apkungen skrev: Så det förvånar mig inte alls att själva tillverkningskostnaden för cellerna är nere på 150usd redan, det kan säkert vara lägre redan idag men att bygga själva batteriet med dragning och kylning och bms osv, det kostar nog en hel del.
Men vi talar om massproduktion här, 500k pack/år. Hur mycket kan resterande delar kosta i det läget ?
Hittade ex:
http://www.greentechmedia.com/articles/ ... owatt-Hour
A complete battery pack "typically adds 20 percent above the cost of cells," according to David Snydacker, a battery expert at Dosima Research.
Om vi antar att alla har tillgång till LG Chem priser på 145$/kWh blir det 174$/kWh på packnivå.
Fiat 500 har ett 24 kWh pack, det skulle i så fall kosta 4176$. Fiat chefen hävdar att de går 14k$ back på varje bil och den kostar 31800$. Grundpriset för 500l är 16845$. Om vi är snälla och antar att kostnaden för motor + växellåda, katalysator, avgassystem, tank osv är 0 kr så skulle i så fall drivlinan i elbilen kosta 31800 + 14000 - 16845 = 29 000$.
Men gör man en bil som man varken vill eller tror ska sälja så blir produktionskostnaden därefter, ta ex Toyota Mirai som i princip är handbyggd.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd