utan även den lokala marknaden men ser inte att Europa skulle vara en billigare bilmarknad än USA, snarare tvärt om.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

USA har lägre skatter på bilar och mer elbilsinitiativ vilket gör att det kan krävas att tillverkarna säljer dem till ett lägre pris till återförsäljare i Sverige jämfört med USA för att den ska sälja bra. Sen om de gör så eller inte, det återstår ju att se.
Jerka

Inlägg av Jerka »

Jag skulle säga att det Bolt kan konkurrera med jämfört med Model 3 är tillgänglighet och formfaktor. Bolt är klart mer kompakt och har en mer upprätt körställning och det är många som uppskattar det, särskilt i städerna. Kan man få den i slutet av 2016 med hyfsad leveranstid tror jag den kan sälja bra. Men den bör nog inte kosta mer än 300-350 k, för mer tror jag inte folk kommer vilja betala. Tesla bör kunna ta runt 100k mer för Model 3 pga design och prestanda.

Om man jämför Bolt med t ex Golf så är det bara GTI-modellen som kan mäta sig med Bolts prestanda (0-100 på 6,4 s jämfört med Bolts "under 7"). Golf GTI kostar 294 k i grundutförande och då tycker jag Bolt är en klart mer spännande bil.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Ja når man 300k så skulle det nog fungera, men med de ~430 000 SEK den skulle kosta med dagens dollarkurs lär det knappast bli en hit.

Sen har jag väl lite åsikter om design och interiör:

Bild

För mig är det där mer Clio klass än Golf:

Bild
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Kan inte hålla med om att det är clioklass men kanske inte riktigt vw heller...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Vi har ju inte känt på den än men ser helt klart ut som en småbilsinredning. Borde inte ens vara jämnförbar med Tesla.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Skärmklipp.PNG
Jag gillar hur de har smockat in 16 knappar på den lilla ytan - men ändå tänkt "tänk om de inte räcker", så de la till tre till för säkerhets skull. :lol:
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Jerka skrev:
Om man jämför Bolt med t ex Golf så är det bara GTI-modellen som kan mäta sig med Bolts prestanda (0-100 på 6,4 s jämfört med Bolts "under 7").
Nu måste jag bara flika in: det finns även Golf R med märkbart bättre prestanda än GTI. Men priset ökar också förstås (upp till 400-området). Jag har haft två Golf R och vad jag sett av Bolt hittills skulle jag inte ha bytt från R till Bolt.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

TiborBlomhall skrev:
Skärmklipp.PNG
Jag gillar hur de har smockat in 16 knappar på den lilla ytan - men ändå tänkt "tänk om de inte räcker", så de la till tre till för säkerhets skull. :lol:
De kommer väl lägga på ny mjukvara med funktioner för knapparna och sätta på en klisterbild vid nästa service...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag skulle hellre ha en Renault zoe än en bmw 5-serie så länge den inte är elektrisk. Det finns många som tänker i de banorna också så även om bolt kanske inte är lika lyxig som en fin golf så finns det nog många som hellre har en bolt. En Bolt med en härlig 200hk motor utan växellåda och direkt gas respons är enligt mig mynt härligare att köra än en bmw m3, iaf till vardags runt i stan och på motorväg osv
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

apkungen skrev:
Jag skulle hellre ha en Renault zoe än en bmw 5-serie så länge den inte är elektrisk. Det finns många som tänker i de banorna också så även om bolt kanske inte är lika lyxig som en fin golf så finns det nog många som hellre har en bolt. En Bolt med en härlig 200hk motor utan växellåda och direkt gas respons är enligt mig mynt härligare att köra än en bmw m3, iaf till vardags runt i stan och på motorväg osv
Många elbilsentusiaster kanske, men räcker det för att locka över den stora massan till att köpa elbil ? De 760k/år Golf, Fiesta, Polo, Clio köparna i Europa ex. Jag tror inte det. Och det är väl det vi vill se nu från de stora tillverkarna, elbilar som följer Elons devis, "bättre än motsvarande fossilbil" och som går att sälja utan subventioner. Som, tja, Model 3 :-)
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag tycker att många elbilar är bättre än motsvarande fossilbil redan idag men min känsla är att många inte har fattat det än. Hur smidigt det är med en fulladdad bil, hur underbar en elbil är att köra, hur bekvämt den går, hur snabbt man blir ovän med mackar och bensin och är skrapa rutan på morgonen mm mm

Men du har rätt. Jag tror inte att bolt kommer att bli samma hit som model 3 men det är ändå en god start för jag tror att det finns många som inte bryr sig jättemycket om hur fin och snygg ch hur mycket funktioner en bil har och gillar konceptet med elbil och hur bra den är för miljön men när de får höra att d inte ens kommer till västerås på en laddning så blir det helt ointressant för många. Det viktigaste är räckvidd och där tycker jag att chevrolet gör bra. Där har de verkligen satsat. Det näst viktigare är laddning och där väntar jag med spänning ;) på om det kanske blir lite snabbare laddning än 50kW trots allt :). Skulle vara fett
Skriv svar